Dziennikarski kodeks w social media? Polsat, TVP i RMF FM: nie potrzebujemy

Polsat i RMF FM deklarują, że ich dziennikarze nie potrzebują zasad dotyczących korzystania z serwisów społecznościowych. Telewizja Polska i Polskie Radio zapewniają, że regulują to już obowiązujące kodeksy zawodowe i etyczne. Natomiast Ringier Axel Springer informuje, że kończy przygotowywać taki zbiór zasad.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

W weekend zalecenia dotyczące zachowania w serwisach społecznościowych przesłał dziennikarzom informacyjnym kanałów TVN Adam Pieczyński, dyrektor TVN24. Regulamin przypomina, że dziennikarz TVN w social media pozostaje dziennikarzem i dalej reprezentuje swoją stację, więc powinien zachowywać się jak na forum publicznym, a nie w sytuacji prywatnej (więcej na ten temat).  

Rzecznik Polsatu Tomasz Matwiejczuk informuje nas, że jego stacja nie przygotowała dla swoich pracowników takiego kodeksu ani nie zamierza tego robić. - Nasi dziennikarze nie potrzebują żadnych tego typu wskazówek. Nie musimy im przypominać, że są dziennikarzami. Wiedzą, że są osobami publicznymi i że obowiązują ich przede wszystkim zasady bezstronności, niezależności i rzetelności - opisuje Matwiejczuk. - Nie chcemy ograniczać im prywatności i swobody prezentacji opinii i poglądów. Zdajemy się na ich rozsądek i doświadczenie - dodaje. Podobnie brak takiego regulaminu uzasadnia Maciej Brzozowski, dyrektor public relations Grupy Bauer Media, do której należy RMF FM. - Kodeksem etycznym naszych dziennikarzy jest ich profesjonalizm i doświadczenie - podkreśla.

Z kolei przedstawiciele mediów publicznych zwracają uwagę, że zatrudnionych w nich dziennikarzy obowiązują ścisłe zasady zawodowe i etyczne. Biuro prasowe Telewizji Polskiej wskazuje na Zasady Etyki Dziennikarskiej w TVP, podkreślając, że mają one zastosowanie także wobec publikacji i działań w mediach społecznościowych. Natomiast rzecznik Polskiego Radia Radosław Kazimierski informuje, że podobne reguły obowiązują zatrudnionych w nim dziennikarzy. - Dotyczą one w równym stopniu publikacji czy wystąpień powstałych przy wykorzystaniu mediów społecznościowych - zaznacza. - Mamy wiele przykładów na to, że dziennikarz związany z Polskim Radiem, nawet występujący jako osoba prywatna, który złamał zasady etyczne, źle wpływając na wizerunek i wiarygodność spółki, spotykał się z ostrą reakcją Komisji Etyki Polskiego Radia czy bezpośrednio zarządu, ponosząc odpowiednie konsekwencje - opisuje Kazimierski. Jednocześnie ujawnia, że ponieważ Polskie Radio prowadzi szeroko zakrojoną działalność w social media i zdaje sobie sprawę z indywidualnych aktywności swoich dziennikarzy w tych mediach, dlatego rozważa stworzenie dokumentu ze wskazówkami dla pracowników dotyczącymi tylko serwisów społecznościowych.

Taki kodeks nie obowiązuje obecnie również w Agorze ani Radiu ZET. - Przy czym funkcjonują różnego rodzaju przepisy, np. zasady komunikacji z mediami czy kodeks dziennikarski „Gazety Wyborczej” - informuje nas biuro prasowe firmy. - Aktywność naszych dziennikarzy w mediach społecznościowych nie podlega kodyfikacji, ale nie wykluczamy tego w przyszłości. Jeżeli będziemy tworzyć "dekalog" zasad komunikacji internecie, będziemy to robić wspólnie z naszymi dziennikarzami, nie narzucając odgórnych reguł gry - mówi Rafał Olejniczak, szef Radia ZET. - Dziennikarz jest dziennikarzem przez 24 godziny na dobę i cały czas obowiązują go zasady etyki zawodu - gdziekolwiek jest, do kogokolwiek mówi. Przy czym zagadnienie wizerunku firmy i działalności na Facebooku czy Twitterze dotyczy nie tylko dziennikarzy - dodaje Olejniczak.

Za to Ringier Axel Springer dopiero przygotowuje jednolity kodeks etyczny, który będzie obowiązywał we wszystkich spółkach należących do koncernu. - Kodeks określi zasady etycznego postępowania i odpowiedzialności dziennikarzy, ale również wszystkich pozostałych pracowników spółki - opisuje Anna Gancarz-Luboń, rzecznik prasowy Ringier Axel Springer Polska. - Dokument jest już ukończony, a obecnie trwają prace nad jego tłumaczeniem na języki krajów, w których działamy - dodaje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online