Znana platforma społecznościowa z karą 310 mln euro. Chodzi o reklamy

Działająca w imieniu Unii Europejskiej Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) nałożyła na platformę LinkedIn karę w wysokości 310 mln euro za naruszenie prywatności danych użytkowników i wykorzystywanie tych danych w celach reklamowych.

jd/pap
jd/pap
Udostępnij artykuł:
Znana platforma społecznościowa z karą 310 mln euro. Chodzi o reklamy
Fot. Pixabay

DPC uznał, że należąca do Microsoftu platforma społecznościowa naruszyła unijne przepisy o ochronie danych (RODO), nie zachowując "zgodności z prawem, uczciwości i przejrzystości" przetwarzania danych internautów w celach reklamowych.

Komisja poinformowała w czwartek, że przeprowadziła dochodzenie, które wykazało, że LinkedIn nie miał podstawy prawnej do gromadzenia danych i wykorzystywania ich do tego, żeby na ich podstawie kierować do użytkowników spersonalizowane reklamy. Chodzi o przekazy reklamowe trafiające do internautów m.in. na bazie ich zainteresowań lub historii wyszukiwania, do której dostęp ma platforma.

"Przetwarzanie danych bez odpowiedniej podstawy prawnej jest wyraźnym i poważnym naruszeniem" – przyznał w oświadczeniu wicekomisarz DPC Graham Doyle.

LinkedIn ukarany

Sprawą w imieniu UE zajął się irlandzki organ, ponieważ to tam LinkedIn ma swoją europejską siedzibę.

Jako pierwsze skargę na łamanie prywatności przez LinkedIn złożyło w 2018 r. francuskie stowarzyszenie La Quadrature du Net, promujące "prawa i wolności cyfrowe obywateli". Organizacja zarzuciła platformie, że zgoda uzyskiwana przez LinkedIn od użytkowników na wykorzystanie ich danych nie była udzielana dobrowolnie, ani nie była wystarczająco świadoma, a powiadomienia na ten temat nie były wystarczająco konkretne i jednoznaczne. Podobne skargi La Quadrature du Net skierowało wówczas przeciwko Google, Apple, Facebookowi i Amazonowi.

Poza grzywną – pierwszą taką w historii LinkedIn – DPC nakazało platformie przestrzeganie zapisów RODO.

LinkedIn oświadczył, że chociaż uważa, że działał zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych, to pracuje nad zagwarantowaniem, że jego praktyki reklamowe spełniają wymagania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana