Coraz niższy wzrost reklamowy w Polsce, radio wyprzedziło prasę, cięcia branży finansowej

W trzecim kwartale br. wydatki reklamowe w Polsce zwiększyły się w skali roku o 1,8 proc., wobec 2,5 proc. wzrostu w drugim kwartale i 3,3 proc. w pierwszym. Wydatki na reklamę w radiu były wyższe niż w prasie. - Perspektywy dla rynku na czwarty kwartał nie są najlepsze - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według szacunków domu mediowego Starcom w pierwszych trzech kwartałach br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 5,714 mld zł, o 2,5 proc. więcej niż rok wcześniej. To znacznie niższy wzrost niż w tym samym okresie roku 2015 (7,7 proc.) i 2014 (3,4 proc.). Ponadto w br. dynamika w kolejnych kwartałach była coraz niższa - wyniosła kolejno 3,3, 2,5 i 1,8 proc.

- Osłabienie gospodarki w trzecim kwartale nie pozostało bez wpływu na rynek reklamy w Polsce. Wyhamowanie wzrostu gospodarczego do 2,5 proc. przełożyło się także na ostrożniejsze zarządzanie budżetami reklamowymi. Przedsiębiorcy wstrzymują się z inwestycjami i również wstrzymują wzrost nakładów na marketing. Najbardziej brakuje im przewidywalności co do stanowienia prawa, a co za tym idzie co do stabilności otoczenia, w którym będą prowadzić biznes - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

- Niestety perspektywy dla rynku na czwarty kwartał nie są najlepsze. Niepewność w gospodarce narasta i widzimy to także w budżetach reklamowych. Prognozujemy, jednak iż w miesiącach przedświątecznych ożywi się popyt na reklamę telewizyjną i dzięki temu w całym roku wzrost wartości rynku reklamy w Polsce utrzymany zostanie na poziomie 2,5 proc. - dodaje menedżerka.

grafika

Od stycznia do września br. inwestycje reklamowe procentowo najbardziej zwiększyły się w kinach (o 13,8 proc.), a wolumenowo - w internecie (z 1,44 mld zł do 1,55 mld zł, czyli o 8,1 proc.). Reklama telewizyjna wzrosła o 1 proc. (z 2,8 mld zł do 2,83 mld zł), radiowa - o 6,4 proc., a zewnętrzna - o 4,6 proc.

Za to mocno zmalały wydatki w prasie: w dziennikach o 15,3 proc. (z 203,2 mln zł do 172,1 mln zł), a w magazynach - o 9,2 proc. (z 281,8 mln zł do 255,8 mln zł). W konsekwencji wartość reklam prasowych była niższa niż radiowych.

grafika

W telewizji wydatki reklamowe zwiększyło dziewięć sektorów, a branża handlowa wydała aż o 76,2 mln zł więcej (to 29,2 proc. w górę) niż rok wcześniej. Mający największy udział segment farmaceutyczny przeznaczył 495,9 mln zł, o 20 mln zł (czyli 4,1 proc.) więcej niż przed rokiem.

Wpływy reklamowe czterech największych kanałów wyniosły 1,616 mld zł (w tym 1,403 mld zł ze sprzedaży spotów), po spadku o niecałe 2 mln zł w skali roku. Wzrost przychodów osiągnął tylko Polsat (także w samym trzecim kwartale), natomiast TVP1 i TVP2 zanotowały spadek o 3,9 proc., a TVN o 0,6 proc.

Inwestycje reklamowe w kanałach z naziemnej telewizji cyfrowej zwiększyły się rok do roku o 5,6 proc., a w kanałach dostępnych tylko w sieciach kablowych i satelitarnych - o 1,1 proc.

Udział telewizji w rynku reklamowym zmalał o 0,8 pkt proc. Internet osiągnął wzrost o 1,4 pkt proc., a radio - o 0,3 pkt proc.

grafika

- W trzecim kwartale bieżącego roku najbardziej zawiodła telewizja. Wartość sprzedanych spotów reklamowych spadła o 0,7 proc., a wzrost rynku był możliwy dzięki wysokim wydatkom na sponsoring i lokowanie produktów - analizuje Magda Kolenkiewicz. - Po dobrych miesiącach wakacyjnych, obfitujących w wydarzenia sportowe, we wrześniu słabo wystartowała ramówka jesienna i budżety zmalały o 4,8 proc. względem września ubiegłego roku. W całym okresie od stycznia do września wydatki na telewizję wzrosły jedynie o 29 mln zł, czyli 1%. Warto odnotować, że udział wydatków telewizyjnych w media miksie spadł pierwszy raz od długiego czasu poniżej 50 proc. - wyniósł 49,5 proc. Jednocześnie dynamiczny wzrost nakładów na video online wskazuje, że staje się ono coraz poważniejszą alternatywą do telewizji dla reklamodawców. W połączeniu z rosnącą konkurencją w samej telewizji (nowe kanały na MUX -8) główne stacje czeka trudna walka zarówno o widza jak i o budżety reklamowe w przyszłym roku - dodaje dyrektor Starcomu.

grafika

W internecie inwestycje reklamowe wzrosły w skali roku o 116 mln zł. Na pozycję lidera wysunęła się branża motoryzacyjna (zwiększyła wydatki o 26,1 proc.), wyprzedzając sektor bankowy, a na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja.

Wśród typów reklam zdecydowanie największy udział miały niezmiennie display dekstopowy (43 proc.) i SEM (33,8 proc.), przy czym oba zanotowały niewielkie spadki. Za to udział mobilnej reklamy display wzrósł z 7,4 do 8,3 proc., a wideo - z 11,3 do 14,9 proc., co wynika m.in. z ekspansji reklamy video na Facebooku.

grafika

Dynamika wzrostu reklamy radiowej malała z kwartału na kwartał - w kolejnych wyniosła 8,2, 6,3 i 4,7 proc. Wydająca najwięcej w tym medium branża handlowa zwiększyła swoje inwestycje o 28 mln zł (czyli 20 proc.), natomiast sektor farmaceutyczny zredukował je o 8,8 mln zł (10,8 proc.), motoryzacyjny - o 1,8 mln zł (3,4 proc.), natomiast branża finansowa w kolejnych kwartałach obniżała wydatki o 17,5, 27,6 i aż 105,3 proc.

W reklamie zewnętrznej po pierwszym półroczu ze wzrostem wydatków o 5 proc. w trzecim kwartale dynamika wyniosła 3,8 proc. Najwięcej w tym kanale marketingowym wydały branże handlu, telekomunikacji i mediów, a sektor finansowy zmniejszył nakłady o 8,1 mln zł (czyli 49,6 proc.).

Wartość reklamy kinowej urosła w skali roku o prawie 10 mln zł, czyli 13,8 proc. Najważniejszymi sektorami marketingowymi w kinach były w tym okresie: media, żywność, telekomunikacja, napoje i alkohole.

W magazynach w analizowanym okresie wartość budżetów reklamowych zmalała o 9,2 proc. W kolejnych kwartałach spadki były wyższe, wyniosły 8,3, 9,6 i 9,7 proc. Najważniejszymi branżami reklamowymi w czasopismach: higiena i pielęgnacja, produkty farmaceutyczne i leki oraz odzież i dodatki.

Z kolei w dziennikach nakłady reklamowe skurczyły się o 31 mln zł (czyli 15,3 proc.). Jeszcze w pierwszych trzech kwartałach 2011 roku wartość reklam w gazetach wyniosła ponad 400 mln zł, a w takim okresie br. - 172 mln zł, czyli o 57 proc. mniej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2017-r-polska-reklama-zyska-2-7-proc-coraz-nizsze-wzrosty-w-telewizji-internet-o-12-proc-w-gore ##

W trzech kwartałach br. firmy z branży handlowej przeznaczyły na reklamy o 158,9 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 22,4 proc. w górę). W miediamiksie branży handlowej swój udział zwiększyły: telewizja (z 36,8 proc. do 38,8 proc.), internet (z 26,9 proc. do 27,7 proc.) oraz kina (z 0,1 proc. do 0,3 proc.).

W pierwszych dziewięciu miesiącach br. (podobnie jak w ub.r.) największą kategorią reklamodawców z sektora handlowego były super- i hipermarkety, które odpowiadały za 44,7 proc. wydatków całej branży handlowej. Ich budżety wzrosły aż o 82,8 mln zł, czyli o 27,2 proc. Drugą pod tym względem kategorią były sklepy i hurtownie, których budżety reklamowe stanowiły 22 proc. wartości całego sektora. Wzrost w tej kategorii wyniósł 31,6 mln zł (19,8 proc.). Porównując trzy kwartały 2015 r. i 2016 r. najwięksi reklamodawcy branży handlowej zwiększyli swoje wydatki reklamowe. Dyskonty Lidl i Biedronka odpowiednio o 7,9 proc. i 65,7 proc., zaś sieci sklepów z elektroniką użytkową Media Expert i Euro RTV AGD - o 64,6 proc. i 53,7 proc.

Producenci leków i farmaceutyków zwiększyły inwestycje reklamowe o 26,4 mln zł (czyli 4 proc.), do 681,5 mln zł. Najbardziej wzrosły w telewizji (o 19,6 mln zł, czyli 4,1 proc.), internecie (o 11,1 mln zł, czyli 21,9 proc.) i magazynach (o 5,5 mln zł, czyli 18,6 proc.), a najmocniej zmalały w radiu (o 8,8 mln zł, czyli 10,8 proc.).

Producenci żywności wydali o 25,2 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 4,2 proc. w górę). To zasługa głównie wzrostu o 18,7 proc. w pierwszym kwartale, w drugim nastąpił spadek o 4,1 proc., a w trzecim - o 11,7 proc.

Za to branża reklamowa zmniejszyła inwestycje o 104,3 mln zł, czyli 17,8 proc. W telewizji cięcia wyniosły 56 mln zł i 20,6 proc., w internecie - 35,8 mln zł i 14 proc., a wzrost nastąpił tylko w radiu. Zmalały też wydatki sektora mediów (o 21,2 mln zł, czyli 8,2 proc.) oraz kategorii określanej jako pozostałe (o 81,2 mln zł, czyli 19,6 proc.).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"