##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-telewizyjna-podsumowanie-2018-roku-prognozy-na-2019_1 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-interneci-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-internet-jak-minal-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowuja-wydawcy-i-organizacje-branzowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/e-commerce-podsumowanie-roku-co-wydarzylo-sie-w-2018-jaki-bedzie-2019-rok ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-public-relations-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-badawcza-w-2018-podsumowanie-trendy-na-2019-rok ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2018-na-rynku-prasowym-co-wydarzy-sie-w-2019-roku-podsumowanie ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-radiowy-podsumowanie-2018-roku-trendy-na-2019 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-progonozy-na-2019-jaki-byl-2018-rok ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-wedlug-wydawcow-i-brokerow-podsumowanie-2018-roku-prognozy-na-2019 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-jaki-byl-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019 ##

Katarzyna Fabjaniak, managing director, Hill+Knowlton Strategies
Wydarzenie roku Instagram wypowiedział wojnę fałszywym obserwującym. Tym samym realnie sprzeciwia się wszelkim aplikacjom wspierającym pozyskiwanie fanów oraz promuje autentyczne konta w sieci.
Sukces roku „Zimna Wojna” – to niewątpliwie największy tegoroczny sukces. Film jako marka sama w sobie stał się jednym z najbardziej wpływowych zdarzeń i powodów do dyskusji w całej infosferze. Sukces filmu ma szansę przełożyć się także na sukces Polski za granicą.

Porażka rokuHistoria pary Deyn i Majewski – kryzys rodzinny, który przeniósł się do infosfery i przez wiele tygodni niepotrzebnie absorbował odbiorców.
Obozy dla influencerów – wygląda na to, że aby zostać influencerem nie trzeba mieć ikry, pomysłu, weny czy autentycznej osobowości. Wystarczy nauczyć się rzemiosła i trików na to, jak pozyskiwać fanów. Wystarczy pojechać na obóz.
Człowiek rokuRok 2018 zdecydowanie należy do Joanny Kulig. Choć gwiazda w ogóle nie pozycjonuje się jako influencerka w internecie, stała się jedną z najbardziej wpływowych postaci w mijającym roku. A jej kariera dopiero nabiera rozpędu.
Kampania / projekt roku „Love over hate” marki Absolut. Gdy Kasia Warnke pojawiła się na gali Flesh Fashion Night z wypisanymi na ciele obelgami, które usłyszała pod swoim adresem, media i internet oszalały z wrażenia. Wszyscy o tym mówili, a aktorka stała się z dnia na dzień ambasadorką przeciwko mowie nienawiści w internecie.

Premiera / debiut / nowość rokuFacebook otworzył w Polsce „Przestrzeń from Facebook” wraz z dedykowaną stroną na Facebooku oraz profilem na Instagramie. Tym samym wychodzi naprzeciw lokalnym inicjatywom i społecznościom dając im fizyczne miejsce spotkań, nauki i rozwoju. Jednocześnie Facebook uruchomił w Polsce pierwszy w oficjalny kanał marki na Facebooku. To otwarcie, na które od dawna czekali Internauci i wyraźny sygnał, że marka chce być znacznie bliżej swoich odbiorców.
Trend rokuPrzenikanie świata influencerów i celebrytów w realiach online oraz TV. Coraz więcej influencerów zaczęło pojawiać się w tradycyjnej telewizji – Macademian Girl jako prowadząca Pytanie na Śniadanie w TVP2, Littlemonster96 w Tańcu z Gwiazdami, Fit Lovers w Ameryka Express czy Rafał Masny w show telewizji Polsat „Lepiej późno niż wcale”. Równolegle znani dotychczas głównie z TV coraz częściej przenoszą się do internetu. Swoje kanały na YouTube założyli chociażby Cezary Pazura, Maciej Orłoś czy Tomasz Kammel. Te dwa światy wyraźnie się przenikają i kuszą każdą ze stron.

Prognoza na 2019 rokuW 2019 r. swój boom będzie przeżywał serwis TikTok, a Snapchat odejdzie w zapomnienie. Odbiorcy szukają coraz bardziej urozmaiconej formy rozrywki. Nie zdziwię się, jeśli TikTok będzie najbardziej dynamicznie rosnącą platformą w 2019 r.
Rafał Masny, członek zarządu Abstra i jeden z założycieli Abstrachuje.tv

Wydarzenie rokuW 2018 roku dwa wydarzenia na świecie szczególnie przykuły moją uwagę. Pierwszym był start i zakończone sukcesem lądowanie Falcon Heavy, czyli najcięższej rakiety kosmicznej prywatnej firmy SpaceX. Rozpoczyna to nową erę w podboju kosmosu, co jest nie tylko ekscytujące samo w sobie, ale ma także wymiar uniwersalny – dotyczy przyszłości całej ludzkości. Kolejne wydarzenie to pierwsze w historii spotkanie prezydenta Stanów Zjednoczonych z dyktatorem Korei Północnej, do zorganizowania którego mocno przyczynił się były koszykarz NBA – Dennis Rodman. Uważam, że ten zestaw dobrze oddaje czasy w których żyjemy.
Sukces rokuPolska: Taconafide. Niezależnie od opinii na temat wspólnej płyty Taco Hemingwaya i Quebonafide, to trzeba przyznać, że było to wydarzenie, jakiego w polskim rapie nikt nigdy nie widział – poczynając od kwestii promocyjnych, a na spektakularnej trasie koncertowej kończąc. Za to Filipowi i Kubie należą się wielkie brawa.

Świat: Stopniowa legalizacja marihuany w Stanach Zjednoczonych, która może rozpocząć koniec niesławnej „wojny z narkotykami”, zapoczątkowanej jeszcze za czasów Nixona. Represyjna polityka narkotykowa USA, którą podziela większość państw na świecie, pochłania tysiące istnień rocznie, szczególnie w krajach Ameryki Południowej i nie przynosi żadnych efektów. Na szczęście coraz więcej państw z tamtego regionu (Boliwia, Urugwaj) stara się prowadzić własną politykę w tym temacie.
Porażka rokuPolska: Porażką roku w Polsce jest decyzja o wycofaniu się Showmax z naszego rynku. Abstrahując od treści programowych, jakie oferowała platforma, to zazwyczaj większa liczba podmiotów służy rynkowi. Pomimo że Showmax od początku odstawał od dużo bogatszych w kontent platform konkurentów, to w jego portfolio znajdowało się kilka znakomitych serialowych pozycji.

Świat: Z pewnością porażką roku na terenie całej Unii Europejskiej jest kontynuacja prac nad pełną wad i zwyczajnie szkodliwą Dyrektywą o prawach autorskich, która w głównym obiegu często nazywana jest mianem ACTA 2. Proponowane prawo bezpośrednio uderza w twórców, znacząco wzmacnia pozycję wielkich graczy medialnych kosztem mniejszych, znacząco także podwyższając „próg wejścia” dla choćby nowych twórców na YouTube. Jeśli Dyrektywa wejdzie w życie, Internet, jaki znaliśmy do tej pory, przestanie istnieć.
Człowiek rokuPolska i Świat: Rok 2018 stał pod znakiem wydarzeń, za którymi stali dwaj szalenie istotni dla naszych czasów ludzie. Po pierwsze to Elon Musk i wspomniane już udane lądowanie rakiety Falcon Heavy, wraz z wysłaniem Tesli Roadster w podróż przez kosmos, co przykuło uwagę mediów i ludzi na całym świecie na długie dni. Po drugie ogromne gratulacje należą się Banksy’emu, który, dzięki spektakularnemu pocięciu „Dziewczynki z balonikiem” udowodnił, że nie każda sztuka powinna być na sprzedaż. Mam wrażenie, że w dzisiejszym skomercjalizowanym świecie głos artystów, zwracających uwagę na istotne dla nas wszystkich wartości, powinien być stale słyszalny.

Kampania/projekt rokuPolska i Świat: Wiele by wymieniać. Cieszy na pewno fakt, że marki w jeszcze większym stopniu korzystają z usług influencerów, co przekłada się na wiele ciekawych realizacji, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Poza tym fantastycznie wyszły działania promujące płytę oraz trasę koncertową Dawida Podsiadło. Okazuje się, że w dziedzinie promocji płyt można jeszcze zrobić naprawdę wiele, relatywnie niskim kosztem. Z kolei nagrodzona niezliczoną ilością nagród kampania Greenpeace „Ostatnie drzewo” na rzecz Puszczy Białowieskiej to rzecz bezprecedensowa, która odbiła się szerokim echem nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Premiera/debiut/nowość rokuPolska i świat: Po raz kolejny nie mogę się powstrzymać przed wyniesieniem na orbitę Tesli Roadster. Osobną kwestią jest błyskawiczna popularyzacja urządzeń, takich jak Google Home i Alexa. W USA ten rok okazał się przełomem jeśli chodzi o ich obecność w domach. W Polsce to jeszcze nowinka, ale sądzę, że zapowiadane na styczeń ogłoszenie oficjalnej premiery Asystenta Google i – miejmy nadzieję – urządzeń Google Home może sytuację znacząco zmienić.

Trend rokuPolska i świat: Jeśli rok 2017 upłynął pod znakiem fake news, to w roku 2018 największe znaczenie miała walka z rozprzestrzeniającymi się przez Internet fałszywymi wiadomościami. Krok w dobrą stronę wykonał choćby Google, zmieniając choćby algorytmy YouTube w taki sposób, aby wyszukiwarka platformy promowała przede wszystkim materiały pochodzące ze sprawdzonych źródeł. To jednak kropla w morzu potrzeb, a poza największymi graczami medialnymi to rządy poszczególnych państw również powinny się włączyć w walkę z fałszywymi informacjami. To wymagająca kwestia, zwłaszcza biorąc pod uwagę eksplozję populizmów na skalę światową, której często zjawisko fake news sprzyja. Osobną kwestię stanowi edukacja – bez dostosowania programów szkolnych do wymagań świata XXI wieku, nadal będziemy na straconej pozycji.
Z naszego YouTube’owego poletka z pewnością trendem jest słabnięcie sieci partnerskich na rzecz samodzielnych autorskich inicjatyw, by wymienić tylko w Polsce Tofu Media czy – nie chwaląc się – Abstra.
Prognoza na 2019Polska i świat: W Polsce możemy spodziewać się kolejnego przyrostu kanałów na YouTube. To szybko rozwijający się rynek, który wciąż jeszcze nie został całkowicie zagospodarowany. Jako Abstra już w pierwszym kwartale 2019 roku planujemy uruchomienie kilku nowych kanałów. A to dopiero początek. Pierwsze półrocze 2019 roku z pewnością upłynie również pod znakiem walki z wprowadzeniem nieszczęsnej Dyrektywy o prawach autorskich. Mam ogromną nadzieję, że Komisja Europejska pójdzie po rozum do głowy i nieszczęsne artykuły 11 oraz 13 uda się zmodyfikować na tyle, aby przystawały do współczesnego świata i nie premiowały dużych grup medialnych kosztem słabszych podmiotów. Generalnie zakładam (z powodu wielu różnych czynników), że rok 2019 będzie bardzo zabawny.
Paweł Stano, prezes LifeTube
Wydarzenie rokuPolska:Absolutnie bezprecedensowa sytuacja wydarzyła się w tym roku w naszej branży. Pierwszy raz w historii, wszystkie podmioty działające w sektorze influencer marketingu - agencje, domy mediowe i twórcy - zaznaczyły swoją obecność na rynku we wspólnym apelu. Koalicja przeciwko wprowadzeniu w życie Artykułu 13 dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym w brzmieniu zaproponowanym przez Parlament Europejski pokazała, że nasza branża potrafi się zjednoczyć, a my - jako konkurencyjne podmioty - umiemy współpracować. W stworzonym wspólnie Liście Otwartym oraz wideo przedstawiliśmy zgodne stanowisko, zaznaczając swoją obecność w świadomości decydentów. Wspólnie podkreśliliśmy, że twórczość w internecie to przyszłość nowoczesnej kultury, a my chcemy walczyć sprzyjające środowisko do jej rozwoju.
Świat: Walka PewDiePee i T-Series o miejsce w topce YouTube’a wywołała (a właściwie wciąż wywołuje) niesamowite emocje wśród youtuberów i ich widzów. Skala mobilizacji w Stanach Zjednoczonych, by zdobyć subskrypcje dla PewDiePee i nie pozwolić na prześcignięcie go przez kanał publikujący trailery i teledyski filmów w stylu Bollywood, jest ogromna. Jednym z najbardziej brawurowych wydarzeń w tym “wyścigu o suby” było zhakowanie przez fana PewDiePee 50 tysięcy drukarek, które wypuściły kartki z tekstem i grafiką nawołującą do obserwowania kanału sławnego youtubera. To pokazuje nie tylko ogromne, emocjonalne zaangażowanie widzów w treści oglądane na YouTube, ale również fakt, że subskrypcje wciąż są “Świętym Graalem” na platformie. Marketerzy natomiast wiedzą już, że niekoniecznie są one wyznacznikiem skuteczności danego twórcy. Zdecydowanie więcej pokazuje im współczynnik zaangażowania czy demografia widowni.
Sukces roku Polska: Sukcesem roku w Polsce jest dla mnie współpraca naszego środowiska na różnych płaszczyznach. Wypracowanie kultury biznesowej i zjednoczenie w sprawach ważnych, takich jak przeciwdziałanie patotreściom i patostreamerom, wygłoszenie wspólnej opinii na temat Artykułu 13 czy walka przeciwko fake influencerom pokazuje, jak dojrzałym rynkiem jesteśmy. Wyznajemy te same wartości - dbamy o to, by internet był przyjaznym, bezpiecznym miejscem. W 2018 roku pokazaliśmy też, że nawet konkurencyjne podmioty potrafią znaleźć porozumienie i połączyć się w efektywniejsze komórki. Przykładem jest współpraca 4x4: LifeTube z Gamellonem, Szeri Szeri i DDOB.
Świat: Zawrotnie szybki rozwój gamingu i esportu to światowy sukces tego roku. Te kategorie zostały już prawie całkiem odczarowane w oczach marketerów, a po ich przedstawicieli sięgają branże nie tylko związane z technologią i grami. Również klienci z zupełnie niezwiązanych z gamingiem kategorii dostrzegają potencjał gamerów, którzy z łatwością docierają do młodego pokolenia odbiorców. Marki doceniły również potencjał samego mechanizmu grywalizacji, który, wykorzystany we wciągający odbiorcę sposób, może spotęgować wydźwięk akcji czy promocji. Przykładem z naszego podwórka jest kampania #WedelUp, której twarzami byli topowi influencerzy: RoxMb, PLKD, Dealereq oraz Kaluch. We współpracy z nimi E.Wedel zadebiutował na największej imprezie e-sportowej w Polsce: Intel Extreme Masters. Wyświetlenia opublikowanych przez influencerów świadczeń przekroczyły 1,7 miliona, widzowie zostawili 175 tys. pozytywnych reakcji (97% wszystkich ocen), a marka E.Wedel dotarła do nowej grupy odbiorców. Ogromnym sukcesem okazało się również samo stoisko, do którego w ciągu weekendu youtuberzy przyciągnęli kilka tysięcy osób. Dzięki interaktywnej formie rozgrywek, drugie tyle miało szansę uczestniczyć w zabawie przez transmisje na Instagramach influencerów (300K + wyświetleń).
Porażka rokuPolska: Największą i najsmutniejszą porażką polskiego YouTube’a jest cały ruch patostreamerów i skandale, które mogliśmy w związku z nim śledzić na przestrzeni 2018 roku. Kontrowersyjne treści, które nie powinny w ogóle być publikowane w internecie, w tym roku osiągnęły szczyt “popularności”. Na szczęście patotreściami interesują się podmioty takie jak Rzecznik Praw Obywatelskich, który był inicjatorem podpisania Deklaracji uczestników Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie. Sygnatariuszami deklaracji, która zobowiązuje do przeciwdziałania patologiom, są instytucje rządowe, stowarzyszenia, youtuberzy i przedstawiciele branży. Mam nadzieję, że kolejny rok przyniesie więcej takich inicjatyw.Porażką roku jest też na pewno informacja o wycofaniu się Showmaxa z oferty sieci VOD w Polsce po zaledwie dwóch latach obecności platformy na rynku.
Świat: Fakt, że wkrótce może zniknąć internet, który znamy, jest najbardziej niepokojącą informacją tego roku. Jeśli Artykuł 13 dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym w treści zaproponowanej przez Parlament Europejski wejdzie w życie, ogromna liczba treści (na YouTubie, Facebooku, Instagramie, TikToku, itd.) może zniknąć z internetu, a twórcy stracą źródło dochodu, które obecnie pozwala im na realizowanie i publikowanie swojej twórczości. Skutkiem Artykułu 13 będzie przeniesienie prawnej odpowiedzialności za publikowane treści z jej autorów na serwisy społecznościowe, które, bezpośrednio ze względu na ten fakt, będą prawdopodobnie zmuszone do wprowadzenia mechanizmów “prewencyjnej cenzury”.
Człowiek roku
W tym roku wyjątkowo nie wskażę konkretnej osoby - czekam na nowe nazwiska!
Kampania / projekt roku W Polsce i na Świecie: 33 najbardziej prestiżowe nagrody branży reklamowej. Trzynaście nagród Cannes Lions, w tym trzy Złote Lwy. Złote Effie. Mixx Awards. Cztery nagrody D&AD. Sześć nagród The One Show, w tym Grand Prix. 8 nagród KTR. Wszystkie z nich trafiły na konto społecznej kampanii “Do ostatniego drzewa”, w ramach której w popularnej grze Minecraft została stworzona wirtualna kopia Puszczy Białowieskiej w skali 1:1. Za koncepcję i realizację kampanii stworzonej dla Greenpeace Polska odpowiada agencja Ogilvy & Mather Polska. Jako LifeTube byliśmy odpowiedzialni za działania prowadzone influencerami - gamerami, których zadaniem było zaproszenie setek tysięcy młodych osób do wirtualnej Puszczy Białowieskiej. Praca nad kampanią “Do ostatniego drzewa” to zupełnie bezprecedensowy przypadek również dlatego, że wszystkie podmioty i wszyscy twórcy działali pro bono.
Premiera / debiut / nowość rokuPolska: Rafał Gębura i jego kanał 7 Metrów pod ziemią. Po pierwsze, debiut dziennikarza Rafała Gębury na YouTubie potwierdza, że dłuższe i bardziej merytoryczne treści cieszą się coraz większą popularnością na platformie. Po drugie, treści tworzone przez Rafała to niezwykle szczere rozmowy (z byłym narkomanem, prostytutką albo gromowcem), które poruszają miliony widzów. Ważne i trudne tematy były dziennikarz podejmuje w ciekawy i angażujący widownię sposób. Kanał został doceniony przez MadiaTory w kategorii “InicjaTOR” za wyjście poza kanony tradycyjnego dziennikarstwa, a jego kanał został uznany za Debiut Roku podczas Grand Video Awards.
Świat: Światową nowością 2018 roku, którą pokochały miliony użytkowników oraz doceniło coraz więcej marek, jest połączenie Musicl.ly z Tik Tokiem. TikTok to obecnie, obok YouTube’a i Instagrama, najprężniej rozwijająca się platforma społecznościowa. Powoli również polscy klienci dostrzegają ją jako świetną platformę umożliwiającą komunikację wizerunkową, możliwość lokowania produktów czy skutecznego budowania love brandu.
Trend roku (w Polsce i na świecie)Polska: W 2018 mogliśmy zaobserwować istotny dla branży (twórców i marketerów) trend rozwoju polskiego YouTube’a w kierunku dłuższych, bardziej merytorycznych treści. Kanały popularnonaukowe i społeczne rozwijają się coraz prężniej, a ich widzowie doceniają długie - kilkudziesięciominutowe - formaty. Świetnym przykładem tutaj jest, wspomniany już, Rafał Gębura i jego kanał 7 Metrów pod ziemią. Jak wiemy z raportu LifeTube (analizy 11 tysięcy wideo) kanały edukacyjne i naukowe cechuje prawie najwyższy współczynnik zaangażowania widzów (większy osiąga tylko rozrywka). Oznacza to, że zebrana wokół nich społeczność jest niezwykle aktywna.
Świat: Światowy trend 2018 roku to również globalne wyzwanie dla naszej branży. Masowa liczba fejkowych kont, lajków i botów oraz ogrom związanych z tym obaw i komplikacji, zdominowała kierunek, w którym podąża świat mediów społecznościowych. Obok fake influencerów, mieliśmy okazję obserwować prężny rozwój wirtualnych influencerów. Najbardziej luksusowe marki na świecie (na przykład Prada, Chanel czy Versace) współpracowały w tym roku z generowanymi za pomocą programów graficznych - postaciami rodem z kreskówek, których działania w mediach społecznościowych obserwuje zawrotna liczba “prawdziwych ludzi” (szczególnie na Instagramie).
Prognoza na 2019 rokPolska: Ciągła profesjonalizacja naszej branży pokazuje coraz większą potrzebę przeprowadzania analiz działań influencerów i ich merytoryczne oraz techniczne wsparcie. Jeszcze bardziej popularne staną się audyty kanałów na YouTube, które pozwalają na wychwycenie błędów, zwiększenie wydajności i optymalizację treści. Prognozą na kolejny rok jest również intensyfikacja rozwoju profesjonalnych zespołów - konsultantów strategicznych skupionych wyłącznie na współpracy z influencerami.
Świat: Ważnym trendem w kolejnym roku będzie z pewnością specjalizacja i powstawanie silnych “nisz tematycznych”, takich jak esport, gaming, beauty, edukacja, fitness i zdrowie, wokół których zorientowani są konkretny influencerzy (pełniący już rolę nowych celebrytów). To nie tylko kwestia poruszanych przez influencerów danych tematów, ale raczej kulturowego trendu tworzenia się konkretnych obszarów i kanałów. W rezultacie, wokół nisz tematycznych rozwijają się również eventy, a nawet całe, odrębne biznesy.
Dodatkowo, potencjał influencer marketingu zacznie być mocniej dostrzegany przez różnorodne segmenty i branże - B2B, employer branding, PR czy CSR. Te przestrzenie nie wykorzystują jeszcze w pełni możliwości digital influencerów, ale z pewnością w przyszłym roku się to zmieni.
Weronika Krzymińska, head of sales sieci Gamellon
Wydarzenie roku Polska: Jeżeli skupimy się na wydarzeniach w świecie YouTube, to warto nadmienić nawiązanie współpracy partnerskiej pomiędzy największymi polskimi MCNami – LifeTube i Gamellon oraz największą platformą społecznościową, zrzeszającą twórców i influencerów, DDOB. To pierwsza i jedyna taka inicjatywa na polskim rynku influencerskim. LifeTube i Gamellon zrzeszają łącznie ponad 570 youtuberów o łącznej liczbie 103 mln subskrypcji i ponad 800 mln wyświetleń wideo miesięcznie. Natomiast w bazie DDOB zarejestrowanych jest 35 tys. influencerów.
Świat: Wydarzeniem roku z pewnością był boom na tematykę związaną z kosmosem – 2018 rok przyniósł ogromny przełom w krokach do podboju kosmosu, czego przykładem mogą być projekty Elona Muska czy niedawny sukces Richarda Bransona z jego Virgin Galatic. Biorąc pod uwagę rozwój social media i jego dostępność, wszyscy możemy być często naocznymi świadkami dziejącej się kosmicznej rewolucji (umożliwiają nam to np. chętnie publikowane live’y z kosmosu czy startu rakiet). Warto wspomnieć o kanale NASA na YouTube, który ma ponad 3 mln subskrypcji i ponad 200 mln wyświetleń filmów.
Sukces roku Polska: Największym sukcesem w Polsce w 2018 roku było szybkie zaadaptowanie w działaniach marketingowych Tik Toka – zaledwie w sierpniu czytaliśmy o rebrandingu Musical.ly na Tik Tok, a już w drugiej połowie roku mogliśmy zaobserwować wiele kampanii z polskimi influencerami na tej platformie społecznościowej. Tacy polscy twórcy, jak np. Stuu, Blowek czy Czuux, notują bardzo wysokie zasięgi na Tik Tok, co sprawia, że coraz więcej marek otwiera się na kampanie na Tik Tokui postrzega tę platformę jako nowe medium społeczne, przyciągające coraz większe rzesze odbiorców.
Świat: Sukcesem roku jest genialna strategia komunikacyjna Disneya oraz wpływ ich produkcji na kształt globalnej popkultury. Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że każdego roku Disney pokazuje, jak stabilną i potężną ma pozycję w świecie popkultury. W świecie social media ich produkcje, trailery notują ogromne zasięgi, przykładem mogą być: Black Panter, Avengers Infinity War, Król Lew, Avengers End Game (rekord zasięgów w pierwsze 24h na YouTube).
Porażka rokuWskażę jedną, największą globalną porażkę - artykuł 13 dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym w wersji zaproponowanej przez Parlament Europejski. Bezwarunkowe przeniesienie odpowiedzialności prawnej za publikowane treści z Twórców na platformy społecznościowe, na których ta treść jest publikowana - wbrew słusznym intencjom - może spowodować, że ze względu na skalę zjawiska, serwisy będą zmuszone do “prewencyjnej cenzury” wszystkich umieszczanych tam materiałów. W praktyce oznacza to znaczące ograniczenie możliwości publikacji treści w Internecie i stanowi bezpośrednie zagrożenie dla artystów, ich widowni i skupionej wokół nich branży. Wersja Artykułu 13 proponowana przez Parlament Europejski w skali całej Unii może pozbawić niezależnych twórców wynagrodzenia o łącznej wysokości 800 milionów euro, bez którego nie będą w stanie kontynuować swojej działalności.
Człowiek roku Polska: Nie wskazałabym jednego człowieka roku w Polsce, ale co najmniej trzy osoby, czyli Blowka, Stuu i Danny Ferreri. Blowek osiągnął sukces i udało mu się stać numerem 1. Na polskim YouTube. Warto również w tym miejscu wspomnieć o Stuu, który regularnie buduje i dba o zasięgi na swoim kanale, co uplasowało go na drugim miejscu podium. Jeżeli chodzi o nowe gwiazdy na polskim YouTube, to należy wskazać Dannego. Od marca 2018 roku udało mu się zbudować kanał, na którym video zebrało ponad 70 milionów wyświetleń – to duży sukces w dobie mocno rozbudowanego działu rozrywki na polskim YouTube.
Świat: Człowiekiem roku w social mediach jest według mnie Will Smith, który od roku konsekwentnie rozwija swój nowy kanał na YouTube. To świetny przykład gwiazdy przez duże G, która docenia siłę YouTube i otwiera się na nowe formy dotarcia do odbiorców plus zwiększa świadomość swojej osoby u najmłodszych pokoleń. Miejmy nadzieję, że w Polsce również coraz więcej aktorów, artystów będzie otwierać się na tworzenie swoich kanałów na YouTube. Przykłady Cezarego Pazury czy Tomasza Kammela pokazują, że warto inwestować w tworzenie kanału na YouTube i traktować go jako kolejną opcję dotarcia do swoich fanów.
Kampania / projekt rokuJako kampanię, projekt roku wskazałabym rozwój Netflixa i jego wpływ na popkulturę oraz tworzenie wielkiego buzzu w globalnych oraz polskich social mediach. Warto tu nadmienić oczywiście sukces "Wiedźmina", na podstawie którego powstanie serial z gwiazdorską obsadą. To z pewnością był rok polskich twórców na serwisach VOD, o czym może świadczyć sukces polskich produkcji na Netflixie, HBO Go oraz Showmaxie. Premiera / debiut / nowość rokuZdecydowanie premiera Fortnite - gry, która stała się globalnym ewenementem. Oprócz Minecrafta czy Pokemon Go, to właśnie Fortnite’owi udało się przedostać do szerokiej świadomości społeczeństwa. Tematyka fortnite’owa z pewnością przyczyniła się do boost’u zasięgów na YouTube, zarówno na świecie, jak i w Polsce oraz stała się przyczynkiem do kilku, kreatywnych kampanii gamingowych.
Trend roku Polska: Jako trend roku z pewnością wskazałabym dalszy rozwój nowych formatów na YouTube i coraz większy focus na premium content. Twórcy ruszają z nowymi, dodatkowymi formatami na swoim kanale, bądź zupełnie nowymi kanałami. Tworzą się kolejne wartościowe nisze tematyczne na YouTube, które często kierują swoje treści do starszej grupy odbiorców. To sprawia, że klienci patrzą nie tylko na zasięg twórcy, ale również dobierają influencerów do kampanii patrząc głównie na poruszaną przez nich tematykę. Klienci są teraz w komfortowej sytuacji, ponieważ mogą wybierać twórców do kampanii z naprawdę szerokiego portfolio twórców – sama współpraca Gamelloni LifeTube to portoflio łącznie ponad 570 twórców, którzy tworzą content z kilkunastu kategorii tematycznych.
Świat: Jeżeli chodzi o trend roku na świecie, to wskazałabym trend bycia eko. W 2018 roku na pewno jednym z najważniejszych i najgłośniejszych tematów była ochrona naszej planety i walka z jej zanieczyszczeniem. Projekty takie jak np. rezygnacja z używania plastikowych słomek, szukanie metod na oczyszczanie oceanów i mórz ze śmieci, rezygnacja przez niektóre domy mody z produkcji garderoby wykorzystującej futra spotkały się z żywym zainteresowaniem ze strony społeczeństwa, mediów i social mediów. Wnioski i decyzje, podjęte podczas niedawnego COP24 w Katowicach, na pewno będą wpływać na dyskurs społeczny w 2019 i kolejnych latach.
Prognoza na 2019 rok (w Polsce i na świecie)W 2019 roku z pewnością content w social mediach będzie mocno filmowy i popkulturowy. Spodziewam się, że kanały o tematyce kulturowej mogą przeżywać boom zasięgowy. Jest to oczywiście związane z takimi wydarzeniami jak rozdanie Oscarów (sukces Zimnej Wojny), premiera serialu o Wiedźminie, kolejne filmy ze stajni Disneya oraz premiera ostatniego sezonu Gry o Tron. To będzie idealny rok dla twórców, którzy myślą o tym, aby tworzyć formaty związane z popkulturą.
Łukasz Skalik – prezes i właściciel Video Brothers
Wydarzenie rokuW rankingu najpopularniejszych polskich klipów oglądanych na YT w mijającym roku - #YouTubeRewind2018 znalazło się aż dwóch profesjonalnych komików – Abelard Giza i Rafał Pacześ. Produkcje stand-up’erów cechuje duże dopracowanie występu, interakcja z widownią „na żywo”, minimalistyczna realizacja „bez fajerwerków”, stosunkowo mało cięć i zmian planów, długi metraż klipów (sięgający nawet 2h) oraz nieregularne publikacje. Mimo tego na przestrzeni ostatniego roku twórcy stand-up dość często lądowali na szczycie karty „Na Czasie” (przykładowo Łukasz „Lotek” Lodkowski z programem trwającym ponad godzinę był obecny w tej sekcji ponad tydzień). Słowem wywracają do góry nogami koncepcję krótkiej formy i na przekór algorytmom - trzęsą YT, podnosząc poprzeczkę nieco zasiedzonym youtubowym śmieszkom.
Bardziej globalnie - YouTube włączył się do wyścigu z Netflixem. Na razie nieśmiało ale sprytnie - w modelu AVOD. W zamian za oglądanie reklam użytkownicy mają darmowy dostęp do kilkudziesięciu pełnometrażowych filmów kinowych. Swoją premierę miały YouTube Music oraz YouTube Premium pozwalające za opłatą uzyskać dostęp do muzyki i treści wideo bez reklam. Żadna z wymienionych usług nadal nie jest dostępna w Polsce, za to „śmiga” m.in. w Rosji i Meksyku. Aby zrozumieć opóźnienia w implementacji warto na moment zderzyć się z twardymi danymi. Pół roku temu Susan Wojcicki (szefowa YT) ujawniła, że miesięcznie z serwisu korzysta 1,8 miliarda zalogowanych użytkowników. Zakładając, że w Polsce na fali ostatniego badania używa go 19,6 miliona real users miesięcznie (70% rodzimych Internautów), łatwo policzyć, że udział naszego kraju w globalnej widowni YouTube stanowi… 1% i ciągle maleje, bo serwis „odkrywa” coraz więcej mieszkańców globu - szczególnie Afryki i Azji.
W 2018 nie zabrakło „dram”, których niestety będzie przybywać. Tytuł „idioty roku” należy do Logana Paula za jego film z Japonii, na którym pokazał korpus ciała osoby, która popełniła samobójstwo przez powieszenie. Z kolei w Polsce zjawisko patostreamingu położyło cień na całym środowisku internetowych twórców. Nie wiem jak inni, ale ja się bardziej wstydziłem za tych co te streamy oglądali.
Na YouTube trafił też film w rozdzielczości obrazu 12K. Gwoli ścisłości: to blisko 50 razy więcej niż nagranie w „klasycznym” Full HD. Pytanie „po co” skoro kompresja obrazu, ograniczenia transferu łącz, możliwości techniczne ekranów i tak „mordują” finalną jakość, a internet mobilny popularyzuje się względem stacjonarnego. Przy okazji warto dodać, że szacunkowa liczba użytkowników w naszym kraju wg PBI/Gemius w listopadzie 2018 roku wyniosła ogółem 28 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach – 23,3 mln, a na urządzeniach mobilnych - 23,4 mln, a więc i u nas mobile przeskoczył desktop.
Sukces rokuW Polsce – Zdecydowanie akcja #WolneSocialMedia. Twórcy internetowi i przedstawiciele sieci partnerskich w Liście Otwartym oraz specjalnym wideo skierowanym do polityków wyrazili swój niepokój w kwestii wprowadzenia Artykułu 13 dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Sam fakt że udało się po raz pierwszy skrzyknąć całą (na co dzień podzieloną) branżę - już zasługuje na uznanie.
Dla przypomnienia polecam obejrzeć
Warte odnotowania jako sukces jest również włączenie Rzecznika Praw Obywatelskich RP w walkę z patostreamerami i „okrągły stół” dotyczący tego zjawiska. W dyskusji uczestniczyli przedstawiciele rządu, policji, autorzy blogów i influencerzy. Dodatkowo Sylwester Wardęga m.in. za nagłośnienie tego zjawiska na YT otrzymał dwie nagrody na Grand Video Awards 2018 i trzeba przyznać, że w przeciwieństwie do wielu kolegów po fachu - miał jaja o sprawie głośno powiedzieć, mimo że w linii prostej oznaczało to demonetyzację jego produkcji.
Na świecie moim subiektywnym zdaniem – sukcesem był sam fakt przesłuchania Marka Zuckenberga wraz z jego kolegami przed Senatem USA i Parlamentem UE. Z jednej strony panowie politycy się mocno skompromitowali i dali rozegrać jak małe dzieci, z drugiej obnażyli nieco mechanizmy firmy skrajnie pazernej i mającej w głębokim poważaniu „prywatność”, która bez problemu handlowała danymi swoich użytkowników, inwigilując przy tym prywatne wiadomości i umożliwiając wpływanie na wyniki wyborów w demokratycznych państwach. Ostatnio „twarzoksiążki” używam mało i staram się ograniczać do minimum. Zrezygnować jeszcze nie mogę, podobnie jak z usług TP SA w latach 90-tych, ale mam w planach. Pozostaje czekać na „The Next Big Thing” w social mediach
Porażka rokuPolitycy majstrujący przy Internecie, rozchwianie algorytmów YT, polityka Facebooka, kryptowaluty i kwitnący w najlepsze handel odsłonami, subskrypcjami, lajkami, szczególnie na Instagramie.
Lokalnie – na pewno porażką było zamknięcie Showmax w Polsce, mimo dobrych wyników i sporych sukcesów (Kler). Choćbyś nie wiem jak się starał, czasem nie znasz dnia ani godziny, kiedy znikniesz z komórki Excela.
Człowiek rokuTomasz Sekielski. Reporter, dziennikarz śledczy, korespondent wojenny, dokumentalista i pisarz. Wśród twórców „starych mediów” obecnych w Internecie – osoba najpełniej wykorzystująca wirtualne narzędzia i zasięgi. Owocem tych działań jest film dokumentalny o pedofilii w polskim Kościele, w całości finansowany przez internautów. Sekielski z miesięczną kwotą darowizn przekraczającą 75 tysięcy zł jest liderem i rekordzistą polskiego Patronite. Z takim bagażem doświadczenia i dziennikarskim warsztatem bez wątpienia czeka nas solidna produkcja, którą autor zapowiedział udostępnić w całości bezpłatnie w Internecie.
Kampania / projekt roku Na świecie - transmisja lotu Falcon Heavy w kosmos, czyli największy stream w dziejach ludzkości. Wysłanie samochodu marki Tesla poza orbitę Ziemi z pewnością zasługuje na uznanie, nawet jeśli fanem Elona Muska się nie jest.
W Polsce palma pierwszeństwa należy się muzykom, którzy pokazali, że też „umieją w jutjuba”. Szczególne chapeau bas za kampanię promocyjną „Małomiasteczkowy” Dawida Podsiadło oraz za teledysk Brodki „Wszystko, czego dziś chcę” z lokowaniem serialu Rojst od Showmaxa.
Na uwagę i wyróżnienie zasługuje również świąteczny teledysk „Jak Mikołaj” Martina Stankiewicza dla marki Cola. Pod względem plastyki, realizacji technicznej, dbałości o szczegóły i nakładów pracy – zdecydowanie najlepsze lokowanie w tym roku wśród youtuberów.
Premiera / debiut / nowość rokuYT Kids w wersji polskiej, wertykalne reklamy wideo, nowe Studio Twórców, popularyzacja stories i funkcji premier.
Trend rokuW Polsce – zdecydowanie popularność stand-up w internecie. Kategoria profesjonalnych komików pokaże siłę dopiero w nadchodzącym roku. To nie są dzieciaki, które można kupić tanim dealem, wejściówkami na spęd influencerów czy wizją gruszek na wierzbie. YouTube dla tych twórców, podobnie jak dla muzyków - jest pompą do działań w off-line.
Rozdrobnienie budżetów reklamowych, nasycenie rynku, automatyzacja i standaryzacja stawek za kampanie. Reklamodawcy mocniej patrzą na konwersje i bieżące zasięgi, a YT te zasięgi mocno ogranicza, szczególnie starszym twórcom, których widownia jest mniej aktywna i zaangażowana.
W najlepsze trwa boom na seriale. Według FX Networks Research w 2018 roku na świecie wyprodukowano 495 nowych tytułów. Tym samym po raz pierwszy w historii serwisy internetowe stały się największym dostawcą cyklicznych produkcji fabularyzowanych i pod tym względem wyprzedziły telewizję.Pewnym trendem jest też ciągłe zaostrzanie zasad monetyzacji treści przez YouTube. W mijającym roku serwis zmienił warunki przystępowania nowych twórców do programu partnerskiego. Obecnie aby otrzymać możliwość zarabiania kanał musi odnotować minimum 10 000 wyświetleń, 240 tysięcy minut spędzonych przez użytkowników na oglądaniu oraz uzbierać 1000 subskrypcji. Na uwagę zasługuje też 8 milionów filmów usuniętych z YouTube na przestrzeni ostatnich 2 miesięcy. 6,7 miliona zostało wskazanych przez sztuczną inteligencję, w tym prawie 76% treści usunięto zanim trafiły do publikacji. Z maszyną nie wygrasz i to mnie trochę przeraża.
Prognoza na 2019 rokBlockchain, roboty, sztuczna inteligencja, voice search, programatic buying, face detection – to tak ponad naszymi głowami. A bardziej na ziemi - twórcy internetowi już od początku 2019 z niepokojem będą spoglądać na najbliższe miesiące. Z jednej strony martwi widmo wprowadzenia „Acta 2.0”, bo oznacza to automatyczne „zwinięcie się” YouTube wraz z kilkoma innymi platformami wideo z Europy i tym samym rozdrobnienie całego ekosystemu internetowego wideo. Z drugiej - martwi również nadgorliwość samego YouTube, który pod względem rygorystycznej polityki względem treści, tworzy na siłę przestrzeń, która ma na celu zadowolenie wszystkich użytkowników, bez względu na wiek. W efekcie nie wolno przeklinać, nie warto mówić o II Wojnie Światowej, nie można spożywać piwa na nagraniu. To znaczy wolno, ale wtedy dostaniemy żółtego dolara albo blokadę wieku i nie zarobimy. W tym samym czasie na ekranie telewizora krew się leje strumieniami i panie biegają w stroju Ewy przed 23:00, a blok reklamowy jest zapchany pod sam korek i żadnemu reklamodawcy nie przeszkadza pojawianie się przy takich treściach. Miejmy nadzieję, że doczekamy remedium np. w postaci rozpoznania stref czasowych albo efektywniejszej moderacji. Na ratunek przybywają serwisy crowdfundingowe i platformy VOD, które odegrają kluczową rolę w finansowaniu internetowego wideo w najbliższych latach.
W kontekście trwającego boomu na seriale YT już zapowiedział, że od 2019 r. będzie inwestował więcej środków we własne produkcje i zaangażuje do ich tworzenia kolejnych profesjonalnych twórców filmowych i telewizyjnych, a w 2020 roku pozwoli użytkownikom na darmowe oglądanie tworzonych przez siebie oryginalnych treści dostępnych obecnie w większości na platformie YouTube Premium. Seriale i programy będą dostępne bez opłat w zamian za oglądanie przez widzów emitowanych przy nich reklam. Dolary przeciw orzechom, że Netflix lada moment wprowadzi to samo. Nie ma lekko.
W 2019 umocni się walka z fake-newsami, które doprowadziły do niesłychanego sceptycyzmu. Oglądając jakieś nietypowe nagranie lub czytając tekst w jakimś stopniu zakładamy, ze może być nieautentyczny. Atmosfera która wytworzyła się w Internecie w związku z nadmiarem fałszywych informacji i teorii spiskowych - doprowadzi w końcu do tragedii. Ludzie zamiast ruszyć na ratunek będą powątpiewać i dyskutować, czekać na walidację.
Na YT będą zarabiali twórcy dłuższych form, angażujących widza, którzy przyciągną target 35-44 i 45-54 stroniący od share’owania, lajkowania i komentowania na siłę, za to dysponujący portfelem zdolnym - poza paczką chipsów – do zakupu samochodu, AGD czy wycieczki na antypody.
Tobiasz Wybraniec, prezes zarządu GetHero
Wydarzenie rokuDuże wydarzenia sportowe, jak tegoroczne Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, zawsze były wykorzystywane do działań marketingowych i bez sponsorów nie miałyby takiego rozmachu. Przekłada się to również na influencer marketing. Zaangażowanie w kampanii związanej z takim eventem influencerów dodatkowo zwiększa jej potencjał, co mogliśmy zaobserwować wielokrotnie przy okazji ostatnich Mistrzostw. Dobrym przykładem jest seria filmów na YouTube “Studio LG”, w którym wziął udział Jacek Gmoch, Rezigiusz oraz influencerzy związani z grą FIFA. Razem stworzyli treści, które zostały wyświetlone blisko 3 miliony razy.
Być może zabrzmi to nieskromnie, ale dla nas jednym z najważniejszych wydarzeń był MeetUp®️ w Krakowie. Kolejny raz został pobity rekord frekwencji, na miejscu pojawiło się ponad 22 000 fanów. Żadne inne spotkanie z twórcami internetowymi w Polsce nie może pochwalić się takimi wynikami.
Pod względem platform i mediów społecznościowych fenomenem roku jest bezapelacyjnie połączenie aplikacji Musically z TikTokiem. Przyszłość tej platformy zapowiada się obiecująco. Jej właściciel, chiński gigant Bytdance inwestuje w rozwój na kolejnych rynkach, a twórcy osiągają wielomilionowe zasięgi. Widać to również w zainteresowaniu marek - coraz więcej z nich do swoich działań marketingowych dołącza właśnie współpracę z twórcami z TikToka.
Sukces rokuNa takie wyróżnienie na pewno zasługuje Fortnite i cała jego medialna otoczka. Mimo że gra powstała jeszcze w 2017 roku, to przez cały 2018 rok obserwowaliśmy, jak na fali jej ogromnej popularności rosną kanały influencerów streamujących na Twitchu i YouTube swoje zmagania.
Również w Polsce najpopularniejsi youtuberzy i streamerzy zaczęli tworzyć treści związane z tą grą. Nawet “legenda” polskiego esportu i gamingu Piotr Izak Skowyrski przeniósł się z CS:GO na Fortnite. Swoje mecze streamuje też Friz, który zaczynał od publikowania filmów z Pokemon GO. Obaj mają bardzo duże zasięgi i po niemal 2 miliony subskrypcji na YouTube, co świetnie pokazuje marketingowy potencjał Fortnite.
Porażka rokuZa porażkę roku można uznać artykuł 13. dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Idea przyświecająca twórcom dyrektywy jest dobra, ponieważ te przepisy mają na celu regulację całego rynku i ochronę praw twórców. Ale próba przeniesienia odpowiedzialność za publikowane treści z twórcy na platformy, na których publikują, może prowadzić do prewencyjnej cenzury treści i zagrozić wolnemu internetowi.
Człowiek rokuCiężko wskazać taką osobę, bo wielu influencerów i ludzi z tej branży odniosło spore sukcesy w ostatnim roku. Moją uwagę zwróciło kilku muzyków, którzy stali się niejako influencerami. Dobrym przykładem może być współpraca Dawida Podsiadło z Credit Agricole. Z jednej strony muzyk jest twarzą banku, co nie jest oczywiście niczym nowym, ale z drugiej strony wszystkie prowadzone działania przypominają kampanie z influencerami. Bank został strategicznym partnerem trasy koncertowej, a na jego kanale YouTube pojawiło się wiele filmów z muzykiem, niektóre z nich mają nawet po kilkaset tysięcy wyświetleń. Dawid Podsiadło to oczywiście przede wszystkim artysta i muzyk, jednak przykład tej kampanii pokazuje, że Influencer to niekoniecznie tylko youtuber czy instagramer. Podobną współpracę nawiązał znany z YouTube’a traper Young Multi z LG, które było sponsorem jego trasy koncertowej oraz teledysków. Mamy więc do czynienia z wyraźnym trendem na rynku.
Kampania / projekt rokuWarto zwrócić uwagę na wszystkie kampanie prowadzone na TikToku. To nowe medium, więc są to “pionierskie” projekty, ale marketerzy się na nie otwierają i coraz więcej marek jest obecnych na TikToku.
Jako kampanię roku osobiście wskazałbym Projekt Tymczasem marki EB realizowany przez VML. Zorganizowanie wydarzenia na scenie teatru z udziałem 16 artystów to coś zupełnie nowego na naszym rynku. Akcja była prowadzona na wielu płaszczyznach. Powstała też dedykowana strona oraz seria teledysków na YouTube, które mają w sumie ponad 57 mln wyświetleń. Innowacyjny i wartościowy pomysł oraz zaangażowanie artystów-influencerów zasługują na wyróżnienie.
Premiera / debiut / nowość rokuNa wyróżnienie moim zdaniem zasługuje “7 metrów pod ziemią”. Blisko 700 tysięcy subskrybentów zaledwie po roku obecności na YouTube i to w przypadku kanału, który porusza kwestie społeczne, zasługuje na uznanie. Sukces tego kanału to też przykład szerszego trendu. W ostatni roku rozwinęło się więcej kanałów, na których znajdziemy wywiady o tematyce popularnonaukowej lub społecznej.
Trend rokuNajważniejszym globalnym trendem wciąż pozostaje internetowe video. Ten kierunek rozwoju pozostanie z nami jeszcze na długo, przy czym można zauważyć, że aktualnie odbiorcy coraz częściej kierują się w stronę krótkich form. W 2018 roku rósł nie tylko YouTube, ale też TikTok skierowany do młodszej grupy odbiorców, na którym publikowane są właśnie kilkunastosekundowe nagrania. Ta druga platforma ma za sobą okres naprawdę dynamicznego wzrostu. Obecnie szacuje się, że każdego miesiąca korzysta z niej 600 milionów osób na świecie. Za popularnością idą też oczywiście pieniądze. Widzimy wyraźny trend rozszerzania kampanii kierowanych do młodych odbiorców właśnie o działania z influencerami na TikToku.
Prognoza na 2019 rokPodobnie jak w ostatnich latach, również 2019 rok będzie rokiem video. Oczywiście wciąż najpopularniejszą platformą będzie YouTube, ale spodziewamy się, że swoją pozycję będzie umacniał TikTok. Twórcy i marki dostrzegają jego potencjał, więc to tutaj widzę największe możliwości tworzenia nowych, ciekawych kampanii z influencerami.
Spore zmiany w branży może przynieść artykuł 13. dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Tak zwane ACTA2 wprowadza kontrowersyjne zapisy, które z założenia mają eliminować niebezpieczne treści, ale mogą skutkować prewencyjną cenzurą internetu. Mam spore obawy co do wpływu tych przepisów na kształt internetu, który znamy teraz.
Konrad Traczyk, CEO Hash FM
Wydarzenie rokuTrudno określić to jedno, jedyne wydarzenie, które uchodzi w branży za najważniejsze. Z racji specjalizacji Hash.fm, jaką jest influencer marketing, nie może ujść naszej uwadze dość prozaiczne, ale bardzo duże wydarzenie, czyli ślub jednej z największych influencerek na świecie - Chiary Ferragni i Fedeza (włoski piosenkarz).Nie zastanawiałbym się nad umieszczeniem go tutaj gdyby nie fakt, że ślub wywołał więcej buzzu w internecie niż tegoroczny “Royal Wedding” - co oznacza, że własne wesołe miasteczko wygrało z prawdziwym księciem, a influencerzy mogą przebić rozgłosem istniejącą setki lat monarchię. Na polskim rynku natomiast wartym odnotowania jest kampania Roberta Biedronia, którą prowadzi już od jakiegoś czasu, będącą pierwszym krokiem do zmiany w marketingu politycznym, która już dawno powinna zajść. Pomijając sympatie polityczne, kampania prowadzona z tak dużym wykorzystaniem internetu nie zdarzyła się jeszcze do tej pory. Przechodzimy z czasów banerów, filmików, agitowania w praktycznie prehistorycznej formie, do kampanii prowadzonej z pełną pompą głównie przez social media, w stylu ruchu społecznego, z liderem, który jeździ po całym kraju i debatuje z mieszkańcami o jego przyszłości w bardzo medialny i współczesny sposób. Wydarzenie to, na pewno bardziej wpłynie na nas niż wydarzenia takie jak przesłuchanie Marka Zuckerberga przed amerykańskim kongresem, które powinien zobaczyć każdy i uświadomić sobie jak bardzo edukacja na temat bezpieczeństwa w sieci oraz nawet samego korzystania z internetu jest potrzebna.
Sukces rokuMiędzynarodowym sukcesem, o którym głośno powinniśmy mówić jest oficjalne połączenie Musical.ly z Tik-Tok. Dzięki temu aplikacja stała się siłą, która może konkurować z największymi graczami na rynku. Jej influencerzy przemawiają do młodego pokolenia, z czego korzystają klienci podczas tworzenia kampanii. Jak wpłynie to długofalowo na cały rynek social media? Odpowiedź powinny przynieść już następne miesiące. Z polskiego poletka warto zauważyć sukces naszej największej influencerki - Maffashion w letniej i zimowej kampanii Tezenis jest obecna w sklepach i na bilbordach w całej Europie. My też możemy się pochwalić sukcesem - rozpoczęliśmy trzeci rok współpracy z IKEA, klientem traktującym już influencer marketing strategicznie, jako pełnoprawny element marketing mix. Uważamy, że jest to przyszłość działań dla klientów, agencji i domów mediowych.
Porażka rokuPorażką roku jest zdecydowanie zjawisko fake’ów w kanałach social media. Odpowiedzialność za autentyczność społeczności - bez botów i kupowania lajków - powinny ponosić platformy, tymczasem to agencje, takie jak nasza, muszą wymyślać sposoby na odsiewania ziarna od plew. Instagram ogłosił, że będzie z tym walczył. Jak skuteczne będą ich działania? Czy to ma szansę się udać i nie szkodzić społeczności automatycznym usuwaniem czegoś, co powinno zostać? Przekonamy się w niedalekiej przyszłości. Przekonamy się również, co można zrobić ze zjawiskami takimi jak patostreaming. Obecne działania są porażką. Nie mamy żadnego rozwiązania dla tej sytuacji i jakkolwiek pierwsze kroki są podejmowane, tak filmy dalej są nagrywane a live’y nadal publikowane. Nie jest to oczywiście łatwe. Tak samo jak w przypadku fejkowych obserwatorów, działania, które zostaną podjęte muszą być dobrze przemyślane i być rozwiązaniem nie uderzającym w społeczność.Ze spraw bardziej przyziemnych, największą porażką tego roku na polskim rynku jest zdecydowanie wpis Martyny Wojciechowskiej we współpracy z Żywcem Zdrój. Jakkolwiek błędy zdarzają się każdemu, tak późniejsze bronienie swojego stanowiska, bardzo skrytykowanego przez fanów i środowiska ekologiczne, było już niewybaczalne.
Człowiek roku Już od zeszłego roku można zauważyć silne wzmożenie aktywności społecznej wśród influencerów, ale także marek. Kampanie społeczne, udział w protestach, własna działalność. W tym roku ewidentnym sukcesem może się pochwalić Anja Rubik - wydanie książki z rzetelnie przygotowaną wiedzą o edukacji seksualnej w cenie, dzięki której jest ona dostępna dla wszystkich, to coś, co wcześniej się nie pojawiło. Jednak prócz bycia twarzą ruchu i organizacji Anja jest silnie zaangażowana i nie osiada na laurach. Zabierała głos i realizowała cele jej organizacji. Takie osoby są potrzebne.
Kampania / projekt rokuJest kilka kampanii, na które chciałbym zwrócić uwagę. Gratulacje należą się kolejny raz Netflixowi - Czarne Lusterko z początku roku czy promocja nowego sezonu Orange is the New Black z Magdą Gessler, to kolejne akcje pokazujące duże zrozumienie odbiorcy. Warto zwrócić uwagę na kampanie społeczne takie jak “Tu pijesz bez słomki” Arety Szpury i Noizz czy Rimmel przeciwko beauty hate, w której wzięła udział Red Lipstick Monster. Olbrzymi sukces to też produkcja branded content Martina Stankiewicza dla IKEA - film uzyskał 2 miliony wyświetleń w mniej niż tydzień. Materiał, który podoba się zarówno widzom, jak i klientowi.
Strategicznie planujemy też wszystkie działania influencerskie dla Lidl, który bardzo odważnie i skutecznie działa w digitalu. Tym samym jesteśmy dumni z sukcesu kanału Kuchnia Lidla na YouTube, który niezmiennie pozostaje na pierwszym miejscu raportu Sotrender pod względem ilości subskrybentów i aktywności w kategorii FMCG, a w tym roku został nagrodzony srebrnym Effie.
Premiera / debiut / nowość rokuPrawie każda reklama skierowana do młodzieży w tym roku zawierała nowe gwiazdy - tik-tokerów. Tik-Tok (jeszcze do lipca Musical.ly) zagościł w umysłach marketerów dopiero w tym roku, ale od razu większość zrozumiała jego potencjał. Kampanie Fanty, Mirindy czy Cheetos - ich głównymi bohaterami byli kilkunastoletni influencerzy, którzy nie mają nawet własnego fanpage’a na Facebooku.
Nowością na rynku jest kolejny krok w kierunku automatyzacji influencer marketingu we współpracach zarówno z makro- i mikro-influencerami na różnych platformach. Naszym rozwiązaniem jest Fameshop. To reakcja na problemy klientów. Fameshop upraszcza influencer marketing przy tym te działania są w pełni skalowalne i przewidywalne - to aspekty naszej branży, które zawsze sprawiały trudności. W przypadku takich narzędzi ryzyko schodzi praktycznie do zera. To przyszłość influencer marketingu - oszczędzająca czas oraz koszty i finalnie pozwalająca precyzyjniej planować budżety i zasięgi w obszarze influencer marketingu.
Trend rokuInfluencer marketing umacnia swoje miejsce w budżetach marketingowych. Przestaje być dodatkowym elementem kampanii, a pojawia się jako element strategii marki. Influencerzy za to zaczynają tworzyć nowe, kilku kanałowe struktury, które ich i reprezentują. Tofu Media Krzysztofa Gonciarza to jeden z najgłośniejszych tego typu tworów, ale nie zapominajmy o grupie ABSTRA, która w podobnej formie i sukcesywnie produkuje zróżnicowany i wartościowy content video. To dopiero początek. Prócz niezależności influencerzy coraz częściej mają parcie na szklany ekran. Rafał Masny w “Lepiej późno niż wcale” na kanale Polsat podróżował po Japonii, Fit Lovers w “Ameryka Express” na TVN weszli do finału, LittleMoonster96 w „Tańcu z Gwiazdami” czy Macadamian Girl jako prowadząca „Pytanie na Śniadanie”. Coraz częściej gwiazdy internetu docierają do mediów tradycyjnych i goszczą w świadomości osób, które nie miały szansy poznać ich w sieci.
Na koniec warto dodać, że na świecie można obserwować spory trend wprowadzania, testowania i kontrolowania regulacji prawnych dotyczących wymogów oznaczania materiałów sponsorowanych.
Prognoza na 2019 rok
Stale wzrasta liczba influencerów działających w niszach i tworzących “kategorię treści” samą w sobie. Dzięki temu coraz więcej odbiorców jest w stanie znaleźć atrakcyjną dla siebie treść u influencerów. Ten trend będzie stale wzrastać, w efekcie coraz więcej firm z założenia mniej “internetowych”, z usługami czy produktem skierowanym do starszego albo specjalistyczne sprofilowanego kienta będzie inwestować w influencer marketing.
Klienci uczą się również zaufania do twórców internetowych. Myślę, że w przyszłości zagwarantuje to influencerom większą swobodę twórczą, za czym idą ciekawsze materiały, bardziej naturalne lokowanie produktów i większe kampanie.
Współprace będą oznaczane. Jest to droga do dalszej profesjonalizacji po stronie zarówno influencerów jak i klientów. Oznacza ona też zmienienie podejścia do liczenia efektów na poważniejsze, wyjście z fazy eksperymentów i “nowości”, na rzecz włączenia influencer marketingu jako równoprawnej części strategii.
Coraz większym motorem całej tej machiny staje się e-sport, co w przypadku następnych lat raczej się nie zmieni - będzie tylko wzrost.
Karol Wyszyński, CEO Los Videos
Wydarzenie rokuArtykuł 13 europejskiej dyrektywy o ochronie praw autorskich – wg szefowej YouTube, wprowadzenie nowego prawa całkowicie zmieni internet, w tym YouTube. Z tego co mówi Susan Wojcicki po wdrożeniu dyrektywy, YouTube de facto zniknie z Europy.
Akcje typu #WolneSocialMedia (prawie cała branża influencerska w PL włączyła się w tę akcję) czy #saveyourinternet pokazują, że sprawa jest poważna. Z niepokojem będziemy się przyglądać rozwojowi sytuacji, szczególnie w kontekście roku wyborczego w Polsce.
W tej kategorii warto też wyróżnić konkurs Grand Video Awards, który odbył się już po raz czwarty i przyniósł wiele ciekawych rozstrzygnięć. Pojawiły się też nowe konkursy: Beauty Influencer Awards, Influencer Roku… Pytanie czy to oznaka dalszego rozwoju tej branży czy wręcz przeciwnie?
Sukces rokuTwórczość GF Darwin – w epickim stylu zakończyli serię Wielkich Konfliktów, stworzyli bardzo ciekawe filmy „branded content” takim markom jak: Netflix, Santander, Ikea, Sony. O Darwini robią najlepsze filmy na YouTube. Pytanie czy dadzą radę utrzymać poziom przez kolejny rok?
Rozwój Grupy Abstra – systematycznie i konsekwentne „pożeranie” nowych obszarów. Panowie: Pasut, Masny, Jóźwik i Wandzel nie biorą jeńców. Jestem bardzo ciekawy wyników finansowych całej grupy w 2018. Mam również nadzieję, że wraz z rozwojem pojawią się też ciekawsze filmy i kanały.PewDiePie + MrBeast + T-Series – trudno to wytłumaczyć, ale toczy się obecnie „wojna” o 1. Miejsce na YouTube na świecie. Oraz rozwój platform crowdfundingowych Patreon i Patronite.
Porażka rokuFejkowi influencerzy ze sztucznie i nielegalnie wygenerowanymi „społecznościami”.Niezrozumiałe działania YouTube, tworzenie nowych funkcjonalności mocno inspirowanych innymi platformami. W dalszym ciągu brak transparentności dot. algorytmów i dobrze działającego systemu powiadomień.
Człowiek rokuo. Adam Szustak – Langusta na Palmie. Stworzył zaangażowaną społeczność (ponad 400 tys. subskrybentów na YouTube) i umiał przekuć swoją charyzmę w bardzo dynamiczne medium. Na platformie Patronite udało mu zebrać prawie milion złotych, a blisko 3 tysiące osób wpłaca co miesiąc ponad 60 tys. zł! Mam ogromną nadzieję, że pokornemu zakonnikowi palma nie odbije i miast gwiazdorzyć, będzie robił dobrą robotę.Daniel Rusin „Reżyser Życia” – swój talent i pracę przekuwa w dzieła, które pomagają innym. Był w stanie zmobilizować fanów by przyszli na koncert niewidomego pianisty. Wierzę, że dzięki Danielowi czeka nas dużo dobrego w 2019.
Ryan ToysReview – 8 latek wraz z rodziną zarobił ponad 22 mln dolarów…
Kampania / projekt rokuW Polsce urzekła mnie kampania Netflixa – Czarne Lusterko, do której zaproszono: GF Darwin, Emce2, Martina Stankiewicza i Krzysztofa Gonciarza. Każdy stwórców stworzył swoją wizję odcinka w stylu „Black Mirror”. Netflix wsparł produkcję, a twórcom zostawił ogromną wolność twórczą, dzięki czemu powstały po prostu świetne filmy.Poza granicami Polski wyróżniłbym nietypową kampanię z okazji 50-tych urodzin Willa Smitha. Youtuberzy z kanału YES Theory rzucili wyzwania znanemu aktorowi i zachęcili go do skoku na bungee z helikoptera nad Wielkim Kanionem. Epicko!
Premiera / debiut / nowość rokuTofu Media w Polsce – powoli i systematycznie Krzysiek Gonciarz buduje nowe media w Polsce. Czas pokaże czy uda mu się osiągnąć sukces. Wielka odpowiedzialność spoczywającą głównie na jednym człowieku, który daje nie tylko twarz i nazwisko, ale inwestuje swoje prywatne pieniądze. Mam nadzieję, że odpowiednio dobrał zespół, który pomoże mu rozwinąć przedsięwzięcie.
Trend rokuTikTok – gdy wydaje się, że już nic więcej nie da się stworzyć, miejsce „gorącego” snapchata, zajmuje wpierw Musically, a następnie Tik-Tok. Rozrywka głównie dla dzieci i nastolatków, z która wiąże się sporo kontrowersji. Nie można jednak nie zauważyć dynamicznego rozwoju.
Prognoza na 2019 rokEdukacja rynku wpłynie na poprawę jakości produkcji z influencerami. Powstanie więcej narzędzi kontrolujących i sprawdzających efekty współpracy z influencerami.W dalszym ciągu będzie się umacniał trend „gaming&e-sport”. Temat już jest bardzo duży, a wygląda na to, że będzie jeszcze większy.
Zapowiada się ciekawa konkurencja między YouTube, Facebook i innymi podmiotami. Dużo również zależy od wspomnianej dyrektywy unijnej… To będzie bardzo ciekawy rok.
Anita Serafin, director, invention, Mindshare
Wydarzenie rokuProtesty twórców internetowych, w tym influencerów, wobec artykułu 13 dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym: artykuł w wersji zaproponowanej przez Parlament Europejski może być wykorzystywany jako narzędzie do cenzury prewencyjnej ze względu na przeniesienie odpowiedzialności prawnej za publikowane treści z twórców na platformy społecznościowe, na których treści te są umieszczane. Inicjatywa, która w założeniu miała chronić twórców internetowych, może więc znacznie ograniczyć ich pole działania. W odpowiedzi na tę propozycję mogliśmy obserwować mobilizację środowiska influencerów i podmiotów ich reprezentujących, która zaowocowała kampanią edukacyjną w mediach, ostrzegającą przed nieplanowanymi skutkami tak sformułowanych przepisów.
Sukces rokuRozwój analitycznego podejścia do influencerów. Obecnie standardem rekomendacji jest dostarczenie nie tylko statystyk kanałów własnych, ale również demografii, oceny efektywności contentu, jak również oceny jakościowej. Dzięki temu odchodzimy od podawania zsumowanej liczby fanów/followersów na rzecz rzetelniejszej i bardziej kompletnej oceny potencjalnych partnerów do współpracy.
Porażka rokuFake followersi i boty – wraz z ponadprzeciętnym rozwojem rynku influencer marketingu, niską barierą wejścia, a jednocześnie mnogością platform i agencji reprezentujących influencerów, pojawiła się pokusa, aby sztucznie rozbudowywać swoje bazy fanów, jak również stosować nowoczesne technologie, takie jak chatboty do budowania relacji z nimi. Na szczęście rozwój narzędzi analizujących profile influencerów (oraz dociekliwi fani) pozwala wyłapać nieprawidłowości takie jak m.in. podejrzanie szybkie wzrosty followersów z dnia na dzień już na etapie screeningu. Stąd rekomendujemy przywiązywanie szczególnej uwagi do etapu weryfikacji influencerów przed rozpoczęciem każdej współpracy.
Człowiek roku Brak wskazania.
Projekt roku Nowe podejście do wykorzystania influencerów w marketingu wydarzeń sportowych: najpierw Samsung zaprosił do relacjonowania zimowej Olimpiady Krzysztofa Gonciarza i pokazał inne oblicze Igrzysk, a następnie TVP otworzyła się na cyfrowe gwiazdy relacji na żywo i do komentowania Mistrzostw Świata w Rosji zaangażowała Piotra Skowyrskiego – Izaka. Te dwa projekty pokazują kolejny raz, że na media online i offline warto patrzeć całościowo, a ten, kto umie je sprawnie połączyć – wygrywa najwięcej.
Premiera / debiut / nowość rokuInfluencer Tool – polskie narzędzie do analizowania profili influencerów pod kątem atrakcyjności reklamowej. Mimo że jak każde młode narzędzie posiada swoje ograniczenia, to jednak pozwala uporządkować i przyspieszyć pracę przy weryfikacji jakościowej influencerów rozważanych pod kątem planowanych projektów.
Trend rokuRosnąca popularność gier komputerowych i esportu wywołała marketingowe szaleństwo na konferencje, warsztaty i projekty wykorzystujące influencerów „grających w gry”, którzy do tej pory traktowani byli jako wprawdzie generujący duże liczby wyświetleń, ale mało atrakcyjni marketingowo.Drugim gorącym tematem była aplikacja Musical.ly, obecnie TikTok, która zwróciła uwagę na fenomen influencerów dokonujących kreatywnych coverów muzycznych. Dotarcie do młodszej grupy docelowej jest niewątpliwą zaletą platformy, natomiast pozostaje pytanie o jej długowieczność, mając na uwadze losy Snapchata i innych społecznościówek, bezlitośnie kopiowanych przez gigantów z Doliny Krzemowej.
Prognoza na 2019 rokTransparentność w działaniach z influencerami: w USA i Wielkiej Brytanii istnieją regulacje określające, w jaki sposób należy oznaczać każdą komercyjną współpracę. Daje to pełną przejrzystość zarówno fanom influencera, jak i markom z nim współpracującym. U nas kwestia transparentności jest na razie bardziej inicjatywą pojedynczych influencerów, chcących być uczciwym wobec swoich fanów, ale być może w 2019 roku zostaną ustalone rynkowe standardy i wytyczne w tym zakresie, dotyczące wszystkich platform.
Nowi gracze na rynku: przez ostatnie lata mieliśmy do czynienia z wysypem nowych podmiotów reprezentujących influencerów, uniezależnianiem się największych twórców odchodzących na swoje, jak również z aliansami strategicznymi, przejęciami czy wejściem mediów tradycyjnych w działalność w tym obszarze. W 2019 roku sytuacja będzie zapewne dążyć do wyłonienia kluczowych graczy na rynku, którzy zostaną specjalistami w określonych segmentach lub typach działań.
Wojciech Kardyś, współwłaściciel studia produkcyjnego Good For You
Wydarzenie rokuNiekwestionowanym wydarzeniem roku było przesłuchanie CEO Facebook - Mark'a Zuckerberg'a. To nie było zwykłe pogrożenie palcem social mediom, to jest wierzchołek góry lodowej. Doprowadzenie Zuckerberga (a później włodarzy z Twittera czy Google) to milowy krok w dziejach Internetu. Facebook musi wziąć odpowiedzialność za swój portal, co zresztą jego prezes obiecał - czekamy więc na efekty.
Miejmy nadzieję, że to początek zmian w social mediach, rzecz jasna, na lepsze.
W Polsce wydarzeniem roku była premiera filmu "Kler". Takie ruchu poparcia, utworzonych wydarzeń czy fanpage'y na Facebooku związanych z polskim filmem jeszcze w życiu nie widziałem. Ekwiwalent publikacji w Internecie na temat tego filmu został wyliczone na ponad 60 000 000 zł.
Sukces rokuW 2018 roku w końcu zaczęła się liczyć jakość. Zaczęto mówić, o tym, jak łatwo kupuje się popularność w sieci - followersów na Instagramie czy wyświetlenia na YouTub. Brandy/ klienci powoli uświadamiają sobie, że muszą inaczej pisać briefy (zwrot: musi mieć minimum 100 000 followersów - coraz rzadziej widuję) i zmieniają modele współprac z influencerami. Powstały narzędzia, które dokładnie analizują influencerów i oszustwa są bardzo szybko wyłapywane.Jeszcze dużo osób trzeba wyszkolić i sporo pracy przed nami - ale to dobry start.
Porażka rokuBlack Friday w Polsce.A tak serio, to zarówno w Polsce jak i na świecie - fake newsy. Dalej sobie z nimi nie radzimy, dalej mają ogromny wpływ na nasze otoczenie (o czym świadczy choćby coraz większy ruch antyszczepionkowy). W szkołach dyskutujemy czy powinna być religia czy etyka bagatelizując Internet. Blisko 40% Polaków nie rozumie tego, co czyta, zaś z fake newsami co tydzień ma do czynienia nawet 75% Polaków. Jednocześnie 46% widzi w dezinformacji zagrożenie dla demokracji. Prawie połowa respondentów w ostatnim miesiącu uwierzyła w fałszywą wiadomość, a 90% jest zdania, że zjawisko będzie się pogłębiać (dane z cyberpolicy.nask.pl).
Dodałbym do tego jeszcze patostreaming i ich rozbestwienie w Internecie.
Człowiek rokuNa świecie: Christopher Wylie - whistblower, który ujawnił na początku roku w „Guardianie” szczegóły wycieku danych ponad 50 mln użytkowników Facebooka do firmy Cambridge Analytica, co było jedną z największych afer social mediowych w dziejach internetu.
W Polsce: Rafał Gębura i jego kanał 7 metrów pod ziemią. To był jego roku. Rafał to dowód, że na Youtubie mogą powstawać (z sukcesem!) treści potrzebne i społecznie zaangażowane. To dowód, że Youtube to nie tylko "Lordy Kruszwile" i dramy ale też kanały, które są otwarte na drugiego człowieka, które bez wodotrysków potrafią zainteresować i omówić trudny, społeczny problem.
Rafał Gębura nie sprzedał swojej skóry (tak jak często to widzimy) wielkim markom, a wybiera swoje współpracę w zgodzie ze sobą, jak ostatnia współpraca z Grupą Raben dla Banków Żywności.
Kampania / projekt rokuNiestety, w 2018 roku zabrakło mi takiego "dziadka z Allegro". Jedyna kampania, która zapadła mi w pamięć i o której zresztą przypomniał mi Maciek Budzich u mnie w audycji, to kampania Ostatnie Drzewo przygotowana przez agencję Ogilvy Poland dla Greenpeace. Sama kampania przyniosła agencji 10 nagród w Cannes Lions Festival 2018."Ostatnie Drzewo" nie był projektem komercyjnym a pro bono dla organizacji pozarządowej o charakterze non profit, której cele było zwiększenie świadomości istnienia i znaczenia Puszczy Białowieskiej wśród młodych ludzi.Sukces tego projektu to wykorzystanie potencjału social mediów a dokładniej pokazy gry na Youtubie, Twitchu czy Facebooku. Cała kreacja była genialnie przemyślanie (wykorzystanie głosu Krystyny Czubównej, Minecraft) i przeprowadzona dlatego w pełni zasługuje, by pojawić się w tej kategorii.
Premiera / debiut / nowość rokuMusically od paru lat zdobywa ogromną popularność w Europie ale to od czerwca tego roku, po rebrandingu na Tik Tok, rozpoczęła się międzynarodowa ekspansja tego narzędzia. Najpopularniejsza użytkowniczka w Polsce Tik Tok - Kompleksiara - ma 4,5 mln followersów, to więcej niż ma Maffashion na Instagramie czy Blowek na Youtubie. To narzędzie, która ma ogromną przyszłość. Na tę chwilę głównie używana jest przez młodych ludzi, wydaję mi się jednak, że to kwestia czasu jak i starsi użytkownicy wpadną w sidła Tik Tok.
Trend rokuTo był rok influencerów. Mam tu na myśli aktorów, muzyków, instagramerów czyli wszystkich tych twórców, którzy mają ogromną popularność w Internecie.
Słowo influencer było wypowiadane w 2018 roku w każdy możliwy sposób. Były fuckupy, były sukcesy, były plotki, były kampanie reklamowe czy akcje charytatywne. Wszędzie jednak, byli wykorzystywani influencerzy. W 2019 to się nie zmieni.
Kolejnym trendem, o którym warto wspomnieć, to Esport. Coraz więcej serwisów, zarówno sportowych (Weszło, Przegląd Sportowy) jaki i ogólnotematycznych (jak Onet i ich program Misja Esport) poświęca tej dziedzinie czas. Jest to jak najbardziej słuszna droga, bo esport to nie chwilowy wymysł, tylko pełnoprawna dyscyplina sportowa. To trend, o którym świadczą choćby liczby - podczas Intel Extreme Masters w Katowicach pojawiło się 169 000 osób, a online rozgrywki oglądano przez łącznie 3,4 mld minut.
I w końcu druga młodość podcastów. Karol Paciorek, Michał Szafrański, 7 metrów pod ziemia, Gosia Zmaczyńska, to obecnie czołowi podcasterzy, którzy trafili na falę trendu. W 2019 roku, nazwisk (oraz marek) będzie znacznie więcej.
Prognoza na 2019 rokNie wiem, jaki na 100% będzie 2019 roku. Wiem jednak jaki chciałbym by był.
Chciałbym by w 2019 roku marki przykładały jeszcze większą uwagę do influencer marketingu, i by szkoliły swoich pracowników/brand managerów. Im lepiej wykształcona kadra tym możemy liczyć na ciekawsze kampanie.Chciałbym by w 2019 roku skończyła się dominacja głupiego contentu na Youtubie (czy też zakładki "Na czasie") a dalej zyskiwały na zasięgach i popularności takie kanały jak 7 metrów pod ziemią czy Kasi Gondor. Moim marzeniem to stworzenie algorytmu na Youtubie, który promuje kanały popularno-naukowe a ogranicza zasięg filmom typu "jak umyć dziewice w wannie".
I w końcu, najważniejsze, chciałbym by w 2019 roku rozpoczęła się NA SERIO walka z patostreamingiem i fake newsami. W to muszą się zaangażować nie tylko rząd i placówki edukacyjne ale i wszyscy internauci. Pierwsze kroki zostały poczynione, Rzecznik Praw Obywatelskich - Adam Bodnar, zaprosił ekspertów do okrągłego stołu i zaczęto dyskutować, jak walczyc z patostreamingiem. To dużo. Teraz czas na czyny. Mam nadzieję, że w 2019 roku patostreaming zniknie z Internetu i rozpocznie się edukacja internautów na temat fake newsów (i to na masową skalę).I tego sobie i Wam wszystkim życzę.
Karina Hertel, dyrektor zarządzająca, Co-Founder, Socialtag
Wydarzenie roku Kryzys zaufania do Facebooka w związku z akcją Cambridge Analytica potwierdzony spadkami wartości akcji firmy o 40%. Giganci tak szybko się nie poddają ale odbudowa straty będzie boleć.
Hasło RODO jako zmora i bohater memów, które jednak w zderzeniu z kryzysem zaufania co do „czystości” wykorzystywania gromadzonych danych nabrał innego wymiaru. Było warto.
Sukces roku Społeczności. Zwłaszcza Instagram jako społeczność. Najdynamiczniejszy, najszybciej rozwijający się kanał, który codziennie dostarcza nowe funkcjonalności aby zaciekawić użytkownika. Bardzo demokratyczna platforma, tu każdy z nas jest wydawcą, każdy ma swój głos i swoich followerów. Patrząc oczami marketera to wspaniałe narzędzie do „oswajania z produktem czy rozkochiwania w markach”. Wymaga jednak sporej ekspertyzy bo nie często działają tam techniki sprawdzające się w innych kanałach społecznościowych.
Wertykalny format video czyli Instastory i Stories jako tajna broń w walce Marka Zuckerberg z You Tubem i Snapchatem. Jedna walka wygrana, mam na myśli Snapchata. Czekamy na dalszy rozwój dłuższej formy po niezadawalającym przyjęciu przez użytkowników funkcjonalności IGTV. Porażka / rozczarowanie rokuOdejście ze stajni Facebooka Kevina Systroma i Mikea Kriegera założycieli i twórców Instagrama. Byli strażnikami idei i kierunku rozwoju tej platformy. Z jakiegoś powodu ich drogi rozeszły się z drogami Marka Zuckerberg. Czy znowu nadchodzi tąpnięcie algorytmów zasięgowych?
Patostriming na YouTubie. No coments.
Człowiek rokuPowiedziałabym, że człowiekiem roku w Polsce i na świecie został każdy makro, micro czy nano twórca, który dzięki swojej pasji potrafi zbudować zaangażowaną społeczność. Obserwujemy ich aktywności codziennie na Instagramie, poświęcając swoje wolne chwile. Skończyła się era wielkich wydawców, mówienia ex cathedra. Nastał czas budowania micropołeczności i wiarygodności przekazu. Liczy się autentyczność, nawet jeśli niedoskonała.
Serwis / kampania / projekt rokuJestem fanką wiarygodnych działań contentowych. Dlatego choćby cena Red Bulla wzrosła 10 razy a obok stało 100 tańszych Blacków czy Tigerów to i tak sięgnę po Red Bulla. Dla mnie projektem roku jest zjazd Andrzeja Bargiela z K2 pod egidą Red Bulla.
Z rodzimego podwórka dużym sukcesem była pierwsza kampania w formacie VIDEO z micro inflecerami przeprowadzona dla marki Semilac na Instagramie. Równolegle z 40 bardzo jakościowych profili influencerów z kategorii beauty opublikowaliśmy filmy pokazujące jak zrobić #trwalszymakijaż . Milionowe zasięgi, zaskakująco wysoki współczynnik zaangażowania i zadowolony klient.
Premiera, nowość roku„Zimna Woja” i „Kler”- Polacy poszli do kina na polski film.
Trend rokuMarki na poważnie zaczęły podchodzić do prowadzenia profili na instagramie zdając sobie sprawę, że przyjazne, organiczne zasięgi (12-14%) mogą zostać z czasem „przycięte” tak jak miało to miejsce w przypadku Facebooka. Kto skuteczniejszy w budowaniu firmowego profilu opartego na prawdziwych obserwatorach, zaangażowanych fanach, ten ma większe szanse stać się „marką pierwszego wyboru”.
Influencer marketing jako jedna z najskuteczniejszych metod „rozkochiwania” w markach. Bardzo dobra droga do zapoznania konsumentów z produktem, zachęcenie do zakupu, pozyskiwania ciekawego contentu od użytkowników, „ożywiania” marek czy zamieszczania opinii o produkcie. Jest jedno ale - trzeba wiedzieć jakie postawić KPI i bardzo wnikliwie zaplanować działania. Tego będą się uczyć marketerzy w 2019 roku.
Prognoza na 2019 rok• Dalsze wzmocnienie roli Instagrama jako ważnego narzędzia w podejmowaniu decyzji zakupowej konsumentów,• Social shopping jako skuteczna metoda marketingowa i wszystkie narzędzia z tym związane,• Influencer marketing w nowej odsłonie opartej na twardych wskaźnikach i w pełni mierzalnych efektach ,• VIDEO – live, wertykalnie, krótkie, długie, user generated, każde,• Niestety spadające zasięgi organiczne na instagramie.• Dalsze problemy Facebooka związane z kryzysem zaufania
Marta Łysiak, managing director, Labcon
Wydarzenie rokuOstatnie miesiące to kampania przeciwko artykułowi 13 europejskiej dyrektywy o ochronie praw autorskich, który drastycznie może zmienić Internet jaki dziś znamy. Susan Wojcicki obawia się, że YouTube będzie musiał zablokować małych twórców i dodatkowo wyłączyć wszystkie filmy, które już znajdują się w serwisie. Do akcji dołączyli się też Polscy twórcy.
Sukces rokuSukcesem był największy steaming w historii YouTube: walka dwóch YouTuberów, KSI vs Logan Paul. To kasowe widowisko pokazało, że co jest teraz wielkim osiągnięciem YouTube, może wiązać się z zagrożeniami, które zawisną nad przyszłością takich wydarzeń na platformie. Osobiście nie jestem wielkim fanem, ale warto o tym wspomnieć.
W Polsce medialnie wygrywa kampania #sexedpl prowadzona przez Anję Rubik do której włączyli się m.in. Dorota Masłowska, Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Radzimir Dębski, Maffashion czy Robert Biedroń. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na potrzebę edukacji seksualnej, która w naszym kraju, zarówno w domach, jak i szkołach, niestety nadal traktowana jest bez należytej uwagi.
Porażka rokuOgłoszenie wycofania się Showmax’a z Polski decyzją właściciela. Szkoda bo to Showmax wyprzedził Netflix’a w kwestii wyprodukowania pierwszego polskiego serialu i miał dobrą ofertę uzupełniającą inne serwisy.
Człowiek rokuKoronacja Shane'a Dawson jako króla YouTube w 2018 roku jest niezaprzeczalna, za każdym razem, gdy umieszcza film dokumentalny internet się zatrzymuje. Kto powiedział, że format, który trwa ponad godzinę nie obejrzy się na YouTube? Jego seria “Mind of Jake Paul” miała po ponad 20 milionów obejrzeń na odcinku. Shane dotyka bardzo ważnego tematu: czy nieprzerwany “shitshow” na YouTube jest wynikiem tego jak zaprojektowana jest platforma, czy też jest coś zasadniczo nie tak z najpopularniejszymi artystami na platformie?
A z innej beczki, takie ruchy podobają mi się najbardziej jak to co zrobiła Areta Szpura. Jeszcze niedawno znana jako współwłaścicielka odnoszącej międzynarodowe sukcesy polskiej marki modowej Local Heroes, wywróciła swoje życie do góry nogami. Zrezygnowała z firmy i aktywnie działa na rzecz środowiska i chce nauczyć Polaków zrozumienia i świadomości wpływu człowieka na ekologię.
Kampania / projekt rokuDla Labcon na pewno projekt Make Up in the City dla Maybelline New York, za który dostaliśmy dwie statuetki Effie za skuteczny branded content i szerokie wykorzystanie działań z influencerami, które potrafiliśmy dobrze zmierzyć.
Z polskiego podwórka kampania dla Netflixa promująca serię "Czarne Lusterko", gdzie Netflix zaufał i zaangażował topowych YouTuberów: G.F. Darwin, Martina Stankiewicza, emce kwadrat i Krzysztofa Gonciarza.
Premiera / debiut / nowość rokuPołączenie aplikacji Musically z bardzo popularną w Chinach aplikacją Tik Tok, która zaczyna mocno działać w Europie i na pewno wypełni luki po Snapchacie.
Debiutem roku jest też Rafał Gębura, zaczął swój kanał “7 metrów pod ziemią” pod koniec 2017 roku, ale to w 2018 roku pokazał konsekwencję i jakościową publicystykę na YouTubie.Co pokazuje, że widzowie YouTuba nie chcą oglądać tylko lekkich treści, challenge'y, tutoriali, filmów komediowych, ale też wartościowy content.
Trend rokuRola influencerów w kampaniach, nie jako wsparcie, ale bardzo często jako główna oś komunikacji.
Widzimy coraz więcej zintegrowanych działań pomiędzy TV/VoD a YouTubem np. program Polsat “Lepiej późno niż wcale” z Masnym, czy w kampanii Labcon dla BBC wykorzystanie Kasi Gandor i Radka Kotarskiego.
Również coraz większą popularnością cieszą się formaty gdzie YouTuberzy zapraszają innych YouTuberów i przeprowadzają z nimi rozmowy, wywiady, kręcą o nich dokumenty.
Prognoza na 2019 rokWzrost znaczenia social mediów, w tym YouTube, w kampaniach społecznych przy naprawdę istotnych tematach. Zalążkiem tego może być akcja Anji Rubik #sexedpl. Nawet jeśli jest to tylko slacktivism, to dobrze, że influencerzy coraz chętniej angażują się w działania, które są dla nich naprawdę ważne, a przy tym ich głos jest faktycznie istotny.
Nadal obszarem gdzie będzie dużo się działo to gaming i e-sport, tutaj możemy się spodziewać ciągłych wzrostów.
Robert Sosnowski, CEO Grupy BPR, właściciel Reach A Blogger
Wydarzenie rokuW tym roku głośnym wydarzeniem związanym z influencer marketingiem w Polsce był GonKon. To wydarzenie zorganizowane przez Krzysztofa Gonciarza i innych twórców należących do kolektywu Tofu Media. Wydarzenie miało łączyć internet, YouTube’a i sztukę. Można było spotkać się z influencerami, wziąć udział w prelekcjach, warsztatach, zrobić zdjęcia w specjalnie przygotowanych instalacjach. Event miał za zadanie podkreślić ogromną rolę YouTube’a w dzisiejszej popkulturze. Jak było na GonKonie naprawdę? Według mnie przerost formy nad treścią, ale sądząc po reakcjach fanów pod filmami z wydarzenia, to event ten był dużym sukcesem. Jest to pierwsze tego rodzaju wydarzenie zorganizowane przez influencera w Polsce.
Sukces rokuUważam, że sukcesem roku są coraz większe, samodzielne działania biznesowe influencerów. Przykładem tutaj może być odłączenie się od sieci partnerskich i stworzenie kolektywu twórców internetowych Tofu Media poprzez Krzysztofa Gonciarza. Na świecie trend ten jest jeszcze bardziej zauważalny. YouTuber Jon Olsson wypuścił własną markę odzieżową, która okazała się ogromnym sukcesem, a asortyment wyprzedany w 2 dni od premiery. Świetnie pokazuje to jak będąc influencerem, dzięki dobrej strategii, można budować dochodowe biznesy.
Porażka/rozczarowanie rokuInstagram dawniej bazował tylko na zdjęciach, ale dłuższego czasu zauważamy mocne skupienie się na treściach wideo. Z racji tego powstała aplikacja IGTV, która umożliwia publikowanie filmów nie dłuższych niż godzina. IGTV miał być konkurencją dla YouTube’a, ale w tym momencie wydaje się to niemożliwe. Sukces aplikacji nie jest tak spektakularny na jaki liczyli twórcy. Nie znam przykładów YouTuberów, którzy przenieśli swój kanał do IGTV. Ale nie pozostaje nam nic innego jak śledzić rozwój aplikacji w przyszłym roku.
Człowiek rokuCzłowiek roku to bardzo górnolotne określenie, niemniej jednak warto przywołać tutaj Radka Kotarskiego. Jest to przykład influencera, który przekuł swoje działania w social mediach w wielki, biznesowy sukces, który działa coraz prężniej. Zakładał sieć partnerską LifeTube, brał udział w reklamach banku Millennium, był reżyserem i prowadzącym programu historycznego w TV, wydał już 3 książki i jest jeszcze założycielem wydawnictwa Altenberg. Wydawnictwo na przełomie 2017/2018 w ciągu 4 miesięcy zarejestrowało przychód w wysokości 7 milionów złotych. Cały czas do wydawnictwa dołączają kolejni influencerzy, a to dopiero początek. Trzeba przyznać Radek ma głowę do biznesu i wie jak robić YouTuby.
Serwis / kampania / projekt rokuInfluencer marketing nadal jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałęzią działań marketingowych. Większość firm już współpracuje z influencerami oraz zwiększa budżety na te działania w przyszym roku. Nic więc dziwnego, że powstaje coraz więcej portali, które usprawniają i skracają drogę influencer-marka. W Polsce takim przykładem jest platforma Reach a Blogger (która co roku odnotowuje zwielokrotnienie przychodów). Na świecie takimi platformami są np. AspireIQ czy Upfluence. Coraz więcej małych startupów próbuje swoich sił w influencer marketingu i nie zanosi się, aby ta tendencja malała.
Premiera, nowość rokuBez wątpienia najbardziej spektakularnym debiutem na polskim YouTubie jest kanał Kamerzysta. Zebranie 1 miliona subskrybcji zajęło mu tylko 57 dni (!). Nie wiem co musiałoby się wydarzyć, aby ktoś był w stanie pobić ten rekord. Smutne jest to, że mnóstwo wartościowych kanałów nigdy nie osiągnie takiego wyniku. Oczywiście taki sukces nie byłby możliwy, gdyby nie powiązanie Kamerzysty z kanałem Lord Kruszwil. Kanał ten tworzy właśnie Kamerzysta wraz z chłopakiem przedstawiającym się jako Marek. Trzeba przyznać, że pomysł z ograniem luksusu i pokazywanie jak żyć niczym lord, sprawdził się idealnie i odniósł ogromnym sukces.
Trend rokuTrendem roku jest zwiększanie coraz większa liczba współprac influencerów i marek za pomocą dedykowanych platform. Takie platformy dają wiele korzyści zarówno influencerom, jak i klientom - poprawiają szybkość, jakość, bezpieczeństwo i ułatwiają rozliczanie współprac; przykładowo przez platformę Reach a Blogger zostało zrealizowanych już ponad 9000 płatnych współprac influencer-marka. Prognoza na 2019 rokCoraz więcej marek własnych zakładanych przez influencerów.











