Bogactwo (z) pomysłów – instrukcja sukcesu

Czy na kreatywności da się zarobić? Chociaż obszar kultury nie kojarzy się z wielkimi pieniędzmi, droga od idei do biznesu wcale nie musi być kręta. Najważniejsza jest pasja, reszty można się nauczyć. W kulturze nadmiaru, w dobie przesytu informacji i usług, kreatywność oraz  innowacyjność mogą okazać się kluczem do sukcesu. Być kreatywnym nie oznacza tylko mieć głowę pełną pomysłów, ale także umieć spojrzeć na dane kwestie z wielu perspektyw. To umiejętność zadawania pytań oraz szukania wsparcia. W biznesie – tak jak w tańcu – potrzebny jest partner, który wyzwoli pasję i nauczy kroków. Ktoś, kto pokaże jak przejść od „hurraoptymizmu” do działania, jak znaleźć skuteczne rozwiązanie do fantastycznego pomysłu.  Krok 1: Daj się poprowadzić Szansą dla młodych ludzi pragnących realizować swoje pasje i na tym zarabiać są projekty szkoleniowe i biznesowe. Przykładem jest projekt Akademii Leona Koźmińskiego „Przedsiębiorczość w sektorach kreatywnych” finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekty szkoleniowe uczą, jak skutecznie ukierunkować swoją pracę: jak się reklamować, pozyskiwać pieniądze, szukać klientów. Właśnie pieniądze bywają najczęściej problemem dla tych, którzy chcieliby zajmować się zawodowo rękodziełem i działalnością artystyczną. Wielu przeraża wizja samozatrudnienia, szczególnie w tak specyficznej branży, związanej z indywidualną twórczością, zdolnościami i talentem. Wynika to często z braku wiedzy z zakresu marketingu i zarządzania. Jak przyznaje Katarzyna Smogorzewska-Kowalska właścicielka firmy „Kejsa”: – Utrzymuję się z projektowania ubrań – to pasjonujący, ale ciężki kawałek chleba. Moją życiową pasją było zawsze malowanie na jedwabiu. Wzięłam udział w projekcie szkoleniowym, bo chciałam rozwinąć swoje zdolności w zakresie zarządzania i nauczyć się czegoś nowego. Krok 2: Zaufaj Szkolenia projektowe to nie tylko porządna dawka wiedzy, ale przede wszystkim możliwość spotkania innych ludzi. Pokłosiem projektu „PwSK” jest Stowarzyszenie „ProKreatywni” zrzeszające uczestników kursu. –  Idea stowarzyszenia wynika z ogromnej potrzeby kontaktu – podkreśla dr Piotr Kaczmarek-Kurczak, koordynator projektu z Akademii Leona Koźmińskiego – To była inicjatywa oddolna, którą gorąco wspieramy. Chcemy, aby ci kreatywni tworzyli cały ekosystem wokół szkoły, chcemy dalej z nimi współpracować. Zależy nam na stałym przepływie informacji, pomysłów, ludzi. Uczestnicy programu mogą potem na przykład wspólnie obsługiwać duże wydarzenie: jeden robi profesjonalny reportaż fotograficzny, drugi filmuje, inna osoba zajmuje się przygotowaniem plakatów i ulotek, kolejna tworzy dekorację, szyje kostiumy itp.  Krok 3: Miej własny styl W dobie masowej produkcji wszystko, co unikatowe, nabiera szczególnej wartości. – Wierzę, że przemysł kreatywny będzie przyszłością. Już teraz widać zwiększone zainteresowanie rękodziełem – opowiada Lidia Kostrzyńska, zajmująca się biżuterią witrażową oraz artystyczną pracą na szkle. Te zdania potwierdza Iwona Rypson, która łączy fotografię otworkową z nowoczesną obróbką cyfrową – Postęp techniczny sprawił, że prawie każdy ma dziś własny aparat i może robić dowolne zdjęcia. Metoda otworkowa jest natomiast sposobem na wyróżnienie. Jedna z agencji reklamowych potrzebowała ciekawych zdjęć do katalogu. Zgłosili się do mnie, bo mieli pewność, że dostaną coś absolutnie niepowtarzalnego. Liczy się oryginalność – komentuje. O tym, że opinie te nie są tylko optymistycznymi przewidywaniami, mówi dr Kaczmarek-Kurczak, wedle którego zapotrzebowanie na dobra luksusowe będzie stale wzrastać – Oczywiście wzrost zainteresowania nie dotyczy całej Polski, ale Warszawa, część Śląska, Kraków czy Trójmiasto to miejsca, które otwierają się na sektor kreatywny – podkreśla. Krok 4: Odkryj skarb Projekty szkoleniowe, takie jak  „Przedsiębiorczość w sektorach kreatywnych” nie są skierowane do każdego, ale wspierają konkretne osoby i pomysły. O wyjątkowości takich inicjatyw świadczy również fakt, że biznesy kreatywne mają szansę szybkiego rozwoju i możliwość łatwego wejścia na rynki międzynarodowe. Ten rodzaj przedsiębiorczości oparty jest bowiem na talencie jednej osoby, zaś oferowane produkty i usługi podobają się wszędzie. Można je sprzedawać od ręki, nie potrzeba wielkich działań promocyjnych. Własny biznes to spore ryzyko, zdarzają się miesiące zysków i miesiące strat, ale należy pamiętać, że kreatywność jest po to, aby omijać problemy. Przygotowanie, motywacja i odpowiednie wsparcie – kreatywne wykorzystanie tych czynników pozwala odkryć prawdziwe bogactwo możliwości.  

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"