Branża e-commerce zmniejsza nakłady na promocję

Wydatki mediowe branży e-commerce w pierwszej połowie 2016 r. wyniosły prawie 92 mln zł. To o 23% mniej niż w analogicznym okresie 2015 r. – wynika z analizy Codemedia.

km
km
Udostępnij artykuł:
Branża e-commerce zmniejsza nakłady na promocję
fot. Shutterstock.com

Wydatki branży e-commerce w pierwszym półroczu, począwszy od 2008 r., stale wzrastały aż do 2016 r., w którym zanotowano spadek o 23% w stosunku do 2015 r. Jest to również wynik niższy niż w 2014 r. (nieprzekraczający 100 mln zł). Największy wzrost przypada, podobnie jak w poprzednich latach, na maj.

Najczęściej wybieranym medium przez reklamodawców z tej branży pozostaje internet, gdzie ulokowano 61% budżetów. To jednak spadek o 41% w stosunku do analogicznego okresu 2015 r. Na drugim miejscu znalazła się telewizja (20%), a na trzecim - magazyny (12%). Jednak w przeciwieństwie do reklamy internetowej, promocja w magazynach i telewizji zyskiwała – odpowiednio nakłady rosły o 74% i 55%. Najwięcej na reklamę w magazynach wydały e-sklepy oferujące odzież i obuwie.

grafika

Kategorią, która zdecydowanie najwięcej inwestuje w działania reklamowe, są sklepy internetowe (67,1%), a w dalszej kolejności serwisy ogłoszeniowe (10,6%), aukcje i narzędzia aukcyjne (10,3%) oraz porównywarki cen (8,4%).

W stosunku do pierwszej połowy 2015 r., w analizowanym okresie o 33% zmniejszył się  udział sklepów internetowych w wydatkach w całej kategorii. Natomiast wzrost wydatków o 44% zanotowały serwisy ogłoszeniowe. Z kolei aukcje i narzędzia aukcyjne odnotowały spadek o 13%. W rezultacie, w poprzednim roku większy udział w wydatkach o 5 pkt. proc. miały sklepy internetowe, natomiast aukcje i narzędzia aukcyjne zanotowały spadek (o 2 pkt. proc.), a wzrost serwisy ogłoszeniowe (o 2,5 pkt. proc.).

grafika

W pierwszym półroczu 2016 r. w czołówce najwięcej wydających serwisów e-commerce znalazły się głównie sklepy internetowe, aukcje oraz porównywarki cenowe. Największym reklamodawcą było Zalando.pl, na drugim miejscu znalazło się Allegro.pl, a za nim uplasowało się Ceneo. W stosunku do poprzedniego roku, Zalando.pl wydało znacznie mniej - o 55%. W pierwszym półroczu 2015 r. wysokie wydatki zanotował również Bon Prix, podczas gdy w 2016 r. wydatki tego sklepu internetowego spadły o 72%.

Wśród sklepów internetowych najwięcej wydało wspomniane Zalando.pl - o ponad 5 mln zł więcej niż znajdujące się na kolejnych miejscach Denley.pl, Tchibo, Bon Prix oraz Eobuwie.pl, które na promocję przeznaczyły budżety w wysokości ok. 4 mln zł. W stosunku do poprzedniego roku, w pierwszej 10 najwięcej wydających sklepów internetowych nie znalazło się Agito.pl (w poprzednim roku w pierwszym półroczu wydatki rzędu 6 mln zł, w tym roku tylko ok. 340 tys. zł).

Kategorią produktową, na której promocję przeznaczono największe nakłady, była odzież i obuwie oraz kategoria "grupa", w której znajdują się różnorodne produkty i producenci.

W kategorii odzież i obuwie największym reklamodawcą było Zalando.pl, przed Denley.pl, Bon Prix, Eobuwie.pl oraz Domodi. W przypadku kategorii "grupa" największymi reklamodawcami było Allegro, Ceneo, Otodom.pl i OLX.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów