W okresie od stycznia do maja br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) 121,1 mln zł, czyli 9,2 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie raportu Kantar Media (dane cennikowe netto).
Zdecydowana większość ich budżetów - 79,2 mln zł, po wzroście w skali roku o 9,2 proc. - trafiła do telewizji. Drugim najczęściej wybieranym do promocji napojów gazowanych medium były kina. Reklamy w nich kosztowały 25,2 mln zł, czyli 5,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Trzecią najpopularniejszą pod względem wydatków producentów w tej kategorii była reklama outdoorowa. Na nią przeznaczono w tym roku 8,5 mln zł, czyli 36,5 proc. więcej niż rok temu.
W pierwszych pięciu miesiącach br. znacząco wzrosło zainteresowanie producentów napojów gazowanych reklamą w dziennikach oraz indoorze. Ich wydatki w gazetach wzrosły w skali roku o 570,8 proc. - z 41,2 tys. zł do 276,1 tys. zł, a na indoor - o 105,6 proc., z 95,2 do 195,7 tys. zł. O 73,8 proc. wzrosły też wydatki na reklamy w magazynach - do 7,7 mln zł.

Wzrosty w tych kanałach komunikacji możliwe były dzięki m.in. ograniczeniu nakładów na reklamę radiową - rozgłośnie na reklamach napojów gazowanych w omawianym okresie zarobiły 97,7 proc. mniej niż rok temu. Było to jedynie 24,1 tys. zł wobec 1 mln zł w analogicznym okresie ub.r.
Największym reklamodawcą w kategorii napojów gazowanych był w omawianym okresie koncern Coca-Cola Poland Services, który w tym roku wydał w mediach tradycyjnych 76,7 mln zł, czyli 19 proc. więcej niż rok temu.
Druga pod tym względem firma - Pepsi-Cola General Bottlers Polska - przeznaczyła na reklamy swoich marek 21,7 mln zł (38,6 proc. mniej niż rok temu), zaś trzeci na podium Colian zwiększył wydatki o 15 proc., do 8,6 mln zł.
W zestawieniu pięciu największych pod względem wydatków reklamowych producentów napojów gazowanych znalazły się jeszcze firmy Hoop Polska z wydatkami w kwocie blisko 6 mln zł i Zbyszko Company, który wydał 5,8 mln zł (292,2 proc. więcej niż rok temu).

Hoop Polska w kwietniu w kampanii pod hasłem „Sięgnij gwiazd” reklamował Hoop Colę z nowym logo.
Około połowy wydatków reklamowych producentów napojów gazowanych stanowiły w omawianym okresie wydatki na reklamę marki Coca-Cola (Coca-Cola Poland). Było to 60,9 mln zł (0,4 proc. mniej niż rok wcześniej).
Trzykrotnie mniej kosztowały z kolei reklamy marki Pepsi (PepsiCo) – jej producent w tym roku zmniejszył wydatki w porównaniu z rokiem ub. o 30,3 proc, z 28,1 do 19,6 mln zł. Obecnie w kampanii tej marki promowana jest Pepsi bez kalorii. Bohaterem reklam jest Filip Chajzer.
Trzecią pod względem wydatków reklamowych marką była Hellena (Colian) z wydatkami w wysokości 8,6 mln zł – 15 proc. wyższymi w skali roku. Ta marka była szczególnie aktywna marketingowo w kwietniu i maju. W jej kampanii występował Kuba Wojewódzki - w jednych reklamach promował konkurs, w innych zaś - Oranżadę Hellena głosami Krystyny Czubówny i Tomasza Zimocha.

W czołówce pięciu najczęściej reklamowanych brandów znalazły się, produkowane przez koncern Coca-Coli marki Fanta i Sprite. Nakłady na promocję pierwszej były rok do roku wyższe o 133,5 proc. (wyniosły 7,6 mln zł). Z kolei wydatki na reklamę Sprite wzrosły z 23 tys. zł do 7,1 mln zł. W jednej z ostatnich kampanii Sprite’a wystąpili Pezet i Małolat.











