SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

VoD.pl liderem, Player.pl przyciąga najdłużej, aplikacja Ipla traci na rzecz www (analiza serwisów VoD)

Zdecydowanie najpopularniejszymi serwisami VoD w Polsce są VoD.pl (Grupa Onet) - mający najwięcej użytkowników, Player.pl (Grupa TVN) - generujący najwięcej odsłon i najdłuższy czas korzystania przez odwiedzających, oraz Ipla (Cyfrowy Polsat) - działająca jako strona i aplikacja. Wśród mniejszych witryn wzrost zaliczył Kinoplex, a spadki - sekcja VoD na TVP.pl i Iplex.pl.

fot. shuttlerstockArticle

W wrześniu br. VoD.pl odwiedziło 4,42 mln użytkowników, którzy wykonali w serwisie 38,91 mln odsłon (w tym 2,69 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy spędził w nim 57:02 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Player.pl przy prawie dwa razy mniejszej liczbie użytkowników (2,34 mln) niż VoD.pl zanotował o połowę więcej odsłon (62,69 mln) i wielokrotnie dłuższy średni czas przypadający na odwiedzającego (8 godzin i 26:05 minuty).

Ipla jest popularniejsza jako serwis www niż osobna aplikacja. W tej pierwszej wersji miała we wrześniu br. 1,82 mln użytkowników (a także 33,03 mln odsłon oraz 3 godziny i 33:59 minuty na przeciętnego odwiedzającego), a w drugiej - 852,3 tys. użytkowników (oraz 2,01 mln uruchomionych aplikacji, z których każda działała średnio - zazwyczaj „w tle” innych aktywności internautów - przez 60 godzin i 20:03 minuty).

Zestawienie uzupełniają dział VoD portalu TVP.pl oraz serwis Kinoplex.gazeta.pl. Ten pierwszy zanotował we wrześniu 751,2 odwiedzających, 8,84 mln odsłon i 17:02 minuty przypadającej na przeciętnego użytkownika, natomiast ten drugi - 190,6 tys. użytkowników, 1,28 mln odsłon i 59:49 minuty na użytkownika.

Serwisy VoD we wrześniu 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

serwis

real users

odsłony ogółem

krajowe odsłony mobilne

czas na RU [godz:min:s]

zasięg

vod.pl

4 423 050

38 909 744

2 694 634

00:57:02

20,33%

player.pl

2 337 415

62 690 501

1 543 543

08:26:05

10,74%

ipla.tv

1 824 372

33 035 720

785 014

03:33:59

8,38%

ipla - aplikacja

852 336

2 013 774*

-

60:20:03**

3,92%

tvp.pl - vod

751 205

8 836 278

775 553

00:17:02

3,45%

kinoplex.gazeta.pl

190 649

1 281 593

56 546

00:59:49

0,88%

*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację

Należy zaznaczyć, że każdy z tych serwisów ma nieco inny profil i zasób treści. Player.pl, Ipla i VoD na TVP.pl są związane z głównymi nadawcami telewizyjnymi, dlatego oprócz filmów i seriali są w nich dostępne inne produkcje telewizyjne. Przy czym programy informacyjno-publicystyczne TVP i TVN można też oglądać - w całości lub fragmentach - na innych stronach tych stacji (TVP.info, TVN24.pl i osobnych serwisach poszczególnych programów). Od września br. na Player.pl nie są już np. zamieszczane nowe odcinki programów TVN Style i TVN Turbo (więcej na ten temat).

Wiele programów i seriali Telewizji Polskiej  jest dostępnych - w ramach stosownych umów - w Ipli oraz na VoD.pl, natomiast produkcje TVN i Polsatu są na wyłączność w serwisach tych nadawców. Player.pl na treści spoza TVN otworzył się dopiero w lutym br., zmieniając nazwę z TVNplayer.pl (więcej o tym). Z kolei Kinoplex.gazeta.pl jesienią ub.r. udostępnił swoje zasoby na portalu NK.pl, przy czym - jak przyznał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Wujec, kierujący całym pionem internetowym Agory - ta współpraca okazała się dużym rozczarowaniem (przeczytaj o tym więcej).

W Ipli można oglądać sporo transmisji sportowych (m.in. z meczów piłkarskich, siatkarskich i gal bokserskich pokazywanych przez kanały Telewizji Polsat). Takie transmisje są też dostępne na TVP.pl, ale w sekcji sportowej, która w czerwcu br. w związku z piłkarskimi mistrzostwami świata była rekordowo popularna (zobacz szczegóły). Relacje sportowe w swojej ofercie ma jeszcze tylko VoD.pl, który przed rokiem uruchomił osobny serwis z płatnymi transmisjami meczów piłkarskiej Ligi Mistrzów i T-Mobile Ekstraklasy (więcej o tym).

Z kolei VoD.pl i Kinoplex.gazeta.pl mocno stawiają na nowości filmowe i serialowe. Ten pierwszy pozyskał w ostatnim czasie do swojej oferty produkcje od kilku znaczących dystrybutorów filmowych, m.in. Monolith Films (więcej na ten temat). Kinoplex oferuje tylko kilka zagranicznych seriali, w odróżnieniu od VoD.pl oraz serwisów TVN, Polsatu i TVP mających też dużo polskich seriali. Przy czym na stronie TVP są jedynie produkcje własne, dlatego próżno tam szukać nowych filmów czy zagranicznych seriali.

Na Player.pl wszystkie treści są darmowe - nie wprowadzono jeszcze zapowiadanej na początku br. płatnej oferty. W pozostałych serwisach wiele materiałów (najczęściej nowe filmy i odcinki seriali oraz część transmisji sportowych) jest odpłatnych, oferowanych pojedynczo i w różnego rodzaju pakietach.

W skali roku VoD.pl, Player.pl i Ipla.tv osiągnęły spore wzrosty zasięgów. Pierwszy serwis zyskał 716,7 tys. odwiedzających (19,3 proc. w górę), notując przy tym 5 mln odsłon więcej (wzrost o 14,7 proc.) i o 6:40 minuty krótszy czas korzystania przez przeciętnego użytkownika (10,5 proc. w dół). Z kolei Player.pl we wrześniu br. miał o 356,3 tys. użytkowników więcej (wzrost o 18 proc.) i 2,9 mln odsłon mniej (spadek o 3,5 proc.), a średni czas na użytkownika wydłużył się o 7:15 minuty (czyli o 1,5 proc.).

Spore wzrosty we wszystkich parametrach osiągnęła Ipla.tv - miała o 533,4 tys. odwiedzających, 11,52 mln odsłon i 26:44 minuty w przeliczeniu na użytkownika więcej niż przed rokiem (to wzrosty o 41,3, 53,5 i 14,3 proc.). Za to mocno zmalała odwiedzalność aplikacji Ipla, która straciła w skali roku 777,3 tys. użytkowników i 415,9 tys. uruchomionych aplikacji (to 47,7 i 17,1 proc. w dół).

Spadły też wyniki sekcji VoD na TVP.pl - we wrześniu br. miała o 40,7 tys. użytkowników i 464,3 tys. odsłon mniej niż rok wcześniej (to 5,1 i 5 proc. w dół), a przeciętny odwiedzający korzystał z niej o 6:28 minuty krócej (spadek o 27,5 proc.).

Z kolei Kinoplex.gazeta.pl zyskał w skali roku 83,9 tys. użytkowników i 326,6 tys. odsłon (czyli o 78,6 i 34,2 proc.), a czas przypadający na średniego użytkownika wydłużył się o 3:50 minuty (to 6,8 proc. w górę).

Serwisy VoD rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

serwis

wrzesień 2014

wrzesień 2013

real users

odsłony

czas na RU [godz:min:s]

real users

odsłony

czas na RU [godz:min:s]

vod.pl

4 423 050

38 909 744

00:57:02

3 706 357

33 909 076

01:03:42

player.pl

2 337 415

62 690 501

08:26:05

1 981 072

64 979 604

08:18:50

ipla.tv

1 824 372

33 035 720

03:33:59

1 290 964

21 517 896

03:07:15

ipla - aplikacja

852 336

2 013 774*

60:20:03**

1 629 616

2 429 675*

60:22:39**

tvp.pl - vod

751 205

8 836 278

00:17:02

791 880

9 300 594

00:23:30

kinoplex.gazeta.pl

190 649

1 281 593

00:59:49

106 729

954 991

00:55:59

*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację

Odwiedzalność Player.pl i Ipli w największym stopniu spośród analizowanych witryn zależy od sezonowości ramówek telewizyjnych. Oba serwisy lepsze wyniki osiągają od marca do czerwca i od września do listopada, a w czasie letniej i zimowej przerwy ramówkowej notują słabszą odwiedzalność - analizowaliśmy to w sierpniu br. na podstawie danych miesiąc po miesiącu z 2013 i pierwszej połowy 2014 roku (przeczytaj ten artykuł).

Coraz mniejszą popularnością cieszy się natomiast Iplex.pl. Po tym jak jesienią ub.r. serwis zrezygnował z audytu site-centric w Megapanelu, jego wyniki są szacowane na podstawie aktywności kilkunastu tysięcy uczestników tego badania. W czerwcu i wrześniu br. strony nie odwiedziło nawet 45 panelistów, dlatego liczba jej użytkowników nie została określona w Megapanelu.

W sierpniu br. Iplex miał 73,2 tys. użytkowników, w lipcu - 74,7 tys., a w kwietniu - 72,4 tys. Tymczasem we wrześniu ub.r. zanotował 143 tys. odwiedzających, a we wrześniu 2012 roku - 302,5 tys.

-
-
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: VoD.pl liderem, Player.pl przyciąga najdłużej, aplikacja Ipla traci na rzecz www (analiza serwisów VoD)

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gie
Czy TVN płacił za ten artykuł? Dlaczego IPLA jest rozbita na aplikację i stronę a Player.pl nie? Czy po to by ten drugi był przed IPLA?
odpowiedź
User
don
IPLA się ceni , ale jest najlepsza , Player.pl bez żartów skad tam taka ogladalnosc? na playerze chce obejrzec odcinek i jest 1, 2, 3,4 potem 9 ,10 ...
odpowiedź
User
Tomek Wojtas - Wirtualnemedia.pl
@Gie aplikacje i serwisy są mierzone innymi parametrami (oprócz real users i zasięgu proc.), więc łączenie aplikacji Ipla i serwisu Ipla.tv w jedną pozycję byłoby karkołomne; ponadto nie widać by było wtedy, że aplikacja straci na odwiedzalności, a serwis zyskuje
odpowiedź