U wydawcy „Rzeczpospolitej” po porządkach. Wzrost, ale z mniejszym zyskiem

Firma Gremi Media, wydająca m.in. „Rzeczpospolitą” i „Parkiet”, w drugim kwartale 2025 roku wypracowała wzrost skonsolidowanych przychodów o prawie 6 proc., ale przy wyższej dynamice kosztów zmalała jej zyskowność.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
U wydawcy „Rzeczpospolitej” po porządkach. Wzrost, ale z mniejszym zyskiem
Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media (fot. materiały prasowe)

Gremi Media i jej spółka zależna e-Kiosk w ostatnich tygodniach musiały skorygować wyniki finansowe, po tym jak u tej drugiej wykryto błędny algorytm, stosowany od końcówki 2018 roku, na podstawie którego ustalano kwotę przenoszoną na RMK części kosztów zakupu wydawnictw elektronicznych, których sprzedaż była realizowana w kolejnych miesiącach.

W konsekwencji – jak już opisywaliśmy – pod koniec czerwca Gremi Media opublikowała swoje skorygowane wyniki finansowe za 2024 rok: w ujęciu skonsolidowanym jej przychody zwiększyły się rok do roku z 95,99 do 99,86 mln zł, natomiast zysk operacyjny zmalał z 3,95 do 2,29 mln zł, a zysk netto – z 2,02 mln do 382 tys. Wcześniej podawała, że wypracowała 102,4 mln wpływów i 2,99 mln czystego zysku.

A jak miał się bieżący biznes wydawcy? W drugim kwartale br. grupa kapitałowa Gremi Media zanotowała 27,25 mln zł przychodów, o 5,9 proc. więcej niż przed rokiem (25,74 mln). Wpływy gotówkowe poszły w górę rok do roku z 23,26 do 24,78 mln, zaś te barterowe tak jak rok wcześniej wyniosły 2,47 mln.

Firma, wydająca przede wszystkim dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet” oraz kwartalnik „Uważam Rze Historia”, nie podaje, ile zarabia ze sprzedaży treści w wersjach drukowanych i cyfrowych, a ile z reklam, eventów i innych usług marketingowych. Jak podawaliśmy, według danych Polskich Badań Czytelnictwa w drugim kwartale 2025 roku średnia sprzedaż ogółem „Rzeczpospolitej” zmalała r/r o 9,15 proc. do 22 877 egz., a „Parkietu” – o 7,88 proc. do 2 538 egz.

Jesienią ub.r. Gremi Media przejęła magazyn „Wieści Rolnicze” (na początku br. jego dyrektor zarządzającą została Paulina Janusz-Twardowska), zaś na początku czerwca br. uruchomiła nową odsłonę serwisu internetowego „Życia Warszawy”.

Kwartalny koszt własny sprzedaży firmy zwiększył się r/r z 12,54 do 13,82 mln zł, koszty sprzedaży – z 7,1 do 8,2 mln, zaś wydatki w obszarze ogólnego zarządu – z 3,34 do 3,41 mln.

W konsekwencji zysk EBITDA zmalał z 4,42 do 3,7 mln zł, zysk operacyjny – z 2,67 do 1,65 mln, a zysk netto – z 1,81 do 1,36 mln.

W całym minionym półroczy przychody grupy Gremi Media wzrosły z 47,41 do 49,77 mln zł. Natomiast przy wyższej dynamice kosztów zysk na poziomie EBITDA zmniejszył się z 6,26 do 4,25 mln zł, na operacyjnym – z 2,83 mln do 187 tys., a wynik netto poszedł w dół z 1,44 mln zysku do 300 tys. straty.

grafika

Z kolei e-Kiosk, w którym Gremi Media ma 78,15 proc. akcji, w zeszłym kwartale osiągnął wzrost przychodów r/r z 2,73 do 2,93 mln zł. Poprawiła się też jego rentowność: zysk EBITDA zwiększył się z 433 do 458 tys. zł, a strata netto zmalała z 247 do 144 tys.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu