Grupa Kofola - skonsolidowane wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2012 roku

Pomimo utrzymujących się wysokich cen surowców i kursów walut, Grupa Kofola wypracowała w pierwszym półroczu 2012 roku zysk netto, przypadający akcjonariuszom większościowym, w wysokości 14,8 mln PLN, wobec 8,5 mln PLN przed rokiem. Skonsolidowane przychody Grupy wzrosły z 664 mln PLN do 690 mln PLN licząc półrocze do półrocza. W pierwszym półroczu 2012 roku pomimo utrzymujących się bardzo wysokich cen surowców na rynkach światowych oraz spowolnienia gospodarczego w Europie udało się znacząco poprawić zysk Grupy sprzed roku. To w dużej mierze efekt wzrostu przychodów (zwłaszcza  najbardziej rentownych spółek w Czechach i na Słowacji) oraz wdrożonego w 2011 roku w całej Grupie programu optymalizacji kosztów. Największe procentowo wzrosty sprzedaży Grupa odnotowała w syropach oraz napojach gazowanych - dwóch strategicznych dla niej segmentach. Szczególnie cieszy wzrost przychodów na rynku czeskim, gdzie jeszcze w całym 2011 roku zanotowaliśmy nieznaczny spadek sprzedaży. Jeszcze większe wzrosty przychodów udało się nam uzyskać na Słowacji, gdzie zwiększyliśmy sprzedaż zarówno w kanale detalicznym, jak i w spadającym segmencie HoReCa. Udało się nam polepszyć wyniki sprzedaży w Rosji, jakie odnotowaliśmy w pierwszym kwartale br., z powodu zatowarowania klientów w napoje niskoalkoholowe w grudniu 2011 roku - powiedział Jannis Samaras, Prezes i większościowy akcjonariusz Kofola S.A. Przychody w Polsce również nieznacznie wzrosły, a to za sprawą procesu przesuwania się sprzedaży z kanału tradycyjnego do dyskontów. Dobrze wypadł sztandarowy w Polsce napój Hoop Cola, który powiększył swoje udziały rynkowe w segmencie coli. Za sporą część wzrostu przychodów odpowiadają wprowadzone w 2012 roku nowości, w tym m.in. napoje w puszkach 0,25l (Hoop Cola, Kofola, Pickwick Ice Tea, Vinea, Semtex), nowe wody smakowe Rajec, Jupik Aqua Sport z witaminami, woda Rajec dla niemowląt oraz nowa linia supergęstych syropów Jupi. Wprowadzone nowości, z których większość jest w formacie impulsowym, pomogły nam, poza podwyżkami cen, obronić marżę brutto ze sprzedaży. Wdrożony w całej Grupie w 2011 roku program redukcji kosztów przyniósł w pierwszym półroczu 2012 roku 10,5 mln PLN oszczędności w kosztach sprzedaży i ogólnego zarządu, w porównaniu do pierwszego półrocza 2011 roku, dzięki czemu, wraz ze wzrostem przychodów ze sprzedaży, udało się powiększyć zysk operacyjny o 10,6 mln PLN, tj. 43%. Wzrost zysku operacyjnego przełożył się na wzrost zysku netto, przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej z 8,5 mln PLN do 14,8 mln PLN. W pierwszym półroczu udało się całej Grupie Kofola obniżyć zadłużenie netto o przeszło 57,1 mln PLN do poziomu 263,5, co wraz z poprawą wyniku operacyjnego zmniejszyło poziom zadłużenia do bezpiecznej 1,8 wielokrotności wskaźnika EBITDA. Nakłady inwestycyjne na zakup majątku trwałego wyniosły jedynie 17,9 mln PLN, w porównaniu do 21,9 mln PLN przed rokiem. W dalszym ciągu miało miejsce upraszczanie struktury grupy kapitałowej. Na początku sierpnia, już po dacie bilansowej, Grupa otrzymała zawiadomienie o zakończeniu procesu likwidacji swojej spółki na Węgrzech, gdzie kilka lat temu, działalność handlową przejął lokalny dystrybutor. W drugim półroczu 2012 zamierzamy wprowadzić kolejne innowacje, obserwując dobre efekty sprzedażowe takiej taktyki. Tym razem będą to zarówno kolejne wersje smakowe znanych dotychczas marek, jak i zupełnie nowe napoje pod nowymi brandami, które pojawią się w naszym portfelu już w czwartym kwartale tego roku. Poza tym obserwujemy z uwagą rynek pod kątem ciekawych akwizycji. Przedłużające się spowolnienie gospodarcze, połączone z utrzymującymi się wysokimi cenami surowców sprawiło, iż wielu właścicieli firm z branży napojowej jest zmęczonych prowadzeniem biznesu i rozważa sprzedaż swoich spółek, co stwarza okazje do zakupu marek z potencjałem. Branża w regionie wciąż jest rozdrobniona i Grupa Kofola ma ambicje być jej konsolidatorem – dodaje Jannis Samaras. Wybrane dane finansowe za skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

 Wybrane dane finansowe [w mln PLN]

Grupa Kofola jest producentem napojów m.in. takich marek jak: Kofola, Hoop Cola, Vinea, wody: Rajec, Arctic, Grodziska, Białowieski Zdrój, syropów Paola, Jupi i Jarmark Polski, napojów dla dzieci Jupik i Jumper, a także Pickwick Ice Tea, Oranginy, napojów energetycznych Semtex, napojów owocowych Jupi, Mr. Max oraz Fruti, toniku Chito, a także  napojów niskoalkoholowych Hooper’s Hooch i Devyatka. HOOP Polska Więcej informacji Hoop Polska (PRESS BOX)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online