Cyfrowa rewolucja w Multimedia Polska

Telewizja kablowa Multimedia Polska jako pierwsza w Polsce wprowadziła w swojej sieci telewizję cyfrową wysokiej rozdzielczości z kanałem komunikacji zwrotnej.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Takie rozwiązanie oprócz cyfrowej jakości obrazu i dźwięku, stwarza możliwości świadczenia interaktywnych usług niedostępnych dotychczas u żadnego polskiego operatora kablowego.

Abonenci Multimedii będą mogli już niebawem korzystać z funkcji wideo na żądanie (VoD), czyli wirtualnej wypożyczalni filmu, choć w tym przypadku filmy nie będą przechowywane na dyskach twardych odbiorników, jak to ma miejsce na platformie N, ale na wideoserwerach.

Kolejnymi usługami, które pojawią się w cyfrowej sieci będą: Time-Shift TV, umożliwiająca przeglądanie zarejestrowanych programów telewizyjnych nadawanych w ciągu ostatniego tygodnia, zakupy za pośrednictwem telewizji, gry (w tym te sieciowe) oraz możliwość korzystania z poczty elektronicznej i komunikatorów.

Z wszystkich tych funkcji będą mogli korzystać abonenci posiadający dekodery set-top-box z dostarczone przez firmę ADB. Odbiorniki wyposażone będą w zaawansowany systemem middleware MHP stworzony przez Osmosys, spółkę z grupy ADB.

To wszystko w przyszłości, a już od czwartku abonenci sieci Multimedia Polska, którzy wykupili najszerszy pakiet telewizji kablowej (Komfort), zawierający 60 programów, mogą dokupić jeden z trzech pakietów telewizji cyfrowej.

Podstawowy pakiet to Cyfrowy Basic, który zawiera 31 programów, w tym zupełnie nowe, niedostępne w żadnej innej kablówce. Wśród nich jest wprowadzony właśnie na polski rynek kanał National Geographic Channel HD nadawany w systemie wysokiej rozdzielczości, który emitowany na razie po angielsku, ale niebawem pojawi się w polskiej wersji językowej.

Ponadto Multimedia Polska ma w ofercie pakiet Cyfrowy Canal+ Multiplex zawierający programy: Canal+, Canal+Film i Canal+Sport, a także Cyfrowy Adult zawierający 3 stacje dla dorosłych: Adult Channel, Spice i XXL.

Z usług cyfrowej telewizji kablowej skorzystać mogą jednak na razie jedynie mieszkańcy trzech miast w zasięgu Multimedii. Usługa oferowana jest już Gdyni (62 tys. gospodarstw domowych w zasięgu), Gorzowie Wielkopolskim (42 tys.) i Lublinie (32 tys.). Docelowo będzie ona jednak dostępna w większości miast sieci i obejmie około 450 tys. gospodarstw domowych.

- Wprowadzenie telewizji cyfrowej w sieciach kablowych to element naszej długofalowej strategii zakładającej systematyczne rozszerzanie oferty o nowoczesne usługi, które dodajemy do usług pakietowych – mówi Andrzej Rogowski, prezes zarządu Multimedia Polska.

Uruchomienie kablowej telewizji cyfrowej przez spółkę związane jest z realizacją celów emisyjnych przeprowadzonej w IV kwartale 2006 r. oferty publicznej. Z IPO Multimedia Polska pozyskała około 220 mln zł netto. W pół roku po ofercie, spółka wykorzystała już około 170-180 mln zł czyli 75%-80% środków z publicznej oferty.

– Przygotowanie infrastruktury pod telewizję cyfrową i zakup sprzętu m.in. dekoderów od firmy ADB, będzie kosztować w tym roku około 30 mln zł. Do tej pory zainwestowaliśmy już ok. 20 mln zł - mówi Andrzej Rogowski. - Zgodnie z zapisami prospektu emisyjnego na telewizję cyfrową przeznaczymy około 60-70 mln zł, ze środków pozyskanych z emisji akcji. W kolejnych latach nakłady na ten projekt będą również znaczące, uzależnione od ilości pozyskiwanych klientów.

Według szacunków firmy Informa, liczba abonentów telewizji cyfrowej w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat potroi się i wzrośnie z około 2 mln w 2006 r. do 6 mln w roku 2011. Tym samym penetracja powinna wzrosnąć z około 16% do 47% w 2011 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"