Allegro wyciska jeszcze więcej od sprzedawców. Mocno rosną reklamy i dostawy

Grupa Allegro w Polsce ma już ponad 15 mln kupujących, a w zeszłym kwartale przy wzroście obrotów o 10 proc. jej przychody poszły w górę o 18 proc. Firma zarabia bowiem coraz więcej z reklam, dostaw oraz prowizji od sprzedawców. Natomiast za granicą wciąż notuje straty.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Allegro wyciska jeszcze więcej od sprzedawców. Mocno rosną reklamy i dostawy
Fot. materiały prasowe Allegro

W drugim kwartale 2025 roku przychody grupy Allegro wyniosły 2,97 mld zł, o 10,2 proc. więcej niż przed rokiem. Ten wzrost w całości przypada na rynek polski, gdzie wpływy firmy poszły w górę o 18,1 proc. do 2,77 mld.

Wartość sprzedaży brutto (GMV) na Allegro w Polsce w zeszłym kwartale sięgnęła 16,53 mld zł, o 9,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Na platformie sprzedano 356,4 mln produktów (11,4 proc. więcej niż przed rokiem), a liczba aktywnych kupujących wzrosła rok do roku o 2 proc. do 15,2 mln.

Dużo więcej z reklam i dostaw

W Polsce przychody od transakcji na Allegro przez zewnętrznych sprzedawców poszły w górę r/r o 14 proc. do 2,13 mld zł, zaś z własnego sklepu firmy działającego na jej platformie – o 17 proc. do 117,4 mln.

Jeszcze mocniej urosły inne usługi: wpływy z reklam podskoczyły o 30,6 proc. do 325,7 mln zł, a z usług logistycznych – aż o 124,5 proc. do 72,8 mln. Natomiast porównywarka Ceneo zanotowała wzrost tylko o 1,9 proc. do 50,9 mln zł.

Wskaźnik take rate, czyli część cen sprzedaży pobierana przez Allegro w formie prowizji i opłat, zwiększył się o 3,8 proc.: z 12,53 do 13,01 proc.

– Chcemy wzbogacać nasze portfolio usług i wprowadzać innowacyjne produkty, aby Allegro było platformą uniwersalną, docelowym i kompleksowym miejscem zakupów online zarówno dla gospodarstw domowych, jak i firm. Rynek e-commerce w Polsce staje się coraz bardziej konkurencyjny, ale naszym celem jest bycie liderem, z nowym naciskiem na potrzeby klientów – zapowiada w komunikacie prasowym Marcin Kuśmierz, od kilku miesięcy prezes Allegro.

Wyniki finansowe grupy Allegro
Wyniki finansowe grupy Allegro © Licencjodawca

Zagranica pod kreską

W ostatnich latach, po przejęciu Grupy Mall i WE|DO, grupa Allegro uruchomiła swoją platformę w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. W zeszłym kwartale miała tam 5,9 mln aktywnych kupujących o 10,1 proc. więcej niż przed rokiem.

Mimo wzrostu r/r liczby sprzedanych produktów o 34,2 proc. do 9,3 mln sprzedaż brutto zmalała o 7,7 proc. do 708,1 mln zł, a przychody – aż o 41,4 proc. do 216,7 mln zł. Te spadki wynikają z zastąpienia platformy Mall, która sama prowadziła sprzedaż, przez Allegro oparte na zewnętrznych sprzedawcach. Natomiast wskaźnik take rate podskoczył z 5,79 do 8,16 proc.

Wyniki finansowe grupy Allegro
Wyniki finansowe grupy Allegro © Licencjodawca

W Polsce na poziomie skorygowanej EBITDA kwartalny zysk grupy Allegro wzrósł r/r o 14,2 proc. do 1,04 mld zł, a marża zmalała z 38,74 do 37,45 proc.

Za granicą firma wciąż jest pod kreską: w drugim kwartale br. skorygowana strata EBITDA wyniosła 122,4 mln zł, wobec 145 mln rok wcześniej.

– Poczyniliśmy duże postępy po stronie operacyjnej. Udział dostaw zarządzanych przez Allegro wzrósł dzięki Allegro Delivery o kolejne 4,6 pp do 34 proc. przesyłek w Polsce. Zakończyliśmy też transformację przejętych marek Grupy Mall w efektywnych sprzedających na nowych marketplace’ach Allegro – podkreśla w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Wyniki finansowe grupy Allegro
Wyniki finansowe grupy Allegro © Licencjodawca

Dużo więcej na dostawy i pracowników

Działalność operacyjna grupy Allegro w zeszłym kwartale kosztowała 2,13 mld zł, o 8,1 proc. więcej niż przed rokiem. O ponad jedną piątą w górę poszły wydatki na dostawy (o 21,9 proc. do 865,3 mln zł) oraz pracowników (o 24,2 proc. do 377,4 mln).

Znacząco wzrosła zyskowność firmy: na poziomie skorygowanej EBITDA o 20,1 proc. do 916,1 mln zł, na operacyjnym – o 22 proc. do 602,7 mln, a w ujęciu netto – o 11,1 proc. do 385,7 mln.

Jej zadłużenie netto na koniec czerwca br. wynosiło 2,29 mld zł, minimalnie mniej niż przed rokiem (2,3 mld).

W całym pierwszym półroczu grupa Allegro wypracowała zaś wzrost przychodów r/r o 8,2 proc. do 5,59 mld zł. Jej skorygowany zysk EBITDA zwiększył się o 13,3 proc. do 1,66 mld, a zysk netto – o 15,9 proc. do 682,3 mln.

Wyniki finansowe grupy Allegro
Wyniki finansowe grupy Allegro © Licencjodawca

Po ogłoszeniu tych wyników kurs akcji Allegro na początku czwartkowej sesji malał o nieco ponad 1 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat