Republika chce powalczyć z Allegro, Amazonem i Temu. "Naszą siłą są widzowie"

Republika w tym roku wdarła się do czołówki najpopularniejszych stacji telewizyjnych w Polsce, zostając przez chwilę nawet kanałem numer jeden. Teraz ma kolejny plan – podbić rynek e-commerce w Polsce. 1 grudnia ruszy platforma Goryla.pl z ofertą niezależnych sprzedawców. O pierwszych szczegółach nowego projektu opowiedział Wirtualnemedia.pl Jarosław Olechowski, szef wydawców Republiki i udziałowiec nowego biznesu.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Republika chce powalczyć z Allegro, Amazonem i Temu. "Naszą siłą są widzowie"
Republika ma nowy pomysł na biznes

Spółka Goryla została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego już w połowie października. Jej adres nie zaskakuje. Ma siedzibę przy ul. Filtrowej 63 / 43, gdzie mieści się kilka firm i redakcji związanych z Tomaszem Sakiewiczem, m.in. "Gazeta Polska" i Fundacja Niezależne Media.

Kapitał zakładowy Goryli wynosi 100 tys. zł. 51 proc. udziałów należy do Telewizji Republika, zaś po 12,25 proc. mają szef wydawców stacji Jarosław Olechowski, jej dziennikarz Karol Gnat, Tomasz Ożarowski oraz uruchomiona w połowie 2024 roku spółka Fundatorres, której większościowymi wspólnikami są Tomasz Sakiewicz i Michał Rachoń.

Tak obecnie prezentuje się Goryla.pl
Tak obecnie prezentuje się Goryla.pl © Materiały prasowe | Zrzut ekranu z Goryla.pl

Już działa strona Goryla.pl. Na razie jednak na niej nic nie kupimy. Można tam tylko zobaczyć m.in. zegar odliczający czas do startu platformy. Jej twórcy zachęcają do udostępnienia adresu e-mail. Zapewniają, że pierwsi użytkownicy otrzymają wiadomość z kodami i rabatami przed świętami. Goryla.pl zachęca też do współpracy potencjalnych sprzedawców.

– Na Goryli będzie można kupować dobre jakościowo produkty taniej niż gdzie indziej, a w dodatku klienci będą traktowani z szacunkiem, a nie z lekceważeniem, tylko dlatego, że oglądają telewizję, która nie podoba się rządzącym – przekonuje Jarosław Olechowski.

"Telewizja Republika ma 10 mln stałych widzów"

W portalu X funkcjonuje też konto nowej platformy. – Kupuj. Sprzedawaj. Bez pośredników. Goryla.pl – nowa siła w e-commerce. Wkrótce połączymy 10 milionów użytkowników w jednym ekosystemie – czytamy w jednym z wpisów. Towarzyszy mu wykreowany przez sztuczną inteligencję spot wideo z dzikimi zwierzętami.

Skąd pomysł na uruchomienie takiej platformy? – Telewizja Republika ma 10 milionów stałych widzów co miesiąc, to tyle samo, ilu użytkowników ma Allegro (wg Mediapanela ma ich 19 mln - przyp.), a skoro na rynku panuje zmowa domów mediowych, brokerów i agencji reklamowych, to postanowiliśmy sami wykorzystać tę sytuację i stworzyć zdrową rynkową sytuację, bez oglądania się na pośredników – odpowiada Olechowski.

Przypomnijmy, że Telewizja Republika straciła sporą grupę reklamodawców w styczniu 2024 roku po wypowiedziach Jana Pietrzaka i Marka Króla na jej antenie dotyczących imigrantów. Kolejni odchodzili, gdy w styczniu br. w stacji atakowano Jerzego Owsiaka i nawoływano, by nie dokonywać wpłat na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Konkurencja w branży e-handlu jest duża. Z danych Mediapanelu wynika, że w październiku 2025 roku liderem w sektorze zakupów online był chińskie Temu. Stronę i aplikację platformy odwiedziło 19,7 mln użytkowników. Powstałe w Polsce Allegro mogło pochwalić się liczbą 19 mln użytkowników.

Trzeci był sklep z elektroniką MediaExpert (11,6 mln), który też uruchamia swój marketplace. Chińskie AliExpress odwiedziło 9,7 mln osób, a Empik, który też prowadzi marketplace - 8,6 mln. Z kolei Erli mogło pochwalić się 7,7 mln użytkownikami, a Amazon - 6,8 mln. Poprzeczka jest zatem zawieszona wysoko.

Platformy e-handlowe w październiku 2025 roku
Platformy e-handlowe w październiku 2025 roku © Wirtualnemedia.pl | Mediapanel

– My podchodzimy do wszystkich konkurentów z szacunkiem. Ale rynek telewizyjny pokazuje, że nie wolno bać się rzucania wyzwań największym graczom. Właśnie to robimy. Jesteśmy największą polską telewizją informacyjną i naszą siłą są widzowie. Żaden konkurent na rynku e-commerce nie ma takiego partnera. Zamierzamy wykorzystać tę przewagę konkurencyjną – mówi szef wydawców Republiki.

Nie zdradza nazwisk specjalistów od rynku zakupów online, którzy wspierają Republikę w związku z jej nową platformą.

– Nad projektem pracujemy od dłuższego czasu, do współpracy zaprosiliśmy ludzi, którzy na e-commerce zjedli zęby – zapewnia Olechowski. Władze Republiki nie ujawniają też, ilu sprzedawców chcą pozyskać do końca roku.

W ostatnich latach Republika rozwijała swój sklep internetowy. Można w nim znaleźć m.in. książki, termosy, kubki, Kotyliony Narodowe, bluzy, koszulki, czapki, skarpetki, parasolki, flagi, długopisy, maskotki pod nazwą "Repuś". Wiele gadżetów jest opatrzonych logotypem stacji.

Na Allegro kupuje 15 mln Polaków

Branża e-commerce to szansa na dodatkowe przychody. Na przykład w drugim kwartale 2025 roku przychody grupy Allegro wyniosły 2,97 mld zł, o 10,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Na platformie sprzedano 356,4 mln produktów (11,4 proc. więcej niż przed rokiem), a liczba aktywnych kupujących wzrosła rok do roku o 2 proc. do 15,2 mln.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Elle" bez naczelnej. Marta Tabiś zostanie szefową obszaru Lifestyle w Onecie

"Elle" bez naczelnej. Marta Tabiś zostanie szefową obszaru Lifestyle w Onecie

Przedsiębiorczynie też zajmują się domem. Na ile wyceniają obowiązki domowe?

Przedsiębiorczynie też zajmują się domem. Na ile wyceniają obowiązki domowe?

Na rynek wchodzi wspólna oferta Onet Premium i Storytel

Na rynek wchodzi wspólna oferta Onet Premium i Storytel

HBO Max pokazało zwiastun nowego serialu o sekcie

HBO Max pokazało zwiastun nowego serialu o sekcie

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni