SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wideo w internecie: co wydarzyło się w 2019 roku, jaki będzie 2020 rok?

W ramach serii naszych podsumowań 2019 roku w mediach i marketingu zajmujemy się branżą VoD i wideo internetowego. Analizują ją przedstawiciele czołowych wydawców i agencji marketingowych.

Article


Piotr Ślubowski, dyrektor segmentu VOD w Ringier Axel Springer Polska

Wydarzenie roku
Wydarzeniem na naszym rynku była informacja o połączeniu sił przez Polsat i TVN w obszarze VOD. Można powiedzieć, że była to długo oczekiwana wiadomość. Jest to naturalny ruch dla tych dwóch graczy i jak najbardziej słuszny kierunek.

Na świecie ważny był start platformy Disney +. Każdy chce spróbować swoich sił w rywalizacji o atencję użytkowników i Disney, jak widać, ma sporo argumentów.

Sukces roku
W Polsce na to miano zasługuje film Tomasza Sekielskiego „Tylko nie mów nikomu”. Sukces społeczności, która sfinansowała produkcję i sukces samego dokumentu, jako ważnego głosu z trudnej dyskusji. Świetne zasięgi.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Podział oferty na coraz więcej serwisów nie jest dobry dla użytkowników i powoduje wzrost zainteresowania serwisami pirackimi. To trudny i bardzo konkurencyjny rynek, a rozdrobnienie nie działa na korzyść usług legalnych.

Serwis / kampania / projekt roku
Po raz kolejny wymienię film „Tylko nie mów nikomu”. Tym razem, jako projekt finansowany przez społeczność. Świetna alternatywa dla produkcji wielkich wytwórni i serwisów potentatów. Taki sposób zbierania środków finansowych na produkcję będzie zyskiwał na znaczeniu.

Trend roku
Głównym trendem 2019 były zapowiedzi oraz starty nowych serwisów wideo.

Prognoza na 2020 rok
To będzie rok sprawdzianu dla nowych graczy na rynku. Oczekiwania będą duże, a weryfikacja czasami szybka i bolesna. Dlatego będziemy obserwowali tworzenie się kolejnych nowych koalicji.

Jeżeli chodzi o produkcję wideo, to będziemy obserwowali dalszą profesjonalizację UGC. Z zaciekawieniem obserwuję rozwój niektórych kanałów na YouTubie.


Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN Discovery Polska

Wydarzenie roku
Niewątpliwie wydarzeniem roku w Polsce jest ogłoszenie zamiaru stworzenia wspólnej platformy OTT przez Discovery i Grupę Polsat. To przełomowa decyzja.

Na świecie wydarzenie roku to start Disney+. Produkcje Disneya zasilały mnóstwo globalnych i lokalnych serwisów. Ich stopniowe wycofywanie stamtąd i zaoferowanie w ramach zaskakująco korzystnej cenowo własnej platformy wiele zmieni w świecie globalnych graczy.

Sukces roku
Player i zbudowanie oferty subskrypcyjnej opartej o oryginalne treści. Nie ujawniamy szczegółowych danych, ale liczba aktywnych subskrybentów przerasta nasze najśmielsze prognozy.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Jak zwykle niechętnie mówię o porażkach. Krótko ujmując, szybkie wycofanie się Showmaxa rozczarowało.
 
Serwis / kampania / projekt roku
Start TVN24 GO. Serwis dostępny jest w wersji beta, ale zyskał już rzeszę subskrybentów. Innowacyjna możliwość słuchania w tle samego audio (np. na urządzeniach mobilnych) z najpopularniejszego newsroomu w Polsce cieszy się niezwykłym zainteresowaniem.

Premiera, nowość roku
Tutaj lista jest długa. Wymieniłbym wszystkie premiery Playera, w tym powrót serii „Chyłka” o podtytule „Kasacja”. Przygotowując to podsumowanie oglądam „Motyw” – serial, który wnosi nową jakość na nasz rynek; świetne role, genialna ścieżka dźwiękowa i oczywiście wciągająca fabuła. Co znamienne, jako kolejny pojawia się w Playerze przed premierą telewizyjną. Dużym wydarzeniem okazał się również wiosenny powrót „Big Brothera” - innowacją i absolutnym hitem był niewątpliwie dwudziestoczterogodzinny dostęp do kamer online.
 
Trend roku
Producenci treści zaczynają inwestować w swoje platformy OTT. Trendem jest przeznaczanie ogromnych pieniędzy na produkcje własne i wycofywanie ich z globalnych serwisów. Dla producentów takich jak TVN kluczowy staje się „windowing”, czyli umiejętne zarządzanie czasem publikacji treści w różnych kanałach dystrybucji. Digital first!


Joanna Skwarna, wiceprezes Wirtualna Polska Media ds. produktów płatnych

Wydarzenie roku
Ogromnym osiągnięciem w Polsce jest nowe spojrzenie na reklamę przy contencie i podjęcie przez rynek prac związanych z dostosowaniem emisji reklam do konkretnego użytkownika w tradycyjnej telewizji poprzez Dynamic Ad Insertion (przykrycie linearnego bloku reklamowego reklamą online'ową, spersonalizowaną pod użytkownika). W Polsce po raz pierwszy wdrożone zostało testowo w kwietniu, w usłudze WP Pilot. Pracują nad tym także inne podmioty, takie jak np. TVN czy TVP.

Patrząc globalnie, na uwagę z pewnością zasługuje też długo wyczekiwany start usługi Disney+, który miał miejsce w listopadzie w USA, Kanadzie i Holandii, a także Australii i Nowej Zelandii. Platforma ma stanowić konkurencję dla istniejących już na rynku Netflixa, Hulu, Amazon Prime'a i HBO GO (co ciekawe, przed jej uruchomieniem konto tylko w US założyło ok. 2 mln użytkowników). W latach 2020-2021 Disney+ ma pojawić się także w Europie.

Nowy podmiot z pewnością może zmienić wygląd i układ sił na rynku sVOD, a także jeszcze bardziej przyspieszyć wyścig o unikatowy content.

Sukces roku
Takich sukcesów było kilka i dotyczyły różnych obszarów.
W Polsce szczególnie cieszy nas rozpoczęcie intensywnych prac nad wspólnym pomiarem mediów. Chodzi o ujednolicenie / uspójnienie pomiaru tradycyjnej telewizji i contentu internetowego na wielu urządzeniach, a także szerokie, rynkowe konsultacje związane z Dyrektywą Audiowizualną (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE o audiowizualnych usługach medialnych), która zacznie obowiązywać 19 września 2020 roku.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
AppleTV+ w Polsce - mimo hucznych zapowiedzi oferta na naszym rynku jest dość uboga i raczej nie spełnia oczekiwań użytkowników, co najlepiej widać w komentarzach.

Sam Apple chyba też był rozczarowany pierwszymi wynikami usługi - niecałe 2 tygodnie po premierze z firmy odszedł „szef programowy" Kim Rozenfeld.

Człowiek roku
Rok 2019 był w Polsce przełomowy dla wielu podmiotów, jednak najbardziej zapamiętam odważne ruchy Zygmunta Solorza-Żaka w obszarze telewizji. Wykup kolejnego pakietu udziałów w ElevenSports, oznaczający całkowite przejęcie przez Telewizję Polsat oraz uruchomienie oferty IPTV, to dwie decyzje, które idealnie wpasowują się w światowe trendy - tj. trend inwestowania w unikatowy content oraz rozszerzania oferty telewizyjnej na kolejne, bardziej nowoczesne platformy (internet zastępuje antenę satelitarną)

Serwis / kampania / projekt roku
Jestem ogromną fanką naszego nowego brand hero - WP Pączka, którego przedstawiliśmy w WP Pilot tej jesieni. Nasz bohater został ciepło przyjęty przez użytkowników oraz rynek, a jest tak słodki, że trudno oczy oderwać - tak samo jak od naszej atrakcyjnej oferty w WP Pilot ;)

Premiera, nowość roku
Tak samo jak wydarzenie roku - premierą światową, która zmieni krajobraz sVOD, jest pojawienie się na rynku Disney+.

Trend roku
Jednym z trendów - zarówno światowych, jak i tych obserwowanych w Polsce, jest nowy sposób konsumpcji video i wzrost popularności treści wideo oglądanych przez internet - na oglądaniu treści wideo spędzamy w Polsce już średnio 49 minut vs. 40 minut w 2018, na świecie w analogicznym okresie czas ten wzrósł z 56 do 67 minut dziennie!. Myśląc o wzroście popularności wideo, mam jednak na myśli nie tylko dłuższy czas spędzany na jego oglądaniu, ale też popularyzację contentu telewizyjnego w internecie i wzrost używalności connected TV oraz urządzeń typu SetTopBoxy, umożliwiających konsumpcję treści „online'owych” na telewizorach. Najlepszym potwierdzeniem tego trendu są wyniki badania Videotrack4 (Wavemaker), które mówią, że już 36 proc. Polaków ogląda długie formaty wideo w sieci (to wzrost o 12 proc. względem 2018 roku!), a ponad 50 proc. z nas płaci za dostęp do contentu.

Do ważnych trendów z pewnością dodać należy ogromne nakłady finansowe na tworzenie contentu, który ma być wyróżnikiem każdej z platform. Dzięki inwestycji w produkcję treści pojawiło się mnóstwo świetnych i jakościowych seriali, dokumentów i filmów, a dostęp do nich jest dużo prostszy i powszechny. Portfolio contentowe robi się naprawdę szerokie, a jakość tworzonych materiałów jest na wysokim poziomie.

Prognoza na 2020 rok
Kolejny rok to będzie intensywny wzrost oglądalności treści na dużych ekranach (np. conntectedTV), ale także na mobile'u (już w tym roku w WP Pilot widzimy kilkudziesięcioprocentowy wzrost tego kanału). Będziemy też obserwatorami walki o pozycję rynkową Disney+, wyścigu wszystkich graczy o unikatowy content i przyciągnięcie widza oraz utrzymanie go w swojej usłudze (nie tylko przez klasyczne podmioty VOD, ale też poprzez wzmacnianie oferty addressableTV na rynku „telewizji tradycyjnej" - wzrost popularności różnego rodzaju pakietów dedykowanych i tematycznych tworzonych samodzielnie przez widzów). 2020 rok będzie też bardzo rozwojowy dla reklamy w przestrzeni telewizyjnej. Popularność zyskiwać będzie ProgrammaticTV (który dziś w USA stanowi już prawie 6 proc. tortu przychodowego vs. ok. 3 proc. w 2018 r.), rozszerzy się też prawdopodobnie wykorzystanie rozwiązania DAI (Dynamic Ad Insertion), które zmieniać będzie spójny stream reklamowy dla wszystkich oglądających, na spersonalizowany pod widza blok reklam.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z Media4Fun, Meetrics Poland i Gemiusa

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wideo w internecie: co wydarzyło się w 2019 roku, jaki będzie 2020 rok?

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
yyyy
tttt
1 0
odpowiedź
User
Domi
#nikogo
4 0
odpowiedź
User
Kamil ITI
Jedyna merytoryczna wypowiedź to Justyna Troszczyńska, cała reszta sama sobie liże jajka chwaląc własne produkcje czy plany na przyszły rok. Rynek zweryfikuje apeluję o trochę pokory.
10 2
odpowiedź
User
Czubaka
Z Ipli nikt się nie wypowiedział, a szkoda.
4 0
odpowiedź
User
do WM
a może Wirtualne Media wprowadzą zasadę w takich podsumowaniach, że nie można reklamować własnych produktów? Bo to trochę mija się z celem - zamiast merytorycznych wypowiedzi, mamy słup reklamowych
12 0
odpowiedź