Frost&Sullivan: Upłynął termin wprowadzenia dyrektywy obronnej UE, Polska na etapie projektu ustawy

Dominik Kimla, Frost & Sullivan, komentuje wdrażanie dyrektywy unijnej w Europie oraz jej skutki dla polskiego przemysłu zbrojeniowego

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Warszawa, 23 sierpnia 2011

W ubiegłą niedzielę (21 sierpnia 2011) upłynął termin wyznaczony krajom UE, w tym Polsce, na implementację, opublikowanej dwa lata temu,dyrektywy 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 lipca 2009 roku w sprawie koordynowania procedur udzielania zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Dyrektywa obronna a państwa członkowskie

Wdrażanie nowych przepisów przez państwa członkowskie UE przypadło na trudny dla przemysłu zbrojeniowego okres cięć budżetów obronnych, co było konsekwencją kryzysu finansów publicznych. W efekcie jedynie trzy kraje: Litwa, Grecja i Wielka Brytania wdrożyły dyrektywę do swojego porządku prawnego.

Poza nimi, tyko Francja i Łotwa dokonały częściowej implementacji omawianej dyrektywy, natomiast Niemcy, Finlandia i Słowacja zadeklarowały, że zrobią to do końca br. roku. Szybkość wdrażania dyrektywy jest związana ze stanem rynku zbrojeniowego: Litwa, Grecja i Łotwa to państwa o stosunkowo niewielkim lub prawie żadnym potencjale zbrojeniowym, zaś Anglia, Francja i Niemcy dysponują najbardziej rozwiniętym i najnowocześniejszym sektorem obronnym w Europie. Wprowadzenie dyrektywy nie będzie miało większego znaczenia dla potencjału przemysłowego Litwy, Łotwy czy Grecji, natomiast Wielka Brytania, Francja i Niemcy liczą na pozyskanie nowych kontraktów zbrojeniowych w innych państwach Wspólnoty.

Dyrektywa zliberalizuje rynek

Dyrektywa UE jest próbą liberalizacji europejskiego rynku zbrojeniowego. Nowe przepisy będą również miały kluczowe znaczenie dla funkcjonowania sektora zbrojeniowego w Polsce. Jednak ze względu na przedłużający się proces legislacyjny oraz zbliżający się termin wyborów parlamentarnych jest mało prawdopodobne, aby ustawa została uchwalona w tej kadencji Sejmu.

W świetle proponowanych zapisów nowelizacyjnych, Ministerstwo Obrony Narodowej oraz inni zamawiający, udzielający zamówień z zakresu obronności i bezpieczeństwa, będą musieli stosować nowe procedury przy zamówieniach o wartości netto równej lub większej od 412 tys. EUR dla kontraktów na dostawy i usługi lub 5150 tys. EUR dla zamówień na roboty budowlane.

… i wpłynie na funkcjonowanie polskich firm zbrojeniowych

Wdrożenie dyrektywy obronnej spowoduje zwiększenie presji konkurencyjnej ze strony zachodnioeuropejskich koncernów, wywieranej szczególnie na duże polskie przedsiębiorstwa, dla których resort obrony jest głównym odbiorcą. W większości przypadków polskie firmy nie są przygotowane do walki cenowej i konkurencyjnej z zagranicznymi przedsiębiorstwami, dla których zamówienia MON na poziomie 5,5 mld PLN rocznie są intratnym kąskiem. Dodatkowym efektem może być przyśpieszenie restrukturyzacji polskiego sektora zbrojeniowego, w tym dokończenie konsolidacji Grupy Bumar, i przedstawienie nowej oferty produktowej. W przeciwnym wypadku dalsza zwłoka w tym zakresie może doprowadzić do powolnego upadku sektora obronnego w Polsce. Przedsiębiorstwom będzie coraz trudniej znaleźć klienta na sprzęt, który w większości wypadków jest tylko modernizacją uzbrojenia produkowanego jeszcze za czasów Układu Warszawskiego.

Szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw

Implementacja dyrektywy może jednak stanowić szansę dla małych i średnich przedsiębiorstw, dysponujących relatywnie nowoczesnymi wyrobami i technologiami. Firmy te będą miały większe możliwości udziału w projektach zbrojeniowych realizowanych w innych państwach UE jako podwykonawcy. Ponadto, w dłuższej perspektywie, dyrektywa może przyczynić się do zacieśnienia współpracy między polskimi a europejskimi podmiotami, przy realizacji wspólnych projektów obronnych.

Agencja uzbrojenia?

Restrukturyzację przemysłu zbrojeniowego w Polsce ułatwiłoby, postulowane od wielu lat przez sektor produkcji specjalnej, powołanie agencji uzbrojenia. Agencja ta, wzorem swoich europejskich odpowiedników np. szwedzkiej FMV czy francuskiej DGA, odpowiadałaby za koordynację i wdrażanie całościowej polityki zbrojeniowej. Takie rozwiązanie przyczyniłoby się do usprawnienia zarządzania przemysłem zbrojeniowym oraz ułatwiłoby prowadzenie jednolitej polityki wobec sektora. Ponadto, powstanie agencji uzbrojenia spowodowałoby zakończenie, obecnie funkcjonującego i niewydolnego w zarządzaniu sektorem zbrojeniowym triumwiratu w postaci: minister obrony – główny odbiorca produkowanego uzbrojenia, minister skarbu – właściciel największych zakładów zbrojeniowych oraz minister gospodarki – gestor strategii wobec przemysłowego potencjału obronnego.

Dominik Kimla jest analitykiem w warszawskim odddziale Frost & Sullivan. Zajmuje się monitorowaniem rynku przemysłu zbrojeniowego.

Kontakt:

Joanna Lewandowska

Corporate Communications – Europa

T: +48 22 390 41 46

E: joanna.lewandowska@frost.com

http://www.frost.com

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"