Koszty treści i reklam mocniej obciążą Audiotekę. Co po nowelizacji prawa autorskiego?

Platforma z audiobookami i e-bookami Audioteka pracuje na repakietyzacją swoich usług i analizuje skutki nowelizacji prawa autorskiego. - Robimy wszystko, co się da, aby uniknąć istotnego podnoszenia cen - podkreśla Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Koszty treści i reklam mocniej obciążą Audiotekę. Co po nowelizacji prawa autorskiego?

Wirtualna Polska Holding pierwszy pakiet akcji Audioteki kupiła we wrześniu 2022 roku, wyceniając spółkę na 156,4 mln zł. Natomiast w połowie ub.r., po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK, przejęła resztę jej akcji. Za pakiet kontrolny zapłaciła 74,64 mln zł.

Niedługo potem Audioteka wchłonęła należącą już wcześniej do  Wirtualnej Polski Holding spółkę Netwizor zarządzającą platformami Pilot WP i Open FM. Zaczęła działać jako Audioteka Group. Zaś na początku 2024 r. zmieniły się władze firmy: szefem został Michał Brański - wiceprezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding, do kierownictwa dołączyły też Edyta Sidwa (poprzednio w grupie Allegro) i Jagna Wiszniewska z Telewizji WP.

Wolniejszy wzrost Pilot WP, bo wzrosła konkurencja

Nowe władze postanowiły zaktualizować założenia dotyczące strategii rozwoju Grupy Audioteka, co przełożyło się na zmianę prognoz finansowych.

Kierownictwo nadal zakłada, że wpływy Audioteka Group nadal będą rosły, ale nie we wszystkich obszarach tak mocno jak prognozowano wcześniej. - Po przeanalizowaniu aktualnej sytuacji i perspektyw rozwoju rynku audiobooków, prognozuje się utrzymanie pozytywnego trendu wzrostu przychodów. Jednocześnie, w związku z wysoką konkurencją na rynku internetowego dostępu do programów telewizyjnych, Grupa szacuje wolniejszy wzrost tej linii biznesowej - opisano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski Holding.

Władze Audioteka Group zakładają, że łączne wpływy z działalności subskrypcyjnej będą rosły w tempie kilkunastu procent. - Co będzie związane przede wszystkim z rosnącą liczbą subskrybentów głównego produktu Audioteka - wskazano.

Nieco gorzej będzie z zyskownością: marża EBITDA ma nieco zmaleć. - W związku z planowanymi większymi inwestycjami w marketing i reklamę, a także oczekiwanymi kosztami kontentu - zaznaczono.

Test na utratę wartości pionu biznesowego Audioteka „wykazał relatywnie niewielką nadwyżkę oszacowanej wartości użytkowej nad wartość bilansową testowanych aktywów”. W bilansie Wirtualnej Polski Holding wycena aktywów Audioteka Group się nie zmieniła: wynosi na koniec 2023 i na koniec września 2024 73,19 mln zł.

Audioteka z nowymi pakietami?

Wzrost kosztów treści odczuła ostatnio inna platforma z e-bookami i audiobookami należąca do Wirtualnej Polski Holding (firma od prawie roku jest w niej mniejszościowym akcjonariuszem) - Legimi. W połowie października zdecydowała się wprowadzić nowy Pakiet Klubowy z dodatkową opłatą za każdy tytuł. Uzasadniła to wejściem w życie nowelizacji prawa autorskiego.

Zbiegło się to z zarzutami części dystrybutorów i wydawców co do rozliczeń m.in. w ramach tzw. kanału bibliotecznego. Legimi częściowo wyjaśniło tę sprawę z Platformą Dystrybucyjną Wydawnictw, a w połowie listopada podało, że od uruchomienia Pakietu Klubowego straciło 5 proc. abonentów.

Co w świetle zmienionego prawa autorskiego zrobi Audioteka Group? - Cały rynek jest w procesie rozpoznawania, jak zaimplementować te nowe przepisy więc nie ma jeszcze ostatecznych rozstrzygnięć - stwierdził Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding, na telekonferencji omawiającej wyniki firmy w trzecim kwartale.

- Niemniej jednak Audioteka pracuje nad tzw. repakietyzacją swoich usług i oczywiście stara się wdrożyć te ewentualne dodatkowe opłaty w taki sposób, żeby użytkownicy ich nie odczuli. Działamy na silnie konkurencyjnym rynku, więc robimy wszystko, co się da, aby uniknąć istotnego podnoszenia cen - dodał. Zaznaczył, że nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji.

W trzecim kwartale br. cały segment reklamowo-internetowy Wirtualnej Polski Holding wypracował wzrost przychodów rok do roku o 6,4 proc. do 175,18 mln zł, a jego skorygowany zysk EBITDA zwiększył się o 1,8 proc. do 60,88 mln zł. Firma nie podaje, jaką część wpływów i zysku zapewnia emisja reklam, a jaką sprzedaż subskrypcji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą