„Gazeta Wyborcza” i „Newsweek” ze spadkiem wpływów z reklam w 2018 roku (Top10)

W 2018 roku „Gazeta Wyborcza” jako jedyny dziennik z czołówki zanotowała spadek wpływów z reklam wobec 2017 roku. Słabiej było wśród magazynów - na 10 tytułów z największymi przychodami reklamowymi aż pięć zanotowało spadki. Najbardziej spadły wpływy reklamowe „Newsweek Polska”. - W 2019 roku w dalszym ciągu spodziewamy się dwucyfrowych spadków w dziennikach, z kolei w przypadku magazynów zatrzymanie trendu spadkowego jest absolutnie możliwe - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
„Gazeta Wyborcza” i „Newsweek” ze spadkiem wpływów z reklam w 2018 roku (Top10)
Wnętrze redakcji „Gazety Wyborczej” w Warszawie

Dzienniki zarobiły w ub.r. na reklamach 1,49 mld zł czyli 6,8 proc. więcej niż w 2017 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów, Kantar Media).

Liderem „Gazeta Wyborcza”

Reklamodawcy najwięcej wydali w „Gazecie Wyborczej”, która mimo spadku przychodów o 14,3 proc. w skali roku utrzymuje pozycję lidera wśród dzienników z wpływami w kwocie 260,5 mln zł. Drugie miejsce na reklamowym podium gazet należy do „Faktu”, który zarobił w ub.r. 152,7 mln zł, czyli 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Trzeci jest „Super Express” z przychodami z reklam w wysokości 118,5 mln zł, czyli 6,5 proc. wyższymi rok do roku.

Na reklamy w „Rzeczpospolitej” marketerzy przeznaczyli w ub.r. 116,3 mln zł (wzrost o 6,4 proc.), a w „Dzienniku Gazecie Prawnej” - 68,3 mln zł (wzrost 14,1 proc.). Wpływy reklamowe „Dziennika Zachodniego” wzrosły w skali roku o 8,5 proc., do 56,2 mln zł, a „Głosu Wielkopolskiego” - o 11,1 proc., do 50,9 mln zł.

„Dziennik Bałtycki” zarobił na reklamach 48,2 mln zł (wzrost o 6 proc.), „Gazeta Pomorska” - 43,5 mln zł (wzrost o 28,6 proc.) a „Dziennik Polski” - 38 mln zł (wzrost o 16,1 proc.).  

grafika

„Twój Styl” na czele magazynów

Wśród magazynów niezmiennie najwięcej zarobił na reklamach „Twój Styl” - 279,3 mln zł, czyli niemal tyle samo co rok wcześniej. Wiceliderem zestawienia czasopism o największych wpływach z reklam jest „Viva”, w której reklamodawcy wydali w ub.r. 261,7 mln zł (wzrost o 13,9 proc.), a trzecie miejsce zajął „Tele Tydzień”  z wpływami w kwocie 169,1 mln zł (spadek o 3,9 proc.).

W „Party” marketerzy wydali w ub.r. 160,9 mln zł (wzrost o 23 proc.), w „Pani” - 126,2 mln zł (spadek o 3 proc.), a w „Przyjaciółce” - 115,6 mln zł (wzrost o 21,4 proc.).

Wydatki na reklamy w „Życiu na gorąco” wyniosły w ub.r. 107,2 mln zł (wzrost o 10,5 proc.), a we „Wprost” - 106,7 mln zł (spadek o 0,6 proc.). Przychody reklamowe „Newsweek Polska” spadły w ub.r. o 9,4 proc. do 102,9 mln zł, a w „Show” wzrosły o 15,1 proc. do 100,5 mln zł.

grafika

Cennikowo przychody reklamowe dzienników i magazynów rok do roku wzrosły. Z analiz danych netto (po rabatach) domów mediowych wynika, że prasa zanotowała w ub.r. ich spadek. - W przypadku prasy obserwujemy wciąż silne, przekraczające 10 proc. spadki przychodów dzienników i zdecydowanie lepsze, choć również spadkowe wyniki magazynów, w przypadku których zakładamy poziomy spadku w okolicach 2-3 proc.. W bieżącym roku nie przewidujemy znaczących zmian tak w segmencie dzienników, gdzie spodziewamy się w dalszym ciągu dwucyfrowych spadków, z kolei w przypadku magazynów zatrzymanie trendu spadkowego jest absolutnie możliwe - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.

Warto przypomnieć, że w swoim raporcie dom mediowy Zenith (Publicis Media) z września ub.r. prognozował, że spadki wpływów z reklam w magazynach i dziennikach na koniec 2018 roku wyniosą odpowiednio 6,4 proc. i 7,8 proc. co wskazuje na lekkie wyhamowanie spadkowego trendu dla prasy. Analitycy agencji zwrócili wówczas uwagę, że najwięksi reklamodawcy z branży FMCG (L’Oréal, P&G, Unilever, Nivea) od lat zdecydowanie ograniczają komunikację w magazynach, traktując ją jako uzupełnienie kampanii w innych mediach.

Jednocześnie od kilku lat duże budżety w prasie alokuje Aflofarm (obecnie największy reklamodawca w magazynach), co wpłynęło na zwiększone zainteresowanie tym medium firm prowadzących wysyłkową sprzedaż preparatów i sprzętu medycznego. W dziennikach Zenith obserwuje wzrosty wydatków spółek Skarbu Państwa (Totalizator Sportowy, Orlen, Lotos, PKO BP).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"