SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wirtualna Polska 73 proc. reklam sprzedaje w modelu vCPM. Spiera się z Emitelem o 3 mln zł

W br. 73 proc. sprzedaży oferty reklamowej Wirtualna Polska Holding realizowane jest w nowym modelu opartym na odsłonach widzianych przez użytkowników. - Rynek reklamy internetowej wyraźnie się poprawia, a I kw. 2018 r. był najlepszy w historii Grupy pod tym względem - komentuje prezes WPH Jacek Świderski. Wydawca prowadzi spór sądowy dotyczący połowy opłaty dla Emitela za obsługę techniczną Telewizji WP.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 13,8 proc. do 117,81 mln zł oraz 8,33 mln zł zysku netto (wobec 2,98 mln zł rok wcześniej). W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość jej działalności (do firmy od półtora roku należy też Telewizja WP) miała 114,91 mln zł przychodów ze sprzedaży (o 11,9 proc. więcej niż rok wcześniej), w tym 110,89 mln zł wpływów gotówkowych (po wzroście o 17,4 proc. w skali roku), oraz 34,59 mln zł zysku EBITDA (39,5 proc. więcej niż przed rokiem).

Wirtualna Polska od początku br. rozlicza się z reklamodawcami przede wszystkim za widziane przez użytkowników odsłony reklamowe, w modelu określonym jako vCPM (v od viewability). Firma podała, że już 73 proc. sprzedaży reklam rozliczanych za odsłony jest realizowane w modelu vCPM.

- Wprowadziliśmy go jako pierwsi. Klienci muszą się dostosować, co zabiera trochę czasu. Udział modelu vCPM w naszej sprzedaży szybko rośnie i niebawem zbliży się do 100 proc. - skomentował we wtorek na konferencji prasowej Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.

Z kolei 76 proc. kampanii ofert e-commerce prowadzone w serwisach wydawcy przy pomocy platformy WP Marketing Cloud, która dzięki specjalnym algorytmom pozwala na lepsze dopasowanie reklam do potrzeb każdego użytkownika. To narzędzie zostało wdrożone pod koniec ub.r.

Wirtualna Polska chwali się, że jej serwisy notują w ostatnim okresie rekordową odwiedzalność. W kwietniu br. strony i aplikacje firmy pierwszy raz od ponad trzech lat wyprzedziły pod względem łącznego zasięgu Grupę Onet-RAS Polska, mimo że WP w ostatnim roku nie przejęła już dużych witryn.

- Nasze przychody gotówkowe wzrosły o 19 proc. To nie byłoby możliwe tylko dzięki e-commerce, bo on waży 60 proc. w przychodach i ok. 40 proc. w EBITDA. Działalność mediowa też osiągnęła wysoką dynamikę wzrostu. Oba napędy działają pełnym ciągiem - podkreślił Jacek Świderski.

Do wzrostu przyczyniła się dobra koniunktura w reklamie internetowej. - Mamy poczucie, że rynek się bardzo poprawił. To na pewno miało duży pozytywny wpływ na dynamikę naszych przychodów - zaznaczył Świderski.

Wirtualna Polska rozmawia z nadawcami ws. must carry/must offer na WP Pilot

W zeszłym tygodniu przedstawiciele TVP i nadawców komercyjnych podczas Ogólnopolskiej Konferencji PIKE dyskutowali o interpretacji zasady must carry/must offer, według której wszyscy operatorzy kablowi muszą mieć w swojej ofercie stacje TVP1, TVP2, TVP3, Polsat, TVN, TV Puls i TV 4, za to ich nadawcy mają bezpłatnie udostępniać sygnał tych kanałów.

W oparciu o ten przepis owe siedem stacji jest dostępnych na platformie WP Pilot, którą Wirtualna Polska przejęła ponad roku temu i przemianowała z poprzedniej nazwy Videostar.pl. Prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski i członek zarządu TVN Maciej Maciejowski ostro skrytykowali WP za emisję ich stacji bez żadnych umów.

Parę dni później poinformowano, że Telewizja Polska i Wirtualna Polska zaczęły negocjacje dotyczące obecności trzech kanałów TVP na WP Pilot. Na czas rozmów - a także zbliżających się piłkarskich mistrzostw świata, do których transmisji wyłączne prawa ma u nas TVP i zamierza pokazywać turniej także w internecie - stacje TVP zniknęły z platformy Wirtualnej Polski.

Jacek Świderski powiedział, że szefowie Wirtualnej Polski spotkali się już z przedstawicielami wszystkich nadawców, których dotyczy zasada must carry - must offer.

- Mundial jest transmitowany tylko w TVP, więc trudno oczekiwać, żebyśmy wstrzymali emisję innych kanałów, skoro nie ma tam tych transmisji. Panu prezesowi Kurskiemu bardzo zależało, żeby mundial był tylko w TVP. Deklarował chęć porozumienia z nami, ustaliliśmy wstępnie warunki biznesowe. Wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom naszego przyszłego partnera - opisał Świderski. - Jeżeli negocjacje zatrzymałyby się w martwym punkcie lub zmieni się otoczenie prawno-regulacyjne, mamy prawo przywrócić sygnał TVP - zaznaczył.

Według wstępnych ustaleń TVP w ramach umowy mogłaby odpłatnie udostępniać na WP Pilot także inne swoje kanały, głównie te z naziemnej telewizji cyfrowej (m.in. TVP Historia, TVP Kultura, TVP ABC, TVP Rozrywka). Wirtualna Polska jest otwarta na podobną współpracę z innymi nadawcami.

Firma może im przekazywać dane dotyczące oglądalności ich stacji na WP Pilot, tak żeby mogli zarabiać na większym zasięgu emitowanych reklam. - Musimy ustalić, w jaki sposób nadawcy tych stacji mogą być beneficjentami popularności WP Pilota. Stacje korzystają na tym, że na WP Pilot ich sygnał dociera do większej liczby Polaków. Natomiast do tej pory nadawcy nie byli w stanie tego monetyzować, bo rozliczają się z klientami na podstawie GRPsów. Deklarujemy chęć udostępnienia nadawcom danych o oglądalności ich stacji na WP Pilot - powiedział Świderski.

Wirtualna Polska nie jest natomiast skłonna dzielić się wpływami z własnych reklam, które emituje na platformie. Jacek Świderski nie zgadza się z sugestią, że WP wobec nadawców powinna postępować jak YouTube wobec twórców w ramach programu partnerskiego. - Na YouTubie ten program to jedyna możliwość monetyzacji dla twórców. U nas nadawcy w swoich streamach puszczają własne bloki reklamowe, z których my niczego nie mamy - zwrócił uwagę.

Wydawca jest pewny swego, ponieważ ma za sobą wygrany spór prawny z Polsatem: Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił roszczenia nadawcy dotyczące obecności jego stacji na WP Pilot. Orzeczenie jest prawomocne, przy czym Polsat skorzystał z możliwości zaskarżenia go do Naczelnego Sądu Administracyjnego. - Prawdopodobieństwo że ten wyrok się zmieni, jest niewielkie - uważa Świderski.

Wirtualna Polska spiera się z Emitelem o 3 mln zł kosztów emisji sygnału Telewizji WP

Nadawana od końca 2016 roku Telewizja WP, dostępna m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, nadal nie jest rentowna. W minionym kwartale stacja osiągnęła 2,89 mln zł wpływów gotówkowych ze sprzedaży (wobec 879 tys. zł rok wcześniej) i 2,52 mln zł skorygowanej straty EBITDA (rok wcześniej miała 3,96 mln zł straty).

Kierownictwo Wirtualnej Polski podtrzymuje prognozę, że kanał zacznie wychodzić na plus jesienią br. Firma tak samo jak nadawca Nowa TV jesienią ub.r. zaczęli płacić dużo mniejsze stawki spółce Emitel, która odpowiada za przesył sygnału stacji z ósmego multipleksu. W konsekwencji Emitel podał obu nadawców do sądu.

Przypomnijmy, że wszyscy nadawcy stacji z MUX-8 jesienią 2016 roku zgodzili się płacić Emitelowi po ok. 6,2 mln zł rocznie, a ten gwarantował w zamian odpowiednio duży zasięg techniczny multipleksu. Sęk w tym, że w umowach określono tylko metodologię badania zasięgu, a nie wykonwacę i próbę badawczą.

- Zleciliśmy firmie MillwardBrown badanie zasięgu technicznego. Emitel zbadał to w 100 punktach i uważa, że zasięg jest OK, MillwardBrown zbadał w 500 punktach i uważa, że nie jest OK, a Nielsen bada oglądalność w mniej więcej tysiącu gospodarstw i pokazuje mniej więcej to co MillwardBrown. Uważamy, że MillwardBrown i Nielsen są bliższe prawdy niż Emitel i o to jest spór w sądzie - opisał Jacek Świderski.

- Gdybyśmy spierali się z Emitelem o 10 pkt proc. zasięgu, to byłbym w stanie zrozumieć różnice metodologiczne i trzeba by było poszukać kompromisu. Ale jeżeli Emitel mówi: zasięg wynosi 95 proc. a Nielsen i Millwardbrown mówią: wynosi 50 proc., różnica jest za duża, żeby pogodzić się bez sporu sądowego. To sąd musi rozstrzygnąć, które badanie jest bardziej wiarygodne - dodał prezes WP.

Wirtualna Polska, podobnie jak nadawca Nowa TV, płaci  Emitelowi o prawie połowę mniej niż stawki na fakturach, które otrzymuje. Przy czym w wynikach finansowych uwzględnia pełne stawki.

Wydawca ma nadzieję, że na spór może wpłynąć wynik negocjacji Telewizji Polskiej z Emitelem dotyczących TVP Sport HD na ósmym multipleksie. Bowiem zgodnie z koncesją wszyscy nadawcy z MUX-8 mają płacić za przesył sygnała taką samą stawkę. - Jeżeli prezesowi Kurskiemu uda się wynegocjować niższą stawkę, to my też będziemy beneficjentem. I vice versa: jeżeli wygramy w sądzie, inni nadawcy na tym skorzystają - podsumował Jacek Świderski.

W ciągu półtora toku od startu MUX-8 nowych właścicieli zmieniły Metro TV i Zoom TV, a nadawca Nowa TV ma inwestora branżowego (49 proc. udziałów spółki kupiła Telewizja Polsat). Natomiast Wirtualna Polska nie jest zainteresowana sprzedaż Telewizji WP.

- Gdyby Krajowa Rada chciała dać koncesję komuś innemu, toby to zrobiła. Tymczasem jasno mówiła, że to mają być nowi gracze. Koncesję traktujemy to jako pewnego rodzaju zobowiązanie - obiecaliśmy, że będziemy emitować program i robimy to. Musiałyby wystąpić okoliczności, które zmuszają nas to sprzedaży koncesji, na razie takich nie widzę - stwierdził prezes WP.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska 73 proc. reklam sprzedaje w modelu vCPM. Spiera się z Emitelem o 3 mln zł

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Paciaciak
Dzień/tydzień bez "newsa" o wp - czasem straconym :)
8 2
odpowiedź
User
PK
Wszystko pięknie, tylko ten Machała psuje opinię. Przecież strony głównej nie da się już czytać. Codziennie jakieś manipulacje i półprawdy.
10 3
odpowiedź
User
pooiu
Z tym twierdzeniem to się zgadzam przy granicy 0 zasięgu MUX 8
0 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing