Co wydarzyło się w 2018 roku w marketingu internetowym? Co przyniesie 2019 rok? (podsumowanie)

Jaki był miniony rok w branży marketingu internetowego? Jakie wydarzenia i trendy może przynieść 2019 roku? W drugiej części podsumowania opowiadają o tym menedżerowie czołowych agencji z tego sektora.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie,7173203212568193a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019,7171181951006337a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok,7171181303765121a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polski-internet-jak-minal-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowuja-wydawcy-i-organizacje-branzowe,7173203137754753a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-podsumowanie-roku-co-wydarzylo-sie-w-2018-jaki-bedzie-2019-rok,7171179354441345a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-public-relations-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019,7171179614795905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-badawcza-w-2018-podsumowanie-trendy-na-2019-rok,7171179694004353a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-na-rynku-prasowym-co-wydarzy-sie-w-2019-roku-podsumowanie,7171178699200129a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-radiowy-podsumowanie-2018-roku-trendy-na-2019,7171178719630977a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-progonozy-na-2019-jaki-byl-2018-rok,7171177614370945a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-wedlug-wydawcow-i-brokerow-podsumowanie-2018-roku-prognozy-na-2019,7171177261717633a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/internet-i-marketing-mobilny-jaki-byl-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019,7171176152197249a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-reklamowa-podsumowanie-2018-roku-prognozy-na-2019,7171175177713793a ##

Bartłomiej Pawluk, prezes zjednoczenie.com

grafika

Wydarzenie rokuMało kto nie słyszał o aferze związanej z Cambridge Analytica i w konsekwencji przesłuchaniu Marka Zuckerberga w Kongresie. Ta sprawa pokazała, jak duży wpływ mają media społecznościowe na nasze życie oraz jak dużym problemem staje się manipulacja i zjawisko fake news.

Sukces rokuW zakresie mediów społecznościowych sukcesem nazwałbym mocny wzrost Instagrama (w dużym stopniu dzieje się to kosztem Facebooka). Wprowadzanie kolejnych funkcji wspierających sprzedaż (w tym uruchomienie funkcji sklepu) to dowody na to, że rola Instagrama się zmienia i na pewno przez reklamodawców już dawno przestał być traktowany wyłącznie jako narzędzie do działań wizerunkowych.

Porażka / rozczarowanie rokuRODO - szczytna idea, ale chaos jaki powstał po wejściu w życie przepisów to zdecydowanie porażka. Nie da się uwierzyć w to, że efekt wprowadzenia przepisów to właśnie to, czego oczekiwał ustawodawca.

Trudno powiedzieć, jaki będzie efekt wprowadzenia nowych przepisów, ale póki co przejawia się on w zwiększeniu liczby niezrozumiałych komunikatów i checkboxów, które utrudniają korzystanie z treści i usług w sieci.

Człowiek rokuTrudno mi wskazać kogoś konkretnego, kto nie wyróżniałby się już wcześniej.

Serwis / kampania / projekt rokuCiekawa i nietypowa dla naszego rynku wydała mi się kampania Ben and Jerry’s - reaktywacja tęczy na Placu Zbawiciela. Wiele kampanii było ciekawych, ale oprócz tej wspomnianej powyżej niczego specjalnie przełomowego nie zanotowałem.

Premiera, nowość rokuUruchomienie funkcji sklepu na Instagramie - na pewno duża zmiana w postrzeganiu mediów społecznościowych.

Trend rokuW mojej ocenie trendem roku jest wykorzystanie chatbotów i inne zastosowania automatyzacji i machine learning w komunikacji marketingowej. Na razie trochę na zasadzie mody, ale wygląda na to, że będzie to się rozwijało.

Widocznym trendem są również próby walki z fake newsami. Skutecznych sposobów na przeciwstawienie się temu zjawisku szukają wszyscy - od Facebooka, przez agencje prasowe po media i startupy. Zajął się tym tematem nawet Elon Musk.

Prognoza na 2019 rokW tym roku chyba już nikt nie będzie mówił o kolejnym roku mobile’u. To już raczej za nami. Pojawia się jednak pytanie jak nisko spadnie udział desktopów i jak to wpłynie na komunikację. Mimo że ruch na mobile znacznie przerasta już w wielu wypadkach ruch desktopowy, to nadal wiele marek i marketerów mentalnie nie przestawiło się na mobile i idące z nim zmiany w konsumpcji treści itp.

Maciej Maliszewski, strateg technologiczny w K2 Digital Transformation

grafika

Trend rokuPo pierwszych udanych debiutach w ubiegłym roku, chatboty na Messengerze osiągnęły w 2018 pewnego rodzaju „dojrzałość” i zaczęły stanowić realny element strategii digital wielu firm. To wciąż przede wszystkim rozwiązania o skromnych możliwościach konwersacyjnych, niemniej postępy w tym obszarze są widoczne z każdym kolejnym wdrożeniem, pozwalając na coraz bardziej naturalną rozmowę użytkownika z botem.

Porażka / rozczarowanie rokuRok 2018 był zapowiadany jako pierwszy „Rok Botów”, ale chyba użycie takiego określenia w dniu dzisiejszym byłoby przesadą. Choć trend rozwojowy jest niezaprzeczalny, zabrakło „masy krytycznej” imponujących wdrożeń, które przebiłyby się do masowej świadomości. Chatboty wciąż walczą o zasłużone miejsce w świadomości marketerów i decydentów dysponujących budżetami na inwestycje w innowacje.

Wydarzenie rokuW świecie chatbotowym wydarzeniem roku był Chatbot Summit, największa branżowa konferencja odbywająca się w Berlinie. Rozmach wydarzenia i liczba prezentowanych case’ów ze świata pokazały jednoznacznie, że mamy do czynienia z poważną już branżą, za którą stoją konkretne „liczby” i solidni inwestorzy.

Również nad Wisłą miała miejsce pierwsza ogólnopolska konferencja w całości poświęcona chatbotom. „Chatbot Festival” w Krakowie zgromadził zarówno wykonawców botów, jak i przedstawicieli biznesu zainteresowanych wykorzystaniem technologii AI w różnych obszarach ich działalności (marketing, sprzedaż, obsługa Klienta, HR…).

Człowiek rokuYoav Barel, organizator Chatbot Summit, w końcu głośno powiedział słowa, na które czekała cała branża. Odwołując się do „Krzywej hype’u Gartnera” przedstawił tezę, że po pokonaniu „szczytu nadmiernych oczekiwań” wobec technologii chatbotowych, a następnie przejściu nieuniknionej „doliny rozczarowania” - chatboty ponownie wspinają się już po „zboczu oświecenia”.

Prognoza na 2019 rokJeśli 2018 należał jeszcze do chatbotów (przede wszystkim tych na Messengerze), to w roku 2019 spodziewamy się szybkiego wzrostu popularności voicebotów i asystentów głosowych. Rozwiązania te stanowić będą dla firm zupełnie nowy (być może przełomowy!) kanał komunikacji z konsumentami. Wykorzystanie interfejsu głosowego oznacza również, że nieuchronne stanie się korzystanie z technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP), zatem możemy liczyć na wdrożenia o coraz ciekawszych zdolnościach konwersacyjnych.

Maciej Wiśniewski, client service director w MOSQI.TO

grafika

Wydarzenie rokuWysłanie Tesli Roadster w kosmos przez Elona Muska. Start i lot rakiety w sieci oglądały miliony ludzi, a kolejne miliony rozmawiały o nim. Najważniejsze jest to, że za kilka lat, gdy zapomnimy, że kiedyś w układzie słonecznym był Pluton, dalej będziemy pamiętali o tym, że Tesla poleciała w kosmos. I prawie nikt poza pracownikami branży reklamowej nie będzie mówił o tym wydarzeniu, jako o reklamie samochodu.

Sukces rokuW Polsce sporym wydarzeniem było oficjalne wejście Revoulta i pozyskanie ponad 200 tys. użytkowników w kilka miesięcy. Teraz przed Revoultem trudniejsze zadanie - musi ich u siebie zatrzymać.

Porażka / rozczarowanie rokuWspółpraca marek z reprezentacją Polski przed i w trakcie mundialu. Wszyscy chcieli wykorzystać chwilowy sukces naszych piłkarzy i „przyklejali” się do nich. Polska drużyna, indywidualnie bądź w komplecie, reklamowała parówki, okna, dezodoranty, szampony, napoje energetyczne, chipsy, telefony, garnitury, stacje benzynowe, dyskonty, a nawet  blachodachówkę. Na początku mundialu wszystkie reklamy zlewały się w jeden długi, jednolity blok. Po pierwszych porażkach reprezentacji marki musiały poradzić sobie z niezręcznymi sytuacjami i zminimalizować negatywny wpływ gry Polaków na sprzedaż swoich produktów.

Człowiek rokuRyan Finds, ośmiolatek, który prowadzi kanał na YouTubie o zabawkach W 2018 roku zarobił już ponad 22 miliony dolarów. Niepokojące, prawda?

Serwis / kampania / projekt rokuKampania Trash Isles, która zwraca uwagę na problem plastiku w ocenach. Aby to osiągnąć, Fundacja Tworzyw Sztucznych Oceanu i LadBible złożyły wniosek do ONZ o uznanie wyspy plastiku wielkość Francji oficjalnym krajem. Pod petycją podpisało się 200 tys. osób, które chciały zostać obywatelami pierwszego kraju śmieci. Kampania dotarła do 50 milionów internatów, którzy być może już teraz rzadziej używają plastikowych słomek.

Premiera, nowość rokuOprócz wejścia ApplePay do Polski czy dostaw przesyłek z Allegro w formie abonamentu Allegro Smart, warto zwrócić uwagę na Twisto. To nowy sposób płatności za zakupy, a tak naprawdę nowy model zakupowy.

Umożliwia kupowanie z darmowym odroczeniem płatności do 21 dni. Od teraz, nawet jeśli chwilowo nie masz kasy, możesz mieć pożądany produkt. A jeśli zwrócisz go w ciągu trzech tygodni, nie będziesz czekał aż sklep zwróci Ci gotówkę. Przecież nic nie zapłaciłeś. Za całą usługą stoi skomplikowany silnik stworzny przez czeski startup. W kilka sekund przetwarza i sprawdza setki informacji o użytkowniku. W oparciu o nie określa dostępny limit kwoty zakupów.

Trend rokuSztuczna inteligencja - wykorzystywana zarówno w analizowaniu i interpretowaniu danych jak i w tworzeniu coraz bardziej zaawansowanych narzędzi do komunikacji marek z klientami. Prognoza na 2019 rokAI w programmaticu. Personalizacja reklam wejdzie na wyższy poziom. Nie będzie bazowała już tylko na pozyskanych danych i przewidywaniu zachowań konsumentów. Przekazy reklamowe będą dopierane w oparciu o niestrukturyzowane dane takie, jak np. przewidywany i prawdopodobny nastrój użytkownika o danej porze dnia. A my będziemy kupowali jeszcze chętniej.

Na dalszych podstrona wypowiedzi przedstawicieli firm WebTalk, sayHi.agency, Feno, Booost, Grupa Unity, clickcommunity, Result Media i love to talk

Michał Dunin, prezes WebTalk

grafika

Wydarzenie rokuW minionym roku największy wpływ na rynek internetowy miało, zarówno w Polsce jak i na świecie,  wprowadzenie RODO (GDPR). Ustawa stosowana jest od maja 2018 r, a jej wprowadzenie zmusiło także inne kraje do dostosowania własnego prawa dotyczącego prywatności - w tym Japonię, Nową Zelandię, Kolumbię czy Izrael. Zmiany na pewno zostały już zauważone przez konsumentów, ale mają dużo dalej idące implikacje, jeżeli chodzi o marketerów i biznes online.

Sukces rokuSukcesem było niewątpliwie tempo, w jakim biznes online dostosował się do wymogów RODO. Stało się to stosunkowo szybko, mimo że stawiane wymogi na pierwszy rzut oka wyglądały, jakby miały zabić część branży online marketingu.

Porażka / rozczarowanie rokuUważam, że porażką roku jest absolutny brak reakcji ogromnej części społeczeństwa na manipulację danymi. W marcu 2018 r. wybuchł skandal Cambridge Analytica. Firmę zamknięto, jednak wciąż nie ma szeroko zakrojonej świadomości społecznej dotyczącej ochrony swoich danych online. Średnio raz na miesiąc dostaję maila od jakiejś firmy, że moje dane przechowywane na tej czy innej platformie zostały narażone na pozyskanie przez niedozwolone podmioty. Dzieje się to na tyle często, że dotyka nas znieczulica - nie dbamy o to, aby nasze dane były bezpieczne.

Trend rokuSpektakularne spadki w kryptowalutach o ustalonej już pozycji rynkowej (Bitcoin, Eth) oraz załamanie na rynku ICO pokazało, że nie wszystko co jest postawione na blockchainie jest lepsze. Brak akceptacji rozwiązań blockchainowych przez społeczeństwo bardzo mocno ograniczyło rozwój tego spektakularnego trendu. Blockchain nadal ma się dobrze, ale głównie rozwija się przy rozwiązaniach B2B. Wbrew szumnym zapowiedziom, zapaść rynku krypto nie doprowadziła do kolejnego globalnego kryzysu.

Prognoza na 2019 rokCo roku powtarzane są te same hasła, ale 2019 r. przyniesie skokowy wzrost w wykorzystaniu niektórych technologii online. 25 proc. biur obsługi klienta będzie używać chatbotów do 2020 r. (vs 2 proc. w 2017) wg Gartnera.

Udział programmatica w rynku reklamy internetowej cały czas rośnie. Obecnie w Polsce jest na poziomie 40 proc. - do końca 2019 r. ma w USA osiągnąć nawet 80 proc.

Polacy zaczną oswajać się z wyszukiwaniem poprzez mowę (Voice Search), czyli mówieniem do swoich smartphonów. W USA Alexa czy Google Home będzie standardem w 1/3 gospodarstw domowych do końca 2019 r. Już teraz 20 proc. wyszukiwań w USA przez Google Search to właśnie te głosowe. Mnie nadal irytuje przycisk Bixby na moim telefonie, ale wcześniej czy później zacznę - tak jak prawdopodobnie reszta Polaków - z tej technologii korzystać. Barierą pozostaje tylko dostosowanie technologii do naszego języka.

 

Krzysztof Winnik, partner w sayHi.agency

grafika

Wydarzenie rokuAfera CA i wijący się przed Kongresem USA Mark Zuckerberg to wydarzenie, któremu przyglądał się cały świat, chociaż w natłoku informacji tylko nieliczni zrozumieli chyba co naprawdę się wydarzyło. Bezpieczeństwo, prywatność i dane to trzy słowa, które od połowy 2018 roku nabrały zupełnie nowego znaczenia, a namacalnym dowodem zmiany są nowe (uszczuplone) możliwości targetowania reklam, wykorzystania danych w social media i solidne zmiany w algorytmie rankującym Facebooka.

Jeśli do tego dodać problemy Facebooka związane ze spadkiem używania tej (i innych) aplikacji na rzecz komunikatorów, to rysuje się z tego obraz zapowiadający burzliwe zmiany w 2019 roku.

Sukces rokuCicha metamorfoza Instagrama, który z sukcesem rozwinął format InstaStory, wdrożył nowe interaktywne widgety i powiązał je z kanałem sprzedaży. Ta zmiana oznacza nowy rozdział w social media marketingu i influencer marketingu, bo wymusza pewien rodzaj głębszej narracji wykraczającej poza pokazanie zdjęcia z produktem. To również prawy sierpowy w kierunku Snapchata, który mimo (lub jak niektórzy twierdzą - dzięki) agresywnej (lub jak niektórzy twierdzą - niesmacznej) kampanii reklamowej w USA nie zdołał obronić swojej pozycji rynkowej bazującej - bądź co bądź - na bardzo zbliżonej funkcjonalności.

Porażka / rozczarowanie rokuBrak widocznych postępów w walce z manipulacją i fake-newsami (globalnie), a w Polsce - brak dyskusji na te tematy mimo coraz większej liczby co najmniej podejrzanych komentarzy pod artykułami w mediach internetowych. Problem botów i ingerencji światowej polityki staje się coraz bardziej nabrzmiały, lecz nierozwiązywalny w najbliższej przyszłości.

Człowiek rokuNie jeden, lecz cała „klasa” - mikroinfluencerzy. Instagramerzy, którzy walcząc o followersów trzymają poziom własnych publikacji i cen współpracy z markami (czyli coś, nad czym „duzi influencerzzy" dawno stracili kontrolę). Dzięki nim influencer marketing ma się świetnie - w Polsce i na świecie.

Serwis / kampania / projekt rokuTo, że globalnie jednym z najbardziej angażujących wydarzeń związanych z social mediami okazała się viralowa dyskusja dotycząca nie marki, nie osoby, ani nawet nie problemu, lecz... tajemniczego dźwięku, który dla jednych brzmiał jak „Laurel”, dla innych - „Yanny” - tylko potwierdza tezę, że 2018 rok nie był najlepszy dla social media marketingu.

Dla odmiany w Polsce udało się zrealizować kilka ciekawych projektów, które połączyły świat brandów z technologią i dialogiem w social mediach. Interesującym przykładem jest inicjatywa marki Ben&Jerry, która „wskrzesiła” słynną już warszawską tęczę na pl. Zbawiciela, a wraz z nią - emocje i dyskusje na społecznościach.

Premiera, nowość rokuPomijając dziesiątki mniej lub bardziej przydatnych nowych funkcji w aplikacjach społecznościowych (IgTV, FB Marketplace, etc.) , na uwagę zasługuje jedno premierowe rozwiązania. To nowy algorytm rankujący na FB zapowiedziany osobiście przez Zuckerberga w kwietniu 2018. Co w nim nowego? Na przykład to, że (przynajmniej w teorii) wymusza jakościowe publikacje rozprawiając się z tzw. click-bite’ami, czyli praktykami wymuszającymi lajki i inne formy zaangażowania. Czas pokaże, czy skutecznie.

Trend rokuW różnorodności formatów, nowości, funkcji i premier, które zapewnili nam wydawcy społecznościowi na próżno szukać trendu. W ciągu jednego roku Instagram zmienił się nie do poznanina, Snapchat został niemal „zmieciony” z rynku, a do listy problemów Facebooka należy teraz dopisać ten największy - kryzys tożsamości tej coraz mniej społecznościowej platformy.

Widać natomiast pewną prawidłowość w działaniach marketerów i reklamodawców, którzy wyraźnie na serio zaczęli traktować aktywność w social mediach. Widać to w jakości kreacji reklamowych, ale też w pojedynczych postach za którymi stoi praca art directora i senior copywritera, a nie (jak jeszcze niedawno) content designera z dostępem do stocka z oklepanymi zdjęciami. Coraz częściej w social media widzimy piękne kreacje jakością porównywalne do key visuala kampanii reklamowej z ostrym copy i wybijającą się grafiką. To, że rynek zmierza w tym kierunku widać też po tym, jak w 2018 roku wyglądały przetargi na obsługę social mediową- a w nich coraz częściej zapraszane agencje kreatywne i coraz rzadziej agencje typowo social-mediowe.

Prognoza na 2019 rokZmiany na rynku social media marketingu wymagają zaangażowania wydawców i twórców aplikacji społecznościowych, zachowań ich użytkowników i  w końcu - marketerów zasilających ten mechanizm pieniędzmi i kampaniami. Innymi słowy - zmiany dzieją się powoli i na próżno wyczekiwać rewolucji w 2019 roku.

Można jednak pokusić się o prognozę, że główną siłą napędową w 2019 roku będą coraz bardziej świadomi i jakościowo działający marketerzy, którzy coraz lepiej odnajdują się w trendzie digital customer experience. Maketerzy, którzy będą różnicować komunikację social mediową względem celu realizując zasięg na FB, budować świadomość i wiarygodność marki na Instagramie we współpracy z mikro-influencerami i moderując dyskusje w innych przestrzeniach earned-media.

Łucja Gdala, managing partner w Booost (Grupa S/F)

grafika

Wydarzenie rokuMyślę, że jedną z najistotniejszych kwestii, która zdominowała publiczną dyskusję, ale i realnie wpłynęła na funkcjonowanie wielu firm, było wejście w życie RODO. W mojej branży spowodowało to niemałe zamieszanie na rynku danych w programmatic, zarówno na świecie jak i w Polsce. W konsekwencji przyczyniło się do spadku liczby dostępnych profili do targetowania, ponieważ dane nie były pozyskane w sposób zgodny z RODO. Wielu klientów utraciło też własne bazy danych e-mail, na co w mojej opinii wpływ miała zbyt rygorystyczna interpretacja nowych przepisów przez prawników wobec RODO. Równie istotne było uznanie „cookie” za daną osobową.

Sukces rokuTo był bardzo dobry rok dla e-commerce. Wzrost sprzedaży w sklepach internetowych w 2018, do którego przyczyniły się w Polsce wolne od handlu niedziele. Już w pierwszą wolną od handlu niedzielę sklepy wygenerowały jedną czwartką swoich tygodniowych obrotów  (źródło danych: QuarticOn, 03.2018).

Porażka / rozczarowanie rokuAfera Cambridge Analityca, która wpłynęła na spadek zaufania do Facebooka.

Człowiek rokuWojtek Kardyś za odwagę w podjęciu tematu kupowania followersów na Instagramie.

Premiera, nowość rokuGoogle po raz pierwszy wyświetla jeden wynik wyszukania, więc chyba możemy mówić o końcu wyszukiwarki, a początku „odpowiadarki”? Czy internauci to polubią? Być może tak, ale ucierpią na tym wydawcy, którzy pojawiali się w wynikach wyszukań dotyczących np. pogody, sportu czy kalkulatorów.

Trend rokuDynamiczny rozwój marketplace’ów w e-commerce. Drobni i średniej wielkości dostawcy szukają sposobów na szersze dotarcie z ofertą na rynkach zagranicznych i w polskich hubach ecommerce, jak np. eMag.

Prognoza na 2019 rokWzrost znaczenia danych i mediów własnych klientów. Firmy są coraz bardziej świadome, że duża część ich budżetów przeznaczonych na reklamę online „pada ofiarą” oszustwa, tzw.ad fraud. Reklamowi wydawcy-oszuści prześcigają się w tworzeniu i udoskonalaniu narzędzi-robotów generujących fałszywe wyświetlenia reklam graficznych, wideo i generujących fałszywe kliknięcia. Ad fraud to, według raportu Hewlett Packard „The business of hacking”, najbardziej intratny i najłatwiejszy typ biznesu hackerskiego w ostatnich latach, bardziej dochodowy niż np. wyłudzenia online numerów kart kredytowych. Klienci inwestujący w reklamę digital będą więc coraz częściej wymagać od dostawców i agencji transparentności raportowania źródeł ruchu (przynajmniej do poziomu domeny i IP). Spodziewamy się też zwiększenia efektywnych inwestycji m. in. w bardzo dobre zabezpieczenie przed fraudem, czyli w DMP (Data Management Platform).

 

Przemysław Pasek, e-commerce business developer w Grupie Unity

grafika

Rok 2018 określiłbym jako (r)ewolucyjny dla e-marketingu. Wszak niby ciągle słyszymy (jak co roku) o jakiś rewolucjach, ale w praktyce okazuje się, że nadal wszyscy dążymy do tego samego miejsca na roadmapie - krainy mlekiem i miodem płynącej dla klienta 3.0 - przy założeniu stałego rozwoju tych samych koncepcji. Chodzi oczywiście o aspekt doświadczeń klientów (customer experience), z którego wynikają te wszystkie omnichannele, digitalizacje, big data’y, personalizacje treści, optymalizacje UX etc. I w sumie nikogo nie powinno to dziwić, bowiem licznie publikowane w sieci raporty (np.  Criteo M-commerce Report 2018) jasno wskazują, że klienci korzystających z wielu kanałów zakupowych konwertują kilkukrotnie lepiej niż klienci ograniczeni do jednego kanału komunikacji oraz dają nam na swój temat nawet 4-krotnie więcej informacji.

Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest to, że miniony rok był kolejnym okresem mierzenia się e-marketingu z wyzwaniami pokroju większego szumu informacyjnego (konkurencja nie śpi), ilości danych na temat klienta, produktów, ilości narzędzi i systemów. Są to aspekty, które stale przyrastają, a więc ich realizacja wymaga nieustannej ewolucji podejścia do zarządzania nimi. Stąd modne ostatnio uzwinnianie (agile) i wyszczuplanie (lean) działów marketingu.

W rezultacie widzimy wśród naszych kolegów po fachu coraz większy nacisk na specjalizację - content marketing, performance marketing, growth hacking, social media marketing, marketing data analysis i wiele innych. W krok za tym idzie rozwój potrzebnych narzędzi - przykładowo na rynku platform marketing automation możemy w ostatnim czasie zauważyć mocny zwrot w kierunku customer intelligence – tj. analizy danych transakcyjnych i łatwiejszej, ale też precyzyjniejszej, segmentacji leadów. Natomiast rozwiązania takie jak CRM (customer relantionship manager),PIM (product information manager), czy aplikacje BI stały się już podstawowym narzędziem pracy w wielu firmach. Wydarzenie rokuW tym miejscu powinienem pewnie wspomnieć o RODO, ale postanowiłem się nie dublować z przedmówcami, więc…

Warto zauważyć, że fotel lidera na rynku globalnego rynku e-commerce został przejęty przez Chiny, które wskoczyły nań wykorzystując wyjście USA na papierosa (zapewne w odwecie za akcje w ONZ w latach 50.). Wedle raportu Ecommerce & Digital Ecosystem Management firmy PlanetRetail RNG, podczas gdy w latach 2018-2022 internetowa sprzedaż detaliczna w USA wzrośnie o 269 mld USD, to w tym samym okresie Chiny wygenerują kosmiczny wzrost na poziomie 666 mld USD. Dla porównania prognozy dot. polskiego rynku B2C (nr 13 na liście) zakładają wzrost na poziomie 6 mld USD.

Dlaczego to jest istotne z perspektywy e-marketingu? Otóż chiński rynek bazuje w dużym stopniu na m-commerce, czyli sprzedaży za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Trend szybkiego wzrostu m-commerce jest widoczny również w Polsce - wg Global Payments Reports 2017 do końca 2019 roku sprzedaż w kanale mobile ma charakteryzować się ponad 400-proc. poziomem wzrostu (dekstop urośnie w tym czasie o „marne” 12 proc.). Tym samym potwierdza się konieczność szukania interakcji z klientem za pośrednictwem smartfonów, np. dynamicznych notyfikacji, komunikatorów (kontakt za pośrednictwem WhatsApp’a uruchomiło niedawno chociażby Allegro) oraz innowacyjnych wartości dla klienta (np. w kontekście wbudowanej kamery i VR w celu zwizualizowania nowej kanapy we własnym salonie).

Sukces rokuW tym miejscu wyróżnić pragnę Allegro Smart (już 5 września z nowej usługi skorzystało ponad 100 000 użytkowników). Niby chodzi o usprawnienie samego procesu zakupowego, a więc nic stricte związanego z marketingiem internetowym. Niemniej fakt, że w tak krótkim czasie skorzystało z tej opcji tak wielu użytkowników świadczy o tym, że proces komunikacji został przeprowadzony wzorcowo.

Na moim prywatnym podium zajmuje miejsce także About You. Marka ta zaistniała z dnia na dzień w świadomości konsumentów i bardzo szybko zajęła dobrą pozycję na rynku (z tego też powodu warto przeprowadzić studium przypadku tego sukcesu). Muszę się przyznać, że bezczelnie zazdrościłem każdej osobie uczestniczącej w realizacji kampanii wdrożenia About You na rynek i tego, że może pracować w tak profesjonalnym zespole.

Porażka / rozczarowanie rokuW ujęciu globalnym - nadal jedynie kilka procent firm na świecie na świecie pracuje należycie nad analizą i „konserwacją” danych zbieranych na temat swoich klientów. Dotyczy to zarówno B2B, jak i B2C. Choć wszyscy wiemy, że jest to podstawa dobrego targetowania i realizacji kampanii, to jednak nadal odczuwam niedosyt z postępów. Co ciekawe światełkiem w tunelu okazał się rozpędzony pociąg z napisem RODO, który wymusił na firmach poprawę procedur zarządzania danymi kontrahentów i odświeżenie posiadanych baz. Sprytniejsza część marketingowców wykorzystała ten moment też jako okazję do przekonania swoich przełożonych do inwestycji w narzędzia pokroju CRM.

W ujęciu polskiego rynku - najmniej profesjonalna wydała mi się w ostatnim czasie kampania Huawei związana ze sprzedażą 100 smartfonów Honor 7c w cenie 1 zł w serwisie Allegro. Mam wrażenie, że komuś zabrakło doświadczenia / zrozumienia polskiego konsumenta. Przebieg tej kampanii rozczarował - po pierwsze udało się skutecznie przeciążyć serwery i mieliśmy do czynienia z awarią serwisu (prawie 50 osobom nie udało się dokończyć transakcji choć czasem „kliku” zmieścili się w pierwszej setce). Po drugie wszystkie telefony rozeszły się tak szybko, że pozostałym, którzy próbowali dokonać zakupu w kilka minut później, pozostało jedynie rozczarowanie. Owszem, przy okazji udało się wygenerować szum i dodatkowy ruch na stronach Allegro, ale zerkając na komentarze pod medialnymi newsami wnioskuję, że był to obosieczny miecz… Inna sprawa, że nie zagroziło to jakoś szczególnie pozycji obu marek na polskim rynku, a sam temat wyciszył się po kilku tygodniach (m.in. w wyniku działań Allegro, które zaproponowało bony na telefon za 1 zł osobom, które nie mogły dokonać zakupu z winy awarii serwisu).

Człowiek rokuGeneralnie ciężko wskazać mi jakąś jedną, konkretną osobę, która wniosła coś szczególnego do branży w ciągu zaledwie jednego roku… Większość kampanii, koncepcji marketingowych i narzędzi to zazwyczaj rezultat prac całych zespołów, a nie jednego „superczłeka” (mimo, iż wiele osób się na takie kreuje). Do tego efekty tych działań widoczne są w dłuższej perspektywie czasowej.

Jeśli miałbym jednak kogoś wyróżniać, to tych wizjonerów, którzy wiele lat temu stworzyli koncepcje biznesowe sprawdzające się także w 2018 roku - jak choćby Jack Welch i jego teoria (poparta praktyką) wprowadzania szybkich zmian w przedsiębiorstwach oraz sposobu zarządzania pracownikami wysokiego i średniego szczebla.

Z polskich osobistości należy zaś wyróżnić Roberta Kozielskiego, który w mojej ocenie jest postacią dość niedocenianą medialnie na Polskim rynku (porównując go przykładowo do Mateusza Grzesiaka). A szkoda, bo choćby sztandarowa książka pod jego redakcją -  tj. cyklicznie aktualizowane i wydawane „Wskaźniki Marketingowe” - zawiera wiele cennych obserwacji rynkowych oraz jest źródłem niewyczerpanej wiedzy na temat standaryzacji i optymalizacji działań marketingowych. Osobiście uważam, że ten tytuł powinien być lekturą obowiązkową każdego szanującego się przedstawiciela naszej branży.

Premiera, nowość rokuPoza szybkim rozwojem wygodniejszych form płatności jak np. Google Pay czy Apple Pay, które niedawno pojawiły się na polskiej ziemi, mających wpływ na poprawę UX w obszarze ścieżki zakupowej, a tym samym zwiększenie konwersji, zainspirował mnie w ostatnim czasie rozwój Gmaila.

Zapewne obeznane z e-mail marketingiem osoby domyślają się już, że chodzi mi o opracowany przez Google rodzaj ramki (iFrame) umożliwiającej „otworzenie” strony internetowej sklepu z poziomu widoku samej wiadomości e-mail. Innymi słowy konsument otwierający newsletter i klikający na interesujący go link do produktu nie spotka się z odrębnie otwieranym oknem przeglądarki z widokiem karty produktowej, a strona wyświetli mu się automatycznie w okienku wiadomości. W praktyce działa to bardzo dobrze i mam wrażenie, że jeśli takie rozwiązanie przyjmie się w przypadku pozostałych dostawców skrzynek mailowych, to w znacznym stopniu wpłynie to na poprawę skuteczności (wyżyłowanych już przez lata) kampanii mailingowych.

Trend rokuNie ukrywam, że już od dłuższego czasu spodziewałem się w tym roku przede wszystkim dynamicznego rozwoju narzędzi customer intelligence oraz komunikacji w kanale mobile. I choć w pierwszym przypadku nieco się zawiodłem, jak można przeczytać powyżej, to jednak pojawiły się już pierwsze jaskółki.

Prawdziwy potencjał customer intelligence bazuje na  tym, że już od dobrych kilku lat firmy gromadzą bardzo wiele danych na temat swoich klientów. Problem tkwi w tym, że nie są one wykorzystywane, ponieważ dotychczas brakowało przyjaznych narzędzi, które pozwalałyby to robić bez wysoce specjalistycznej wiedzy i/lub udziału sztabu programistów oraz analityków. Tutaj trend się odwraca, bo o ten aspekt zaczynają dbać platformy marketing automation oraz rozwiązania pokroju Hybris Marketing czy UpSaily. Takie aplikacje już nie tylko agregują dane, ale przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji tworzą gotowe tezy – np. w formie propozycji segmentu klientów i towarów dla danej kampanii, której emisja w predefiniowanym okresie zapewni wyższą konwersję.

Prognoza na 2019 rokJak już wspomniałem, mnoży się ilość połączeń międzysystemowych oraz ilość baz danych i contentu, który trzeba personalizować względem kanałów komunikacji (wersjonowanie). Dlatego na rynku zaczynamy dostrzegać rozwiązania usprawniające zarządzanie treścią (np. product information manager – Pimberly, Pimcore, Akeneo) oraz danymi klientów (customer intelligence). W tym drugim kierunku podążyło już wiele platform marketing automation - chociażby Emarsys czy UseInsider starają się umożliwić segmentację użytkowników z jak największą precyzją śledząc ich zachowania na stronie i poza nią. Sądzę, że te obszary będą nadal mocno się rozwijać w ciągu najbliższych kilku lat.

Nawiązując ponownie do mobile’u - światowe trendy jasno pokazują, że motorem napędowym do rozwoju sprzedaży internetowej jest i będzie m-commerce (udział urządzeń mobilnych w procesach zakupowych stale się zwiększa). Do tego smartfon jest urządzeniem stricte osobistym, dlatego ułatwia zbudowanie trwalszej relacji z konsumentem. Kto tego nie dostrzeże w porę może popełnić błąd analogiczny do Toys "R" Us, które na początku epoki digitalizacji zrezygnowało z własnego kanału e-commerce na rzecz sprzedaży poprzez Amazona - skutków nie trzeba chyba przypominać.

A rynek internetowej sprzedaży i e-marketingu? Zdaniem analityków będziemy cieszyć się dobrą koniunkturą jeszcze aż do 2025 roku, także wszyscy na razie możemy spać spokojnie. Choć nigdy w historii ekonomii nie było tak, aby po hossie nie pojawiła się recesja, więc warto się już powoli przygotowywać i optymalizować wewnętrzne procesy tak, aby w razie zmniejszenia popytu nadal pozostać konkurencyjnym.

Agnieszka Stelmaszczyk, prezes Feno

grafika

Wydarzenie rokuWdrożenie RODO/GDPR. Mam wrażenie, że cały rok upłynął przed, w trakcie i po wprowadzeniu regulacji. Wydaje się, że finalnie niewiele się zmieniło, oprócz tego, że musimy odznaczać na stronach zdecydowanie więcej boksów. Niewielu odbiorców realnie skorzystało w możliwości zadbania o ochronę swoich danych, natomiast uruchomiono dyskusję na ten temat i zwiększono świadomość zagrożeń ale też wartości biznesowej jaką są dane. Jest to temat, który będzie coraz częściej wracał w różnych wymiarach, wraz z rozwojem branży cyber-security.

Sukces rokuKampania roku na świecie to niewątpliwie Nike „Believe in Something”. Oprócz wymiaru sukcesu sprzedażowego kampanii, komunikacja wywołała ponad 8 mln konwersacji w internecie. Jak wykazuje IPA na bazie badań najlepszych kejsów reklamowych - fame jest jeszcze lepszym współczynnikiem sukcesu marketingowego niż najlepsza kreacja.

Porażka / rozczarowanie rokuSkandale związane z wyciekami danych z Facebooka, Cambridge Analytica i przesłuchanie Marka Zuckerberga. Ponieważ tech-giganci tak często powtarzają mantrę „make the world a better place”, tym bardziej razi cynizm i brak odpowiedzialności za swoje działania. Nie wierzę w nawoływania do likwidacji kont na fejsie, bo masa krytyczna serwisu jest już zbyt wielka, żeby miało to jakikolwiek wpływ. Ale skończyła się też era naiwności marek, regulatorów i użytkowników co do współpracy z duopolem FB-Google.

Człowiek rokuTo była dla mnie duża ciekawostka - w raporcie Brandwatch dotyczącym treści generujących najwięcej viralowych konwersacji w internecie w 2018 aż 7 opisywanych tematów dotyczyło koreańskich boysbandów (K-Pop), które odnoszą gigantyczne sukcesy na świecie oraz współpracują z kluczowymi markami (Levis, Unicef, Gucci). Magazyn „Time” w raporcie Next Generation Leaders 2018 przedstawiał największą gwiazdkę K-pop - BTS jako następców The Beatles i One Direction. Mamy świadomość skali i rozwoju azjatyckiego biznesu a teraz przyszedł czas na azjatyckich influencerów podbijających świat.

Serwis / kampania / projekt rokuW tym roku moją uwagę pochłaniał LinkedIn, który przechodzi ewolucję z platformy HR-owej w biznesowy ekosystem komunikacji. Widoczny jest wzrost zainteresowania i aktywności zarówno po stronie komunikacji osobistej (personal branding / social selling), jak i działań komunikacyjnych firm na company page. Katalizatorem zainteresowania firm LinkedInem są wyzwania związane z rekrutacją / employer branding oraz potrzeba poszukiwania nowych narzędzi komunikacyjnych w obszarze B2B. Niepokoi mnie nakręcany hype wokół social sellingu, który jest bardzo ważny, ale nie zastąpi potrzeby zbudowania kompleksowej strategii komunikacji zarówno dla marki korporacyjnej jak i reprezentującej ją ekspertów.

Premiera, nowość rokuNie zauważyłam szczególnej premiery na rynku, natomiast szereg updatów algorytmów, nowych funkcjonalności oraz fraz AI i blockchain odmienianych przez wszystkie przypadki.

Trend rokuUpłynęło 10 lat social media w Polsce (liczone od uruchomienia polskojęzycznej wersji Facebooka), co  kończy dekadę patrzenia na social media jako medium „standalone”, ze swoimi osobnymi miarami, KPI i publikacją postów mocno oderwaną od innych obszarów komunikacji marki. Z jednej strony nadmuchane oczekiwania wobec wyników podawane ocenie wiarygodności i efektywności (zasięgi organiczne, ultra-krótki czas kontaktu z reklamą, viewability). Z drugiej strony pojawia się potrzeba wpisania social media w całokształt strategii komunikacji marki, co moim zdaniem nie jest wciąż dostatecznie zdefiniowane i zbadane.

Prognoza na 2019 rokJeszcze raz wrócę do tematu regulacji w obszarze digitalu. Oprócz ochrony danych osobowych oraz nadużywania pozycji konkurencyjnej przez gigantów, wraca temat ochrony własności intelektualnej. Mieliśmy kontrowersyjną kampanię Netii z „inspiracją” Lucas the Spider, a kończymy rok przypadkiem ewidentnego plagiatu bloga PicaPica przez markę W.Kruk. Pokazuje nam to nieuregulowany obszar własności intelektualnej w internecie oraz postrzegania internetu jako miejsca, z którego się coś po prostu kopiuje (ups… hackuje jak usłyszałam, na jednej z konferencji). Jest to zadanie na 2019 i kolejne, żeby pod tym względem internet stał się „business as usual” w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

 

Igor Wesołowski, community manager w clickcommunity

grafika

Wydarzenie rokuRODOŚmiało można stwierdzić, że cztery, niepozorne literki rozpaliły do czerwoności w pierwszej połowie roku całą Europę. Zapewne trudno znaleźć firmę, w której tematem rozmowy przy dystrybutorze z wodą nie było „I co tam z tym RODO?”. Branża marketingowa była rozporządzeniem o ochronie danych osobowych szczególnie zainteresowana. To tutaj nieustannie mamy do czynienia z dostępem i przetwarzaniem danych osobowych klientów.

Nowym przepisom dopisywano gigantyczną moc zniszczenia. Wieszczono koniec z profilowaniem reklam w sieci, a wszelkie ruchy użytkowników w internecie miały być od tej pory potwierdzone przez nich stosownymi zgodami. Przepisy wniosły z pewnością sporo zamieszania, jednak trudno nie zauważyć, że wynikało ono przede wszystkim z powszechnej opieszałości w tym temacie. Patrząc chłodnym okiem - co zostało po wprowadzeniu RODO? Przede wszystkim powszechna konieczność akceptacji cookie’sów, zmiany w licznych regulaminach i sporo stresu po stronie reklamodawców Google Ads.

Sukces roku w PolsceProjekt Tymczasem EBO tym, że dobra muzyka i piwo to połączenie idealne, marketerzy w Polsce wiedzą nie od dziś. Popularne trunki patronują swoim brandem wydarzenia muzyczne od wielu lat. Prawdziwym specjalistą w tej dziedzinie jest Grupa Żywiec ze swoją letnią trasą koncertową Męskie Granie. Dobre praktyki wyniesione z tych działań wykorzystano w procesie „nowego otwarcia” dla kultowego piwa EB, inaugurując w połowie 2017 roku Projekt Tymczasem.

Marka od tego czasu kierowała swój przekaz do ludzi „okresu przejściowego”, stojących w rozkroku między młodością a wejściem w „dojrzałe życie”. W zeszłym roku twarzą projektu był raper Ten Typ Mes, a współpraca zakończyła się stworzeniem teledysku 360°. Tym razem twórcy kampanii poszli o krok dalej, zapraszając do projektu czterech wykonawców (Sokoła, Sitka, Pezeta i Żabsona), z których każdy opublikował przygotowany na tę okazję utwór. Akcja była intensywnie promowana we wszystkich kanałach social media, a zwieńczeniem projektu był koncert na deskach Teatru Słowackiego w Krakowie, transmitowany na żywo na Facebooku i YouTubie. Kampania osiągnęła niebywały sukces, generując ponad 38 milionów wyświetleń, w samych socialach osiągając zasięg blisko 6 milionów odbiorców. Czy komuś się to podoba, czy nie, Rap Is The New Rock N Roll, a popularność tego gatunku będzie wykorzystywana w najbliższej przyszłości przez marki dysponujące stosownymi budżetami.

Porażka / rozczarowanie roku w PolsceTVN vs. Vogule PolandZ kryzysami marek jest trochę tak, że każdy z nas o jakimś słyszał, ale jeszcze chyba nikt nie widział takiego, który wiązał się z trwałymi konsekwencjami dla brandu. Skuteczny powrót na polską scenę Tigera (na którym wszyscy stawiali już krzyżyk) jest najlepszym dowodem na to, że praktycznie nie ma sytuacji, z której nie da się wyjść obronną ręką.

Chyba o podobnych okolicznościach możemy mówić w przypadku największego rozczarowania 2018 roku, którym była postawa telewizji TVN wobec satyrycznego projektu Vogule Poland. Twórcy, którzy skupiają swoją uwagę na świecie show biznesu, regularnie kierowali swoje żarty w stronę produkcji tej stacji. Najwyraźniej ktoś po stronie TVN-u podjął w pewnym momencie decyzje o próbie zablokowania na Instagramie jednej z treści, co spotkało się z ogromną falą sprzeciwu ze strony fanów profilu. Usuwanie komentarzy, banowanie memów, kolejne słabej jakości oświadczenia, pozew sądowy - nie zabrakło niczego, co składa się na porządną dramę w internecie! TVN popełnił w sprawie koszmarną ilość błędów komunikacyjnych, przede wszystkim próbując na siłę postawić się w roli ofiary całego zamieszania. Kwintesencją problemów stacji był powszechnie udostępniany hashtag #freevogulepoland, pod którym swoje poparcie dla Vogule Polska deklarowali niektórzy celebryci.

Z pewnością tego typu sytuacje mają negatywny wpływ na wizerunek marki. Jednak czy stacja odczuła w jakikolwiek sposób spadek zainteresowania swoimi produkcjami?

Kampania roku w PolsceMagdalena Gessler i „Orange is the New Black”Netflix swoimi działaniami marketingowymi wzbudza powszechne uznanie już od dawna. Oprócz świetnie prowadzonych mediów społecznościowych, reklamy popularnych seriali dostępnych w serwisie można było znaleźć w formie plakatów czy murali w wybranych miastach Polski już wielokrotnie.

W ubiegłym roku absolutnym strzałem w dziesiątkę było zaangażowanie Magdy Gessler do promocji szóstego sezonu kultowego serialu „Orange is the New Black”. Stacja w stworzonym spocie promocyjnym połączyła wyrazistość i ekspresję celebrytki z oddaniem prawdziwego charakteru serialu. Gesslerowa, przebrana w pomarańczowy kombinezon więzienny, poddała brutalnej recenzji posiłki przygotowywane w stołówce przez Rudą, nie oszczędzając przy tym, jak za najlepszych lat, ani swojego głosu, ani jedzenia lądującego na podłodze. Kampania spotkała się z powszechnym uznaniem odbiorców zarówno serialu, jak i fanów restauratorki.

Marketingowcy przygotowujący kampanie Netflixa starają się dobierać kanały i narzędzia pasujące swoją specyfiką do charakteru każdej z promowanych produkcji. Tak też było w przypadku premiery piątego sezonu serialu „Bojack Horseman”, gdzie na tę okazję stworzono artykuły sponsorowane na portalu Noizz.pl, opisujące rzekome alkoholowe przygody głównego bohatera kreskówki w Krakowie.

Trend w Polsce i na świecieInfluencer marketingPopularność influencer marketingu w Polsce systematycznie rośnie od wielu lat. Warto jednak zwrócić uwagę na skalę zainteresowania tą strategię marketerów w naszym kraju. W 2018 roku mieliśmy do czynienia z prawdziwym wysypem wydarzeń i publikacji, których motywem przewodnim byli „wpływowi ludzie”. Dość powiedzieć, że sami organizatorzy konferencji I love marketing postanowili wyodrębnić osobny dzień poświęcony wyłącznie temu zjawisku.

Twórcy kampanii marketingowych sięgają po influencerów, bo to wciąż działa. Znani blogerzy czy twórcy internetowi mają zagwarantować marce autentyczność oraz unikalność treści. Wsparcie dla produktu czy usługi przez popularną osobę jest dla nas silnym dowodem słuszności, mimo iż tej osoby zwykle osobiście nie znamy. Wreszcie dobra kampania influencerska gwarantuje nam po prostu zasięg. Nie oznacza to jednak, że dla instagramerek czy blogerów nastał czas ogólnej prosperity. Oprócz zwiększonej podaży na rynku największym wyzwaniem dla twórców w najbliższym czasie będzie umiejętność udowodnienia swojej efektywności. Kto jednak będzie dowoził wyniki, tego czeka świetlana przyszłość.

Człowiek roku w PolsceDawid PodsiadłoNie taki wcale małomiasteczkowy, bo pochodzący z Dąbrowy Górniczej Dawid Podsiadło był autorem jednej z najlepszych promocji marketingowych w Polsce w 2018 roku. Album, prócz wdarcia się przebojem na top listy najlepszych odtworzeń Spotify, był przedmiotem świetnej promocji: łączącej social media, wideo i działania offline. Najbardziej charakterystycznym punktem kampanii był bez wątpienia małomiasteczkowy kiosk, który stanął na wprost Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Piosenkarz oprócz podpisywanych przez siebie płyt sprzedawał w nim charakterystyczne dla „małomiasteczkowych” kiosków akcesoria, a cała akcja została ściśle udokumentowana w sieci. W social mediach głównym punktem kampanii była promocja na Instagramie, zachowana w bardzo minimalistycznej formie, co również spotkało się z pozytywnym odbiorem przez fanów piosenkarza.

Nie jest wielkim odkryciem, że najlepsze działania marketingowe prowadzone w Polsce to efekt bardzo dobrego połączenia działań w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Dawid, prócz szczytowego miejsca na listach przebojów, zagwarantował sobie miejsce numer jeden w kategorii na człowieka 2018 roku.

Premiera w PolsceAbout you. Niemiecka marka odzieżowa z przytupem weszła na nasz rynek w 2018 roku. Jeden z najszybciej rozwijających się w Europie sklepów z odzieżą online. Kampania realizowana przez Value Media obejmowała zakup czasu reklamowego w telewizji, radio i kinach, oraz zakup powierzchni reklamowej w prasie i na nośnikach OOH i DOOH. Nie zabrakło również zaangażowania mikroinfluencerów oraz eventów z udziałem celebrytów. Skala prowadzonych działań pozwala stwierdzić, że wprowadzenie About you na polski rynek było jedną z największych kampanii reklamowych ostatnich lat.

Prognoza na 2019Poszukiwanie nowych kanałów dotarcia do odbiorcyPrognozowanie trendów na 12 miesięcy do przodu to zawsze trochę wróżenie z fusów. Niewątpliwie jednak strategią obieraną przez marki w przyszłorocznych kampaniach będzie poszukiwanie nowych kanałów dotarcia do odbiorcy. Dość mało oryginalne stwierdzenie (które można równie dobrze podpiąć pod prognozę na każdy rok) wiąże się przede wszystkim z wdrażaniem do komunikacji nowych kanałów social media.

Bez względu na to, jak wiele negatywnych emocji wyrzuciliby w tej chwili fani Linkedina, to tutaj może koncentrować się część nowych działań promocyjnych. Wydaje się, że do takich zachowań prowokuje sam portal, wprowadzając (lub zapowiadając wprowadzenie w przyszłości) narzędzi charakterystycznych dla Facebooka czy Instagrama, takich jak karuzele czy Stories.

Kusząca wydaje się także perspektywa wykorzystania wciąż rewelacyjnych zasięgów organicznych, jakie gwarantują profile osobowe. Sama społeczność Linkedina zdaje się stopniowo unifikować z innymi, wielkimi portalami, publikując coraz częściej posty wcześniej uznawane za “mało profesjonalne” na tym portalu.

Na drugim biegunie zainteresowań stoi z pewnością TikTok. Tutejsza, zgoła młodsza społeczność to perspektywa przeprowadzenia kampanii w bardzo chłonnym na przekazy reklamowe środowisku. TikTok wydaje się być idealnym miejscem na akcje influencerskie, co już zaczyna mieć w tej chwili miejsce.

Trzecim miejscem poszukiwań jest rzeczywistość pozasieciowa. Szlaki przecierane skutecznie w kończącym się roku przez EB czy Netflixa z pewnością będą stanowiły punkt odniesienia dla wielu osób planujących przyszłoroczne kampanie.

Adam Bodziak, PR and marketing specialist w agencji Result Media

grafika

Wydarzenie roku Wprowadzenie RODO - zamieszanie związane z nowymi prawnymi obostrzeniami szczególnie przeorało branżę marketingu internetowego. Firmy musiały od spodu uporządkować swoje zasoby związane z danymi osobowymi. W wielu wypadkach nowe ustawodawstwo sprawiło, że projekty straciły swój impet lub w ogóle zostały zamknięte. Wszystko to, co jest esencją działań performance marketingu ( informacje związane z demografią, geolokalizacją, dane behawioralne i kontekstowe), stało się czynnikami podwyższonego ryzyka. Inna sprawa, że minęło już sporo czasu od wprowadzenia RODO, a wciąż niejasności i sprzecznych interpretacji związanych z tymi przepisami jest ogrom.

Sukces rokuTrudno wskazać jakieś konkretne spektakularne osiągnięcie w marketingu internetowym w 2018 roku. Raczej można mówić o tym, że wprowadzane w życie od jakiegoś czasu trendy zaczęły w końcu przynosić realne zyski. 2018 rok można zapisać jako przełomowy dla sukcesu marketingu wykorzystującego uczenie maszynowe. Automatyczne mapowanie podróży internetowej klientów zaczęło być o wiele bardziej pogłębione, więc i skuteczne. Ostatnio marketingowcy dzięki uczeniu maszynowemu mogą na poważniej integrować i wykorzystywać dotąd niepowiązane ze sobą systemy i zdarzenia w sieci. Tak uzyskane kompletne dane (o lokalizacji, demografii, transakcjach, interakcjach, wykorzystywaniu sieci społecznościowych) umożliwiają stworzenie tzw. widoku 360 stopni, czyli wielowymiarowego, dokładnego portretu klienta. Algorytmy oparte o sztuczną inteligencję oczywiście idą dalej - posiadając tak zdiagnozowanego odbiorcę, automatycznie podsuwają oferty świetnie skrojone pod indywidualne upodobania (z których często klient może nawet jeszcze nie zdawać sobie sprawy).

Porażka rokuPorażka na skalę światową to skandal z danymi jakie firma consultingowa Cambridge Analityca zdobyła od Facebooka, a które następnie posłużyły do politycznych i marketingowych kampanii. Gigantyczny przeciek o preferencjach ponad 50 milionów użytkowników mocno nadwyrężył zaufanie do portalu Marka Zuckerberga. Afera zarazem uzmysłowiła, jak mocno manipulują nami nowe media i jak łatwo tworzyć opiniotwórcze, social mediowe bańki, które wykrzywiają ogląd rzeczywistości.

Inna porażka, która właśnie pod koniec roku lawinowo się rozkręca to sytuacja z Patreonem. Ta crowdfoundigowa platforma wprowadziła rodzaj cenzury i zamknęła konta kilku influencerów, którzy zdaniem administratorów głosili niepoprawne politycznie poglądy. Po tym fakcie kilka głównych i wpływowych postaci, które zbierały od fanów setki tysięcy dolarów, wycofało się z Patreona. Zaprotestowali w ten sposób przeciw ograniczeniu swobody wypowiedzi przez zarządzających platformą. Co ciekawe, ci którzy z własnej woli odchodzą często zapewniają, że mają zupełnie inne poglądy niż zbanowani. Ale rezygnujący z Patreona w ten sposób podkreślają, jak wolność słowa leży im na sercu

Polska porażka roku to wycofanie się Showmaxu. Tym samym nasz rynek portali z filmowym streamingiem został podzielony między Netflix i HBO GO. Showmax miał kilka ciekawych polskich produkcji, ale generalnie w zestawieniu z konkurencją jego oferta okazała się zbyt rachityczna i za rzadko uaktualniana. Nie pomogły nawet cross marketingowe działania z Playem, który oferował Showmax jako część abonamentu.

Człowiek rokuŚwiatowa postać marketingu internetowego to Susan Wojcicki, szefowa YouTube’a. Platfoma wideo pod jej rządami rok do roku umacnia swoją pozycję i pomału staje się wbijanym konsekwentnie gwoździem do trumny dla stacji telewizyjnych.

W Polsce imponuje mi niezmiennie Michał Szafrański. Wprawdzie Finansowy Ninja stał się popularny i wpływowy dużo wcześniej niż w 2018 roku. Jednak tak jak muzyce większą sztuką od wydania świetnego pierwszego albumu jest nagranie dorównującego mu drugiego krążka, tak i wśród influencerów konsekwentne trzymanie wysokiego poziomu budzi szacunek. A Michał Szafrański nie tylko nie obniża lotów ale też coraz wyżej podnosi sobie poprzeczkę. Udowadnia, że technologie komunikacyjne umożliwiają także w poważniejszych tematach medialny sukces, bez oglądania się na aprobatę wydawców, decydentów i innych tzw. gate keeperów.

Serwis / kampania / projekt rokuWielką popularność zdobył rekin IKEA. Ten miły pluszak podbił media społecznościowe Tysiące osób wstawiały wraz z hashtagiem #ikeashark zdjęcia dokumentujące przygody wcześniej kupionego w Ikei rekinka. Stworek pił piwo, grał w karty, prasował ubrania, robił mnóstwo prozaicznych lub bardziej ekstremalnych rzeczy i zdobywał setki tysięcy polubień. Dobry przykład jak niewydumany, dość prosty i sympatyczny pomysł, który nie musi bazować na zaawansowanych technologiach okazuje się marketingową perełką.

Trend rokuCoraz śmielej firmy handlujące w internecie zaczęły w 2018 roku wykorzystywać zautomatyzowaną sprzedaż czyli a-commerce. W tym wypadku chodzi z jednej strony logistykę, czyli zautomatyzowane magazyny, system planowania wykorzysujący sztuczną inteligencję, a także coraz częściej dostawy z wykorzystaniem dronów. Po drugiej stronie procesu zakupowego mamy klienta, który nie chce tracić czasu i zrzuca dużą część odpowiedzialności za kupno na mądre oprogramowanie. Dlatego popularność zyskują zaawansowane automatyczne rozwiązania - wyszukiwane właściwych produktów lub usług, wybór tego jak ma przebiegać dostawa albo nawet targowanie się o wysokość ceny.

Prognoza na 2019 rokNowe technologie jeszcze mocniej obnażą niemoc, infantylizm i płytkość klasycznych mediów. W 2019 roku jeszcze bardziej zaczną zyskiwać na popularności broadcasty i podcasty internetowe. Udowadniają one, że nie trzeba traktować odbiorców jak mało rozgarniętych, którym wystarcza kilku minutowy przekaz pokazujący jakieś zagadnienia w uproszczony i spłycony sposób jak to czyni np. telewizja. Rzeczywistość jest o wiele bardziej skomplikowana i okazuje się, że wbrew temu, co sądzili decydenci telewizyjni, prasowi i radiowi, mnóstwo ludzi chce ją zgłębiać w poważniejszy sposób. Dlatego wiele podcastów i broadcastów znajduje miliony internetowych widzów, którzy oglądają, komentują, szerują często kilkugodzinne rozmowy o psychologii, filozofii, antropologii, ekonomii, historii, socjologii, nauce, technologiach. I właściwie każdy może pokusić się o nagranie takiego swojego kanału, koszty są minimalne. W USA broadcasty i podcasty już są bardzo popularne, a mistrzowskim przykładem jak to robić jest kanał Joe Rogan Experience. Z pewnością do Polski także dotrze ten trend na mądrzejsze, niespłycone treści.

Z podcastami i broadcastami wiąże inny przyszłościowy trend. Internet umożliwia zjawisko, które można roboczo nazwać netflixem edukacji. W bliskiej przyszłości będzie coraz więcej dostępnych dla każdego internetowych kursów, wykładów, konwersacji z fachowcami. To umożliwi zdobycie wiedzy i umiejętności w mnóstwie dziedzin.

 

Andrzej Salski, paid ads manager w love to talk

grafika

Kolejny rok już za pasem. Kolejny rok wideo/mobile i jeśli statystyki się potwierdzą w końcu to się stało. Ruch internetowy w 2018 roku z wideo oraz mobile przełamał barierę 51 proc. ruchu internetowego. Ruch z reklamy internetowej widać też że coraz lepiej się konwertuje na urządzeniach mobilnych. Wideo też ma się nieźle i będzie miało się coraz lepiej ponieważ już nie musimy aż tak bardzo dbać o limity transferu danych mobilnych oraz jakość wideo rośnie, co pomaga w lepszym odbiorze tej formy komunikacji.

Wydarzenie rokuZadanie wybrania najważniejszych spraw związanych z reklamą nie jest zadaniem prostym, a nawet skłonił się do stwierdzenia, że jest to niemożliwe, ponieważ punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, czyli dla każdego może być ważne coś innego. Moim prywatnym zdaniem najważniejszym wydarzeniem w branży reklamowej, jak nie biznesowej to wejście ustawy o ochronie danych osobowych tzw. RODO (GDPR). Przed majem było dużo pytań, wątpliwości oraz strachu przed ewentualnymi karami. Po kilku miesiącach mało co się zmieniło za wyjątkiem większej świadomości konsumentów na temat ich praw oraz tego, że walutą w obecnym świecie nie są tylko pieniądze, ale też dane o nich samych oraz tego jak te dane są chronione. Dodatkowo konsumenci mogą teraz wybrać czy chcą aby reklamy były lepiej dopasowane do nich czy też nie chcą udzielać takiej zgody, czyli też nie chcą dawać zgody na gromadzenie o nich szczegółowych danych. 

Sukces rokuSukcesów było wiele, a o wielu pewnie też nie usłyszeliśmy, ponieważ były skierowane do innej branży. Gdyby nie sukcesy firmy nie decydowałby się na dalszą promocję w Internecie. Ciekawym case study może być wykorzystanie RTM w kampaniach reklamowych, co wykonało wiele marek tych znanych i mniej znanych przy wykorzystaniu np. sytuacji znalezienia skóry pytona w podwarszawskiej miejscowości. Temat chwycił, niektórzy się z tego śmiali, niektórzy obawiali o swoje zdrowie, a marki wykorzystały swój potencjał do działań komunikacyjnych, które były wsparte działaniami reklamowymi:

Zarówno małe firmy lokalne, jak i potężne duże marki wykorzystały ten trend do zaistnienia w mediach społecznościowych. Jestem przekonany, że takie reklamy były kierowane do określonej grupy osób, która kojarzyła temat zaginionego węża z nad Wisły.

Porażka rokuPorażką roku, jak nie ostatnich lat jest cała sprawa związana z Cambridge Analytica oraz fake newsami, zbieraniem danych i mikrotargetingiem z profilowanie osobowościowym. Porażką jest, że Facebook na to pozwolił, porażką była wiedza kongresmenów, którzy przesłuchiwali Marka Zuckerberga.

Kampania / projekt rokuAby wybrać najciekawszą kampanię roku trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. Dla mnie w tym wypadku byłą wirusowość i ile osób udostępniło informacje o tej kampanii i podsumowując byłą to kampania X-com zrobiona na jednym z najbardziej popularnych portali z treściami dla dorosłych

Premiera / debiut / nowość rokuO tej zmianie było już wiadomo w 2017 roku, już wtedy można było opcjonalnie korzystać z nowego widoku w Google Ads (wtedy Google AdWords). W kwietniu Google zmienił nazwę z Google AdWords na Google Ads i przełączył na stałe nowy widok, który jest ładniejszy, ale jeśli ktoś miał przyzwyczajenia i nawyki to musiał się na nowo ich uczyć. Zmieniły się też zasady utrzymania Google Grants dla organizacji pożytku publicznego, a mianowicie zostały obostrzone kryteria, które pozwalają na utrzymanie takiego konta.

Na Facebooku pojawiła się opcja optymalizacji zestawu reklam pod kątem wartości zakupu z możliwością określenia minimalnej wartości zwrotu z wydatków na reklamę określanej jako ROAS.

Trend rokuTo co jest coraz bardziej wykorzystywane i używane, pomimo większego nakładu pracy i zasobów, to mikrotargetowanie, czyli wyszukiwanie względnie małych grup docelowych i dopasowywanie do nich konkretnego przekazu reklamowego. Wyszukiwanie punktów styku z naszymi potencjalnymi klientami.

Prognoza na 2019 rokW roku 2019 mikrotargetowaniem zajmie się sztuczna inteligencja, która będzie dobierać odpowiednie osoby, które z jeszcze większym prawdopodobieństwem zakonwertują. Tutaj do czynienia będziemy mieli czynniki, na które człowiek analizując miałby małe szanse aby wpaść na dane korelacje.

Myślę, że w końcu Google oficjalnie wprowadzi w Polsce Asystenta Google i będzie to bardzo lukratywne miejsce, aby się zareklamować w wyszukiwarce głosowej.

 

Patrycja Rogacz z Melting Pot i Aleksandra Berka z They.pl, laureatki Young Creatives Cannes 2018

grafika

Sukces rokuMusical.ly zastąpił rozwijający się w ekspresowym tempie TikTok z ogromną bazą muzyki, krótkimi formami video, 100-procentowym nastawieniem na wideo wertykalne i bardzo zróżnicowanym contentem. Sukces TikToka sprawia, że z każdym dniem rośnie jego potencjał marketingowy, a marki i firmy – również w Polsce – przymierzają się do współpracy z twórcami działającymi w aplikacji. Dziś na TikToku nie kupimy bannerów, pre-rolli czy innych formatów reklamowych, co być może zmieni się jeszcze w 2019 roku. Dzięki współpracy z twórcami marki mogą jednak tworzyć challenge’e czy lokować produkty.

Sukces TikToka tkwi w jego prostocie: aby tworzyć supercontent, wystarczy aplikacja i smartfon, aby stać się gwiazdą, wystarczy dobry pomysł na wideo. Jedni prorokują, że TikTok to rewolucja na skalę powstania YouTube’a, inni twierdzą, że koniec nastąpi szybciej, niż się spodziewamy. Jedno jest pewne – dziś spółka, do której należy TikTok, wyceniana jest wyżej niż Uber. Facebook stworzył kopię TikToka, czyli Lasso, a marki intensywnie myślą o tym, jak skutecznie docierać do potencjalnych klientów przez tiktokerów.

Jeśli chodzi o sukces na polskim rynku marketingowym, trudno nie wspomnieć o kampanii „Do ostatniego drzewa” autorstwa Ogilvy Poland dla Greenpeace, która podczas Cannes Lions 2018 została nagrodzona aż 13 lwami. Jak sprawić, aby dzieciaki podczas wakacji, siedząc przed komputerami, chociaż przez chwilę pomyślały o jednym z najgorętszych tematów w Polsce, o tym, co wydaje się im zupełnie nieatrakcyjne i niezajmujące? Stworzyć kopię zapasową Puszczy Białowieskiej w Minecraft.  

Porażka / rozczarowanie rokuUpadek Snapchata. Po niezbyt udanym roku 2017 na początku 2018 jeden wpis Kylie Jenner właściwie przekreślił przyszłość aplikacji. Kiedy celebrytka zatweetowała, że już nie zagląda na Snapa, właściciele apki zanotowali spadek liczby użytkowników aż o 7%, a firma straciła tym 1,3 mld dolarów. Trend pozostaje spadkowy – obecnie użytkowników Instagram Stories jest ponad dwa razy więcej niż userów Snapa (400 mln do 188 mln).

Kampanie społeczne na siłę. Marki od lat zauważają trend i potrzebę prowadzenia komunikacji w oparciu o społeczne zaangażowanie. Wykorzystanie głośnych, a zarazem ważnych problemów powinno iść jednak w parze z wartościami brandu i jego rzeczywistymi działaniami. W przeciwnym razie kampanie będą jedynie pustymi hasłami lub… aktem hipokryzji. Tak jak tęczowe logo Empiku podczas Parady Równości, niedługo po tym, jak w sieci sklepów były dostępne (i promowane!) homofobiczne publikacje.

Miało być pięknie, a wyszło jak zwykle. Mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji dały w kość polskim piłkarzom, kibicom i markom, które zdecydowały się na współpracę z selekcjonerem polskiej kadry - Adamem Nawałką. Trener reklamował niemal wszystko: piwo Warka, Samsunga S9, napoje izotoniczne 4Move, parówki Berlinki… Nie wspominając już o tym, co i z jaką intensywnością reklamowali członkowie polskiej kadry. Szybka porażka piłkarzy i selekcjonera przełożyła się na kryzys wśród marek, które postawiły na Nawałkę. Niektóre nie potrafiły odnieść się do porażki, nie uruchomiły planu B. Nie przewidziały, że „mistrz zwycięstwa” może stać się szybko najbardziej irytującą postacią, i nie zmieniły komunikacji. Ostatecznie Samsung zastąpił Nawałkę Anją Rubik, Warka i Berlinki zamilkły, a 4Move podziękował na Facebooku trenerowi za pięć lat pracy.

Człowiek rokuMikroinfluencerzy i tiktokerzy – to do nich należał rok 2018 i będzie należał 2019. Wielcy, bardziej znani, ultrazasięgowi stają się twarzami kampanii reklamowych, są zapraszani do programów telewizyjnych, pozują na ściankach, tworzą swoje marki kosmetyków, ubrań, biżuterii. Natomiast odpowiednio dobrani i zestawieni mikroinfluencerzy dają marce makro zasięgi, pomagają trafić do sprecyzowanej grupy odbiorców, a działania z nimi są często skuteczniejsze i o wiele bardziej wiarygodne dla samej marki.

Dynamicznie rosła i będzie rosła w kolejnym roku popularność tiktokerów. Niektórzy polscy twórcy mają już nawet ponad 3 mln fanów, a spora grupa osiągnęła liczbę miliona fanów, co i tak jest imponującym wynikiem. Zapewne już niedługo dla niektórych marek zdecydowanie cenniejszy będzie „placement” w livie na TikToku niż post na Instagramie - i pod względem zasięgu, i wydatków.  

Serwis / kampania / projekt rokuPo „Go with the flaw” łamiącej standardy urodowe w branży modowej przyszedł czas na kolejną odsłonę kampanii Diesela. „Go with a fake” to odważny na rynku fashion ruch drwiący z logomanii i przywiązania użytkowników do metek. Brand postanowił pokazać, że jakość ich ubrań obroni się sama, i na jednym ze straganów w Stanach otworzył stoisko z odzieżą Diesela sygnowaną fake’owym logo. Kupujący stali się tym samym posiadaczami unikalnych egzemplarzy, które niedługo później stały się rozchwytywane w internecie (co było również puszczeniem oka do ludzi trudniących się resellingiem). W ramach akcji powstało zabawne wideo.

Wydawać by się mogło, że podkreślanie równości kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, na rynku pracy i kulturze będzie już trącić myszką. Jedna nieustraszona dziewczynka na Wall Street wystarczy. A jednak marka Stabilo Boss, produkująca zakreślacze do papieru, w niezwykle prosty i wykorzystujący cechy produktu sposób pokazała, że warto doceniać wysiłek kobiet. W kampanii „Highlight the remarkable” pokazano fotografie sprzed kilku dekad przedstawiające znanych mężczyzn – ludzi nauki, polityki – w towarzystwie kobiet pozostających w ich cieniu. Na kreacjach to właśnie one zostały przeniesione na pierwszy plan - dzięki zakreślaczom Stabilo. I tak możemy podziwiać m.in. Lisę Meitner, która odkryła rozszczepienie jądra atomowego, ale to jej mąż został nagrodzony Nagrodą Nobla, lub pierwszą damę Stanów Zjednoczonych Edith Wilson, która z powodzeniem przejęła obowiązki swojego chorego męża.

W Polsce nie możemy nie docenić także świetnej i genialnej w swojej prostocie kampanii opartej na holograficznej instalacji „Niezniszczalnej tęczy” na placu Zbawiciela. Mocny, lokalny insight, kontrowersyjny (wciąż) temat związany z prawami LGBT oraz artystyczne wykonanie hologramu spowodowało, że o tęczy dowiedział się cały świat. A marka? Ben and Jerry’s od lat wykorzystuje w swojej komunikacji ten symbol. W Polsce dostępna od 2017 r. pojawiła się w otoczeniu placu Zbawiciela i na Paradzie Równości. Sam wodno-świetlny hologram został jednak bez mocno widocznego brandingu, i za to bijemy brawo. (W przeciwieństwie do świątecznych pociągów metra oznakowanych postacią Tytusa z Media Markt).

Premiera, nowość rokuInstagram musi działać, zaskakiwać, podtrzymywać zainteresowanie, inwestować w to, co użytkownicy kochają najbardziej, m.in. w Instagram Stories. W 2018 roku wprowadzono chociażby opcję pytań oraz wideo na Instagramie. Przed końcem roku Instagram umożliwił użytkownikom wysyłanie krótkich wiadomości głosowych. Coraz więcej osób korzysta z nich częściej niż z wiadomości tekstowych, nic więc dziwnego, że taka opcja musiała pojawić się na Instagramie. Ci niezadowoleni twierdzą jednak, że oto od 2018 roku, wraz z wprowadzeniem tej funkcji, Instagram zaczął nas podsłuchiwać.

Mimo wszystko w Polsce i tak więcej osób ma zainstalowaną w swoim telefonie aplikację Rossmann niż Instagrama. Apka sieci sklepów powstała pod koniec 2017 roku, ale w 2018 totalnie zdobyła smartfony klientów. Już zaledwie pół roku po wejściu na rynek pobrało ją ponad 6 mln Polaków. Sukces tej aplikacji to dowód na to, że długoterminowa, przemyślana strategia, nowoczesny marketing, konsekwentna komunikacja aplikacji (również przez pracowników drogerii) mogą zdobyć sympatię klientów i zdeklasować konkurencję. Wszyscy mają aplikację Rossmann, a mili kasjerzy już nawet nie muszą kończyć pytania „Czy ma Pani...”. Trend rokuAutentyczność i dążenie do prawdziwości przekazu. Obecnie odbiorcy są zarzucani sztucznymi sytuacjami, stockowymi zdjęciami czy wyretuszowanymi sesjami. Nie bez powodu świąteczne reklamy T-mobile czy Plusa na kartę były powszechnie hejtowane, w kampanii ambientowej Plan A Photoproduction wykorzystano lustra ze znakami wodnymi „Stuck in photostock?”, a kampania „Blood normal” marki Bodyform z realistycznym czerwonym płynem na podpaskach zgarnęła nagrodę Grand Prix w kategorii Glass na festiwalu w Cannes.

Nadal ważnym trendem jest autoironia, także odnosząca się do całej branży, wciąż umiarkowanie dozowana. Jeśli jednak marka decyduje się na taką formę komunikacji, możemy być pewni, że nie przejdzie ona bez echa. Tak jak w świetnych, zabawnych kreacjach „It’s a Tide ad”, wytykających przejaskrawione i zużyte już motywy reklamowe. Młody mężczyzna zamykający lustro podczas golenia (żart z marek kosmetycznych), kontuzja kolana na korcie tenisowym (środki przeciwbólowe) czy mężczyzna zakładający kobiecie elegancki naszyjnik w nastrojowej, seksownej atmosferze (marki biżuteryjne) – przykładów parodii w tej jednej reklamie na Super Bowl jest znacznie więcej.

Po fali feministycznych kampanii realizujących założenia ruchów body positive przyszedł także czas na zero lub less waste. Reprezentują ją m.in. kampania Greenpeace z poruszającymi kreacjami „Straws sucks” (a polskim rynku influencerska, społeczna kampania Arety Szpury „Tu pijesz bez słomki”) czy produkcja i komunikacja butów Adidas stworzonych z recyklingowanego plastiku pochodzącego z oceanów.

Prognoza na 2019 rokTikTok będzie rósł i stanie się ważny dla marek, które już widzą w nim możliwość dotarcia do swoich konsumentów, olbrzymie zasięgi i łatwość tworzenia jakościowego contentu. Tiktokerzy to dzisiaj gwiazdy rosnące niejako „w obrębie” aplikacji, ale najpewniej wkrótce będą także znani szerzej. Ciekawe tylko, która marka odważy się jako pierwsza zainwestować w kampanię na TikTok i w tiktokerów.

Aplikacje mobilne zawsze, wszędzie, o wszystkim – aplikacje nagradzające za aktywność fizyczną (punkty z chodzenia wymieniasz na zniżkę na buty); wielkie zniżki tylko z aplikacją; nagradzanie za czytanie, dietę; stolik w restauracji o połowę taniej z aplikacją; najlepszy content od marki tylko w aplikacji; najlepsze zniżki od marki tylko w aplikacji; pierwszeństwo zakupu nowego produktu tylko z aplikacją... Aplikacje rządzą konsumentami, a niemal każda marka chce mieć aplikację, którą na swoje telefony będzie pobierać jak największa liczba klientów. W aplikacji możesz wyszukiwać obrazem i kupić od razu ubranie, która Ci się podoba, albo kupić produkty i tylko odebrać je w sklepie. Coraz więcej marek w 2019 roku postawi na aplikacje (jeśli już tego nie zrobiły) i zapewne sporo aplikacji nowym roku ujrzy światło dzienne.

Wzrost popularności podcastów - w 2018 roku liczba podcastów na Spotify wzrosła pięciokrotnie. W Polsce cieszą się coraz większą popularnością (najliczniejsza grupa słuchająca podcastów to osoby w wieku 19–29 lat), chociaż pod względem wyników daleko nam chociażby do USA. Podcasty to jakościowe treści na żądanie, najczęściej na ściśle określony temat, np. związany z rozwojem osobistym, biznesem czy psychologią. Już wkrótce może się okazać, że marki zdecydują się na produkcję takiego rodzaju contentu – przydatnego, ciekawego, takiego, który możemy konsumować, jadąc samochodem, rowerem czy wykonując jakiekolwiek inne zadania. Aha, i tak, wiemy - 2019 to będzie rok mobile.

grafika

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"