Marcin Dec, CEO IPG Mediabrands
Kończymy kolejny, intensywny rok. W drugiej połowie roku zanotowaliśmy wyjątkową kumulację liczby przetargów. Wpływ na to miało wyczekiwanie marketerów na ogłoszenie nowej polityki reklamowej przez stacje telewizyjne. Według szacunków jednego z serwisów branżowych jedna czwarta przetargów reklamowych zakończyła się utrzymaniem budżetu przez dotychczasową agencję. Wydaje się, że to słaby wskaźnik, patrząc z perspektywy agencji. Wciąż mamy do czynienia z dążeniem reklamodawców do jak największego obniżania kosztów.Wydarzenie rokuWskazałbym kilka ważnych momentów:Wejście RODO. Choć jeszcze w ub.r. sądziliśmy się, że będzie poważnym wyzwaniem, to w rzeczywistości głównie przełożyło się na ogromną liczbę dodatkowych dokumentów. Widać jednak, że temat ochrony danych osobowych stał się bardziej istotny dla szerszego grona konsumentów.

Dużo zmian personalnych, w tym wśród managerów od wielu lat związanych z branżą reklamową, w tym m.in. odejście Anny Lubowskiej z GroupM, czy przejście Agnieszki Kosik do Facebooka.
Wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę. Decyzja ta wywołała zmiany w polityce sprzedażowej i reklamowej sieci handlowych oraz wpłynęła na zachowania konsumentów.
Wprowadzenie nowej struktury zespołów client service’owych w IPG Medibrands. Po kilku miesiącach widzimy, że taka organizacja teamów przynosi bardzo dobre efekty.
Sukces rokuTu bym odbiegł od naszej specjalizacji reklamowej i wymieniłbym świetne przyjęcie filmu „Zimna wojna”, który ma spore szanse na Oskara.
Porażka/rozczarowanie rokuZapowiedź zamknięcia serwisu Showmax. Jego kampania była wielokrotnie nagradzana w konkursach branżowych. Za projektem stali managerowie z wieloletnim doświadczeniem marketingowym i biznesowym. Jednak mimo to okazało się, że Polska jest za małym rynkiem na tylu graczy. Myślę także, że trzeba tu wspomnieć o porażce naszej reprezentacji na Mundialu. Ogromne nadzieję i tak samo wielkie rozczarowanie.

Serwis/ kampania/ projekt rokuKampania „Do ostatniego drzewa”. Brawa za pomysł, a przede wszystkim za spektakularny efekt.
Trend rokuRebranding i konsolidacja w branży bankowej. Trend ten objął m.in. takie marki banków jak BZ WBK, czy Deutsche Bank, które od tego roku funkcjonują pod brandem Santander Bank Polska. Czekamy także na kolejne kroki w kierunku połączenia Banku Millennium i Eurobanku.
Prognozy na 2019 rokWidać, że część reklamodawców czeka z rozpisaniem przetargów do momentu ogłoszenia nowych polityk handlowych przez TV. Przewiduję, że może to się upowszechnić w przyszłym roku.
Kolejny rok inflacji w telewizji zapewne przyniesie ponowną falę przetargów kosztowych. Będziemy także widzieć rosnącą rolę zakupu programatycznego oraz dążenie Klientów do zrozumienia pełnej cross-device’owej ścieżki konsumenckiej.

Izabela Albrychiewicz, CEO WavemakerWydarzenie rokuLaunch „Vogue” na polskim rynku
Sukces rokuSukces filmu „Zimna Wojna”, bezprecedensowy sukces IKEA w branżowych konkursach
Porażka/ rozczarowanie rokuperformance polskiej reprezentacji piłki nożnej w Mundialu, szczyt klimatyczny w Katowicach, wycofanie Showmax z Polski
Człowiek rokuFilip Fiedorow
Serwis/ kampania/ projekt roku„Ostatnie drzewo” agencji Ogilvy
Trend rokuprogrammatic, RODO
Prognozy na 2019 rokRozwój rozwiązań z zakresu zarządzania danymi, kontynuacja inicjatywy związanej z JIK
Adrian Kawecki, CEO, Mindshare Polska
Wydarzenie rokuRODO, jako z jednej strony – potrzeba zaadresowania prywatności w cyfrowym świecie, z drugiej – wydarzenie, które miało potężną implikację operacyjną na biznes. Dostosowanie do nowych standardów wymagało zawarcia nowych typów umów w zakresie wprowadzonej od 25 maja br. polityki zarządzania danymi osobowymi. Zmiany szczególnie dotknęły produktów opartych o zbieranie i analizę danych. Niemniej rzeczywistość, po wprowadzeniu regulacji, okazała się nie tak drastyczna, jak prognozowano pierwotnie. GroupM była pierwszą grupą na rynku, która dostosowała wszystkie procedury na dzień wprowadzenia regulacji – wyznaczaliśmy standard rynkowy.

Sukces rokuJoined Industry Commitee i podpisany w tej sprawie list intencyjny pomiędzy IAA, KRRiT oraz SAR. Zawiązany został projekt nowego, jednoźródłowego standardu pomiaru mediów, co nie było łatwym zadaniem. Nowy projekt wymagał m.in. zebrania specjalistów, ofert od firm badawczych czy rozpoczęcia rozmów z KRRiT. Pierwsze sukcesy w tym obszarze, dają jednak nadzieję, że zrealizowanie projektu jest możliwie zarówno w wymiarze metodologicznym, jaki kooperacyjnym.
Wśród marketerów, jako sukces roku postrzegam mBank (spektakularne wzrosty sprzedaży we wszystkich segmentach wraz ze wzrostem wskaźników wizerunkowych, dzięki współpracy z WOŚP) oraz T-Mobile (odwrócenie wieloletniego trendu sprzedażowego).
Porażka/ rozczarowanie rokuDalszy brak spójnego standardu pomiaru i jakościowej weryfikacji kampanii digitalowych (niskie viewability, potężny, bliski 50% odsetek adblocków, zaśmiecanie przestrzeni cyfrowej niechcianymi treściami).

Człowiek rokuKatarzyna Kieli - połączyła z sukcesem 2 działy sprzedaży w TVN i Discovery. Jest jednocześnie szefową Discovery Networks na region EMEA, zarządzając tym samym 140 rynkami globalnymi.
Serwis/ kampania/ projekt rokuGreenPeace & Ogilvy „To the last tree standing”.
Trend rokuMonetyzacja trendów AI i automatyzacji. W tym roku doczekaliśmy się licznych przykładów wykorzystania tych technologii w praktyce, tworząc tym samym innowacyjne case’y i redefiniując podejście do marketingu oraz całych modeli biznesowych.
Prognozy na 2019 rokZ perspektywy zakupu mediów: dwucyfrowa inflacja w TV generowana przez bardzo duży popyt na to medium, oraz radykalny wzrost zakupu cennikowego w ogłoszonych już na 2019 rok politykach handlowych. A dalej – wzrost świadomości potrzeby jakościowego zakupu TV (który znajduje swoje odzwierciedlenie we wskaźnikach świadomościowych, wizerunkowych i finalnie sprzedażowych). To z kolei przełoży się na wspieranie przez agencje realnych decyzji marketingowych.

Z perspektywy budowy i komunikacji marek, jest to trend, który w Mindshare definiujemy jako Purpose. W dobie niesprawności i kryzysu zaufania do instytucji i rządów konsumenci oczekują, że to właśnie prywatny biznes i marki będą dysponować mocą sprawczą, która pozwoli zaadresować i przyczynić się do rozwiązania najważniejszych kwestii z obszaru bezpieczeństwa cyfrowego, demokratyzacji dostępu do informacji, technologii, rozwiązania napięć społecznych, czy problemów środowiskowych.
Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku było wejście w życie unijnego rozporządzenia RODO. Wszyscy czekaliśmy na nie z pewnym lękiem, ponieważ nikt do końca nie wiedział, jak w praktyce będzie wyglądać egzekucja tych przepisów. I co za tym idzie, czy nie zamrozi ona w jakimś stopniu działań digital marketingu, opartych właśnie o dane o użytkownikach. Finalnie, trzęsienia ziemi nie było. A wprowadzenie nowych narzędzi i lepsze zarządzanie procesem przetwarzania danych, sprawiło, że zarówno wśród podmiotów rynkowych, jak i konsumentów wzrosła świadomość i pojawiła się zupełnie nowa jakość ochrony danych osobowych.

Sukces rokuSukces roku to 13 Lwów podczas festiwalu Cannes Lions dla agencji Ogilvy. To nie tylko rekordowa liczba nagród, jak na jedną agencję, ale też historyczny sukces Polski i naszej branży w tym prestiżowym konkursie. Co najważniejsze, wszystkie 13 Lwów zostało przyznane za kampanię „Do ostatniego drzewa”, którą Ogilvy przygotowało dla Greenpeace. Sukces projektu leży nie tylko w ciekawym koncepcie kreatywnym, ale przede wszystkim w aktualnej, ekologicznej tematyce, która skutecznie angażuje społeczeństwo w ważne kwestie związane z zagrożeniami dla środowiska naturalnego.
Porażka/ rozczarowanie rokuAfera Cambridge Analytica, która zmusiła nas do refleksji, jak można wykorzystać bazę danych 2 mld osób. Jak nadużyć zaufania konsumentów przy wykorzystaniu mikrotargetowania behawioralnego oraz analizy osobowości czy danych demograficznych. I to wszystko w realnym życiu z wymiernymi efektami, a nie w serialu House of Cards

Człowiek rokuDla mnie osobiście człowiekiem roku 2018 w branży mediowej jest Włodek Szmidt. Dzięki wielu udanym inicjatywom, warsztatom czy konkursom pod egidą IAB konsekwentnie buduje mocną pozycję digitalu i prężnie działa na rzecz rozwoju branży interaktywnej w Polsce. Tu bardzo ważną rolę odgrywa program DIMAQ, w tym roku został wydany 1000. certyfikat DIMAQ, przyznawany w Polsce od 2 lat i będący potwierdzeniem kompetencji digitalowych. W mijającym roku Włodek został awansowany na szefa IAB Europe, co tylko potwierdza, że jest to właściwa osoba na właściwym miejscu.
Serwis/ kampania/ projekt rokuMoją ulubioną tegoroczną kampanią jest projekt autorstwa agencji Havas, czyli Palau Legacy Project, który zdobył złotego i brązowego Lwa w konkursie Cannes Lions oraz Grand Prix w kategorii Travel. Każdy kto chce wjechać na piękne ziemie Palau, musi zobowiązać się, że będzie chronić środowisko poprzez stosowne przyrzeczenie prawne, podstemplowane w paszporcie. Wysiłki małego państwa jakim jest Palau na rzecz złagodzenia skutków masowej turystyki, są widoczne w skali globalnej. Nowa Zelandia już wyraziła zainteresowanie stworzeniem podobnego projektu. W efekcie, ponad 2 miliony turystów podpisze zobowiązanie w ciągu pierwszych 10 lat. To kolejny przykład kampanii wykorzystującej rosnące znaczenie zaangażowania konsumentów w ochronę środowiska, która daje konkretne benefity społeczne. Tak mądre i świadome podejście do problemu, które przynosi realne efekty to kwintesencja komunikacji w duchu filozofii “meaningful”.

Trend rokuTechnologia Voice Search. Nigdy wcześniej nie mówiło się tyle o wyszukiwaniu głosowym co w tym roku. Potwierdza to wzrost nakładów na badania nad narzędziami voice search, jak np. Havas Voice. Część firm już w tym roku zainwestowała w technologię, część pewnie zrobi to w przyszłym roku. Rozwój technologii sprawi, że łatwiejsze będzie nie tylko poruszanie się po środowisku digitalowym, ale przede wszystkim otworzy drzwi marketerom do voice advertising.
Prognozy na 2019 rokPo tak dobrym dla branży roku 2018 pozostaje tylko życzyć nam wszystkim nie gorszego 2019 r. Kluczowe projekty z punktu widzenia branży to z pewnością powstanie nowego standardu badań konsumpcji mediów elektronicznych, które doprowadzi do powstania nowej waluty rozliczeniowej na rynku. Drugi to dokończenie i publikacja na początku roku kolejnego rozdziału Białej Księgi Komunikacji Marketingowej, tym razem dotyczącego przetargów mediowych, a także kontynuacja branżowej debaty z udziałem klientów, agencji oraz mediów nad szlifowaniem standardów.

Weronika Szwarc-Bronikowska, wiceprezes i partner w Media People
Wydarzenie rokuLokalnie:Wprowadzenie przepisów tzw. RODO. A sam ten skrót stał się najczęściej powtarzanym słowem w roku 2018 przez media, biura reklamy, dostawców i klientów.
Premiera filmu "Kler" Wojciecha Smarzowskiego. Doświadczyliśmy pospolitego ruszenia w kinach i wzmożone dyskusje w mediach w tym społecznościowych. Film stał się tematem, wobec którego trzeba było mieć ocenę. Warto wspomnieć o wpisie na Facebooku, osoby z naszej branży, Cezarego Sochackiego. Jego tekst stał się wiralem a po osiągnięciu spektakularnegych wyników (45 000 reakcji, 37 000 udostępnień i 6 000 komentarzy) stał się jednym z artykułów Onetu.
100-cie odzyskania przez Polskę niepodległości, będące elementem przewodnim wielu kampanii reklamowych, w szczególności firm z zagranicznym kapitałem oraz spółek Skarbu Państwa.
Globalnie: Jack Ma, CEO Alibaba Group, założyciel spółki, giganta handlu elektronicznego z Chin odchodzi, powoli oddając stery nowemu kierownictwu. Zamierza zostać nauczycielem. Czy to rozpocznie nowy trend wśród ludzi sukcesu? Czy jesteśmy świadkami tego, że azjatyckie giganty jednak należą do państw?
Sukces rokuW lutym 2108 roku na przejęcie TVN przez Discovery warunkowo zgodziła się Komisja Europejska. Sfinalizowano transakcję zakupu Scripps Networks Interactive.
Porażka / rozczarowanie rokuGlobalnie:Bardzo niepokojące dane ze świata dotyczące głębokiej inwigilacji obywateli, polityków i współpracy ze służbami. Działalności wręcz szpiegowskiej. Brand najbardziej w tym roku kojarzący się z tym zjawiskiem to Huawei. Firma w związku ze swoją działalnością ma ograniczenia min. w Australii, Nowej Zelandi i USA. USA wzywa swoich sojuszników do niekorzystania z telefonów i sprzętu tej marki. Aresztowanie w Kanadzie CFO firmy Huawei.
LokalnieInformacja podana przez Koncern Naspers o zamknięciu w Polsce serwisu Showmax. To niesamowite, jak można przeznaczyć ogromne pieniądze we wprowadzenie na rynek brandu, zatrudnić wielkie nazwiska, wygrywać nagrody branżowe po to aby w tak krótkim czasie zamknąć cały projekt. W takiej sytuacji rodzi się pytanie o wyniki finansowe brandu w Polsce.
Kradzież konceptu marki Pica Pica. przez W. KRUK. Coraz bardziej wychodzą kulisy przejęcia rodzinnej firmy W.Kruk, która nie należy już do rodziny Kruk.
Człowiek rokuLokalnie:Ten rok w mojej ocenie ponownie należy dla kobiet. Dwa wielkie awanse Polek w międzynarodowe strukturySylwia Machnik-Kochan została wiceprezesem Smartphone and Connected Devices Division dla Europy Wschodniej w HTC Corporation.
Jest zatem w zarządzie spółki na Europę obok - Paul Brown’a (General Manager) i Eric Matthes’a (wiceprezes Smartphone and Connected Devices Division dla Europy Zachodniej). Tak wysoki awans dla kobiety, Polki w firmie technologicznej w dodatku azjatyckiej, odbieram jako niesamowity sukces.
Jest to co prawda informacja z grudnia 2017 ale zaliczyłabym ja do roku 2018. Katarzyna Kieli została szefową Discovery Networks na rynkach w nowo utworzonym regionie EMEA, który obejmuje Wielką Brytanię, Skandynawię, Europę Południową, Europa Środkowo-Wschodnią i Bliski Wschód oraz Afrykę. W sumie to 140 krajów.
GlobalnieBanksy, twórca obrazu i happeningu zniszczenia w połowie własnego dzieła, a wszystko w prestiżowym domu aukcyjnym Sotheby’s, tuż po zakończonej sukcesem aukcji(ponad 1,04 mln funtów). Motyw niszczenia obrazu z aukcji stał się tematem globalnie elektryzującym i wykorzystanym przez wiele marek w komunikacji w social media.
Serwis / kampania / projekt rokuKampania Nike z niesamowitymi bohaterami "Dream Crazy". Każdy może być super-hero. Nike udowadnia swoją nową kampanią, że posiadanie szalonych marzeń ma sens i tylko dzięki nim można osiągnąć prawdziwy sukces. W reklamie występuje cała masa super bohaterów, którzy inspirują i poruszają serca, min. LeBron James, futbolista Colin Kaepernick, Sarah Reinertsen, ale też mężczyzna, który zrzucił 55 kilo i ukończył bieg Ironman (wszystko to po operacji guza mózgu). Fenomenalne wyniki mediowe oraz mnóstwo inspirujących form reklamowych.
Trend rokuHuman. Człowiek nieidealny ale prawdziwy jako temat kampanii. Infuenserzy. Brandy osobiste.Dodatkowo myślenie o komunikacja bezpośredniej, zindywidualizowanej, jeden na jeden.
Maciej Czech, chief growth officer, MullenLowe MediaHub
Wydarzenie rokuJednym z najistotniejszych wydarzeń tego roku, w Polsce i na świecie (wielu globalnych gigantów działających na terenie UE, jak np. Facebook czy Google także musieli się dostosować) było oczywiście rozpoczęcie obowiązywania rozporządzenia GDPR (General Data Protection Regulation). Co prawda do tej pory nie został ogłoszony żaden wyrok i de facto nie wiemy jaka będzie ostateczna wykładnia tego prawa, ale na pewno większość firm diametralnie zmieniło myślenie o danych osobowych z korzyścią dla swoich klientów i prospektów.
Porażka / rozczarowanie rokuNiestety nadal - i to można uznać za porażkę w tym roku - słyszymy o potężnych „wyciekach” danych osobowych, czy to za nieoficjalnym przyzwoleniem właściciela danych (Facebook i afera Cambridge Analytica), czy z powodu słabych zabezpieczeń, Google+, T-Mobile czy British Airways.
Człowiek rokuW mijającym roku, na pewno na wyróżnienie zasługuje Satya Nadella, nazywany pierwszym futurystycznym CEO Microsoftu, który w tym roku został wpisany na listę najbardziej wpływowych ludzi Times’a. Twórca środowiska Azure stawia na trend nazywany ambient computing, który opiera się na ekosystemie wielu narzędzi współistniejących z człowiekiem (głownie technologii IoT) połączonych i komunikujących się ze sobą w chmurze oraz będących pod nadzorem sztucznej inteligencji. Brzmi trochę demonicznie, ale ta wizja i ciągła demokratyzacja dostępności technologii w chmurze Microsoftu już przynosi wymierne korzyści gigantowi. Projekt rokuFakt, że Polacy szybko adaptują innowacyjne rozwiązania potwierdza sukces wdrożenia płatności cyfrowych realizowanych przez Apple i Google. Wdrożenie standardu PSD2 (Payment Service Directive) jeszcze bardziej napędza otwartą bankowość i pozwala wyjść poza tradycyjne usługi, np. poprzez integrację płatności w social media. Powstaje coraz więcej instytucji finansowych (tzw. disruptor banks) bez tradycyjnych placówek, ale za to oferujących nowoczesne usługi np. wymiany walut.
Trend rokuNajwiększe światowe konferencje, od kreatywnego Cannes Lions do technologicznego WebSummit, potwierdzają, że w mega trendzie pozostaje sztuczna inteligencja. Widoczne są próby implementacji rozwiązań uczenia maszynowego (ang. Machine Learning) w coraz to nowych obszarach. Od botów, które w tym roku ostatecznie stały się narzędziem efektywnie wspierającym marketing i sprzedaż, do algorytmów deep learning, pozwalających odnaleźć się w ciągle powiększających się zbiorach Big Data. Konsekwencją dynamicznego rozwoju zarządzania danymi jest coraz chętniej wykorzystywany i szybko rosnący programatyczny kanał sprzedaży powierzchni reklamowej w Internecie.
Prognozy na 2019 rokCzym będzie charakteryzował się rok 2019? Na pewno dalej będzie rosnąć znaczenie wykorzystywania danych w marketingu oraz ich umiejętnego przetwarzania, właśnie za pomocą algorytmów opartych o sieci neuronowe, które co do zasady są podstawą sztucznej inteligencji.
Kluczowym wyzwaniem dla rozwoju większości firm, stanie się także transformacja cyfrowa (ang. Digital Transformation). Zmiana ta będzie podstawą restrukturyzacji obejmującej wszystkie obszary działalności, od marketingu i sprzedaży po backoffice, dając specjalistom i firmom z tego segmentu szerokie zatrudnienie.
Niezależnie od tego, które z opisywanych trendów będą zdobywać rynek, rok 2019 na pewno będzie cechował się jeszcze większym wtapianiem technologii w świat rzeczywisty (ang. Spatial Computing) coraz bardziej skłaniając nas do redefiniowania norm kulturowych kształtujących człowieka.
Anna Nazar, group account director MDM (Grupa OMD)
Przetargi śrubujące koszty zakupu mediów, czy obsługi to rozwiązanie, które rozczarowuje z perspektywy wyników kampanii oraz zadowolenia z obsługi. Sytuacja nie jest dobra ani dla marketerów, ani domów mediowych. Czy idzie nowe? Na pewno w 2018 roku mieliśmy do czynienia z zaskakującą sytuacją ponownych przetargów w krótkim czasie (choćby L’Oreal, czy Polpharma). Warto obserwować zmiany zachodzące w tym obszarze.
Wydarzenie rokuWydawało by się, że rynek domów mediowych jest już nasycony. Wszystkie oferują podobne usługi i to w podobnych cenach. Wejście kolejnego podmiotu wydaje się wręcz karkołomnym przedsięwzięciem. A jednak. W strukturach Omnicom zarządzanych przez Jakuba Bierzyńskiego od jesieni powstał nowy dom mediowy – Media Data Mind. Czy ma szansę się utrzymać? Tak, jeśli będzie miał do zaoferowania unikatowe rozwiązania, nowe wartości. MDM koncentruje się na strategiach opartych na analizie danych, badaniach, big data. Mimo tak krótkiego okresu istnienia firmy, do portfolio klientów dołączyło już kilku nowych klientów, jak Bayer, czy Operator Bankowy Fines. MDM nawiązało również projektową współpracę z 4F, czy Tax Care. Firma jest obecnie w kilku procesach przetargowych. Widać wyraźnie zainteresowanie klientów ofertą, co świadczy o potrzebie innego, świeżego podejścia do komunikacji.
Ważnym wydarzeniem roku było wejście w życie RODO, a raczej to, jak dobrze się branża przygotowała do majowego terminu. Moim zdaniem branża zdała egzamin z przepisów unijnych. W świecie opartym o komunikację z konsumentem tak ważna kwestia, jak zabezpieczenie danych o nich, mogło sparaliżować dotychczasowy sposób komunikacji.
Sukces rokuPowołanie Joint Industry Committee (JIC). Trudności z pomiarem mediów są tak stare, jak cała branża mediowa. Wstyd przyznać, ale od początków istnienia nie udało się branży wypracować standardów rynkowych na taka skalę, choć podobne rozwiązania funkcjonują już w wielu krajach Europy Zachodniej. Rok 2018 z powołaniem JIC jest absolutnie przełomowy z wielu względów. Po pierwsze jest to porozumienie wielostronne, łączy reklamodawców, domy mediowe, agencje badawcze i media. Po drugie, pomiar ma objąć wszystkie media: TV, radio, Internet, prasa oraz pozostałe media. I po trzecie i nie wiem, czy nie najważniejsze, jest to pomiar jednoźródłowy. Przedsięwzięcie to może otworzyć nową kartę w historii mediów w Polsce. Przyjdzie nam żyć w jeszcze ciekawszych czasach.
Porażka/ rozczarowanie rokuNiewątpliwie pogoda rozczarowała w tym roku. Paradoksalnie nie dlatego, że lało i panowały nastroje dekadenckie. Wręcz przeciwnie, bardzo wczesne lato i bardzo późna zima spowodowała, że niczym mieszkańcy południowej Europy wylegliśmy na łono natury. Sęk w tym, że odeszliśmy sprzed telewizorów, co odbiło się na realizacji celów kampanii. Branże, których produkty sprzedaje niska temperatura weryfikowały swoje budżety marketingowe w dół. Bo jak tu sprzedać kurtkę zimową, kiedy za oknem panuje temperatura nie spotykana od dziesiątków lat.
Człowiek rokuAnna Elwart – dołączyła do struktur Omnicom w 2016 na stanowisko Head of Performance. W 2018 stworzyła nową firmę w portfolio grupy – OmniConsole oferując unikatową platformę performance. Rekrutacja Anny Elwart do Omnicomu zapoczątkowała nabór kolejnych specjalistów digitalowych. Po ponad 2 latach pracy, w tym roku Anna Elwart objęła stanowisko Managing Directora Digital Resolution (marka z portfolio OMD). Zarządza obecnie zespołem składającym się z ponad 50 specjalistów wszystkich kompetencji digitalowych.
Prognozy na 2019 rokRozwój rynku e-commerce. Już teraz wielu marketerów widzi ogromny potencjał rozwoju tego kanału sprzedaży. Wprawdzie na razie widzi i głośno o tym mówi, ale prognozuję, ze 2019 rok przyniesie spore wzrosty w tym kanale.
Piotr Bieńko, CEO Codemedia
Wydarzenie rokuFinalizacja przez Discovery przejęcia Scripps Networks Interactive, właściciela m.in. TVN. A ponadto zmiany na rynku internetowym związane z RODO.
Sukces rokuTen rok generalnie był najlepszym rokiem w reklamie od wielu lat. Pod względem wydanych pieniędzy urósł nie tylko digital, ale też tv, która przez wielu została już uznana za martwą.
Porażka/ rozczarowanie rokuWycofanie się Showmaxa z polskiego rynku.
Człowiek rokuAgnieszka Kosik – nowa szefowa Facebooka w Polsce. Wcześniej kierowała ona warszawskim oddziałem MediaComu.
Serwis / kampania / projekt rokuReserved - kampania „I can boogie” z Joanną Kulig. Chociaż w jej tle były kontrowersje wokół wypowiedzi szefowej marketingu to nagrody dla filmu „Zimna wojna” i Joanny Kulig pokazują, że decyzja Pani Moniki Kapłan, dyrektor marketingu Reserved, co do kształtu tej kampanii, była z marketingowego punktu widzenia słuszna.
Trend rokuKolejne konsolidacje stanowisk i spółek w dużych holdingach mediowych. Warto również zwrócić uwagę na zwolnienia i wstrzymanie zatrudnienia w WPP.Problemy dużych domów mediowych wynikające prawdopodobnie z modelu biznesowego opartego o najniższą cenę oraz dodatkowej presji audytorów na dumpingowanie cen w przetargach.Zmiana narracji dużych domów mediowych, które w ślad za mniejszymi podmiotami na rynku starają się pozycjonować jako doradcy dla klientów.
Prognozy na 2019 rokBrak jednoźródłowych badań, a właściwie ciągła dyskusja na temat tego, jak miałyby one wyglądać metodologicznie, pokazuje, że nawet jeśli takie powstaną, to będą one dotyczyć tylko wycinka rzeczywistości mediowej.
Rosnąca liczba źródeł danych, a także aspektów mierzonych w kontekście mediowym i konsumenckim powoduje, że liczyć się będzie integracja danych z wielu źródeł. Co więcej, zyskiwać będzie prawidłowa interpretacja wyników tych analiz.
Agnieszka Witkowska i Katarzyna Zinów, senior data analysts w MullenLowe MediaHub, laureatki Young Creatives Cannes 2018
Sukces i rozczarowanie roku - wybory samorządowe w Polsce
Za sukces można uznać najwyższą frekwencję w wyborach samorządowych od 1990 roku - ponad 56% wyborców poszło oddać głos. Rozczarowaniem jest frekwencja wśród najmłodszych wyborców. Tylko 35% osób w wieku 18-29 lat poszło do urn. Jednym z wytłumaczeń może być fakt, że duża część kampanii wyborczych była prowadzona w mediach tradycyjnych. Media najchętniej konsumowane przez pokolenie Y i X zostały niezagospodarowane przez polityków, a w Internecie trudno było znaleźć podstawowe informacje o kandydatach.
Wydarzenie roku - wejście RODONaszym zdaniem ważnym wydarzeniem w Polsce było wprowadzenie regulacji RODO, dzięki którym dowiedzieliśmy się jakie firmy przechowują nasze dane i mogliśmy zadecydować czy chcemy dalej je udostępniać. Dotarcie do potencjalnych klientów poprzez marketing bezpośredni stało się trudniejsze, ale z drugiej strony zwiększyło skuteczność komunikatów reklamowych. W końcu nikt nie lubi spamu.
Serwis roku - NetflixDynamiczny rozwój Netfixa wpływa nie tylko na nawyki konsumpcji mediów (wybieramy treści na żądanie i oglądamy je w dogodnym dla nas czasie), ale również na podejście do płacenia za content online. Ponad 7 milionów subskrypcji na całym świecie (w pierwszym kwartale 2018), zapewnia Netflixowi stały dopływ gotówki. Netflix inwestuje w oryginalne scenariusze i stopniowo coraz bardziej konkuruje z wielkimi amerykańskimi studiami produkcyjnymi. Ten sukces może zmienić reguły telewizyjnej gry.
Projekt roku - zakupy 3D w EobuwieTechnologia skanowania stopy celem doboru jak najlepszego obuwia jest znana ze sklepów dla sportowców. W mijającym roku zaimplementowano ją na szeroką skalę w stacjonarnym sklepie Eobuwie. Jedną z największych barier, która powstrzymuje przez zakupem butów online jest brak pewności czy buty będą wygodne. Usługa esize.me dopasuje wymiary naszej stopy do wszystkich produktów z oferty Eobuwie, pomaga wybrać odpowiedni rozmiar i zmniejsza szanse na zwrot zakupu. Czekamy na analogiczną innowacje w sklepach z odzieżą, z ciekawością obserwując japoński e-commerce Zozo, który wprowadził na rynek kostium z sensorami mierzącymi nasze ciało. Dzisiaj posiadanie digitalowego avatara wydaje się intrygujące, a może w 2019 każdy będzie chciał go mieć.
Trendy roku - no bullshit marketingTrendem roku, który również w Polce jest coraz silniejszy, jest według nas autentyczna komunikacja marek, która dociera to różnorodnych odbiorców, wychodząc poza utarte schematy. Na festiwalu reklamowym w Cannes wiele z nagrodzonych kampanii reklamowych pokazywało różne aspekty męskości, kobiecości, odgrywanych ról społecznych, nie brakowało także poruszania trudnych tematów. Naszym zdaniem era reklam, które z daleka wyglądają jak reklamy oraz komunikacji marek opartej na niespełnionych obietnicach powoli się kończy. Konsumenci oczekują od marek coraz więcej, zwracając uwagę na etyczne i ekologiczne aspekty ich działalności.
Prognoza na 2019 rok - dane, dane i jeszcze raz daneNaszym zdaniem rok 2019 będzie rokiem business intelligence. Rynek reklamy online jest bardzo dynamiczny i chętnie przyjmuje innowacje technologiczne takie jak: wykorzystanie zaawansowanych algorytmów, botów, sztucznej inteligencji, czy technologii rozpoznawania głosu i obrazu. Dzięki narzędziom analitycznym, które śledzą każdy ruch po kontakcie z komunikatem reklamowym, możemy testować, która z najnowszych technologii wzmacnia biznes naszych Klientów. W 2018 roku i poprzednich latach nauczyliśmy gromadzić dane, z roku na rok jest ich coraz więcej, niektórym już brakuje miejsca na dysku lub w chmurze. W 2019 roku jeszcze ważniejsze stanie się szybkie wyciąganie wniosków z analiz i reagowanie na zmiany. Wygra ten, kto robi to sprawniej i… ładniej.
Antonino de Gregorio, dyrektor zarządzający Love to Talk
Wydarzenie rokuTen rok obfitował w wiele spektakularnych wydarzeń. Gdybym miał się pokusić o jedno to wrzuciłbym ruchy i zakupy Cyfrowego Polsatu. CP zakupiło przecież Netię, Eleven Sports, czy ZPR-y oraz wystartowało z wieloma nowymi kanałami, m.in. Polsat Games.Ruchy Netflixa oraz przeznaczenie astronomicznego budżetu na produkcję z kupnem licencji (8 mld dol. + zwiększenie o 2 mld dol.). Netflix zaczyna powoli odjeżdżać konkurencji w ekspresowym tempie.
Sukces rokuLaunch kanału Epic Drama od grupy Viasat. Bardzo ciekawy, ambitny kanał, który oferuje przede wszystkim seriale kostiumwe. Wszedł z przytupem i zagarnął wcześniej niezagospodarowaną niszę. Takiego kanału na rynku jeszcze nie było, co widać dzięki nagrodzie od PIKE.„Zimna wojna”, która została bardzo przyjęta w Polsce i zagranicą, dzięki czemu została nominowana i ma szansę na Oscara.
Porażka rokuGłośny marketing, ambitne plany, polskie produkcje i świeży news z zeszłego tygodnia o Showmax. Chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko zweryfikuje ich rynek i będą zwijać żagle.Harvey Weinstein i wyjście na jaw o molestowaniu przez niego kobiet, co doprowadziło do upadłości wytwórni Weinstein Company. Człowiek rokuJan Frycz, który wcielając się w rolę Dario zdeklasował innych PL aktorów. To tylko potwierdziło jak dobrym aktorem jest, a kolejne, niestandardowe role to dla niego tylko albo aż ciekawe wyzwania.Światowo, ale nietelewizyjnie - Banksy i sposób komunikacji oraz dotarcia do tak zróżnicowanej grupy docelowej
Kampania/projekt rokuPromocja Igrzysk Olimpijskich przez Eurosport i zaangażowanie Krzysztofa Gonciarza w te działania. Super mix działań, który został nagrodzony Złotym Spinaczem.Sam serial mnie nie przekonał, ale niestandardowa promocja Altered Carbon od Netflixa już tak i to klasa światowa, która odbiła się szerokim echem poza granicami PL.
Premiera/debiut/nowość rokuRóżne opinie i kwestia gustu, ale debiut „Ślepnąć od świateł” i potwierdzenie, że HBO robi rewelacyjne zdjęcia i muzykę do seriali. Z niecierpliwością czekam na plany HBO w 2019 roku.Mocno krytykowany, ale za to pierwszy polski serial na Netflixie - „1983”.
Trend rokuZdecydowanie wysyp dobrej jakości polskich seriali. Tak bogatego wyboru już dawno nie było. Każdy znajdzie coś dla siebieRosnący wzrost i popularyzacja platform subskrypcyjnych od Netflixa po Amazon i Spotify.
Prognoza na 2019 rokZarówno dla rynku polskiego jak i zagranicznego to segment usług „on demand” i mobile, m.in. od wzrostu konkurencji (wkroczenie w 2019 na rynek platformy Disney+, rozwój PL Player’a) po treści (rosnące budżety na lokalne i globalne produkcje). Ten rok pokazał jaką popularność zyskują platformy subskrypcyjne i telewizyjne aplikacje mobilne i to się z pewnością nie zmieni.











