##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie,7173203212568193a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019,7171181951006337a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok,7171181303765121a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polski-internet-jak-minal-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowuja-wydawcy-i-organizacje-branzowe,7173203137754753a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-podsumowanie-roku-co-wydarzylo-sie-w-2018-jaki-bedzie-2019-rok,7171179354441345a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-podsumowanie-roku-co-wydarzylo-sie-w-2018-jaki-bedzie-2019-rok,7171179354441345a ##

Agnieszka Sora - prezes zarządu Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku
Wydarzenie roku
Dla nas, już tradycyjnie, oczekiwanym i sympatycznym wydarzeniem był oczywiście nasz Kongres Badaczy, który w tym roku zebrał największą w historii publiczność blisko 600 ekspertów w obszarze badań i marketingu. Równie ważną z punktu widzenia refleksji metodologicznej imprezą, a jednocześnie o znaczeniu symbolicznym, był jubileusz 100-lecia GUS-u, instytucji, której wkład we współczesny rozwój wszystkich dyscyplin korzystających z ugruntowanych metod statystycznych jest nie do przecenienia.

Sukces roku
Zarówno w Unii Europejskiej, jak i na gruncie polskim ważnym wydarzeniem, zwieńczonym jak sądzę sukcesem, było wdrożenie nowych regulacji prawnych związanych z RODO, kampania informacyjna i inicjatywy (przeszłe i przyszłe) edukacyjne z tym związane. Bez wątpienia każdy krok w stronę większej transparentności rynku i jednocześnie ochrony konsumenta, należy uznać za duży sukces.
Do sukcesów roku na polskim gruncie, z punktu widzenia branży badawczej, zaliczyłabym także stosunkowo bezproblemowe przejście przez okres przedwyborczy i wyborczy. Bez tradycyjnej sondażowej gorączki i ze wspólną inicjatywą 3 kanałów, Polsatu, TVN i TVP, zamówienia i przeprowadzenia jednego badania exit poll.
Porażka roku
Każdy kraj ma zapewne na przestrzeni 12 miesięcy rynkowe zdarzenia, które w skali danego rynku można by zakwalifikować jako wyjątkowo niekorzystne, więc trudno je w perspektywie międzynarodowej porównywać i wskazać na jedno z nich, szczególne.

Łatwiej to zrobić w skali własnego rynku, a u nas bez wątpienia trudno przecenić negatywne efekty, i wizerunkowe, i biznesowe, jakie spowodowała i nadal powoduje publiczna dyskusja wywołana zmasowaną krytyką, która spotkała firmę Nielsen ze strony TVP. Bez wątpienia panujące napięcie i atmosfera sporu wywołana ową krytyką, nie sprzyja jednoczesnemu poszukiwaniu rynkowego konsensusu w ramach cennej inicjatywy KRRiT poszukiwania możliwości ustanowienia rynkowego standardu badania mediów.
Człowiek roku
Brak kandydata/kandydatki do wyróżnienia.
Trend roku
Digitalizacja oraz dalsza matematyzacja badań, czyli nowe podejścia badawcze wykorzystujące AI, virtual reality, mobile analytics, gamification jak również zastępowanie klasycznych metod badawczych o rodowodzie akademickim, metodami wykorzystującymi rosnącą moc obliczeniową komputerów oraz alternatywne źródła danych.

Krzysztof Kruszewski, CEO Kantar Polska
Wydarzenie roku
To już niemal tradycja, że najważniejszym wydarzeniem roku jest Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Nie wiem, jak to możliwe, że każdy następny Kongres jest lepszy od poprzedniego, gromadzi coraz więcej uczestników, wystąpienia są coraz wyżej oceniane. To jedno z nielicznych, na skalę światową, wydarzeń branży badawczej, które cieszy się tak dużym zainteresowaniem całego środowiska badawczego, ale nie tylko. Coraz częściej na Kongresie pojawiają się specjaliści marketingu, mediów, naukowcy. Nie mogę się doczekać kolejnej edycji.
Ponadto, wydarzenie również związane z polskim środowiskiem badawczym, launch nowej strategii PTBRiO, pokazującej, że wychodzimy z wąsko definiowanej branży badań marketingowych w obszar wnioskowania i podejmowania decyzji na podstawie wiedzy o rynku i człowieku. Wiedzy, która może pochodzić z tradycyjnie rozumianych badań rynku, ale i wszelkich źródeł rzetelnie (ważne słowo) pozyskanej informacji.
Sukces roku
Nie mogę się oprzeć pokusie, żeby w tym miejscu napisać coś o firmie Kantar. A jest powód. Dwie największe, w obszarze badań konsumenckich, firmy, Kantar Millward Brown i Kantar TNS, od sierpniu 2019 mieszkają pod jednym dachem. Koncepcja hybrydowa, polegająca na łączeniu struktur obu firm, tam gdzie to jest korzystne dla samej firmy i naszych Klientów ale zachowaniu również pewnej odrębności w innych obszarach, sprawdziła się. Obie marki współpracują, starają się wykorzystywać swoje rozległe kompetencje, podążać za trendami we współczesnym consultingu opartym na danych i to doskonale działa. A nowe biuro w warszawskim Koneserze na Pradze, to miejsce wyjątkowe i niesłychanie inspirujące.
Biznes dostrzega coraz bardziej wartość rzetelnych i wiarygodnych danych. Po kilku latach „zachłystnięcia" się magią słów Big Data, marketerzy zaczynają zauważać, że same dane internetowe bez wiedzy o konsumencie, emocjach i sposobach podejmowania przez niego decyzji, nie wystarczą. Potrzebna jest rozmowa z konsumentem i nie ma znaczenia, czy to jest rozmowa bezpośrednia, czy za pomocą aplikacji komunikacyjnych, liczy się poznanie człowieka.
Porażka roku
Wydaje się, że w naszej branży nauczyliśmy się już tak wiele, że nie popełniamy błędów zasługujących na miano porażki roku...
Człowiek roku
Tu nie ma miejsca na jedno nazwisko, ani tym bardziej na nazwisko kogoś utytułowanego. To wszyscy młodzi, niezwykli ludzie, którzy w czasach pokusy szybkich i łatwych decyzji zdecydowali się dołączyć do branży badań i consultingu badawczego. Na docenienie zasługuje ich odwaga w tym wyborze oraz to, w jaki sposób potrafią połączyć świeżość swojego spojrzenia z wiedzą i doświadczeniem tych z nas, którzy w branży pracują dłużej. Wspaniałe, że nie widać tu kontestacji ani walki pokoleń, ale chęć współpracy i – w efekcie – synergię wynikającą ze spojrzenia na człowieka i biznes z różnych perspektyw.
Trend roku
Marketerzy zaczynają dostrzegać potencjał seniorów. Nie ma co ukrywać, nowoczesne, rozwinięte społeczeństwa starzeją się, ale też żyją dłużej. Granica starości, wręcz dramatycznie przesuwa się do góry. Marketing nie może tego faktu nie zauważać i ciągle definiować grupę komercyjną w granicach 18-49 lat. I wydaje się, że podejście do seniorów się zmienia. A badania (między innymi Kantara) pokazują, że jest to grupa, która chce wyzwolić się z bagażu stereotypów, korzystać z oferty rynkowej i przede wszystkim oczekuje, że rynek będzie ją traktował po partnersku.
Z drugiej strony marketerzy coraz więcej uwagi poświęcają młodszym pokoleniom. Do niedawna w branży komunikacji marketingowej roiło się od artykułów, konferencji i strategii poświęconych tzw. Millenialsom, teraz do gry wchodzi następna generacja, zwana pokoleniem Z, której zdajemy się jeszcze do końca nie rozumieć. Podsumowując – definitywnie skończyły się czasy, gdy to „iksy" robiły marketing dla „iksów", demografia sprawiła, że musimy zrozumieć ludzi myślących zupełnie inaczej i to dobrze, że branża badawcza jest w awangardzie zrozumienia nieopisanych wcześniej grup społecznych.
Prognoza na 2019 rok
Prognozy, które Kantar sformułował w grudniu 2018 wskazują na zjawiska, które mogą się nasilić w roku następnym. A o to kilka z nich:
• Wydaje się, że zgodnie z trendem zainteresowania konsumentem, jako człowiekiem, algorytmy programmatic w planowaniu mediów staną się skuteczniejsze dzięki implementacji wiedzy o konsumencie.

• Rynek reklamowy będzie w sposób bardziej przemyślany wykorzystywał wizerunek kobiet w reklamie.
• Współpraca marek z influencerami nabierze nowego kształtu, ponieważ znaczenie zasięgów zacznie ustępować wiarygodności.
I jeszcze jedno: świat będzie coraz bardziej niezwykły, będzie zmieniał się jeszcze szybciej, a decydenci będą mieli przed sobą coraz więcej pytań bez odpowiedzi. To będzie zatem dobry rok dla tych, którzy będą umieli takie odpowiedzi odpowiedzialnie dostarczyć.
Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia

Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku jest, moim zdaniem, płynne wdrożenie RODO w branży badawczej. Mimo różnych obaw i emocji, które miały miejsce nie tylko w naszej branży, proces ten oceniam jako dość udany. Było to możliwe również dzięki temu, że branża badawcza na wiele lat przed wprowadzeniem GDPR wdrażała systematycznie procedury w duchu tych przepisów, np. listę Robinsona, procedury poufności i anonimizacji opinii zbieranych w badaniach.
Sukces roku
Za sukces roku uważam badanie exit poll przeprowadzone przez Ipsos w tegorocznych wyborach samorządowych. Jest to badanie godne uznania z dwóch powodów. Po pierwsze udało się je zrealizować dla trzech telewizji, które na co dzień trudno posądzić o współpracę. Po drugie – prognoza była trafna. Każde takie wydarzenie, jeśli tylko przebiegnie pomyślnie, ma wielki wpływ na wizerunek naszej branży i wiarygodność badań.

Porażka roku
Może nie za porażkę, a za największe wyzwanie ostatnich lat zarówno w Polsce jak i na świecie uznałbym brak pomysłu na walkę z zalewem nieprawdziwych, niewiarygodnych, noszących znamiona trollingu informacji w przestrzeni publicznej. We wszechogarniającym szumie dezinformacyjnym odbiorcom trudno ustalić, która informacja jest wiarygodna. Dotyczy to też wyników badań, gdyż wykres z danymi z rzetelnego badania wygląda graficznie tak samo jak wykres z badania nierzetelnego. Niestety odbiorca coraz częściej ogranicza zapoznanie się z danym problemem wyłącznie do pobieżnego oglądu, bez zagłębiania się w treść. Coraz mniej jest miejsca na dłuższe formy pisemne i coraz większa skłonność do powierzchowności w zdobywaniu informacji. Jest to wyzwanie palące, wymagające dobrych rozwiązań.

Trend roku
Za trend roku uznaję kolejny rok poszerzania i redefinicji zawodu badacza oraz branży. Badania rynku rozumiane są już nie tylko w tradycyjny sposób, na którym się przez wiele lat koncentrowała branża, lecz obejmują wszelkie inne źródła wiedzy o zachowaniach konsumenckich i zjawiskach społecznych. W ramach tego trendu uznane i „uświęcone” zostają takie techniki i działania, które wcześniej lokowały się na dalekich peryferiach branży, np. działania związane z digitalem, interdyscyplinarne podejście wykorzystujące wiedzę z obszaru design thinking czy nauki o kulturze. Efektem tego trendu jest większa otwartość badaczy na nowe źródła wiedzy i nowe sposoby poznawania człowieka i społeczeństwa.
Prognoza na 2019 rok
Badania rynku i opinii to usługa tak samo wrażliwa na zmiany koniunktury w gospodarce jak czuły barometr na zmianę ciśnienia. Być może zatem w 2019 roku obserwować będziemy lekkie osłabienie koniunktury gospodarczej, którą zapowiadają niektórzy ekonomiści. Byłbym jednak tutaj raczej optymistą. Branża badawcza nie raz wykazała się elastycznością w związku ze zmieniającym się otoczeniem makroekonomicznym. Zatem wskazane są ostrożny optymizm i uważne przyglądanie się sytuacji.

dr Michał Lutostański, członek zarządu PTBRiO
Wydarzenie roku w Polsce
Zdecydowanie wydarzeniem ostatniego roku był największy Kongres Badaczy Rynku i Opinii pod hasłem „Impact factor”, na którego po raz pierwszy w historii wyprzedały się wszystkie bilety. Wydarzenie zgromadziło 600 uczestników – w tym tylko 1/3 stanowili przedstawiciele agencji badawczych. Również pod względem zgłoszeń był to Kongres rekordowy. Jeśli dołożyć do tego rekordową średnią ocenę referatów za poziom merytoryczny to otrzymujemy bardzo wyjątkowe wydarzenie. Okazuje się, że branża badawcza coraz bardziej się otwiera, na wydarzenia przyciąga osoby z różnych firm inspirując i dzieląc się wiedzą. Hitem Kongresu była również debata moderowana przez dr hab. Jacka Wasilewskiego z UW pod tytułem „Czy marketing wzmacnia podziały społeczne w Polsce”, która miała nas wszystkich nauczyć się racjonalnie oceniać argumenty. Debata była transmitowana na stronie Gazety Wyborczej – obejrzało ją ponad 7 000 osób.

Wydarzenie roku na świecie
Z punktu widzenia większości firm badawczych (i nie tylko) największym wyzwaniem i wydarzeniem ostatniego roku było wejście w życie ustawy dotyczącej RODO. Co za tym idzie czasochłonne procesy mające na celu uzyskanie wyraźnych zgód od uczestników paneli internetowych, migracji niektórych użytkowników, rozwiązywania problemów z transkrypcjami grup fokusowych i wielu innych. Wydaje się jednak, że branża badawcza poradziła sobie z tymi zmianami.
Sukces roku w Polsce
Wydaje się, że są dwa. Pierwszym jest nawiązanie ścisłej współpracy PTBRiO z Wydawnictwem Naukowym PWN w celu szerzenia wiedzy o badaniach i podejmowaniu decyzji biznesowych w oparciu o dane wśród studentów, akademików i szeroko rozumianej branży marketingowej. W październiku miała miejsce premiera pierwszej książki napisanej przez ekspertów Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii pod tytułem „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?”, która opisuje dostępne, ale i rozwijające się źródła danych w obszarach podejmowania decyzji biznesowych: strategii, innowacji, sprzedażydystrybucji, komunikacji i zarządzania relacjami z klientami. Książkę uzupełniają wywiady z decision makerami z różnych branż. Obecnie blisko 30 ekspertów jest w trakcie pisania obszernego podręcznika do badań pod tytułem „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”. W planach jest również książka Anny Gorączki i Michała Protasiuka „Gamification. Jak zdobyć uwagę respondenta?”. Drugim sukcesem jest wybór nowego zarządu Polskiego Towarzystwa Rynku i Opinii, a tym wotum ufności członków towarzystwa do nowej strategii wypracowywanej od początku 2018 roku. Zakłada ona odejście od sztywnych agencyjnych ram pojęcia badacza i otworzenie się szerzej na osoby zawodowo zajmujące się wyciąganiem wniosków dotyczących rynku i człowieka wspierających różnorakie decyzje.
Sukces roku na świecie
Ciężko powiedzieć czy to na pewno można rozpatrywać w kategoriach sukcesu, a jeśli tak to dla której z firm, ale mi się wydaje, że sukcesem była informacja o kupieniu przez IPSOS dwóch działów od GfK, czyli Customer Experience i Health.
Porażka roku w Polsce
Dla mnie jak co roku przy okazji wyborów i sondaży politycznych bazowanie przez media często na mało profesjonalnych, ale za to tanich dostawcach danych. Jak co roku generuje to dyskusje podważające wyniki badań przedwyborczych, podczas gdy agencje poddające się audytom jakości realizowanym przez OFBOR trafnie prognozowały wynik wyborów samorządowych. Trzeba pamiętać, ze są to najtrudniejsze wybory do prognoz ze względu na dużą ilość lokalnych komitetów wyborczych i ruchów miejskich. Pomimo tego większość agencji zrobiła to dobrze. Porażką jest więc wciąż brak świadomości u zamawiających, że istnieją podmioty rywalizujące tylko i wyłącznie niskimi cenami, a nie jakością danych, metodologią, czy wysoką wiedzą analityczną.
Porażka roku na świecie
Coraz częstsze pojawianie się wątków o globalnych ruchach lub zapytaniach grup finansowych dotyczących sprzedaży agencji badawczych lub przechodzenia jedynie na pomiary pasywne. Wygląda to jakby biznes zachłyśnięty technologią zapomina, że wciąż potrzebujemy porozmawiać z żywym konsumentem, klientem lub shopperem i zadać mu kluczowe pytanie: „Dlaczego?”.
Człowiek roku w Polsce
Dla mnie nie ma jednej osoby, która by zasłużyła na to miano. Jest jednak kilka, które należy pochwalić. Pierwszą jest Kasia Gawlik – szefowa rady programowej tegorocznej Kongresu Badaczy – za niepodważalny sukces wydarzenia. Drugą jest Mateusz Galica, który jako prezes zarządu PTBRiO został wybrany ponownie i dostał wotum ufności dla nowej strategii. Trzecią jest Jan Zając za kolejny fantastyczny grant do rozwoju działalności. Dla przypomnienia udało mu się zająć 1 miejsce w rankingu konkursu NCBiR na prace R&D związane z rozwojem automatycznej analizy i interpretacji danych, na łączną kwotę ponad 5 milionów złotych. Czwartą jest Krzysztof Borys Kruszewski za przeprowadzenie Kantar TNS i Kantar MillwardBrown ze Śródmieścia i Wilanowa na zyskującą coraz większą popularność Pragę. Piątą osobą, której należy się wyróżnienie jest dr hab. Jacek Wasilewski za poprowadzenie fantastycznej debaty na Kongresie Badaczy.
Trend roku w Polsce
Coraz większa koncentracja branży badawczej. Kantar TNS oraz Kantar MillwardBrown na jesieni przeniosły się do nowego wspólnego biura w modnym praskim Koneserze. IPSOS przejął działy GfK. Z drugiej strony badawczo, ale i marketingowo w Polsce bardzo zaczął się rozwijać esport o czym może świadczyć duża popularność IEM w Katowicach oraz wystąpień dotyczących esportu na różnych eventach jak Kongres Badaczy, forum IAB, czy Cyberhuman.
Trend roku na świecie
W duchu ekologicznych doniesień o wysoce prawdopodobnej katastrofie ekologicznej trendem roku było chyba no waste. W świecie badawczym oznacza to odejście firm od niepotrzebnych praktyk jak drukowanie wizytówek, czy wysłanie papierowych kartek świątecznych, które nie wpływają pozytywnie na kondycję naszej planety.
Prognoza na 2019 rok w Polsce
Rok 2019 będzie rokiem rocznic i świętowania branży badawczej w Polsce – bo jest co świętować. Kilka lat temu wśród badaczy w Polsce pojawił się lęk przed big data i zmianami technologicznymi, które w dystopicznych wizjach miały pozbawić nas pracy. Jak pokazał tegoroczny Kongres Badaczy technologia nie wyparła badań, ale je wspiera i im służy, a wręcz je ułatwia. Spokojnie i bez lęków można więc patrzyć w przyszłość i szykować się do świętowania 25 lat PTBRiO w Polsce. Przy okazji za rok odbędzie się 20 Kongres Badaczy w historii. Zarząd PTBRiO już planuje różne jubileuszowe działania, w którego skład wchodzi między innymi wydanie podręcznika „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” razem z Wydawnictwem PWN. Przed kongresem jeszcze wiele wydarzeń i eventów – na wiosnę na pewno konferencja Cyber oraz druga edycja konferencji Data Driven Decision. Będzie się działo!
Prognoza na 2019 rok na świecie
Wydaje się, że będziemy obserwować różne globalne ruchy pomiędzy największymi graczami w branży badawczej. Z perspektywy konsumenckiej natomiast będzie wzrastała świadomość ekologiczna oraz działania w ramach ruchów no waste, a co za tym idzie wzrośnie zaangażowanie firm badawczych w mierzenie i budowanie świadomości (lub wiedzy o braku świadomości) ekologicznej ludzi.
Karolina Chołuj, director, business planning, Mindshare
Wydarzenie roku
RODO. Wejście w życie unijnego rozporządzenia dot. ochrony danych osobowych miało niebagatelny wpływ na codzienną pracę w wielu obszarach biznesowych, w tym mediach i badaniach. W badaniach szczególnie utrudniło to codzienne prace panelom internetowym, ale także działom zajmującym się zbieraniem wywiadów w terenie. Wzrosła ilość biurokracji, zmalała dostępność respondentów, wydłużyły się procesy rekrutacyjne. Na szczęście po kilku miesiącach od implementacji nowych przepisów, większość podmiotów utrwaliła w swoich organizacjach standardy konieczne do działania wg RODO, kurz opadł i znów możemy w miarę sprawnie realizować projekty badawcze.
Sukces roku
Pierwsze analizy z panelu mobilnego firmy Gemius, który daje nadzieję na bardzo sensowny pomiar konsumpcji internetu, TV i radia w Polsce. gemiusPostBuy – bo na tym etapie tak nazywa się narzędzie oferowane przez Gemius, umożliwia uzyskanie ciekawej perspektywy, o którą marketerzy i badacze walczą od dłuższego czasu. Mam nadzieję, że rynek zaakceptuje metodologię Gemiusa oraz konieczną inwestycję, jaka wiąże się z systematycznym rozwojem tego produktu przez Gemius, abyśmy mogli w końcu cieszyć się bardziej zintegrowanym pomiarem mediów.
A bardziej przewrotnie – sukcesem dla mnie jest też brak realizacji tak szumnie zapowiadanego „nowego standardu” badań telemetrycznych w Polsce.
Porażka roku
Po pierwsze, niekończące się dyskusje nad rzetelnością badań sondażowych w trakcie kampanii wyborczej, toczone przez osoby nie do końca rozumiejące, w jaki sposób należy interpretować ich wyniki.
Druga rzecz to ciągły brak sensownego rozwiązania badań efektywności działalności marketingowej influencerów, których udział w reklamie online rośnie w bardzo szybkim tempie i nie wydaje się, aby w najbliższej przyszłości zwolnił.
Człowiek roku
Ciężko jest mi wskazać szczególnie zasłużoną jedną osobę w dziedzinie badań. Na pewno na uznanie zasługuje Natalia Hatalska i przygotowywane pod jej auspicjami publikacje dotyczące trendów. Wydana w 2018 roku książka o przewrotnym tytule „Far Future. Historia jutra” szczególnie mnie ujęła podejściem badawczym i szalenie ciekawą formą, dzięki której w bardzo realny sposób możemy sobie wyobrazić możliwe scenariusze, jakie wystąpią w przyszłości.
Projekt roku
Tutaj znów wskażę na gemiusPostBuy. To inicjatywa wymagająca bardzo dużych nakładów finansowych i bardzo cieszy mnie, że w Polsce są firmy takie jak Gemius, które nie boją się ryzykować, tworząc innowacyjne rozwiązania.
Premiera / debiut / nowość roku
Zastosowanie gier symulacyjnych w badaniach, o czym opowiadali Barbara Zajączkowska i Igor Widawski na tegorocznym Kongresie PTBRiO. Co prawda na ten moment brakuje doświadczeń z wykorzystaniem tej metodologii w marketingu, natomiast efekty jakie mogą ze sobą nieść tego typu projekty, są bardzo zachęcające i mogą stanowić wartościową inspirację dla osób zajmujących się opracowywaniem strategii, nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Trend roku
Realizacja pomiarów pasywnych efektywności kampanii internetowych z wykorzystaniem paneli internetowych. 2018 rok to czas, w którym właściwe większość agencji badawczych w Polsce finalnie wdrożyło metodę cookie tracking do stworzenia rozwiązań śledzących kontakt z kampaniami digitalowymi.
Drugi temat powiązany w powyższym to coraz bardziej powszechne wykorzystywanie badań i paneli internetowych do zbierania informacji o zachowaniu konsumentów w sieci i poza nią, a następnie implementacja tej wiedzy w planowaniu kampanii (tworzenie segmentów do targetowania kampanii). To trend funkcjonujący zarówno w Polsce jak i na świecie.
Trzecia sprawa to konkurencja cenowa i duża rozbieżność kosztowa realizacji badań spowodowana mnogością paneli internetowych funkcjonujących na rynku – wydaje się, że w Polsce kompletnie nie ma nad tym kontroli.
Ostatnim tematem, nieco powiązanym z powyższym jest postępująca utrata wartości informacji i danych – niskie koszty i dostępność możliwości zrealizowania „reprezentatywnego” badania wśród polskich internautów powoduje, że w publicznej przestrzeni pojawia się coraz więcej darmowych informacji, które niestety często są nie dość precyzyjnie lub nieodpowiednio interpretowane przez twórców. Uderza to wprost w profesjonalnych badaczy i organizacje, w których pracują, a tym samym w branżę. A zdobycie wartościowej wiedzy umożliwiającej podejmowanie odpowiedzialnych decyzji biznesowych wymaga zaangażowania i odpowiednich inwestycji.
Prognoza na 2019 rok
• wzrost znaczenia jakości danych pochodzących z badań CAWI realizowanych na panelach internetowych
• intensyfikacja wykorzystywania urządzeń mobilnych do realizacji badań i zbierania danych do analityki biznesowej
• upowszechnianie się nowych rozwiązań stosowanych w badaniach – AI to trend gremialnie wskazywany przez specjalistów w branży na całym świecie (chatboty, ankiety w chatach, gry symulacyjne)
• coraz bardziej rosnąca konsumpcja wideo online i komunikacji obrazkowej, których odzwierciedlenie już na masową skalę obserwujemy w branży reklamowej i mediowej, zapewne doprowadzi do upowszechnienia się badań polegających na analizach treści wizualnych, jako kolejnego źródła insightów i wiedzy o konsumentach
• jeszcze większe przyspieszenie procesów badawczych ze względu na potrzebę szybkiego pozyskiwania insightów – pytanie tylko jak to się przełoży na wcześniej wspomnianą jakość pozyskiwanych danych…
Przemysław Wesołowski, prezes SW Research
Wydarzenie roku
W tym roku chciałbym docenić odważne działania zmierzające do zmiany status quo w swoich obszarach.
Jako wydarzenie roku w Polsce wskazuję na inicjatywę Front Zmian, która chce naruszyć status quo branży hostingowej w Polsce. Jest to ciekawy przykład utworzenia koalicji mniejszych firm, wspólnie konkurujących z kilkoma potentatami w branży. Być może, jeśli inicjatywa odniesie sukces, mniejsze firmy z innych branż również będą się zrzeszać w celu zmniejszenia wpływów podmiotów dominujących. Ostatecznym zwycięzcą powinni być konsumenci.
Jednak niewątpliwie, największe wrażenie zrobił na mnie start Falcon Heavy z pionowym lądowaniem elementów startowych rakiety. Nieprawdopodobne show Elona Muska, które stawia kolejny krok w historii podboju kosmosu, jest czymś znacznie bardziej spektakularnym od elastycznych smartfonów, czy kolejnych modeli samochodów elektrycznych.
Sukces roku
Allegro Smart, czyli odważna próba wprowadzenia stałej płatności w bardzo trudnym obszarze usług kurierskich i pocztowych. Aż 100 tys. osób zakupiło usługę allegro smart w tydzień od uruchomienia. Okazuje się, że Polacy pokochali kolejną usługę abonamentową z gatunku zapłać i zapomnij.
Na świecie (i w Polsce też)
W branży fintech rewelację okazał się Revolut i jego błyskawiczna ekspansja w wielu krajach, w tym w Polsce. Liczę, że działania Revoluta wpłyną na cały sektor bankowy i banki zaczną bardziej dbać o swoich klientów (indywidualnych i biznesowych)
Porażka roku w Polsce
GetBack i związany z tym spadek inwestycji w Polsce. Skutkiem tej afery jest nie tylko bezpośrednia utrata gigantycznych pieniędzy przez tysiące Polaków. Getback powoduje, że przez kolejne lata poziom inwestycji w akcje i obligacje korporacyjne przeciętnych Polaków będzie na niskim poziomie. Szczególnie dotknie to małe i średnie polskie firmy, w tym startupy. Nie wszystkie firmy chcą lub mogą pożyczać pieniądze na swój rozwój od banków. Wiele z nich planuje pozyskać je od ludzi i pośrednio dać zarobić ludziom, a nie bankom.
Świat:
Szczyt klimatyczny w Katowicach. Kluczowi przywódcy nie pojawili się na tej imprezie, a media skupiły się głównie na wpadkach organizatora i wręczaniu antynagród. Przeciętny Amerykanin lub Chińczyk zrozumiał z tego niewiele, poza tym, że Polska jako organizator, kojarzy się z węglem, a ochronę klimatu sponsorują kopalnie i firmy energetyczne (o ile to sprawdzi)
Człowiek roku
Maciej Panek za odwagę w biznesie i skalę rozwoju car sharingu w Polsce. To jedna z nielicznych prywatnych firm, która już wpływa bezpośrednio na komunikację w Warszawie. Liczę, że w 2019 roku pojawi się we flocie Panka znacznie więcej samochodów zeroemisyjnych. Takie działania wesprą sprzedaż samochodów elektrycznych, bo każdy Warszawiak będzie mógł przejechać się samochodem na prąd i poznać jego wady i zalety od strony kierowcy.
Reed Hastings, prezes Netflixa za skuteczną obronę przed silną konkurencją, posiadającą zdecydowanie większy kapitał (Apple, HBO, Amazon). Netflix stał się synonimem VOD w Polsce, podobnie jak iPhone synonimem telefonu. Platforma ma także patent na seryjne produkowanie „klasyków”, które zostają nimi już w dniu premiery. Jest to możliwe dzięki Binge racers, czyli osobom, które zaczynają i kończą serial/sezon serialu tego samego dnia lub maksymalnie następnego. Pojęcie wymyślił sam Netflix
Trend roku
W Polsce - „ukrainizacja” kampanii marketingowych W Polsce. W tym roku kampanie były bardzo widoczne i były kierowane wyłącznie do obywateli Ukrainy. Trend na pewno się utrzyma. Dodatkowo, w obliczu otwarcia niemieckiego rynku pracy, polskie władze są zmuszone do podejmowania akcji informacyjnych skierowanych do obecnych i przyszłych pracowników pochodzących z Ukrainy. Inaczej grozi nam nawet stagnacja.
Na świecie - zaangażowanie producentów telefonów w uświadamianie użytkownikom, ile czasu przy nich spędzają. Przykładem jest Apple i cotygodniowe podsumowania aktywności przy telefonie. Ciekawe, którzy producenci zdecydują się na podobne kroki w przyszłym roku.
Prognoza na 2019 rok
Z uwagi na coraz bardziej świadome społeczeństwo, w 2019 roku powinniśmy się spodziewać znacznych wydatków na reklamy i badania w obszarze ochrony klimatu i walki ze smogiem. W miastach, w których występuje problem smogu, to oczyszczacz powietrza stanie się nowym urządzeniem kupowanym przez klasę średnią, podobnie jak zmywarka czy ekspres do kawy.
2019 rok będzie stał pod znakiem brexitu i jego konsekwencji również w obszarze marketingu.Zarówno społeczeństwa brytyjskie jak i Europy kontynentalnej nie wiedzą czego mają się po nim spodziewać. Czy wszystkie produkty będą tak samo łatwo dostępne czy nie?. Kupując produkt w UK Węgier będzie miał obawę czy produkt do niego dotrze lub czy będzie musiał zapłacić dodatkowy podatek. Każdy kraj będzie musiał podjąć odpowiednie akcje informacyjne co jest interesujące samo w sobie, bo m.in od tych akcji zależy jak będzie wyglądać wymiana handlowa między danym krajem a UK i ile firm zbankrutuje.











