"Uruchomienie e-Urzędu Skarbowego jednym z ważniejszych kroków w KAS w 2021 r."

2021 r. był kolejnym rokiem cyfryzacji KAS, a jednym z najważniejszych kroków uruchomienie e-Urzędu Skarbowego - powiedziała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. Wskazała też na Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, czy system e-TOLL.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
"Uruchomienie e-Urzędu Skarbowego jednym z ważniejszych kroków w KAS w 2021 r."
fot. Shutterstock.com

Szefowa KAS oceniła w rozmowie z PAP, że mijający 2021 r. był kolejnym rokiem cyfryzacji KAS.

Jak działa e-Urząd Skarbowy

"Dzięki wprowadzeniu nowych narzędzi zmieniamy nasz urząd zarówno pod kątem współpracy z podatnikami jak i pracy wewnątrz organizacji" - powiedziała Rzeczkowska. Wyjaśniła, że chodzi o to, żeby klienci mogli jak najwięcej spraw podatkowych załatwiać przez internet natomiast pracownicy mieli do wykonania mniej czasochłonnych, powtarzalnych czynności. "Zależy nam na tym, aby KAS była przyjazną instytucją dla wszystkich" - dodała.

Zaznaczyła, że jednym z najważniejszych kroków było uruchomienie w lutym br. e-Urzędu Skarbowego, czyli serwisu zapewniającego dostęp do wielu informacji podatkowych i usług administracji skarbowej.

"W e-Urzędzie Skarbowym udostępniamy np. usługę Twój e-PIT, która jest jedną z najpopularniejszych e-usług administracji publicznej" - powiedziała. Dodała, że z 19,6 mln deklaracji podatkowych, które Polacy złożyli za 2020 r., ponad połowę (10,1 mln) stanowiły zeznania złożone przez Twój e-PIT. O popularności serwisu e-Urząd Skarbowy - jak zauważyła - świadczy też liczba zalogowań: od uruchomienia do końca listopada zalogowano się do niego ponad 50,5 mln razy.

"Liczba ta rośnie, bo przez e-US można składać m.in. tzw. pisma ogólne, sprawdzać i płacić podatki, mandaty" - wyliczyła. Podkreśliła, że usługa ta dedykowana jest dla różnych grup: podatników, notariuszy, pełnomocników, osób czy podmiotów płacących składki i darowizny. Dodała też, że wachlarz e-usług i odbiorców będzie w 2022 roku rozszerzony.

Kolejnym ważnym krokiem w procesie cyfryzacji usług KAS - jak zaznaczyła Rzeczkowska - było uruchomieniu Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

"Są to przede wszystkim usługi skierowane do naszych klientów, którzy podlegają obowiązkom celnym i podatkowym, uczestniczą w wymianie towarowej, zajmują się przemieszczaniem wyrobów akcyzowych itp." - wyjaśniła. Dodała, że nowy portal PUESC działa od 1 lutego 2021 roku i systematycznie jest rozszerzany o nowe funkcje i usługi.

Szefowa KAS powiedziała, że serwis PUESC jest także adresowany do przedsiębiorców, którzy obsługują lub zamierzają obsługiwać klientów w procedurze TAX FREE. Przypomniała, że od 1 stycznia 2022 r. wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym będą obowiązani do wystawiania dokumentów Tax Free w formie elektronicznej.

System Tax Free w 2022 roku  

"Trwa rejestracja podmiotów, które będą chciały sprzedawać w systemie Tax Free po 1 stycznia 2022 r." - powiedziała. Dodała, że w październiku 2021 r. KAS uruchomiła również system EUREKA, który ułatwia dostęp do informacji podatkowej i celnej.

Wdrożonym w tym roku przez KAS rozwiązaniem jest również e-TOLL, czyli - jak przypomniała Rzeczkowska - system poboru opłat za przejazd po płatnych drogach krajowych (dotyczy pojazdów o masie powyżej 3,5 tony) oraz za przejazd po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4)pojazdów lekkich i motocykli. Wskazała, że system umożliwia opłacanie przejazdów tymi autostradami z wykorzystaniem rządowych aplikacji mobilnych e-TOLL PL BILET oraz e-TOLL PL. "Dzięki niemu od 1 grudnia 2021 r. po państwowych odcinkach autostrad można jeździć bez zatrzymywania się przed szlabanem" - dodała.

Pytana o efekty wprowadzonych w tym roku zmian, szefowa KAS powołała się na wyniki badania poziomu satysfakcji klientów po wizycie w urzędach skarbowych. Przypomniała, że ankiety takie zostały wprowadzone w ramach programu „Klient w centrum uwagi KAS” w kwietniu 2021 r.

"Z ankiet, które otrzymujemy wynika, że poziom satysfakcji klientów po wizycie w urzędzie skarbowym jest wysoki: np. z danych za listopad wynika, że 91 proc. respondentów ocenia swoje emocje podczas załatwiania spraw podatkowych pozytywnie" - powiedziała szefowa KAS.

Dodała, że podsumowanie wyników ankiet za 2021 r. będzie dla administracji cennym źródłem informacji na temat oczekiwań klientów KAS.

Szefowa KAS zaznaczyła jednak, że w kierowanej przez nią instytucji są jeszcze obszary, które można zmieniać a tym samym ułatwiać podatnikom kontakty z KAS. Obecnie - jak mówiła - klienci liczą przede wszystkim na możliwość załatwienia sprawy podczas jednej wizyty w urzędzie skarbowym. "I nad tym będziemy pracować" - zadeklarowała.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+