IAA po krytykowanych reklamach Tigera i PGE zażenowane niefrasobliwością agencji reklamowych i marketerów

IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy przyznało, że jest zażenowane ostatnią kampanią napoju energetycznego Tiger. To w jego ocenie kolejny przykład niefrasobliwości marketerów i obsługujących je agencji reklamowych. Zapowiedziało podjęcie działań edukacyjnych i upowszechnianie usługi copy advice.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
IAA po krytykowanych reklamach Tigera i PGE zażenowane niefrasobliwością agencji reklamowych i marketerów

W czwartek IAA wydało oświadczenie, w którym odnosi się  do reklam bulwersujących opinię publiczną (organizacja nie podaje w nim nazw konkretnych marek czy firm). Punktem wyjścia do zajęcia stanowiska jest ostatnia kampania marki Tiger (Grupa Maspex) na Instagramie, w ramach której zamieszczono grafikę z wyprostowanym środkowym palcem, datą 1 sierpnia i hasłami: Dzień pamięci. Chrzanić to, co było. Ważne jest to, co będzie”.

Afera wokół tej reklamy rozpoczęła się 9 sierpnia. W jej wyniku Maspex Wadowice rozwiązał umowę z odpowiedzialną za obsługę marki Tiger w social mediach agencją J. Walter Thompson Group Poland. Ta zwolniła dwójkę pracowników odpowiedzialnych za te wpisy. Maspex z kolei ukarał swoich pracowników z działu marketingu karami finansowymi. Profile marki Tiger z Instagrama i Twittera usunięto. Marketer wielokrotnie przepraszał i wpłacił 500 tys. zł na rzecz Powstańców.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-pge-z-powstaniem-warszawskim-to-przyklad-zbytniej-pewnosci-siebie-i-powierzchownego-wyksztalcenia-ludzi-w-agencjach-opinie ##

W wydanym w czwartek oświadczeniu nie odnosi się bezpośrednio do tej reklamy, a ogólnie do reklam, które w ostatnim czasie zbulwersowały opinię publiczną.

„IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy ze smutkiem i zażenowaniem odnotowuje kolejne przykłady niefrasobliwości marketerów i firm reklamowych, które ich obsługują. Reklama napoju energetycznego to nie jedyny przykład komunikacji reklamowej, która bulwersuje i oburza. Równie niefortunne było przywołanie motywu Powstania Warszawskiego w reklamie dostawcy energii oraz autopromocyjna grafika kanału telewizyjnego z „przerobionym” napisem z bramy do obozu zagłady Auschwitz” - napisano w oświadczeniu.

Reklama napoju energetycznego to reklama Tigera. Przywołanie Powstania Warszawskiego w reklamie dostawcy energii - tu chodzi o niedawną kampanię PGE Polskiej Energetycznej. Z kolei poruszony wątek przerobionego napisu z bramy do Auschwitz to grafika promująca tekst Telewizji Republika.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pge-k2-i-powstanie-warszawskie-tej-reklamy-nie-wymyslila-agencja-lecz-klient ##

Dalej IAA pisze: „Gdy dwa lata temu inny marketer wykorzystał zdjęcie, na którym koledzy nieśli opozycjonistę postrzelonego przez ZOMO w 1982 roku jako ilustrację „żartobliwego” linera wyraziliśmy nadzieję, że „ wszyscy: marketerzy, agencje reklamowe i media […] wykażemy się odpowiedzialnością i podejmiemy wysiłki, min. w zakresie edukacji i uwrażliwienia własnych pracowników, by branża i środowisko reklamowe nie były oceniane przez pryzmat takich zdarzeń, jak to, które aktualnie bulwersuje opinię publiczną. Niestety, tak się nie stało”. W tym fragmencie chodzi o reklamę wódki marki Żytnia z połowy 2015 roku.

W związku z zaistniałą sytuacją IAA postanowiło, że podejmie wszelkie działania, by upowszechniać usługę copy advice, polegającą na ocenie zgodności planowanego przekazu reklamowego z obowiązującym prawem oraz Kodeksem Etyki Reklamy. Zapowiedziało też, że podejmie wspólnie z Radą Reklamy działania edukacyjne w tym zakresie.„Wszyscy odpowiadamy za to, jaka jest i jaka będzie reputacja naszej branży, jej postrzeganie przez środowiska opiniotwórcze i społeczeństwo, dlatego wierzymy, że naszą propozycję poprą inne stowarzyszenia skupiające marketerów i twórców reklamy” - czytamy w oświadczeniu IAA.

W środę stanowisko ws. reklamy Tigera zajęło Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Organizacja przyznała, że jest zażenowana tą komunikacją, ale jednocześnie przestrzegła przed nagonką na producenta napoju firmę Maspex i agencję pracującą dla marki - J. Walter Thompson.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów