Google ma globalną umowę z News Corp. Będzie płacił wydawcy za korzystanie z treści

Google oraz należący do rodziny Murdochów koncern medialny News Corp. zawarły umowę dotyczącą współpracy. W ramach partnerstwa Google będzie płacił wydawcy za wykorzystanie treści pochodzących z tytułów należących do News Corp., a także dzielił się z koncernem Murdochów przychodami reklamowymi.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Ostatnio w Australii jak w soczewce zogniskował się konflikt trwający pomiędzy mediami a największymi firmami technologicznymi. Wydawcy chcą, aby Facebook czy Google płaciły im za wykorzystywanie treści na swoich platformach, a rząd australijski jest w trakcie przygotowywania przepisów, które mają odgórnie nałożyć na koncerny technologiczne odpowiednie obowiązki w tym zakresie.

Google i Facebook obrały różną taktykę w sporze z wydawcami w Australii. Pierwsza z firm rozpoczęła indywidualne negocjacje z poszczególnymi mediami, czego pierwszym niedawnym efektem było zawarcie umowy z grupą medialną Seven West Media.

O wiele ostrzejszy kurs obrał Facebook. W środę serwis zablokował możliwość zamieszczania i wyświetlania użytkownikom w Australii treści informacyjnych od zewnętrznych wydawców, protestując przeciw planowanej przez tamtejsze władze opłacie. Przekonuje, że na takich treściach zyskują wydawcy, którzy, inaczej niż w przypadku Google, publikują je dobrowolnie.

Google będzie płacił News Corp.

Google kontynuuje swoją taktykę dogadywania się finansowo z największymi mediami, zawarł umowę z należącym do rodziny Ruperta Murdocha koncernem medialnym News Corp., który funkcjonuje m.in. na rynku australijskim.

Zgodnie z porozumieniem Google będzie płacił News Corp. za treści wykorzystywane na platformie News Showcase, do których prawa ma wydawca. Umowa ma charakter międzynarodowy, obejmuje zatem nie tylko australijskie media należące do News Corp. (m.in. „The Australian” oraz Sky News) ale także tytuły wydawane w USA („The Wall Street Journal”, „New York Post”) czy w Wielkiej Brytanii („The Times” i „The Sun”).

Według komunikatu obecna umowa ma obowiązywać przez 3 lata. Dotyczy nie tylko kwestii opłat licencyjnych, ale także dzielenia się przez Google z wydawcą częścią przychodów reklamowych. Ponadto partnerzy porozumienia mają współpracować w kwestii budowy i ulepszania systemów subskrypcji treści oraz nowych projektów multimedialnych, które na razie pozostają nieznane.

Robert Thomson, CEO News Corp. zaznaczył w komunikacie, że porozumienie z Google ma znaczenie dla całego środowiska mediów otwierając drogę do rzetelnych rozliczeń za treści publikowane w sieci.

Z kolei eksperci cytowani przez „Financial Times” są zdania, że obecna umowa nie przyniesie korzyści mniejszym wydawcom, którzy w  negocjacjach z Google mają o wiele słabszą pozycję niż tacy giganci medialni jak News Corp.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"