##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-agencje-interaktywne-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2016-roku ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2015-roku-jaki-bedzie-2016-rok-wydawcy-sieci-domy-mediowe ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-social-media-prognozy-na-2016-wydawcy-i-agencje ##
Agnieszka Maciaszek, dyrektor mobile i wideo w Grupie Interia.pl

Wydarzenie rokuWydarzeniem, które odbiło się szerokim echem na całym świecie był Mobilegeddon, czyli kwietniowa zmiana algorytmu Googla, dająca pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania stronom dostosowanym do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
W Polsce dużym wydarzeniem na rynku było wprowadzenie w ramach Polskiego Standardu Płatności usługi BLIK. Ten nowoczesny system płatności (doceniony też na świecie), z którego, według deklaracji twórców, korzysta już ponad milion osób w Polsce, to na pewno powód do dumy.
Sukces rokuSukcesów nie brakowało. Myśląc bardzo szeroko o rynku mobilnym i telekomunikacyjnym, jednym z nich, dotyczącym zarówno Polski, jak i całej Europy, było wypracowanie porozumienia dotyczącego zniesienia opłat roamingowych za połączenia i przesył danych w Unii Europejskiej. Swoboda komunikacji i dostępu do informacji to bez wątpienia jeden z wyznaczników rozwoju rynku.

Porażka rokuBłądzić jest rzeczą ludzką, dlatego nie chciałabym oceniać niczyjej pracy w kategoriach porażki. Jeśli tylko owa „porażka” została zanalizowana i wyciągnięto z niej wnioski, można ją potraktować jako cenną lekcję na przyszłość. Czego twórcom wszystkich projektów, które nie odniosły spodziewanego sukcesu, szczerzę życzę.
Człowiek rokuBranża jest na tyle szeroka, a rynek rozwija się tak dynamicznie, że trudno wskazać Człowieka roku. Zwykle bywa tak, że na sukcesy pracują całe zespoły, w związku z tym nie wskażę nikogo z imienia i nazwiska.
Serwis / aplikacja / projekt rokuKolejny raz okazało się, że najprostsze pomysły są najlepsze. Udowodnili to twórcy aplikacji Periscope, którą w pierwszym kwartale tego roku kupił Twitter. Aplikacja umożliwiająca transmisje wideo prowadzone na żywo z dowolnego zakątka świata, przy użyciu telefonu lub tabletu, bez skomplikowanych urządzeń i infrastruktury, jest po prostu genialna w swojej prostocie.

Jeśli chodzi o rynek polski to w moim odczuciu rok 2015 należał do Snapchata. Mimo, że aplikacja nie jest nowością, to na rodzimym rynku dopiero teraz zaczyna zyskiwać na popularności, a co za tym idzie, coraz więcej marek zaczyna się komunikować ze swoimi użytkownikami/klientami właśnie przez ten kanał. Według różnych danych, liczba użytkowników aplikacji w Polsce waha się pomiędzy 0,5 a 1 mln. To już spory potencjał dla marketerów, choć zapewne specyfika Snapchata może dla nich stanowić też nie lada wyzwanie.
Trend rokuJeśli chodzi o trend roku w Polsce to w mojej opinii był to rozwój i popularyzacja płatności mobilnych. Patrząc na ten fakt przez pryzmat rynku m-commerce, można śmiało powiedzieć, że BLIK wyznacza trendy w tym zakresie nie tylko w Polsce. Z takiej perspektywy widać, że wszystko, co najlepsze w tym segmencie, wciąż jeszcze przed nami.

A wśród światowych trendów trudno przejść obojętnie wokół tego, co dzieje się obecnie na rynku VR. Takie wydarzenia jak partnerstwo Netflixa z Oculusem czy Google Cardboard dodawane do prenumeraty „New York Timesa” każą przypuszczać, że wirtualna rzeczywistość powoli, aczkolwiek skutecznie, wkracza pod strzechy i nie jest już domeną kilku zapaleńców. Wirtualna rzeczywistość w połączeniu z technologią 3D może stworzyć, a właściwie już stwarza, nieograniczone możliwości nie tylko na polu gier, rozrywki i wideo ale także w takich dziedzinach jak na przykład medycyna. W moim odczuciu w ciągu najbliższych lat takie zjawiska jak wideo 360 stopni czy terapia z użyciem narzędzi wykorzystujących elementy wirtualnej rzeczywistości nie powinny być już tylko technologiczną nowinką.
Prognoza na 2016 rokLiczba urządzeń mobilnych, zarówno na świecie, jak i w Polsce wciąż wzrasta. Myślę, że nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że rynek mobile czekają kolejne wzrosty, zwłaszcza jeśli chodzi o reklamę, także w obszarze mobilnego social media marketingu. W roku 2016 dynamicznie rozwijać się też powinien wspomniany przeze mnie rynek VR, szczególnie, jeśli zgodnie z obietnicą twórców, na początku roku do sprzedaży wejdą okulary Oculus Rift. Nie zapominajmy, że w tym wyścigu o konsumenta walczyć będą też Sony z okularami Morpheus VR dla PlayStation 4, a także Microsoft ze swoim projektem Hololens.

W Polsce w roku 2016 nadal dynamicznie będą rozwijać się płatności mobilne oraz rynek m-commerce. Dynamika wzrostu rynku reklamy mobilnej nieco wyhamuje, jednak, obok wideo, będzie to najszybciej rosnący segment. Podobnie jeśli chodzi o mobilne wideo – konsumpcja treści tego typu na urządzeniach mobilnych będzie wzrastać. Na naszym rynku nie wróżę wielkiego sukcesu sprzętom z kategorii wearables, nadal pozostaną one niszowymi zabawkami geeków.
Łukasz Makowski, CEO agencji Looksoft

Wydarzenie rokuZa jedno z najważniejszych wydarzeń mijającego roku z pewnością zaliczyć możemy premierę AppleWatch, Samsunga Galaxy S6 oraz iPhone 6S.
Wszyscy czekali na te produkty a producenci zadbali, aby użytkownicy z odpowiednią motywacją podeszli do zakupu tych produktów. Za ważny moment dla branży ( może mniej za wydarzenie) można uznać fakt iż w 3 kwartale 2015 roku Facebook oficjalnie stał się firmą „mobile-first”. A grupa użytkowników korzystających z Facebooka tylko poprzez sprzęty mobilne stała się grupą dominującą. To pokazuje, że nikt już nie zadaje pytań, kiedy będzie „rok mobile”.
Sukces roku / porażka rokuZa sukces roku uważam wysyp wszelkiego rodzaju zegarków, bo długo oczekiwane wreszcie się pojawiły. Jednocześnie za porażkę uznaję na razie ich użyteczność oraz długość działania na jednym naładowaniu baterii. Czas 24 godziny (a przy intensywniejszym wykorzystaniu nawet mniej) uważam ze stanowczo niewystarczający w zastosowaniach zarówno sportowych, rozrywkowych a tym bardziej biznesowych. Sam łapię się na tym że jeżeli zapomnę "podładować" zegarek to wieczorem lub już popołudniu może mnie czekać czarny ekran zamiast widoku kolorowego menu. Wierzę jednak ze tak jak w przypadku smartfonów poszczególne branże stopniowo przekonywały się do wykorzystania dedykowanych funkcjonalności aplikacji w polepszeniu efektywności, ograniczeniu kosztów czy optymalizacji procesów. Tak samo zegarki z czasem znajdą swoje rzeczywiste i mierzalne zastosowanie nie będąc jedynie gadżetem pozwalającym na szybką ocenę, kto z siedzących przy stole należy do wyznawców Apple.

Za sukces roku uważam, że System płatności mobilnych SkyCash zajął drugie miejsce w rankingu najbardziej dynamicznych firm „Technology Fast 50 CE”, zajmując jednocześnie pozycję nr 1 spośród firm z Polski. Fast 50 CE to wydarzenie o silnym paszporcie międzynarodowym, firmowane przez globalną markę a fakt, iż SkyCash zdobył w tym rankingu tak wysoką pozycję, świadczy moim zdaniem niezaprzeczanie, iż jest to sukces który warto docenić.
Kampania / projekt / aplikacja rokuW 2015 roku było wiele udanych kampanii o odpowiednio wysokich wynikach. Mi najbardziej w pamięci utkwiło jednak działanie firmy L'oreal a dokładnie Aplikacja Makeup Genius L’oreal. Jej funkcjonalność oraz zupełność w dopasowaniu do oferty i celów marki oraz jakość wykonania to moim zdaniem wzór do naśladowania dla innych.
Trend rokuZa sprawą inwestycji Facebooka w firmę Oculus oraz skalę jaką ten ruch nadał rozwiązaniom VR uważam, że z pewnością trend wykorzystania Virtual Reality w różnorodnych zastosowaniach będzie się w 2016 pogłębiał. Już teraz widać mnogość platform, projektów, produktów dla wszelkich branż z wykorzystaniem Virtual Reality oraz ich zapowiedzi na 2016 rok. Rozwiązania healthcare pozwalające niemalże w rzeczywistości zmierzyć się z dolegliwościami ciała , rozrywka i edukacja w unikalnym bo pozwalającym na "realne” doświadczanie emocji poziomie czy użyteczność wkraczająca także w biznesowe zastosowania to moim zdaniem czynniki które predestynują VR do miana trendu roku.

Prognoza na 2016 rokPod koniec 2014 roku prognozowałem wzrost zainteresowania technologią beaconów. Tak tez się stało, aczkolwiek uważam że prawdziwy boom zastosowań beaconów mamy ciągle jeszcze przed sobą. Dziś patrząc na rynek rozwiązań, sądzę że w 2016 roku wiodącymi będą zastosowania Virtual Reality. W tej materii rynek też jest bardzo dynamiczny i spodziewał bym się także, że szybko znajdą się zastosowania dla HoloLens, gdzie mamy mieć możliwość unikalnego połączenia świata rzeczywistego ze światem wirtualnym co stanowi zupełnie nowe podejście do rozwiązań VR. Coraz większą wagę przywiązywałbym do bezpieczeństwa związanego z naszą obecnością w sieci poprzez wszelkiego rodzaju IoT. Nasza tożsamość jest coraz bardziej widoczna w sieci a poprzez nasze działania w portalach społecznościowych jesteśmy coraz bardziej "nadzy na polu" w zakresie informacji krążących o nas po sieci. Takie działania rodzą oczywiste korzyści związane z wręcz idealnym dopasowaniem ofert „z sieci” do naszych oczekiwań, możliwości i pragnień, ale rodzi to także obawę przed nieodpowiednim wykorzystania tych informacji nie koniecznie w dobrej wierze i z pozytywnych pobudek.

Człowiek roku/pomysł rokuZa człowieka roku uznałbym Papieża Franciszka, a właściwie osoby świeckie i duchowne z Fundacji Misericors, które wymyśliły funkcjonalność aplikacji Misericors,którą Papież Franciszek otrzymał 17 grudnia na 79 urodziny, a którą LookSoft miał zaszczyt realizować. Aplikacja Misericors służy do promowania wśród młodych ludzi postaw czynienia dobrych uczynków i oferuje możliwość opublikowania o tym informacji na portalach społecznościowych.Ta bardzo ciekawa idea, idealnie wpisuje się w trend dzielenia się przez młodych ludzi tym co ich otacza i czym żyją na portalach społecznościowych, a warto aby dzielili się pozytywnymi wydarzeniami i emocjami w ich życiu. Aplikacja to idealne połączenie szczytnego celu, możliwości smartfonów oraz trendów społecznościowych wśród młodzieży.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Wirtualna Polska, Cube Group, K2, MEC, Selectiv, Goldbach Audience, Adrino, Mobile Rockets, Mobiem, i Digital Virgo.
Piotr Rytel, product manager w dziale mobile Grupy Wirtualna Polska
Wydarzenie rokuW Polsce - GfKDla rynku mobilnego - GfK Polonia i jej nowe badanie PL@NET, czyli następca Megapanelu. W ramach badania będą mierzone nie tylko odsłony stron internetowych wykonywane przez urządzenia mobilne, ale także zachowania w aplikacjach mobilnych. Aplikacje mobilne będą lepiej oskryptowane, plus to też szybsza publikacja wyników.
Niestety, gemiusowe SDK było nieefektywne, zakładam więc, że teraz więcej wydawców zdecyduje się brać udział w rankingu oraz będzie mogło skutecznie mierzyć streamy wideo w swoich aplikacjach. Miejmy nadzieję, że w końcu powstanie zestawienie rzetelnych danych dotyczących ruchu w polskich aplikacjach mobilnych, co pozwoli na większą atencję przychodową w torcie reklamowym.
Na świecie - zmiany algorytmu Google’aNajważniejszym wydarzeniem mobilnym 2015 były działania Google’a, które w różny sposób wspomogły ruch mobilny. Przede wszystkim tzw. „Mobilegeddon”, czyli mechanizm, który mocno filtrował strony niedostosowane do mobile (lub posiadające jakieś niedoskonałości, wykrywane przez automat Google’a). Część stron bez wersji mobilnych po prostu zniknęła z pierwszych stron wyników wyszukiwania niektórych fraz.
Kolejne zmiany Google’a dotyczyły podnoszenia jakości stron mobilnych. Zaczęto analizować szybkość ładowania się stron (co, jak wiemy, było „podkładką” pod postępującą integrację z ekosystemem Google’a, czyli wymuszeniem na wydawcach wystawienia specjalnych wersji stron opartych o zasady tzw. Google AMP, które mają dodatkowo przyspieszać ładowanie się stron mobilnych), a także gęstość siatki reklamowej. Mobile miał do tej pory w miarę „cywilizowaną” siatkę w stosunku do desktopu – pośrednio wpłynęło to, w pewnym stopniu, na ruch mobilny.
Na koniec warto wspomnieć o kolejnej aktualizacji algorytmu, która miała wejść jeszcze w tym roku, czyli RankBrain. Jedną z jego właściwości będzie lepsze przetwarzanie języka naturalnego (szczególnie podczas używania kolokwializmów, czy skrótów myślowych). Wpłynie to na większą precyzję i skuteczność wyszukiwania po transkrypcji mowy. To na pewno kolejny krok milowy w ewolucji mobilnego searcha.
Sukces rokuZa sukces roku mógłbym uznać działania adtechowe, jakie prowadzi netsprint – jedna z najbardziej dojrzałych spółek tego typu w Polsce. Ich automatyzowana reklama natywna (oparta na mechanizmie ContentStream i integracji z ostylowaniem serwisu wydawcy), pozwoliła tworzyć kilka placementów „on top” dla każdego serwisu (nie zwiększając odczucia clutteru), a także dotrzymać kroku wielkim i możnym świata mobilnego, którzy sprzedają swoje powierzchnie tylko w oparciu o zautomatyzowaną reklamę natywną .Mowa tu o Google’u i Facebooku.
Ich drugim niezwykle interesującym działaniem było nawiązanie strategicznej współpracy z Listoniciem, w ramach której dodano do netsprintowego DMP kilkaset profili zakupowych, co wzbogaciło netsprint o dane o użytkownikach, a także jest przyczynkiem (gdy Netsprint zacznie zbierać geolokalizacje z koordynat) do wsparcia algorytmu o geolokalizowane intencje zakupowe, czy poszczególne etapy customer journey odbywające się na smartfonie.
ŚwiatOd kilku lat, wzrost przychodów Facebooka z mobile, które przekroczyły już 70 proc. i prawdopodobnie w 2016 roku osiągną pułap 90 proc. Widać, że polityka nierozbudowywania biznesów desktopowych (która w planach krótkoterminowych miałaby zapewne istotny impact przychodowy) i większa atencja na przystosowanie się do mobile’a w dwóch aspektach - przez skupienie uwagi na aplikacji natywnej w zakresie formatów reklamowych oraz polepszenie kwestii adtechowych i trackingowych - dała nadzwyczajny efekt. Facebook nie tylko dostosował się do nowego świata, ale także wyznaczył standardy targetowania i konsekwentnie, z roku na rok, powiększa ogólny zysk netto.
Porażka rokuNie potrafię znaleźć spektakularnej porażki w Polsce.
Na świecie: Zamknięcie projektu Astoria, który miał znacznie zwiększyć liczbę aplikacji w windowsowskim marketplace, przez łatwe przekompilowanie aplikacji z Androida na Windows Phone’a, bez większych ingerencji w kodzie. Myślę, że trwały brak atencji wydawców na ten kanał dystrybucji aplikacji natywnych będzie istotną barierą wzrostu dla samego Microsoftu i suma summarum, udział Windows Phone’a będzie spadał na rzecz Androida i iOSa.
Człowiek rokuNie potrafię wskazać człowieka roku w branży mobile. Myślę, że to dlatego, że w dzisiejszych czasach na sukces pracują sztaby ludzi, a charyzmatyczni liderzy troszczą się głównie o PR i odpowiednie „sprzedanie tematu” szerszej publiczności.
Serwis / projekt rokuW Polsce najciekawszym projektem roku była długotrwała akcja aplikacji kuponowej Qpony realizowana wraz z siecią sklepów Factory Outlet. Objęła łącznie 280 sklepów i 10 tys. użytkowników. Na 250 tys. userbase to bez wątpienia dużo. Gdy użytkownik ma włączony bluetooth i znajdzie się w zasięgu beacona, aplikacja wysyła notyfikację push z kuponem. Pozwala to skutecznie analizować atrybucję ruchu w sklepie z kanału mobilnego.
ŚwiatNajciekawszym projektem jest aplikacja Notify od Facebooka. To kolejny krok giganta na drodze „odbierania chleba” wydawcom kontentowym w obszarze newsowych notyfikacji push. Sam produkt będzie wymagał jeszcze wielu integracji, ale kiedy FB zacznie sam agregować kontent (na co miał ochotę w aplikacji Paper) i będzie jeszcze sprawniej dowozić ruch poprzez dopasowaną pod każdego użytkownika politykę pushową, będzie nie do zatrzymania.
Trend rokuW mojej opinii trendem roku na świecie jest działalność Google’a, która zredefiniowała całą naszą wiedzę na temat intefejsu człowiek-komputer, czyli przyszłości interakcji użytkownika z wyszukiwarką internetową. Pierwszą zapowiadaną innowacją będzie zwiększenie precyzji rozumienia języka naturalnego (po transkrypcji do tekstu pisanego), aby skrócić czas wpisywania frazy. Po drugie, badanie kontekstu określonych słów, szczególnie po zagregowaniu danych z geolokalizacji czy beaconów, albo poprzez funkcję „now on tap” aplikacji, w której aktualnie jesteśmy. W końcu, wykorzystanie personalnych informacji zgromadzonych w usługach takich jak Google Maps czy G-mail, które będą wpływały na polepszenie wyników wyszukiwania. To wszystko ma spowodować, że monopol Google’a na dystrybucję ruchu SEO będzie niezachwiany przez kolejnych kilka lat.
Prognoza na 2016 rok„Messanging is eating the world” - myślę, że w 2016 zaczniemy coraz mocniej odczuwać integrację wielu usług, gdzie punktem dystrybucyjnym jest appka messangingowa. Pionierem w tym zakresie jest Azja, szczególnie Chiny i Hongkong, gdzie aplikacje WeChat czy Line już dawno przestały być tylko messangerami, a są istotnym marketplacem dla retailu, zarówno online’owego, jak i tradycyjnego, offline’owego. Płatności, zamawianie taksówki, przesyłanie pieniędzy, oferty pracy krótkoterminowej, randki, na usługach bankowych skończywszy – to wszystko sprawia, że zaczyna się zacieśniać model „w 90% czasu używam tylko 4 appek”, w którym zaczynają rządzić potężne kombajny z istotnym zwornikiem ruchu i zintegrowanymi, licznymi usługami zewnętrznymi.
Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group
Wydarzenie rokuKolejne premiery iPhone’a oraz iWatcha. Mimo wyczuwalnego braku Steve’a Jobsa, naczelnego wizjonera świata consumer IT, Apple wciąż wprowadza innowacje, nowe produkty. O ile kolejne wersje iPhone’a są pewnymi dodatkami, to wciąż wdrażane są rozwiązania innowacyjne (np. 3D Touch) i nawet jeśli teraz jeszcze developerzy ich nie wykorzystują, wkrótce zaczną to robić. iWatch traktuję jako próbę masowego upowszechniania smartwatchów (choć to akurat nie jest model dla mnie, ponieważ nie chciałbym być ciągle podłączony i do iPada, i do smartfona, i jeszcze do smartwatcha).
Rośnie ponadto konsumpcja internetu mobilnego, a co za tym idzie - zwiększają się oczekiwania konsumentów względem contentu, jaki dostają. Chcą: więcej, lepiej, wygodniej, bardziej interaktywnie.
Sukces rokuW Polsce to będzie z pewnością wprowadzenie systemu płatności mobilnych BLIK. Ponad pół miliona transakcji w niecały rok od wprowadzenia tego systemu można uznać za ogromny sukces bankowości mobilnej. Potencjał jest ogromny i mam nadzieję, że go nie przegapimy.
Kolejnym sukcesem jest absolutna zmiana w myśleniu o internecie mobilnym i przez konsumentów, i przez marketerów. Marketerzy nie traktują już działań mobilnych jako ciekawostki, którą warto mieć, ale jako coś absolutnie obowiązkowego – na równi z desktopem. Zwłaszcza że w przypadku bardzo wielu branż (moda, rozrywka) to właśnie internet mobilny gra pierwsze skrzypce, nie desktop.
Można tez powiedzieć, że sukcesem konsumenckim jest zmiana pewnych zachowań. W bardzo krótkim czasie na całym świecie serwisy randkowe zostały zmarginalizowane przez jedną prostą aplikację Tinder. Bycie na Tinderze przez singla nie jest „krzywo” odbierane przez znajomych tak jak np. było kiedyś z profilem na Sympatii. Świat się zmienia – teraz wszystko jest mobile i „fast”, a wszystko, co mobile, jest „trendy”.
Porażka rokuM-commerce w Polsce w zasadzie wciąż raczkuje. Owszem mamy bardzo duży udział ruchu w sklepach internetowych (zależnie od branży) przez mobile, ale tych konwersji jest bardzo mało. Wciąż to są „oglądacze”, którzy może i wybierają produkty na smartfonie, ale transakcji dokonują na laptopie czy tablecie.
Drugim takim elementem będzie brak jednego spójnego i upowszechnionego systemu płatności mobilnych, który pozwalałby na przybliżenie naszego rodzimego m-commerce do tego, co jest w Wielkiej Brytanii, gdzie 35 proc. transakcji w sklepach online dokonuje się właśnie z komórki.
Kolejną porażką jest brak umiejętności zmonetyzowania mobilnego internetu. Reklamodawcy wciąż nie poczuli biznesu w budowaniu własnych aplikacji i monetyzowaniu ich. Na tym polu dopiero raczkujemy, a przewagi aplikacji mobilnej nad stroną RWD świadomy jest już przecież chyba każdy.
Człowiek rokuKobieta, która spędza każdą wolną chwilę z komórką, przeglądając sklepy modowe. Mobilny internet jest Kobietą, która robi zakupy przez komórkę, rozmawia ze znajomymi przez Facebook Messengera i umawia się na randki na Tinderze.
Kampania / projekt rokuBrak. Ciężko jest zrobić spektakularną kampanię w internecie mobilnym, która zapadnie w pamięć na dłużej. Cieszy mnie natomiast, że coraz więcej formatów mobilnych jest interaktywnych, a nie jest to jedynie zwykłe przełożenie prostego displaya z desktopu na mobile.Pamiętam case study kampanii wykorzystującej Snapchata oraz H&M – pomysł fajny, ale zbyt niszowy ze względu na swój zasięg, aby nazwać to kampanią roku.
Trend rokuTrendów jest kilka, bo „mobile” rośnie tak szybko, że nie można jednoznacznie wskazać jednego:a) Grupa osób, dla których telefon komórkowy czy tablet to jedyna forma dostępu do internetu (w życiu prywatnym), powiększa się. Coraz mniej ludzi potrzebuje laptopów.b) Mobile video, czyli konsumpcja contentu video na urządzeniach mobilnych.c) Augmented reality (tak wiem, to już było, ale teraz zaczyna powstawać coraz więcej aplikacji wykorzystujących tą technologię, np. Tylko)d) Mobile dating (Tinder). Trend będzie się nasilał i ludzie zamiast rozmawiać ze sobą i chodzić do klubów poprzez geolokalizację będą wyszukiwać ciekawe osoby w swoim otoczeniu, otwarte na nowe znajomoście) Umocnienie serwisów audiostreamingowych (Spotify, Tidal, Apple Music, Deezer). Już zakorzeniły się w naszym życie, a niektóre z nich oferują wręcz jakość CD. Producenci sprzętu muzycznego (łącznie ze sprzętem audiofilskim) w tej chwili nie wypuszczają żadnego produktu, który nie jest zintegrowany przynajmniej z jednym serwisem streamingowym.
Prognoza na 2016 rokNajważniejsze: coraz więcej sklepów internetowych oraz serwisów będzie miało więcej niż 50 proc. ruchu mobilnego – i to znacząca zmiana pokoleniowa i technologiczna, na którą trzeba być gotowym. Nie wystarczy w tej chwili samo dostosowanie strony pod urządzenia mobilne. Potrzebne jest głębokie „zanurzenie” w sposób myślenia konsumenta mobilnego! Konsumenta, dla którego małe urządzenie w kieszeni, jest jedyną bramą do internetu.
Mikołaj Machowczyk, dyrektor strategii technologicznej w K2
Wydarzenie rokuPolska: Walka o rynek przewozów i taksówek. I to niekoniecznie z klasycznymi korporacjami taksówkowymi, a bardziej walka kilku wiodących platform pomiędzy sobą o wpływy w Polsce - Uber / MyTaxi / iTaxi. Wzmożona działalność marketingowa, agresywne promocje, ciągłe uatrakcyjnianie oferty świadczą, że walka o ten rynek jest bardzo zaciekła i nadal nierozstrzygnięta.
Świat: Premiera Apple Watch. Ale nie dlatego, że to rewolucyjne urządzenie, tylko bardziej przez fakt, że wejście Apple na rynek wearable uwiarygadnia, że ten segment rynku nie jest przejściową fanaberią, tylko ma przed sobą poważną przyszłość. W tym roku urządzenia smartwatche innych producentów zaczęły wychodzić z wieku niemowlęcego (Pebble, Android Wear), a fitness trackery zaczęły trafiać pod strzechy (Fitbit, czy rewelacyjnie tani Xiaomi Mi Band).
Sukces rokuUruchomienie Polskiego Standardu Płatności i BLIK zrzeszającego kilka największych polskich banków w jednej platformie płatności mobilnych. To bardzo ożywcze zjawisko, że na co dzień konkurujące ze sobą podmioty potrafią się ze sobą porozumieć, aby dzięki skoordynowanym działaniom pomóc rosnąć branży płatności mobilnych.
Porażka rokuLipcowa rekomendacja KNF zabraniająca bankom tworzenie anonimowych rachunków technicznych, z których do tej pory korzystały wiodące polskie platformy płatności mobilnych. Likwidacja anonimowego pieniądza elektronicznego wprowadza wymóg potwierdzania tożsamości przy rejestracji w aplikacjach za pomocą dowodów osobistych czy mikroprzelewów, co dramatycznie podnosi próg wejścia dla konsumentów i hamuje rozwój popularności tego typu rozwiązań.
Trend rokuPolska: Jako agencja przestaliśmy potrzebować pokazywać naszym klientom statystyki ile Polaków ma smartfony, które były podstawą każdej dyskusji o potencjalnej aplikacji mobilnej przez ostatnie 5 lat. Wszyscy zdajemy sobie już sprawę, że smartfon jest kompletnie powszechny i stanowi element codzienności, co świetnie wróży na przyszłość tej branży.
Świat: TLDR. W mobile króluje krótka interakcja i komunikat obrazkowy, który można podczas tej krótkiej chwili przyswoić. Stąd ogromna popularność aplikacji takich jak Snapchat (oczywiście Snapchat sam w sobie, ale warto wyróżnić genialny Discover - obrazkowy format prezentacji newsów), Vine, Tinder czy Wish.
Prognoza na 2016 rokPolska: Liczę na falę rozwiązań mobilnych wstrząsających skostniałymi polskimi mini-rynkami. Polskie branże przewozów taksówkowych i jedzenia z dostawą już tego doświadczają, a następne czekają na impuls ze strony rozwiązań mobilnych. A do przedefiniowania jest wiele.
Świat: Przyszły rok upłynie na rewolucyjnych zmianach na obrzeżach samej branży mobilnej, czyli w kategorii wearable i Internet of Things. Wejdą nowe urządzenia, wykreowani zostaną nowi, dotychczas anonimowi producenci, powstaną nowe standardy, przypadki użycia itp. Duzi gracze ze swoimi Apple HealthKit, HomeKit, Google Fit czy Microsoft HealthVault pokazują, że są gotowi brać w tym udział.
Piotr Adamczyk, szef działu mobile w MEC
Wydarzenie rokuPremiera iPhone 6s. Po niej, chyba już nikt nie ma wątpliwości, że potencjał Apple się - delikatnie ujmując - wyczerpał. Jeżeli nowością w smartfonie ma być lepsza rozdzielczość kamery, lepszy czytnik linii papilarnych, nowy stop aluminium obudowy i eleganckie akcesoria, to znaczy że zmierzamy w złym kierunku. Wiele zbędnych chyba wodotrysków, a najważniejsze kwestie – jak chociażby wydajność baterii – pozostają nierozwiązane. Mam nieodparte wrażenie, że z iPhone ludzie korzystają już tylko z przyzwyczajenia.Czyżby miał się powtórzyć scenariusz Nokii? Chyba już czas, by ktoś zamieszał na rynku smartfonów.
Sukces rokuWirtualna rzeczywistość schodzi na ziemię i staje się czymś przystępnym. Nie wymaga już drogiej i skomplikowanej technologii. Google Cardboard lub jego tańsze zamienniki są dostępne za mniej niż 10 dolarów. Dostępne są aplikacje, dzięki którym sami możemy robić zdjęcia 360, a te wyświetlać na okularach VR. Wygląda na to, że każdy z nas niedługo będzie mógł mieć swoje studio Virtual Reality. Z drugiej strony mamy super zaawansowane narzędzia takie jak Oculus Rift Facebooka czy HoloLens Microsoftu. Krok w kierunku rozwijania ludzkiej kreatywności. Niewątpliwy sukces.
Porażka rokuDla mnie - Apple Watch. Urządzenie, którw właściwie nie ma nic ciekawego do zaoferowania. Jego funkcjonalność stoi pod dużym znakiem zapytania. Odnoszę wrażenie, że jedyne na czym skupiło się Apple to różnokolorowe paski. Wersja złota za 17 tysięcy dolarów to dla mnie znak, że Apple powoli odrywa się od rzeczywistości. Mimo to sprzedaż bije kolejne rekordy. Dlaczego? To sukces marketingowy, a nie technologiczny. Trochę mnie to przeraża. Aż strach pomyśleć czym będzie Apple Car.
Człowiek rokuMark Zuckerberg. Za inspirowanie. Za nieustanne poszukiwanie nowego. Za rozwijanie Facebooka. Przede wszystkim za projekt Internet.org, który zmienia świat na lepsze. Dzięki niemu ludzie z obszarów o słabo lub wcale nierozwiniętej infrastrukturze telekomunikacyjnej, zyskują dostęp do Internetu. To powinno pomóc wyrównać szanse w gospodarce opartej na wiedzy. Oczywiście nie wierzę w altruizm amerykańskiej korporacji, która ma na celu ciągłe powiększanie swojego biznesu, ale jeżeli przy okazji mają skorzystać na tym ludzie, to doceniam.
Kampania / projekt rokuAmazon Launchpad. To świetny projekt mający na celu promocję i sprzedaż start-up’ów oraz projektów crowdfundingowych m.in. z takich serwisów jak Kickstarter czy Indiegogo. Amazon pomaga nowym małym firmom wyjść na rynek i sprzedawać. Dzięki temu każdy może łatwo kupić produkty z tych serwisów. To ważne, bo inicjatywa wspiera kreatywność, innowacje i w ten sposób pomaga rozwijać rynek digital. To właśnie dzięki start-upom i serwisom crowdfundingowym mamy wiele urządzeń z kategorii wearable devices i internet of things. Im więcej inwestorów, tym więcej innowacji i szybszy rozwój, dlatego według mnie to projekt roku.
W kategorii kampania roku, w Polsce wskazałbym projekt Leroy Merlin i agencji Mets oraz Linteri mający na celu badanie potencjału komunikacji za pośrednictwem sygnału bluetooth w sklepach. To projekt mający zweryfikować czy ludzie korzystają z bluetooth w sklepach i czy warto rozpatrywać ten moduł jako kanał komunikacji. To pierwszy krok do myślenia o wykorzystaniu beaconów w biznesie klienta. Badanie udowodniło, że organiczny potencjał bluetooth to około 15 proc. klientów i dało mocne argumenty do prac nad strategią komunikacji opartą właśnie na beaconach.
Trend rokuDigital disruption. To niekwestionowanie trend ostatnich lat. Co ważne, cały czas przyspiesza i obejmuje kolejne kategorie. Nowe usługi i produkty cyfrowe bezlitośnie zmieniają obraz rynku i eliminują tych, którzy nie potrafią wystarczająco szybko reagować. Kiedyś mówiliśmy o ogłoszeniach i Allegro. Następnie o iPhonie i upadku Kodaka. Teraz najgorętsze tematy to oczywiście Uber i Airbnb. Co będzie jutro? Jedno jest pewne - „dzisiaj” będzie już przestarzałe.
Prognoza na 2016 rokW Polsce mobile będzie stanowił co najmniej 25 proc. reklamy w kanale digital. Nie bez wpływu na jego rolę pozostanie rozwój działań opartych na beaconach. Te urządzenia powinny zadomowić się w biznesie i komunikacji. Polska może się poszczycić produktami światowej klasy, jak kontakt.io czy Estimote. Na naszym rynku powstaje najlepsza technologia (Synerise), która pozwala wykorzystać te urządzenia w innowacyjny sposób. Wreszcie, pojawia się wiele inicjatyw, które pozwolą uporządkować rynek i ułatwić prowadzenie projektów. Tworzą się sieci punktów sprzedaży, w których umieszczone są beacony oraz sieci aplikacji, które umożliwią konsumentom komunikowanie z nimi. Cały czas rośnie też świadomość klientów. Słowem - kształtuje się rynek. Przyszły rok może być więc przełomowy dla kategorii.
Dominik Karbowski, CEO Selectivv
Wydarzenie rokuNa pewno wydarzeniem roku 2015-tego w skali globalnej, jak również krajowej jest przebicie sufitu i ostateczne przekroczenie progu większości ruchu w internecie na rzecz urządzeń mobilnych (smarttfony/tablety).
W zależności od branży widzimy, że od 51 proc. (automotive) do 60 proc. (branża dziecięca) ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Ważny jest również czas w którym używamy tych urządzeń. Klasycznych komputerów używamy dziś głównie do pracy i wykonania ściśle określonych zadań. W chwilach wolnych - w czasie lunchu, oglądania TV i podróży autobusem używamy smartfonu lub tabletu. To w tych momentach również podejmujemy najwięcej decyzji zakupowych. Potwierdzają to również wyniki Cyber Monday w USA, gdzie ponad połowa zakupów była dokonana za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Sukces rokuSukces światowy, to dla mnie kampania 11.11 portalu AliExpress. Firma odpowiednio podsycając emocje klientów, potrafiła wygenerować w 1-dniowej promocji ponad 10-miliardów dolarów obrotu. Wynik, który jest niemożliwy do osiągnięcia chyba dla wszystkich innych metod sprzedaży detalicznej poza internetem.
Jeżeli chodzi o rynek polski to cieszą mnie coraz bardziej sukcesy polskich firm na światowych rynkach. Przeszliśmy w ostatnich 2 latach wielką zmianę - od wysyłania polskich startapów przez PARP do Doliny Krzemowej, po to, by na lewo i prawo opowiadały o swoich pomysłach, przez sukcesy komercyjne takich firm jak Brand24 czy Sotrender na rynkach międzynarodowych.
Porażka roku2015 rok i nadal nie mamy jednego systemu płatności mobilnych.Banki samodzielnie starają się wprowadzić swój standard, a pozostałe rozwiązania blokowane są przez rozmaite regulacje. Uznaję to za porażkę w skali światowej. Swoją drogą reszta krajów poza rynkiem polskim oraz krajami afrykańskimi dopiero poznaje płatności zbliżeniowe i innowacją jest dla nich płatność przez paypass.
Jeżeli chodzi zaś o rynek polski za porażkę uznaję upadek Merlin.pl - jeden z większych kiedys e-commerców w Polsce, nazywany 'polskim Amazonem'. Przykład ten pokazuje, że większość e-biznesów musi działać globalnie.
Człowiek rokuJeżeli chodzi o świat, to nie będzie zaskoczeniem jeżeli wskażę Elona Muska. Rzeczy które projektuje, wdraża, mogą nie tylko zmienić świat, ale i sprzedają się z sukcesem.
Jeżeli pytanie pada na Polskę, to wybór był trudny, bo zdecydowanie jest tu więcej niż jeden kandydat. Nie chcąc wybierać, wybór padł na osoby który odnalazły Złoty Pociąg w Wałbrzychu ;-) Być może nie jest to popularny typ, ale na pewno będzie w 2016, jeżeli faktycznie odnajdą pociąg - czego im życzę.
Kampania / projekt / aplikacja rokuDynamiczny rozwój aplikacji Uber na kolejne kraje.Dzięki wejściu na kolejne rynki, możemy dziś podróżować i w wielu miejscach na świecie wezwać taksówkę z tej samej aplikacji. Lubię rozwiązania, które ułatwiają życie.
Trend rokuŚwiat: Internet of Things - internet rzeczy przechodzi od etapu gadżetów to faktycznie praktycznych narzędzi. To bardzo dobrze, bo technologia jest po to by pomagać.Polska: Grywalizacja. Nie wiem czy to trend, ale na pewno najmodniejsze słowo 2015 roku. Wszystko dzisiaj opatrzone jest tytułem 'grywalizacji', gdzie w większości przypadków nie ma to najmniejszego sensu.
Prognoza na 2016 rokZaczynaliśmy o mobile i kończymy na mobile. Wiemy już, że coraz więcej ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. W końcówce roku 2015, widzę też, że trend też jest dostrzegany przez reklamodawców, którzy przenoszą coraz śmielej swoje budżety na mały ekran. Potencjały tylko w naszej platformie to np. 150 mln wyświetleń, i 10 milionów unikalnych użytkowników, to bowiem wyniki których nie powstydziła by się nawet największa telewizja.
Agata Makowska, head of dedicated sales w Goldbach Audience
Wydarzenie rokuPo pierwsze wprowadzenie Mobilegeddonu (nowego algorytmu Google), który faworyzuje strony przystosowane do urządzeń mobilnych, jeśli wyszukiwanie odbywa się na urządzeniach tego typu. Po drugie automatyczne blokowanie odtwarzania Flasha na Chromie. Oba wydarzenia z pewnością ułatwią decyzje o wejście w mobile mniejszych/ lokalnych firm, które odkłady ten pomysł na później.
Sukces rokuPolska: Złożenie przez ministra cyfryzacji projekt ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Regulacja ta ma wprowadzić podstawę prawną do wykorzystywania materiałów będące w posiadaniu bibliotek, muzeów i archiwów. To świetna wiadomość dla wszystkich twórców aplikacji, którzy chcą ułatwić poruszanie się po tego typu instytucjach. Może czeka nas następna aplikacja w stylu jakdojade.pl tylko do wyszukiwania konkretnych tytułów w bibliotekach lub zbiorach muzealnych?
Świat: Zakończenie prac nad Oukitel K10000, chińskim smartfonem, który ma wytrzymać na jednym ładowaniu nawet 10-14 dni. Jego premiera jest przewidziana na styczeń 2016 roku.
Porażka rokuPolska: Podejście do mobile. Coraz więcej wydajemy na reklamę mobilną, ale czy na pewno robimy to dobrze?
Wchodząc w mobile, wkraczamy w prywatny świat użytkownika. Jeśli chcemy w nim zaistnieć nie róbmy tego nachalnie, bądźmy pomocni i przydatni. A przede wszystkim dostosujmy przekaz reklamowy i sposób „podania” reklamy do urządzenia na którym jest emitowana.
Świat: Stagnacja. Świat w 2015 roku skupił się na zbieraniu nowych danych, wymyśleniu kolejnych trendów i ulepszaniu technologii, zapomniał tylko że później trzeba to wszystko „jakoś” sensownie wykorzystać.
Człowiek rokuNiestety w tym roku zarówno w Polsce jak i na świcie takiej osoby po prostu nie można wskazać… przynajmniej jeśli chodzi o rynek reklamy mobilnej.
Kampania / projekt rokuPolska: SmartUni czyli aplikacja dla zagranicznych studentów Uniwersytetu Łódzkiego. Dlaczego? To proste. Jest to jedna z pierwszych aplikacji marketingowych, która tak dobrze wykorzystuje funkcjonalności i potencjał jaki dają nam urządzenia mobilna - tak trzymać!
Warto jednak wspomnieć również o Moving Tracks. Tu przede wszystkim zagrał dobry pomysł i orientacja na cel. Stronka rzeczywiście ma szanse zachęcić młodzież do biegania, co w dzisiejszych czasach naprawdę jest nie lada sukcesem.
Świat: Samsung Game Tuner to wymarzona aplikacja dla każdego maniaka gier mobilnych dla którego jakość grafiki nie jest najważniejsza. Aplikacja umożliwia dostosowanie rozdzielczości i pilności animacji w grach. Dzięki temu możemy m.in zaoszczędzić energie i jednocześnie wydłużyć czas gry na jednym ładowaniu.
Trend rokuPolska: Beacony. Choć już od 2013 możemy znaleźć pierwsze wzmianki o tych z pozoru niepozornych urządzeniach to dopiero w drugiej połowie 2015 widzimy że marki coraz częściej zaczynają po nie sięgać.Świat: Mobilny Programmatic.
Prognoza na 2016 rokPolska: Coraz więcej mobilnego wideo i kampanii z wykorzystaniem programmatic. Niestety… Zróbmy coś bardziej kreatywnego – stać nas na to!Świat: Masowa popularyzacja urządzeń wykorzystujących koncepcje IoT (Internet Rzeczy), a także Live Streamingu na smartfonach.
Grzegorz Chyliński, CEO w Adrino
Wydarzenie rokuTo nie był rok obfitujący w znaczące wydarzenia warto jednak odnotować wydarzenie które miało wpływ na rynek reklamy czyli wzrost roli adblocków oraz wywołanie dyskusji w tym obszarze w segmencie mobile przy okazji prezentacji nowej wersji system ios.
Warto także odnotować że to był rok w którym Apple postawiło swoje pierwsze kroki w segmencie smartwatchy z obiecującymi wynikami finansowymi a do walki o ten rynek dołączyli tradycyjni gracze rodem ze Szwajcarii jak Tag Heuer.
Sukces rokuHuawei trzeci producent telefonów na świecie I jego ekspansja na wielu polach mobilności. W Polsce zauważony dzięki zaangażowaniu na ambasadora swojej marki najlepszego obecnie polskiego piłkarza Roberta Lewandowskiego. Producent który bez kompleksów zdobywa kolejne segmenty rynku mobilnego i robi to naprawdę z dobrymi wynikami.
W Polsce nie możemy pominąć sukcesu Grupy Wirtualna Polska przy jej IPO na giełdzie oraz przemyślanej strategii inwestycji w serwisy tematyczne oraz obszary e-commerce.
Porażka rokuBeacony w Polsce kolejna wielka rzecz, nie zawsze jest to kolejny przebój
Może nie całkowita porażka ale kolejna po QR kodach technologia która bez dobrej strategii nie zaistnieje w świadomości użytkowników. Kolejny rok pokaże czy segment dla którego beacony są naturalnym środowiskiem np retail będzie ewoluował i dostrzeże potencjał drzemiący w tej technologii i zrobi to z benefitem dla finalnego odbiorcy.
Smartwatche na świecie - każdy kto używa produktów tej technologii widzi jak wiele wyzwań czeka jeszcze przed producentami głównie z segmentach technologia i oprogramowanie. Niemniej kibicuje temu segmentowi przy założeniu że traktujemy to urządzenie jako towarzysz dla naszego smartfona. Obecnie jest to ubogi pośrednik ze zminimalizowanym interfejsem naszego smartfona.
Człowiek rokuJacek Świderki , Michał Brański ze swoimi partnerami biznesowymi za konsekwentne i odważne budowanie biznesu także w sferze mobilnej i e- m- commercowej.
Na świecie Peter Szulczewski nasz rodak który jest współtwórcą aplikacji wish -aplikacji optymalizującej nasze zakupy w internecie. Aplikacji przez którą przepływa morze dolarów nie tylko w gorącym przedświątecznym okresie. Aplikacji która jest skierowana tylko na rynek mobilny w myśl zasady mobile first i udowadnia ze ten kierunek jest słuszny dzięki czemu jest na na celowniku takich tuzów handlu w internecie takich jak amazon czy alibaba.
Kampania / projekt / aplikacja rokuPeriscope to pierwsza myśl jeśli chodzi o aplikacje mobilne.
Aplikacje której nie brakuje silnej konkurencji jak Meerkat jednak to Periscope jest kojarzony ze streamowaniem obrazu z telefonu. O popularności aplikacji świadczy jej zasięg i popularność wsród użytkowników, mediów i blogerów.
Kampania mobilna w Polsce w gąszczu naprawdę dobrych realizacji warto wspomnieć o kampanii H&M na początek roku szkolnego wykorzystującej kupony które mieliśmy do dyspozycji w Passbooku / iOS/ swietny przykład wykorzystania geolokalizacji oraz połączenia mobile z segmentem retail z konkretnym benefitem dla użytkownika.
Trend rokuKanał mobile wdzierający się w każdy segment rynku. Ważnym elementem była kwietniowa decyzja Google o eliminacji z mobilnych wyników wyszukiwania stron nie posiadających wersji dostosowanych do urządzeń przenośnych.
Jeśli dodany do tego deklaracje Facebooka o tym że staje się firmą mobile first oraz twarde dane o tym że w minione wakacje mobilni użytkownicy wyszukiwarki Google wygenerowali więcej zapytań niż korzystający z desktopów. Trend wydaje się nadzwyczaj wyraźny i nie zaburzony. Prognoza na 2016 rokDalsze umocnienie znaczenia kanału mobilnego, według danych to główny motor wzrostu globalnego rynku nie tylko reklamowego , rozwój modeli zakupowych programmatic w obszarze reklamy internetowej jak i mobile.
Jeśli chodzi o reklamę mobilną to zdecydowanie nieustannie wzrastająca popularność reklamy opartej na lokalizacji . Telefony stały się tak integralną częścią naszego codziennego życia, oferują nowe możliwości, aby dotrzeć do grup docelowych, a także zapewnienie danych bogatych w cenne informacje dla marketerów dlatego spodziewam się wykorzystania na większą skalę big data w działaniach reklamowych.
Będzie to ciekawy rok pod względem działań w wirtualnej rzeczywistość (VR) i wideo360 niebawem okaże się nad czym pracował Facebook z Oculus Riftem wiec oceniam ze w tym segmencie czeka nas kilka kolejnych zaskoczę Ciekawym zjawiskiem w 2016 będzie także zmiana i dostosowanie standardów reklamy display jako echo działań adbloków głównie czekamy na działania wydawców mające na celu zniwelowanie tego ruchu oraz większe dostosowanie reklam do odbiorców czyli mamy pole do popisu dla content marketingu oraz spersonalizowanych form reklamy.
Bartosz Drozdowski, założyciel i CEO w Mobile Rockets
Wydarzenie rokuWyróżniłbym jako wydarzenie dekady - dekadę mobile, jak będzie można nazwać lata 2010-2020. Myślę tu o całym ekosystemie aplikacji wraz z wykorzystaniem unikatowych możliwości współczesnych telefonów jak geolokalizacja, internet z kanałem zwrotnym przez 3G/LTE, dostępność itd. Niepostrzeżenie „mobile first” staje się codziennością użytkowników, internautów, społeczeństwa informacyjnego, nie tylko hasłem marketów i startupowców.
Wydarzeniem roku w Polsce jest długo oczekiwany i widoczny codziennie, wzrost wydatków na mobilny display. W rich media, często z pomysłem unikatowym dla mobile. W końcu. W ADEX za 2015 będzie kolejny rekord.
Wydarzeniem roku na świecie było według mnie uśmiercenie Flasha. To co zaczął Steve Jobs, skończył Google małą aktualizacja przeglądarki Chrome.
Sukces rokuMobile zawsze w marketing miksie u kluczowych marketerów. Poza mobile zdecydowanie rajd Grupy Wirtualna Polska na e-commerce. Jakiś czas temu miałem okazje spotkać Macieja Kossowskiego na jednej z konferencji gdzie mówił iż internetowe DNA jest wpisane w Grupę WP. W tej grupie nie ma prasy, no tak - będzie telewizja:) Ale jest doświadczony na o2, które zamykało stawkę polskich portali zarząd, finansowanie, realna zdolność podejmowania decyzji. Zazdroszczę odwagi i życzę dalszych sukcesów, w tym także inwestorom na GPW.
Kolejnym wartym wg mnie odnotowania sukcesem jest Twitter w polskich mediach, który stal się tubą komunikacyjna dla polityków i dziennikarzy. Niestety chyba do mainstreamu już się nie przebije gdzie króluje facebook, a potem już tylko obrazki - Instagram i Snapchat, który podaje jako sukces roku.
Porażka rokuW mobile’u jako porażkę odnotowałbym, mam nadzieje jako okres przejściowy - zagubienie w specyfikacjach HTML5, co wynika np. z mnogości dostępnych platform. Poza mobile – hejt to słowo które weszło do mainstreamu, niestety wolałem ten czas kiedy trolle były najgorszym co można było w Internecie spotkać. Światowa porażka roku - może słabe wyniki twittera, może yahoo które sobie nie radzi, na pewno wszystkie kampanie których nie ma w mobile a być powinny.
Człowiek rokuNuda, tylko Mark Zuckerberg, Wielki człowiek, i teraz Tata przede wszystkim, gratulacje!
Kampania / projekt rokuLwy w Cannes dla DDB Warszawa, za „Move update - ćwiczysz, lepiej grasz” oraz oczywiście FCB Warsaw za „Paczki wdzięczności” dla Prima Polska. Może nie stricte mobile, ale piękna kampania:) Globalnie, zapamiętałem RTM od IKEA czyli „pencil” i po prostu fenomenalna Unskippable: dla Geico.
Trend rokuOmnichannel, beacony, VR, filmy 360, gify, Internet of Things, programmatic, jeszcze więcej łączenia offline i online na wiele sposobów. Te wszystkie małe rzeczy które zaczynają się pojawiać w Internecie i gdzie zadaniem agencji jest przekuć je na reklamę dla marki, niezależnie czy jest to zjawisko, wydarzenie czy technologia.
Prognoza na 2016 rokWykorzystanie z sukcesem obecnych trendów. Mam nadzieje na rakietowy wzrost wydatków na reklamę w mobile oraz jeszcze bardziej, na coraz więcej kejsów z efektywnego i kreatywnego wykorzystania tego kanału.
Eliza Durnakowska, general manager Mobiem
Wydarzenie rokuMoim zdaniem, wydarzeniem roku 2015 jest ogłoszenie przez Marka Zuckerberga planu projektu Internet.org, które miało miejsce podczas Forum Sektora Prywatnego ONZ. Zapowiedź ta dotyczyła wprowadzenia darmowego internetu w krajach z bardzo niskim odsetkiem ludzi podłączonych do sieci, m.in. w niektórych państwach afrykańskich, Indiach, Meksyku. Oficjalnym celem takiego przedsięwzięcia jest walka z ubóstwem na świecie. Przede wszystkim jest to genialny zabieg marketingowy, który nakłoni kolejne miliony ludzi do założenia konta na Facebooku i do utożsamiania tego serwisu społecznościowego z dostępem do internetowych środków masowego przekazu.
Sukces rokuNajwiększym sukcesem w 2015 roku jest dla mnie fakt, że reklama mobilna to najszybciej rozwijająca się gałąź marketingu. Według danych zgromadzonych przez IAB Polska (w raporcie: Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce, 2015) w sytuacji, gdy rynek reklamy online utrzyma obecną dynamikę wzrostu, jego wartość na koniec roku wyniesie rekordowe 3 miliardy złotych, przy czym warto dodać, że dynamika wydatków na promocję mobilną rośnie obecnie w tempie trzycyfrowym. Jeśli chodzi o statystyki zagraniczne, to powołam się na analizę „eMarketera”, według którego w USA około 49 proc. wydatków w reklamie online przypada na urządzenia mobilne. Co więcej, w 2015 roku aż 51 proc. czasu korzystania z internetu przez Amerykanów przypadało na urządzenia przenośne.
Porażka rokuDo jednej z największych porażek w mobile zaliczam smartfony wprowadzone przez koncern HTC w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Tworzenie nowych urządzeń, które praktycznie niczym się od siebie nie różnią, sygnalizuje brak wizji i stagnację marki. Wydaje mi się, że w przypadku tego producenta istnieje konieczność wytyczenia bardziej ambitnego kierunku rozwoju.
Człowiek rokuCzłowiekiem roku 2015 jest dla mnie Peter Szulczewski, polski inżynier, twórca aplikacji mobilnej Wish, który odrzucił w tym roku ofertę 10 miliardów dolarów od Amazona w zamian za wspomniane oprogramowanie. Wish to rozwiązanie umożliwiające zakup towarów pochodzących z Chin przez smartfona, wycenione przez inwestorów na miliard dolarów. Co prawda dalsze sukcesy aplikacji uzależnione są od sytuacji na chińskim rynku, który jak wiadomo nie jest w najlepszej kondycji, mimo to uważam, że decyzja właściciela jest godna podziwu. Peter Szulczewski zdaje sobie sprawę z tego, że coraz więcej ludzi przekonuje się do handlu i płatności mobilnych, dlatego nie sprzedał swojego projektu i zamierza dalej w niego inwestować.
Kampania / projekt / aplikacja rokuAbsolutnym fenomenem, który zasługuje na miano aplikacji roku 2015, jest moim zdaniem oprogramowanie Periscope, czyli startup przejęty przez Twittera. Umożliwia on oglądanie transmisji wideo publikowanych przez innych użytkowników w czasie rzeczywistym, dzięki czemu każdy może być świadkiem relacji na żywo w dowolnym zakątku kuli ziemskiej. Z marketingowego punktu widzenia aplikacja oferuje nowe szanse na spontaniczną komunikację z konsumentami.
Trend rokuPowołując się na swoje doświadczenie w branży, mogę stwierdzić, że bardzo wyraźnym trendem w zakresie marketingu mobilnego w 2015 roku była precyzyjna personalizacja przekazów reklamowych. Przedsiębiorcy zaczęli rozumieć, że gdy komunikat skierujemy do wszystkich, najprawdopodobniej nikt nie zwróci na niego uwagi. Natomiast gdy selektywnie ograniczymy się do konkretnej grupy, jednocześnie dopasowując do niej naszą ofertę, szanse na sukces wzrastają. W porównaniu z rokiem ubiegłym mieliśmy znacznie więcej klientów, którzy decydowali się na geotargetowanie i content marketing.
Prognoza na 2016 rokPrzewiduję, że w 2016 roku w wielu obszarach nastąpi przełom, jeśli chodzi o rejestrowanie danych dotyczących mobilnych użytkowników. Systemy Big Data pozwolą na precyzyjne określanie profilów potencjalnych klientów, dzięki czemu przekaz będzie jeszcze bardziej spersonalizowany i trafiony. Jeśli miałabym udzielić rady nowoczesnym przedsiębiorcom, to zachęcałabym ich do wykorzystania w swoich działaniach marketingowych beaconów, które doskonale sprawdzają się w zdobywaniu informacji dotyczących konsumentów.
Marcin Łaciak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Digital Virgo
Wydarzenie rokuW Polsce ważnym wydarzeniem było otwarcie Google Campus w Warszawie. Bardzo cieszy mnie ta inicjatywa i wierzę, że dużo dobrego przyniesie.
Porażka rokuZ bólem serca muszę przyznać, że beacony. Jednak porażką nie jest sama technologia (bo technologia wciąż ma ogromny potencjał), a raczej jej wykorzystanie. Przez ten rok trochę zmarnowaliśmy potencjał beaconów związany z ich nowością. Oczekiwaliśmy cudów, leku na wszelkie problemy i bolączki - pod tym względem ta technologia nas zawiodła. Problemem były jednak zbyt wygórowane oczekiwania, które wpłynęły na wykorzystanie małych nadajników w sposób zbyt pobieżny - jako atrakcja, dodatek, a nie główne narzędzie. Ciekawe rozwiązania, jak beacony w Starym Browarze w Poznaniu albo aplikacja HR Calamari były marginalnymi inicjatywami.
Człowiek rokuNiełatwo wybrać człowieka roku, ponieważ ciężko oceniać kogoś przez pryzmat tylko ostatnich miesięcy. W tym roku nie znajduję w mobile’u jednej takiej osoby, chociaż parę pretenduje do tego tytułu w roku najbliższym.
Kampania / projekt / aplikacja rokuW Polsce ciekawą kampanią było „H&M Kids”. Akcja opierała się na mobile’u, w tym na geolokalizacji i powiadomieniach push. Kampania została zresztą nagrodzona w tegorocznym Mixx Awards, co tylko potwierdza, że pozytywnie wyróżniła się na tle innych.
Z zagranicznych kampanii, warto wspomnieć o kampanii mobile’owej dla Castrol Magnatec Stop Start. Indonezyjscy kierowcy z grupy docelowej (18-25 lat) dostawali w ramach powiadomienia na swój telefon krótką grę-animację. Pomysł prosty, ale okazał się bardzo skuteczny.
Trend rokuTrendem roku, notabene wieszczonym 12 miesięcy temu, są beacony. Jak już wspomniałem, beacony nie były wielkim sukcesem, ale na pewno były tematem ważnym i chwytliwym. To, że teraz tak źle oceniamy tę technologię, łączy się po pierwsze z tym, że zbyt wielkie nadzieje w niej pokładaliśmy, a po drugie pokazuje, jak ważny był to dla nas temat, jak wiele osób śledziło losy beaconów. Cały ten szum jasno udowadnia, że był to trend roku, bo kto by się zajmował mało istotną technologią?
Prognoza na 2016 rokNadal wierzę, że rok 2016 może być rokiem beaconów, o ile w końcu zaczniemy mądrze korzystać z tej technologii.
Poza tym w Polsce przewiduję duży rozwój w transakcjach mobilnych - tutaj na szczególną uwagę będzie zasługiwać Direct Billing, który stanie się standardem dla wszystkich operatorów. Oznacza to proste i szybkie możliwości zakupu usług i produktów elektronicznych na www i w aplikacjach mobilnych. Oczywiście zarówno w przypadku beaconów, jak i płatności mobilnych albo nastąpi przełom (na który liczę) i będzie widoczny sukces, albo będziemy świadkami powolnej ewolucji. W roku 2017 będzie (w obu przypadkach) minimalna szansa na zdobycie ogromnej popularności, więc teraz albo nigdy ;-)











