SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polacy spędzają ponad 40 min dziennie na oglądaniu serwisu YouTube

YouTube dociera do 24,6 miliona internautów w Polsce, a średni dzienny czas oglądania filmów na platformie wynosi ponad 40 minut. Widzowie Light TV Viewers, którzy zamiast linearnej telewizji wybierają platformy wideo, to w Polsce grupa licząca osiem milionów osób - wynika z danych Google, do którego należy YouTube.

Piotr Marzec, head of market development w Google Article

Google po raz pierwszy zaprezentował wewnętrzne dane dotyczące oglądalności w Polsce, a także nowe narzędzia dla reklamodawców.  

YouTube dociera do ponad 24,6 milionów (91 proc.) internautów w Polsce - wynika z danych pokazanych na konferencji na konferencji YouTube Brandcast (Gemius/PBI, lipiec 2020).

Największy na świecie serwis wideo  ma w naszym kraju już ponad 10 milionów widzów w przedziale 24-44 lat. W grupie osób dorosłych (powyżej 18 roku życia) - ponad 20 milionów. Średni dzienny czas oglądania YouTube w Polsce to ponad 40 minut.

Pandemiczne trendy na YouTube - tutoriale, treningi i lekcje

Google podzielił się także danymi na temat kluczowych trendów wśród najchętniej oglądanych na YouTube treści w czasie pandemii Covid-19.

Od czerwca czas oglądania na YouTube w Polsce treningów cardio wzrósł o ponad 350 proc., lekcji matematyki o ponad 300 proc., filmów dotyczących gotowania o 150 proc., a roślin o 100 proc.

‒ YouTube to wideo dla każdego, a wyjątkowe treści przyciągają kolejnych widzów. YouTube przyciąga także nowych twórców, w tym osoby dobrze znane z innych mediów, np. z telewizji. Bliskość z odbiorcą pozwala na szybką reakcję, wyłapywanie nowych trendów i odpowiedź na zainteresowanie widzów. To właśnie także dzięki temu, szczególnie w ostatnim czasie, platforma i zamieszczane tam treści, mogły pomagać nam w zdobywaniu nowych umiejętności w domu ‒ mówi Piotr Marzec, head of market development w Google.

8 mln Polaków to Light TV Viewers

Po raz pierwszy YouTube podzielił się szczegółowymi danymi (opracowanymi przez Nielsena) na temat grupy Light TV Viewers. To tacy widzowie, do których dotarcie z reklamą telewizyjną jest bardzo trudne i kosztowne, ponieważ oglądają niewiele treści telewizyjnych (poniżej godziny dziennie). Alternatywą dla nich są platformy wideo, takie jak VoD czy YouTube.

‒ YouTube stał się dla wielu substytutem telewizji. To niezwykle ważna zmiana dla reklamodawców, szczególnie w sytuacji kiedy coraz większa grupa widzów ogranicza korzystanie z tradycyjnej telewizji - komentuje Piotr Marzec.

Grupa Light TV Viewers liczy w Polsce ponad 8 mln widzów. - Jeśli uwzględnimy dodatkowe milion osób, które nie posiadają telewizora, to widzimy jak duże wyzwanie stoi przed reklamodawcami - mówił na konferencji Marzec.

Przeciętnie każdego dnia połowa Light TV Viewers w wieku 18-55 ogląda treści wideo na YouTube, podczas gdy przed telewizorem zasiada jedynie 39 proc. z nich.

Co więcej, średni dzienny czas oglądania telewizji w grupie Light TV Viewers to zaledwie 36 minut, czyli odpowiednik jednego odcinka serialu lub pasma informacyjnego - mówi Michał Protasiuk, media research manager w Google.

Mimo rekordowej oglądalności telewizji w marcu i kwietniu tego roku - spowodowanej pozostawaniem w domach, pandemia nie zmieniła na stałe zwyczajów Light TV Viewers, ich udział w kolejnych miesiącach jest porównywalny z rokiem ubiegłym.

Dzienny czas oglądania telewizji jest także skorelowany z wiekiem: im starszy widz, tym więcej czasu spędza przed telewizorem. Najmniej czasu na telewizję poświęcają przedstawiciele pokolenia Z, czyli osoby w wieku 13-24 lata, najwięcej z kolei osoby z pokolenia Silver, czyli osoby powyżej 55 roku życia. Wśród Light TV Viewers dużo częściej napotykamy osoby młodsze - 65% z nich jest w wieku 16-44 lata.

Czas oglądania telewizji w różnych grupach wiekowych w Polsce, wykres: Google/Nielsen

Widzowie bez telewizorów stawiają na YouTube

Dlaczego widzowie odchodzą od telewizji do YouTube'a? Google wskazuje cztery:  mało interesujący content, poczucie straty czasu  przy ekranie telewizyjnym; przekonanie, że informacjom w telewizji nie można ufać. Ostatni powód to linearna, sztywna ramówka, niedostosowana do stylu życia widza.

‒ Bogactwo treści na YouTube dobrze odpowiada na różnorodne potrzeby, które mają użytkownicy w różnych sytuacjach. Jeśli Light TV Viewer szuka rozrywki, chce być na czasie, zainspirować się czymś, sprawdzić, jak coś zrobić - wówczas pierwszym wyborem jest dla niego YouTube ‒ dodaje Michał Protasiuk.

Wskazuje także na liczby z badania: dla 35 proc. Light TV Viewers w przypadku poszukiwania rozrywki, pierwszym wyborem jest YouTube (w przypadku TV jedynie 9 proc.).

55 proc. z nich, gdy chce się czymś zainspirować, wybiera także platformę YouTube, a dla 53 proc. YouTube jest pierwszym wyborem, jeśli chodzi o naukę. Dla telewizji odsetek Light TV Viewers w tych kategoriach wynosi odpowiednio 6 proc. i 5 proc.. Grupa Light TV Viewers wskazuje z przekonaniem, że nie zamierza wracać do oglądania telewizji, a będzie konsumować jeszcze więcej treści na YouTube.

W trakcie YouTube Brandcast ogłoszone zostało także wprowadzenie na początku przyszłego roku nowego sposobu zakupu kampanii YouTube Select. Narzędzie da reklamodawcom możliwość wyboru najbardziej jakościowych treści, wcześniej sprawdzonych i zweryfikowanych, spośród lokalnie najatrakcyjniejszych kategorii.

Za koncepcję kreatywną oraz realizację wydarzenia YouTube Brandcast opowiada agencja 180heartbeats + JUNG v. MATT, a za produkcję materiałów wideo dom produkcyjny F25.

Zysk netto Alphabet (właściciela Google) wyniósł w III kwartale 2020 roku 11,25 mld dolarów, w porównaniu do 7,07 mld dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2019. W tym samym czasie o 14 proc. zwiększył się przychód holdingu - z 40,5 mld dolarów do 46,17 mld dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 46,02 mld dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 40,23 mld dolarów), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,18 mld dolarów do 11,21 mld dolarów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polacy spędzają ponad 40 min dziennie na oglądaniu serwisu YouTube

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bb
Fajny event. Short and sweet.
Ale że Piotr Marzec nie ubrany na czarno? ;-) Pozdrawiam serdecznie
7 0
odpowiedź
User
Adi
Warto aby w podawanej retoryce YT uwzględnił czas oglądania serwisów VOD nadawców TV. Widzowie kontentu telewizyjnego w internecie, to nadreprezentacja „młodych” z czasem korzystania powyżej godzony dziennie. Dodam ze nie ma potrzeby dodawania mechanizmów typu „Select” dla bezpieczeństwa treści.
3 1
odpowiedź
User
Jacek
Z czego 35 minut to czekanie, aż skończą się reklamy.
7 0
odpowiedź