Epidemia koronawirusa w naszym kraju doprowadziła do wstrzymania działalności wielu firm, zamknięto kina, restauracje, puby, teatry, galerie handlowe, odwołano imprezy sportowe, koncerty, ograniczono możliwość przemieszczania się ludzi, zamknięto szkoły itp.
Wiele firm w związku z tym nie osiąga przychodów w ogóle, wpływy innych znacząco się zmniejszają, więc szukają oszczędności. Także w obszarze zlecanych badań - rezygnują z niektórych projektów badawczych, inne przesuwają na kolejne miesiące. Ale to nie jedyny problem firm badawczych. Obecna sytuacja społeczno-gospodarcza w kraju spowodowała, że wielu projektów badawczych nie da się realizować. Nie ma bowiem premier kinowych, imprez sportowych, i innych tego rodzaju wydarzeń, więc nie ma możliwości badań z nimi związanych. Nie da się prowadzić testów produktów czy konceptów i reklam, nie można też przeprowadzać wywiadów w centrach handlowych, typu mystery shopper czy wywiadów domowych inHome. Niektóre są nieadekwatne do obecnej sytuacji, jak np. pytania o plany wakacyjne. A to wszystko znacząca część biznesu firm badawczych.

Badania telefoniczne i internetowe bez zakłóceń
Firma badawcza IQS badania ilościowe CAWI realizuje bez jakichkolwiek zmian, przy zachowaniu standardowych terminów realizacji. Instytut bazuje na własnym panelu internetowym Opinie.pl. - Wielkość panelu, liczącego obecnie 110 000 aktywnych użytkowników, sprawia, że jesteśmy w stanie realizować badania na próbach reprezentatywnych oraz docierać do specyficznych i trudnych grup celowych. Ze względu na obecną sytuację obserwujemy dużą gotowość naszych panelistów do udziału w różnego rodzaju badaniach i testach. Jesteśmy przygotowani, aby ten potencjał w najbliższym czasie wykorzystać - wyjaśnia Wirtualnemedia.pl Alina Lempa, prezes zarządu IQS.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/69-proc-firm-planuje-redukcje-zatrudnienia-biurokratyczne-procedury-moga-nas-najwiecej-kosztowac,7170728441067137a ##

Badania jakościowe realizowane są online, przy wykorzystaniu netView - autorskiego narzędzia online do realizacji wywiadów indywidualnych F2F w technologii Peer-to-Peer.
- Wiele procesów wspomaganych jest poprzez naszą autorską platformę badawczą netdive, która umożliwia jakościową eksplorację dowolnego tematu, angażującego ludzi w sieci oraz wspiera poszukiwanie insightów. Za sprawą netdive jesteśmy w stanie dostarczać analiz kategorii, marek, zwyczajów, customer experience, ocen i komentarzy pozostawianych przez klientów w sieci po uprzednich doświadczeniach z danym produktem, usługą lub punktem obsługi – dodaje Alina Lempa. Działa też studio CATI, w którym dla bezpieczeństwa pracowników wprowadzono wszystkie możliwe środki ostrożności i odpowiednie procedury. Obecnie testowane jest rozwiązanie CATI@home, czyli realizacja wywiadów CATI z domów ankieterów.

Bez testów produktów, reklam, konceptów
Ze względu na obowiązujące ograniczenia i zakazy IQS nie realizuje do odwołania testów produktów, konceptów, czy reklam w central location oraz wywiadów w centrach handlowych, typu mystery shopper czy wywiadów domowych inHome.
- O ile tylko to możliwe (cel badawczy, próba) przesuwamy te procesy badawcze na kanał online, jednak część budżetów marketingowych i badawczych zostało zablokowanych na 2-3 miesiące. Inne projekty i zapytania badawcze stały się nieadekwatne w obecnej sytuacji. Mam tu na myśli te dotyczące planowania wakacji, wyjazdów, spędzania czasu wolnego czy zachowań dotyczących zakupu mebli, samochodów, a także projektów realizowanych jako exit poll po konkretnych zakupach w galeriach handlowych - trudno pytać o zachowania, które nie mają miejsca i sytuacja nie sprzyja myśleniu o nich – zwraca uwagę prezeska IQS.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polacy-konsumuja-zapasy-spadki-sprzedazy-nielsen-badanie-koszyk-zakupowy-16-22-marca,7170726107666049a ##
Spadki widoczne już w marcu
Alina Lempa przyznaje, że w firma odczuwa już spadek obrotów. - Marzec w IQS będzie o ok. 30proc. niższy niż standardowo o tej porze roku. Sytuacja jest więcej niż dynamiczna, niestety może nawet większego spadku obawiamy się w kwietniu – mówi Alina Lempa.
CBOS zakończył badania ankieterskie w terenie 15 marca br. Janusz Durlik, zastępca dyrektora tej firmy badawczej przyznaje, że nie wiadomo, kiedy zostaną wznowione. - CBOS ma kilka dużych projektów naukowych i one zostały przeniesione na jesień. W branży nastroje są złe. W firmach już zaczęły się zwolnienia. To będzie największy kryzys w 30-letniej historii sektora badawczego w Polsce - uważa Janusz Durlik.

Tomasz Woźniczka, wiceprezes zarządu w PBS zdradza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że firma w przypadku wybranych projektów wspólnie klientami rozważa zmiany w założeniach metodologicznych, w taki sposób, aby umożliwić przeprowadzenie badań w technikach zdalnych. Jak mówi, to zapewni pełną ciągłość realizowanych projektów, a klienci zachowają możliwość stałego pozyskiwania wiedzy o społeczeństwie, rynku i jego uczestnikach. Przyznaje, że niestety nie w każdym projekcie są takie możliwości. Jako przykład wskazuje duże unijne projekty w szkołach, które realizuje PBS – a ponieważ szkoły są zamknięte to badania nie są realizowane.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-marketingowa-dostanie-rykoszetem-i-ucierpi-jako-pierwsza-przez-skutki-gospodarcze-wywolane-epidemia-koronawirusa-opinie,7170725855352449a ##

Podobnie jak inne firmy, także i PBS zawiesił do odwołania realizację badań face to face. Planowo i bez przeszkód prowadzone są projekty realizowane w technikach zdalnych - badania telefoniczne i online. Ponadto, w związku z panującą pandemią koronawirusa oraz zaleceniami dot. ograniczenia przebywania w skupiskach ludzi PBS podjął decyzję o zminimalizowaniu obecności ankieterów telefonicznych w siedzibie firmy.
- Nasze doświadczenie w zarządzaniu siecią ankieterów CATI@Home oraz wprowadzone zasady organizacji pracy zdalnej pozwalają na sprawne funkcjonowanie w obecnej sytuacji. Dzięki temu aktualna sytuacja nie wpływa na nasze możliwości realizacyjne. Nasza sieć CATI@Home na chwilę obecną wynosi blisko 100 ankieterów. Dzięki czemu nie przewidujemy trudności w realizacji projektów telefonicznych - informuje Tomasz Woźniczka.
Dodaje, że firma jest w stanie wiele projektów, również na mniej dostępnych grupach przekierować na online. Regularnie realizowane są badania CAWI, zarówno falowe, trackingowe, jak i ad hoc. Nieprzerwanie prowadzone są również badania jakościowe z wykorzystaniem metod on-line (FGI, IDI, BBD) oraz w formie pogłębionych wywiadów telefonicznych. Rekrutacja z baz klienta odbywa się bez zakłóceń, trwają prace nad rozwinięciem możliwości zdalnej rekrutacji respondentów spoza baz.
Ankieterzy telefonicznie wykorzystują możliwości pracy zdalnej. Łączą się z systemem ankietowym PBS bezpośrednio z domu. W przypadku ankieterów prowadzących wywiady bezpośrednie i bezpośrednie wizyty Mystery Shopper ich praca jest zawieszona do odwołania.
Spada liczba nowych zleceń
- Cykl życia projektu badawczego to minimum kilka tygodni. W marcu fakturujemy projekt zakończone do tej pory. W naszym przypadku spadki będą widoczne od kwietnia. Obserwujemy natomiast z niepokojem spadki nowej sprzedaży. Spadki na teraz są spowodowane odwołaniem oraz przełożeniem postępowań ofertowych zarówno tych w sektorze publicznym jak i w biznesie. Rok do roku mówimy o spadku liczby zapytań ofertowych o ok. 50 proc. Już teraz możemy prognozować podobny spadek w kwietniu - mówi Tomasz Woźniczka.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/koronawirus-epidemia-zwolnienia-pracownikow-prognozuje-dwie-trzecie-firm-najwiecej-straca-sektory-turystyki-i-gastronomii,7170728489920641a ##
Dodaje, że PBS - jak wiele firm małych i średnich - jest w stanie przetrwać w podobnym kształcie 2-3 miesiące. - Z naszej perspektywy istotne jest to, jak będzie funkcjonować gospodarka po zakończeniu lockdownu. Nasi klienci to zazwyczaj duże firmy i sektor publiczny. Na teraz patrzymy na sytuację bez optymizmu i analizujemy nasze możliwości. Posiadamy kilka wysoko budżetowych projektów długoterminowych, ale bez nowej sprzedaży będziemy zmuszeni wprowadzić działania zmniejszające budżet wynagrodzeń tj. redukcje etatów, obniżki wynagrodzeń, a w ostateczności zwolnienia - zaznacza nasz rozmówca.
Badania w czasie kryzysu trzeba robić
Instytut badawczy Ipsos realizuje większość badań online. Zawieszono realizację badań face to face w terenie, tak jak zarekomendował to wszystkim firmom badawczym OFBOR - ze względu na bezpieczeństwo pracowników oraz ankietowanych.
- Nie mamy wielu odwołanych projektów, w niektórych przypadkach wspólnie z klientami podejmujemy decyzję o przesunięciu terminów realizacji. Doświadczenia pokazują, że badania w czasie kryzysu jak najbardziej można i trzeba robić. W obecnej sytuacji z oczywistych względów wiele zachowań i postaw konsumentów ulega zmianie, część z nich to zmiany krótkotrwałe, a część zostanie z nami na dłużej. Jakie to zmiany i na ile są trwałe - dla marek są to bardzo ważne pytania, a odpowiedzi przynoszą właśnie badacze. Za wcześnie jeszcze na konkretne wnioski dotyczące wpływu obecnej sytuacji na kondycję branży badawczej, a tym bardziej spodziewanego ograniczania kosztów. Działamy w sposób niezakłócony, w trybie zdalnym, niezmiennie w kontakcie i do dyspozycji naszych klientów - mówi Ania Karczmarczuk, prezes Ipsos w Polsce.











