Co trzecia osoba nie traktuje swojego domu jak miejsca do życia

35 proc. respondentów z 22 krajów świata nie czuje, że w domu naprawdę żyje - pokazuje badanie IKEA i INGKA Holding.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Co trzecia osoba nie traktuje swojego domu jak miejsca do życia
fot. Shutterstock.com

Cykliczne badanie IKEA i INGKA Holding opisuje zwyczaje życiowe ludzi, zwłaszcza te związane z rolą i postrzeganiem domu w ich życiu. W tym roku rozszerzono go o takie tematy jak samotność, społeczne skutki życia w mieście czy poczucie przynależności.

Głównym wnioskiem z opracowania jest,  że nie czujemy przywiązania do miejsca, w którym żyjemy.

Ankietowani zostali między innymi poproszeni o to zdefiniowanie domu. Jedna z uczestniczek badania stwierdziła, że według niej to "miejsce, w którym inni przyjmą ją taką jaka jest, gdzie może być sobą czuć wolność".

Dom - skojarzenia

Z czym kojarzy się ankietowanym samo słowo "dom"? Na poziomie oczekiwań ankietowani wskazali w zdecydowanej większości prywatność i bezpieczeństwo (po 90 proc. wskazań) oraz bezpieczeństwo (87 proc.). Faktycznie, w swoich domach tylko 77 proc. badanych (mieszkających samotnie) czuje, że to miejsce prywatne, 76 proc. - bezpieczne, 74 - komfortowe.

Gorzej w tej części badania wypadli ci, którzy dom czy mieszkanie dzielą z przyjaciółmi bądź obcymi współlokatorami. Prywatność, bezpieczeństwo i komfort kojarzą się z domem 45 proc. tej części ankietowanych.

Aż 23 proc. ankietowanych czuje, że musi szukać prywatności poza domem. Ankietowani w USA (45 proc), by pobyć tylko ze sobą, idą do samochodu.

Jestem intruzem w swoim domu?

W innej części badania pytano o poczucie przynależności ze swoim domem. Aż 53 proc. rodzin nie czuje jej z miejscem, w którym mieszkają. Z kolei 44 proc. tych ankietowanych, którzy cieszą sie miejscem, gdzie mieszkają, sądzi, że na dom składa się także poczucie wspólnoty z osobami, z którymi mieszkamy.

- Większość ludzi mówiąc dom, ma na myśli nie tylko urządzoną przestrzeń - dom to przede wszystkim rodzina, bliscy i panujące między nimi emocje. Współczesne tempo życia na świecie jest bardzo szybkie, a częste zmiany zamieszkania nie sprzyjają budowaniu związku z samym miejscem. Tym samym ważniejsze stają się związki międzyludzkie, a przestrzeń, w której żyjemy, powinna nam to ułatwiać. W IKEA wierzymy, że dom, nasze najbliższe otoczenie, może neutralizować napięcia i wzmacniać pozytywne emocje - komentuje wyniki badania dla portalu Wirtualnemedia.pl Katarzyna Piwowarczyk, zastępca dyrektora marketingu IKEA Retail w Polsce.

jd
Autor artykułu:
jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu