Instytut WARC obniża prognozy reklamowe. Chodzi o ryzyko stagflacji

Instytut WARC opublikował “Global Ad Spend Outlook 2025/26 — Quarter 1 Update”. Badanie wykazało, że globalne wydatki na reklamę są wzrosną w tym roku o 6,7 proc., do 1,15 biliona dolarów. To prawie jeden punkt procentowy mniej niż prognozowano jesienią 2024 roku.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Instytut WARC obniża prognozy reklamowe. Chodzi o ryzyko stagflacji

WARC przewiduje, że rynek reklamowy wyhamuje też w 2026 roku - prognozy dla tego okresu obniżono o 0,7 pp, do 6,3 proc.

Eksperci twierdzą, że czynniki leżące u podstaw tych rewizji w dół są szeroko zakrojone, ale najważniejszym z nich jest rosnące ryzyko stagflacji — lub całkowitej recesji — w głównych gospodarkach, spotęgowane przez wyższe koszty nakładane na handel przez USA. Czynnikami przyczyniającymi się do wyhamowania wzrostu są również zaostrzające się regulacje w Unii Europejskiej, ograniczone marże oraz niskie zaufanie przedsiębiorstw i konsumentów.

– Globalny rynek reklamowy stoi w obliczu rosnącej niepewności, ponieważ taryfy handlowe, stagnacja gospodarcza i zaostrzone regulacje zakłócają kluczowe sektory — co prowadzi nas do obniżenia perspektyw wzrostu o 20 miliardów dolarów w ciągu najbliższych dwóch lat. Producenci samochodów, sprzedawcy detaliczni i marki technologiczne w szczególności panują obecnie nad wydatkami na reklamy pośród rosnących kosztów produkcji i rosnącej presji łańcucha dostaw – powiedział James McDonald, dyrektor ds. danych, wywiadu i prognozowania w WARC. 

Dodał, że pomimo rosnącej zmienności, reklama cyfrowa pozostaje silna, a na jej czele stoją trzy firmy — Alphabet, Amazon i Meta — które są na dobrej drodze do kontrolowania ponad połowy rynku w 2029 r. – Kontrola regulacyjna i niepewność co do przyszłości TikToka w USA dodatkowo zwiększają ryzyko dla wzrostu, jednak reklamodawcy muszą być zwinni, aby przejąć inicjatywę w tym zmieniającym się krajobrazie — dodał McDonald.

Scenariusze niepewnej przyszłości

WARC twierdzi, że jego najnowsze globalne prognozy opierają się na danych zebranych ze 100 rynków na całym świecie i wykorzystują zastrzeżoną sieć neuronową, która prognozuje wzorce inwestycji reklamowych na podstawie ponad dwóch milionów punktów danych. Obejmują one dane makroekonomiczne, przychody właścicieli mediów, wydatki marketingowe największych reklamodawców na świecie, trendy w konsumpcji mediów i inflację kosztów mediów. Uważa się, że jest to jeden z najbardziej kompleksowych modeli rynku reklamowego dostępnych obecnie w branży.

Według raportu, wydatki na reklamę w motoryzacji spadną w tym roku o 7,4 proc., ponieważ produkcja stoi w miejscu, a kluczowi gracze ograniczają wydatki na budowanie marki. Sprzedawcy detaliczni mają obniżyć wydatki na reklamę o 5,3 proc., ponieważ marże się kurczą, a amerykańscy sprzedawcy detaliczni są podatni na zakłócenia ze strony chińskich dostawców. Wzrost reklam ma się zmniejszyć o połowę wśród marek technologicznych i elektronicznych, ponieważ bariery w handlu utrudniają dostęp do komponentów.

Ponadto raport WARC pokazuje, że wyszukiwanie będzie stanowić ponad jedną piątą (21,7 proc.) rynku reklam, a wydatki w tej kategorii wzrosną o 8,0 proc. do 250 miliardów dolarów w 2025 r. pomimo zagrożeń regulacyjnych. Media społecznościowe — największe pojedyncze medium reklamowe na świecie — są gotowe odpowiadać za jedną czwartą wszystkich wydatków na reklamy w 2025 r. Z kolei mMedia detaliczne mają być najszybciej rozwijającym się medium reklamowym w tym roku, chociaż zakłócenia w handlu zagrażają wpływom z reklam marek dóbr konsumpcyjnych w opakowaniach (CPG).

Perspektywy ekonomiczne na kluczowych rynkach reklamowych

Według ekspertów rynek reklam w USA odnotuje solidny wzrost w tym roku (+5,7 proc.), chociaż wzrost będzie mniejszy niż połowa odnotowanego w 2024 r. (+13,1 proc.). 

Chiński rynek reklamowy nadal zmaga się ze słabym popytem krajowym, a wzrost ma zwolnić do 5,3 proc. w tym roku i zaledwie 3,5 proc. w 2026 r. Gospodarki Wielkiej Brytanii, Niemiec i Japonii stoją w miejscu i stwarzają poważne ryzyko stagflacji w prognozowanym okresie. 

Instytut WARC jest częścią Ascential, specjalistycznej firmy zajmującej się informacjami, danymi i analizami, która pomaga przedsiębiorstwom na świecie odnieść sukces w gospodarce cyfrowej. Działa w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Singapurze i Chinach, świadcząc usługi dla społeczności ponad 75 000 marketerów w ponad 1200 firmach na ponad 100 rynkach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"