Biznes boi się kryzysu wizerunkowego z internetu. Narasta obawa o dezinformację

Listę czynników ryzyka kryzysu wizerunkowego otwierają problemy płynące z internetu, w tym zwłaszcza dezinformacja – wynika z badania "Kryzysometr" Alert Media Communications. Ankietowani obawiają się również negatywnego wpływu polityki, niewłaściwej obsługi klienta oraz skutków wojny w Ukrainie. W równolegle prowadzonym badaniu "Kryzysometr Gen Z" studenci Wydziału Nauk Społecznych SWPS jako główne zagrożenia poza internetem, polityką i wojną wskazali kontrowersje wywoływane przez działania marketingowe i konflikty z instytucjami państwowymi.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Biznes boi się kryzysu wizerunkowego z internetu. Narasta obawa o dezinformację
Siłą napędową rynku reklamy jest internet

Najnowszy odczyt wskaźnika "Kryzysometr" – tworzonego przez ponad stu dyrektorów komunikacji, managerów oraz rzeczników prasowych wiodących polskich firm, instytucji i NGO – wyniósł 59 proc. Jest to drugi najwyższy wynik w historii badania.

Tak wysoki odczyt Kryzysometru potwierdza, że funkcjonujemy w wyjątkowo niepewnym czasie. W tym roku poza przewidywaniami ekspertów komunikacji z wiodących polskich firm i instytucji, sprawdziliśmy również opinie ich potencjalnych następców – studentów Wydziału Nauk Społecznych SWPS, które pokazują gdzie w tym krajobrazie kryzysowych zagrożeń są zbieżności i jest ich sporo, a także jakie są różnice i potencjalne kryzysowe scenariusze, na jakie się warto się przygotować w opinii młodego pokolenia

– komentuje Krzysztof Tomczyński, partner zrządzający Alert Media Communications

Kryzysy wizerunkowe 2026 nadejdą z sieci

Internet to główne spodziewane źródło kryzysów wizerunkowych na 2026 rok. Trzech na czterech ankietowanych (73 proc.) umieściło zagrożenia płynące z sieci na czele listy komunikacyjnych strachów, co oznacza wzrost w stosunku do ubiegłego roku, aż o 18 punktów procentowych (p.p.).

Respondenci tradycyjnego Kryzysometru pytani o szczegóły zagrożeń sieciowych wskazują przede wszystkim na dezinformację i fake newsy (71 proc. odpowiedzi, wzrost o 16 p.p. rok do roku), fale negatywnych komentarzy (43 proc. wskazań i spadek o 5 p.p), a także cyberataki oraz akcje hakerów wymierzone w organizacje (39 proc. i wzrost o 5 p.p.).

Również respondenci Kryzysometru Gen Z. wskazali na internet jako główne źródło kryzysowych zagrożeń (59 proc. głosujących), natomiast jeśli chodzi o szczegóły potencjalnych niebezpieczeństw płynących z tego obszaru, poza dezinformacją (69 proc. głosów), studenci wymienili również deep fake 42 proc. (aż o 25 punktów procentowych więcej niż w tradycyjnym badaniu) oraz hejt 35 proc. wskazań (17 p.p. więcej).

Rosną obawy przed niestabilną sytuacją polityczną i międzynarodową

Na szczycie listy potencjalnych źródeł kryzysu znalazły się również: znaczący i negatywny wpływ polityki na funkcjonowanie organizacji (np. kwestie światopoglądowe, niekorzystne regulacje, ataki polityków), wskazywany przez 36 proc. respondentów tradycyjnego badania oraz 33 proc. respondentów Kryzysometru Gen Z, a także wojna w Ukrainie i jej potencjalne konsekwencje, których obawia się 22 proc. ankietowanych w obu grupach (prawie dwukrotnie więcej niż w badaniu z ubiegłego roku).

Wśród rzeczników prasowych, managerów i dyrektorów komunikacji listę najpoważniejszych obaw kryzysowych uzupełniają zagrożenia związane z oskarżeniami o niewłaściwą obsługę klienta (24 proc. wskazań i wzrost o 8 p.p. w stosunku rok do roku), a także Czarne Łabędzie, czyli duży kryzys światowy trudny do przewidzenia (17 proc. wskazań).

Natomiast w gronie studentów w czołówce potencjalnych zagrożeń znalazły się kontrowersje wywołane przez działania marketingowe i współprace z celebrytami. wskazane przez 33 proc. ankietowanych (o 20 p.p. więcej niż w tradycyjnym badaniu), a także konflikty z instytucjami państwowymi: 22 proc. i o 13 p.p wyższe obawy niż w gronie praktyków komunikacji.

Poziom obaw rośnie - drugi najwyższy wynik w historii Kryzysometru

Mimo rosnącego poziomu obaw kryzysowych realnie przebyte w minionych 12 miesiącach kryzysy wizerunkowe deklaruje identyczny poziom organizacji, jak w 2024 roku – 33 proc. Przy czym powiększa się dysproporcja pomiędzy biznesem a sektorem publicznym.

W gronie firm z kryzysem wizerunkowym, czyli negatywnym wydarzeniem stanowiącym poważne zaburzenie dla działalności organizacji, które wiązało się z faktem lub dużym ryzykiem zaangażowania się mediów, kanałów społecznościowych, klientów lub innych interesariuszy, mierzyło się 17 proc. ankietowanych organizacji (spadek o 5 p.p. w stosunku do 2024 roku), natomiast wśród instytucji wynik ten wzrósł o 3 punkty procentowe do 57 proc.

Nasze badania pokazują, że wizerunkowe zagrożenia dotyczą przede wszystkim instytucji administracji publicznej, które są szczególnie narażone na dezinformację. Widzimy ją w social mediach, w mediach tradycyjnych, w opiniach klientów, a coraz częściej także… wewnątrz organizacji. Ten dotychczas cichy przeciwnik, z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc rośnie w siłę, a opinie ekspertów, pokazują, że będzie jeszcze gorzej i w 2026 roku zagrożenia związane z internetem i dezinformacją będą głównym wyzwaniem dla reputacji firm oraz instytucji

komentuje Beata Łaszyn, prezeska Alert Media Communications.
Skąd nadejdą kryzysy?
Skąd nadejdą kryzysy? © Materiały prasowe

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

CBA rok temu wkroczyło do Polsatu. Co dalej ze sprawą umów z TVP na prawa sportowe?

CBA rok temu wkroczyło do Polsatu. Co dalej ze sprawą umów z TVP na prawa sportowe?

Czy TV Republika zostanie w Polsat Media?

Czy TV Republika zostanie w Polsat Media?

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

Taka "prasa" od samorządu. Wywiad rzeczniczki z prezydentem miasta

Taka "prasa" od samorządu. Wywiad rzeczniczki z prezydentem miasta