Google pod lupą urzędu antymonopolowego. Wydawcy apelują ws. Gemini

Czołowi brytyjscy wydawcy wzywają tamtejszy urząd ds. konkurencji (CMA) do uwzględnienia silnika sztucznej inteligencji Gemini w śledztwie dotyczącym dominacji Google na rynku cyfrowym.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Google pod lupą urzędu antymonopolowego. Wydawcy apelują ws. Gemini
Google

Przypomnijmy: w czerwcu Brytyjski Urząd Konkurencji i Rynków (CMA, odpowiednik polskiego UOKiK) zaproponował wprowadzenie dla Google "strategicznego statusu rynkowego" w zakresie wyszukiwania internetowego i reklam w wyszukiwarce. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie jesienią po konsultacjach społecznych.

Konsekwencją decyzji będzie podleganie Google ustawie o rynkach cyfrowych. Przepisy te dają możliwość obłożenia amerykańskiego giganta środkami, które mają wymusić na nim ograniczenie rynkowego monopolu. To m.in. zapewnienie uczciwych zasad indeksowania firm w wyszukiwarce czy większa przejrzystość i kontrola dla wydawców, których linki wyświetlane są użytkownikom.

Brytyjscy wydawcy, w tym DMG Media i Guardian Media Group, zaapelowali do urzędu o włączenie do postępowania w sprawie statusu Google narzędzia sztucznej inteligencji Gemini – pisze Press Gazette.

Gemini a dominacja Google

Ustawa, która weszła w życie 1 stycznia 2025 r., pozwala CMA zobowiązać firmy o specjalnym statusie do płacenia wydawcom za treści newsowe. Google broni wykluczenia Gemini, twierdząc, że to narzędzie do generowania treści, a nie monopolista wśród asystentów AI.

DMG Media podkreśla, że Gemini jest kluczowym elementem strategii Google, wykorzystującym te same algorytmy co wyszukiwarka. Wydawcy obawiają się, że Google może promować Gemini jako alternatywę dla wyszukiwania, co może wpłynąć na ruch na ich stronach.

Wydawcy tacy jak DMG Media wskazują, że Gemini kieruje użytkowników do YouTube'a, co zmniejsza ruch bezpośredni. Obawiają się, że Google może zacząć tworzyć własne treści AI, a to wpłynie na zasięgi wydawców. Domagają się także większej przejrzystości w politykach Google dotyczących wyników wyszukiwania.

Koalicja wydawców, w tym Independent Media Association, wzywa do regulacji Google'a i YouTube'a jako jednego podmiotu, co uprościłoby egzekwowanie przepisów. Wydawcy obawiają się, że Google może unikać regulacji SMS przez rebranding usług.

Brytyjskie media apelują do CMA o możliwość usuwania treści z wyszukiwarek i rekompensaty za wykorzystanie ich treści w generowanych przez AI wynikach.

Google odpowiada dziś w Wielkiej Brytanii za ponad 90 proc. wyszukiwań internetowych. W kraju, 200 tysięcy firm korzysta z reklam w ekosystemie koncernu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]