„Gość Niedzielny” bez kościelnej dystrybucji apeluje do czytelników o kupowanie pisma. „Skutki sytuacji są dramatyczne”

Andrzej Grajewski, zastępca redaktora naczelnego „Gościa Niedzielnego” (Instytut Gość Media), zaapelował do czytelników o kupowanie pisma w kioskach i w sieci. Powodem jest wstrzymanie dystrybucji w kościołach, stanowiące większość sprzedaży. - W 40-letniej pracy po raz drugi staję w takiej sytuacji - ocenia Grajewski.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
„Gość Niedzielny” bez kościelnej dystrybucji apeluje do czytelników o kupowanie pisma. „Skutki sytuacji są dramatyczne”

„Gość Niedzielny” znakomitą część swojej sprzedaży osiąga poprzez dystrybucję w kościołach, gdzie można nabyć go po każdej mszy. Wydawca nie ujawnia, jaka to część sprzedaży pisma, jednak w przesłanym komunikacie czytamy, że wstrzymanie tej sprzedaży jest „trudną dla redakcji decyzją, ponieważ kanał parafialny jest istotną częścią sprzedaży egzemplarzowej”.

- Bieżące wydanie „Gościa" w wersji drukowanej będzie można kupić jedynie w tradycyjnych kanałach sprzedaży prasy (kioski, saloniki prasowe, stacje benzynowe itp.) - stwierdzono w komunikacie przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.

Andrzej Grajewski pisze w apelu do czytelników, że zakaz zbierania się wiernych w kościołach w praktyce uderza także w „najważniejszy kanał dystrybucyjny” tygodnika. - Ta sytuacja ma także konkretny wymiar dla „Gościa Niedzielnego”. Skutki nowej sytuacji są dla nas dramatyczne. Sprzedaż „Gościa” w punktach parafialnych została zredukowana do minimalnych rozmiarów. Ponieważ dystrybucja przez parafie była gwarantem stabilności ekonomicznej tygodnika i wszystkich innych dzieł prowadzonych przez Instytut Gość Media, a więc Radia eM, „Małego Gościa Niedzielnego” oraz dwóch portali internetowych, znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji - wylicza.

 

Wiceszef „Gościa Niedzielnego” zaznacza, ze w swojej blisko 40-letniej pracy w tygodniku dopiero po raz drugi staje w sytuacji, kiedy okoliczności zewnętrzne zagrażają bytowi i dalszej egzystencji pisma. Po raz pierwszy po ogłoszeniu stanu wojennego w 1981 roku.

- Obecne doświadczenie jest innego rodzaju, ale równie bolesne, a w skutkach może groźniejsze. Będziemy dostępni w kioskach i od Państwa aktywności będzie zależało, czy „Gość” trafi do rąk także tych osób, które epidemia zatrzymała w domach. Będziemy stale aktualni w przestrzeni internetowej oraz w sieciach społecznościowych, zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i poszczególnych diecezji, informując i pomagając w samoorganizacji poszczególnych grup i środowisk – pisz Grajewski. Aby pomóc czytelnikom w e-prenumeracie, bezpośredni link do niej umieszczono pod apelem zastępcy redaktora naczelnego. Najświeższy numer pisma (także w formie PDF-ów) został udostępniony za darmo.

Za darmo udostępnia swój najnowszy numer (ale także wszystkie archiwalne i wszystkie kolejne – aż do odwołania sytuacji pandemicznej) także „Tygodnik Solidarność”. Wystarczy zainstalować aplikację ze sklepów Google Play i AppStore’a i ściągnąć pismo. - Ilość zarażeń koronawirusem w Polsce i Europie narasta. Władze państwowe apelują o pozostawanie w miejscach zamieszkania. W tym trudnym czasie bądźmy odpowiedzialni. „Tygodnik Solidarność” przyłącza się do akcji #zostańwdomu - czytamy na stronie tygodnika.

Wydawcy tygodników mają problem

O kupowanie e-wydań apelowali także w tym tygodniu do swoich czytelników Michał Karnowski („Sieci”) i Tomasz Lis („Newsweek Polska”). - To jest ekstraordynaryjny czas, także dla wydawców tygodników, spadki sprzedaży mogą sięgać kilkunastu procent - komentował dla portalu Wirtualnemedia.pl Piotr Zmelonek, dyrektor pionu wydawniczego „Polityki”.

PMPG Polskie Media, właściciel m.in. tygodników „Wprost” i „Do Rzeczy”, poinformowała, że według wstępnych analiz w trakcie epidemii koronawirusa zanotuje znaczący spadek przychodów z reklam, eventów i sprzedaży wydawanych pism. Obecna sytuacja nie przełoży się natomiast na segment internetowy firmy.

Z danych ZKDP wynika, że w 2019 roku liderem sprzedażowym wśród tygodników opinii był „Gość Niedzielny” ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 107 919 egz. Druga była „Polityka”: jej wynik sprzedażowy względem 2018 roku zmniejszył się o 3,17 proc. do 94 350 egz. Trzecie miejsce zajął „Newsweek”: jego średnia sprzedaż ogółem w badanym okresie wyniosła 73 282 egz., po spadku o 14,02 proc. Natomiast średnia sprzedaż „Sieci” w 2019 roku wyniosła 38 993 egz., po spadku o 11,81 proc.

jk
Autor artykułu:
jk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem