BCAST nowym operatorem dla części emisji Radia Maryja

Operator techniczny, firma BCAST rozpoczęła świadczenie usługi emisji sygnału FM dla Radia Maryja - docelowo będzie to robić dla tej rozgłośni w 12 miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Lublinie czy Częstochowie.

NB
NB
Udostępnij artykuł:
BCAST nowym operatorem dla części emisji Radia Maryja

Radio Maryja zdecydowało się zmienić dotychczasowego operatora - firmę Emitel - dla części swoich emisji. Od maja br. za nadawanie sygnału tego radia odpowiedzialna jest firma BCAST, która docelowo będzie świadczyć usługę dla katolickiej rozgłośni w 12 miastach w Polsce.

W ramach współpracy, BCAST od początku maja 2019 roku rozpoczął proces przejmowania od Emitela części jego emisji mało- i średniomocowych (z mocą promieniowania do 10 kW ERP). To największe na polskim rynku radiodyfuzyjnym przejęcie emisji pomiędzy operatorami.

Docelowo firma będzie odpowiedzialna za nadawanie sygnału w Warszawie, Lublinie, Częstochowie, Ostrowie Mazowieckim, Chełmie, Skierniewicach, Białej Podlaskiej, Mrągowie, Ostrołęce, Giżycku, Lęborku i Lidzbarku Warmińskim. Dodatkowo, w ramach projektu BCAST dostarczy nadajniki radiowe marki Ecreso od swojego Partnera – francuskiej firmy WorldCast Systems (WCS), dostawcy sprzętu radiowego na świecie.

Poza wyposażeniem stacji operator wymieni urządzenia należące do Radio Maryja, operujące na stacjach nadawcy - łącznie ponad 20 nadajników.

– Mieliśmy już przyjemność współpracować z BCAST przy okazji realizacji małej emisji w Dusznikach-Zdrój oraz emisjach DAB+ w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku i jesteśmy pełni uznania, że polskie firmy z rodzimym kapitałem są w stanie świadczyć usługi na tak wysokim poziomie ­– komentuje o. Grzegorz Moj, odpowiedzialny z ramienia Radia Maryja za podpisanie umowy z BCAST.

Nowe nadajniki dla Radia Maryja zostały wyposażone w opcję SmartFM, która wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu dynamicznej obróbki dźwięku. Oprócz innej jakości dźwięku, zużycie energii spada do 40 proc.

Konkurencja dla Emitela

Nadajniki wykorzystywane przez BCAST są używane także przez niemiecką spółkę UPLINK, która w ciągu dwóch lat osiągnęła w tamtejszym rynku ponad 50 proc. udziału. Wykorzystuje ona do emisji infrastrukturę niezastępowalną i krytyczną – podobną strategię w Polsce chce przyjąć BCAST.

W związku z tym operator chce rozpocząć działalność w obszarze emisji wysokomocowych, do czego potrzebne jest formalne zakończenie procesu regulacyjnego kształtowanego przez UKE, czyli rozpoczęcie obowiązywania tzw. oferty ramowej (OR). Proces jest na ostatnim etapie administracyjnym – wydania decyzji.

W styczniu 2018 r. Emitel uznano za podmiot dominujący na polskim rynku przesyłu sygnału radiowego oraz telewizyjnego. Na mocy oferty ramowej Emitel będzie zobowiązany do odpłatnego udostępnienia swojej infrastruktury (masztów i wież) innym podmiotom.

– Po zniesieniu ograniczenia w dostępie do niezastępowalnej infrastruktury mamy nadzieję, że uda nam się rozszerzyć współpracę z Radiem Maryja i pokazać, iż konkurencja na rynku wysokomocowych emisji jest możliwa i niesie za sobą pozytywne skutki w postaci mniejszych kosztów dla nadawców. Szacujemy, że mogą to być nawet 30 proc. niższe kwoty, przy zachowaniu dokładnie tych samym parametrów technicznych usług - uważa Krzysztof Karpiński, członek zarządu ds. handlowych z BCAST.

Plany dotyczące rozwiązań z dziedziny Internetu Rzeczy

Do tej pory BCAST stworzyła także platformę do realizacji emisji radia cyfrowego w standardzie DAB+. Priorytetem firmy ma być także budowa rozwiązań z dziedziny Internetu Rzeczy, a w ramach tego stworzenie autorskich czujników, które mają zbierać i przekazywać informacje i być energooszczędne. Takie urządzenia pracują już m.in. w Afryce.

W ramach współpracy z Radiem Maryja planowo w każdej z miejscowości na każdej ze stacji nadawczej miałaby powstać dodatkowa infrastruktura IoT.

- Zainstalujemy specjalne bramki własnej produkcji zapewniające ustandaryzowany kanał komunikacji w oparciu o technologię LoRa. Rozbudowa sieci IoT w połączeniu z naszym portfolio już opracowanych sensorów pozwala na oferowanie we wskazanych miejscowościach dodatkowych cyfrowych usług lokalnym samorządom i przedsiębiorcom – tłumaczy Maciej Lipiński z BCAST, członek zarządu ds. technologii i innowacji.

BCAST rozpoczął swoja działalność w 2013 roku, firmą założyli wspólnie Maciej Lipiński i Krzysztof Karpiński, którzy zdecydowali się odejść z przejmowanej przez Emitela firmy Info-TV-Operator. Obecnie posiada w swoim portfolio blisko 80 obsługiwanych i zakontraktowanych emisji. Firma odpowiada już za lokalne emisje m.in. Radia Eska, RMF Classic oraz stacji Polskiego Radia.

Aktualnie do realizacji swoich usług BCAST wykorzystuje głównie istniejące obiekty wysokościowe – firma nadaje między innymi z budynku Mariottu i wieżowca Rondo1 w Warszawie czy Sky Tower we Wrocławiu. Oprócz emisji radiowych FM obsługuje także dwa multipleksy lokalnej telewizji DVB-T – MUX L4 i MUX L7 oraz trzy lokalne multipleksy radia cyfrowego DAB+ w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku.

NB
Autor artykułu:
NB
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele