25 lat badania telewizji w Polsce. W przyszłości pomiar oglądalności poza domem

Badanie oglądalności telewizji w Polsce - a od niedawna także streamingu wideo - jest realizowane przez Nielsen Media już od 25 lat. W przyszłości ma objąć też pomiar cenzusowy treści i reklam w internecie oraz pomiar oglądalności poza domem - zapowiada Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media.

nb
nb
Udostępnij artykuł:

1 kwietnia 1996 roku Nielsen Media rozpoczął działalność polegającą na pomiarze oglądalności. Przez te 25 lat krajobraz medialny znacznie się zmienił - dane za 1997 rok i 2020 pokazują ewolucję, która pokazuje nie tylko skalę i różnorodność w doborze treści, ale również zwyczaje widzów, którzy nie korzystają już tylko z odbiorników telewizyjnych.

Liczba monitorowanych ekranów wzrosła cztery razy – obecnie pomiar obejmuje także smartfon, laptop i tablet. Większa jest także liczba monitorowanych kanałów - z sześciu do 156.

grafika

Co jeszcze się zmieniło? Polacy oglądali niegdyś telewizję średnio 3 godziny 20 minut dziennie, a obecnie – wraz ze streamingiem wideo – zajmuje im to średnio 5 godzin i 10 minut dziennie.

grafika

Więcej czasu spędzonego przed ekranami to także atrakcyjniejszy rynek dla reklamodawców: liczba marek obecnych w telewizji zwiększyła się siedem razy - z 554 do ponad 4 tys., a liczba wyemitowanych spotów 170 razy - z 200 tys. do 35 mln.

grafika

Początki pomiaru oglądalności w Polsce

Kiedy 25 lat temu Nielsen Media rozpoczynał swoją działalność w Polsce na jego czele stała Elżbieta Gorajewska, która kierowała firmą przez ponad 20 lat.

- Trzech pracowników, cztery monitorowane kanały i pierwsze dane z panelu 250 gospodarstw warszawskich wysłane faksem do reklamodawców, agencji i dziennikarzy, tak wyglądały początki  elektronicznego badania oglądalności TV w Polsce. W kolejnych latach stopniowo powiększyliśmy panel, pozyskaliśmy kolejnych nadawców i zainstalowaliśmy coraz bardziej nowoczesne mierniki : TVM2, Unitam, i wreszcie najnowszy  nano i streaming meter. Zmiany technologiczne, analogowy switch off, rozwój cyfrowej dystrybucji sygnału, smart TV, a tym samym coraz większa dostępność i rosnąca oferta kontentu telewizyjnego wyznaczały kolejne etapy rozwoju telemetrii w Polsce - przypomina Elżbieta Gorajewska, była szefowa Nielsen Media w Polsce, a obecnie konsultantka i doradczyni branży medialnej.

Jej zdaniem na oczach firmy, wraz ze wzrostem liczby monitorowanych stacji, kanałów i ekranów dokonała się „fascynująca przemiana rynku medialnego”.

- Coraz więcej spotów i marek obecnych na ekranach potwierdza atrakcyjność telewizji w oczach widzów, chociaż bezpowrotnie zmienił się sposób i miejsce jej oglądania. To dzięki wsparciu reklamodawców, nadawców, agencji mediowych i tych, którzy tworzyli nasz pomiar, mogliśmy prowadzić i dostosowywać nasze badanie tak, aby wciąż dostarczać bezstronne, wiarygodne dane odpowiadające międzynarodowym standardom - podsumowuje.

Zmiana sposobu korzystania z mediów

Obecnie coraz częściej widzowie sami chcą decydować o tym, co, gdzie i kiedy będą oglądać, na popularności zyskują platformy streamingowe.

- Dziś widzowie zależnie od swoich preferencji i okoliczności korzystają zarówno z treści nadawanych przez TV linearną, jak też i tych dostępnych w streamingu wideo. Płynnie przechodzą z jednego urządzenia na inne - telewizję możemy oglądać już nie tylko na telewizorze ale i na smartfonie, laptopie czy tablecie. Rosnąca liczba sprzętów w gospodarstwach domowych, rozwój płatnych treści dostępnych na życzenie, ale także serwisów streamingowych w modelu opartym o reklamy, wymagania związane z ochroną prywatności oraz oczekiwania branży dotyczące pomiaru cross - mediowego, to czynniki, które w największym stopniu kształtować będą nowoczesny pomiar - wskazuje Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media.

Przyszłość pomiaru mediów

W Polsce Nielsen Media podąża w kierunku budowania kompleksowego obrazu oglądalności na wszystkich urządzeniach.- Konsekwentnie realizujemy nasz projekt Total Audience, w którym finalnie będziemy monitorować wszystkie treści wideo, pojawiające się na dowolnym ekranie i oglądane w wybranym przez widzów miejscu i czasie. Aktualny pomiar telewizji linearnej i streamingu wideo zostanie uzupełniony o pomiar cenzusowy treści i reklam w internecie oraz pomiar oglądalności poza domem. Jednocześnie kontynuujemy rozszerzanie naszego panelu, który docelowo będzie liczył 3,5 tys. gospodarstw domowych - zapowiada Agnieszka Gosiewska.

Według niej przyszłość branży badawczej wyznaczają zarówno widzowie jak i branża. - Ci pierwsi mają różne preferencje i okoliczności, w których korzystają z mediów. Jednak łączy je to, że w sposób płynny przechodzą z TV linearnej do streamingu wideo, z odbiornika telewizyjnego do innych sprzętów: smartfona, laptopa, tabletu. Z kolei branża dąży do stworzenia pomiaru cross mediowego, który zagwarantuje precyzyjny pomiar i pozwoli porównać ze sobą różne media. Odpowiedzią Nielsen Media w Polsce jest budowanie holistycznego zdeduplikowanego obrazu oglądalności na wszystkich urządzeniach – podkreśla Agnieszka Gosiewska w komentarzu dla portalu Wirtualnemedia.pl.

nb
Autor artykułu:
nb
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"