KER: reklama nc+ z „multiżonatym” Tarikiem to przedmiotowe traktowanie kobiet (wideo)

Komisja Etyki Reklamy działająca przy Radzie Reklamy uznała, że spot telewizyjny usługi multiroom w nc+ (ITI Neovision), którego głównym bohaterem był „multiżonaty” Tarik, naruszył branżowy kodeks etyczny, bo utrwalił negatywne stereotypy dotyczące kobiet.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
KER: reklama nc+ z „multiżonatym” Tarikiem to przedmiotowe traktowanie kobiet (wideo)

Złożone do KER skargi dotyczyły kampanii usługi multiroom w nc+ prowadzonej w maju i czerwcu br. w kontekście mistrzostw świata w piłce nożnej. Głównym bohaterem reklam był mężczyzna pochodzący z kultury arabskiej i jego żony (przeczytaj więcej na ten temat).

Zdaniem jednego ze skarżących, reklama sugeruje, że każdy mężczyzna marzy o wielożeństwie i oglądaniu mundialu, podczas gdy jego żony zajmują się gotowaniem, wychowywaniem dzieci czy ćwiczeniami. Tym samym powiela stereotypy dotyczące płci sugerując, że każdy mężczyzna i żadna kobieta nie interesuje się piłką nożną. Dodatkowo przedstawia w stereotypowym i prześmiewczym świetle kulturę arabską.

W kolejnej skardze napisano, że reklama jest obraźliwa zarówno dla kobiet (sugeruje, że nie potrafią dobrze korzystać z telewizji, zajmują się błahymi sprawami, są przedstawione jako obiekty seksualne), jak i dla wyznawców islamu (wyraźna sugestia, że wielożeństwo jest popularne i normalne).

W jeszcze innej stwierdzono, że „zarówno wizerunek Tarika, traktujący swoje liczne żony w podobnie przedmiotowy sposób, co telewizory, jak i przede wszystkim wizerunek żon, nie różniący się niczym od innych mebli w domu bohatera reklamy. Kobiety nie są przedmiotami, które można uciszyć pilotem. Kobiety interesują się nie tylko modą i serialami, ba - kobiety także oglądają mundial, choć w obliczu tak wykluczających treści chyba w końcu przestaną”.

W odpowiedzi na te skargi przedstawiciele ITI Neovision wyjaśnili, że celem kampanii było wytłumaczenie na czym polega usługa multiroom i pokazanie korzyści, jakie dzięki niej może zyskać każda rodzina.

- Chcieliśmy to uczynić w lekki, zabawny sposób, licząc na poczucie humoru rodaków. Aby pokazać korzyść posiadania 6 telewizorów w jednym domu stworzyliśmy rodzinę sympatycznego Tarika i jego 5 żon. W naszej kulturze nie mamy wielożeństwa, dlatego pojawiło się nawiązanie do kultury wschodniej, choć jest ono tylko symboliczne, bo w rzeczywistości w kulturze arabskiej dopuszczalne było posiadanie maksymalnie 4 żon - napisała firma. - Do prezentacji naszej oferty skorzystaliśmy z pastiszu baśni arabskiej. Zarówno wnętrza, jak i postaci są wystylizowane w takim klimacie. Zachowanie postaci również zostało przerysowane w celu podkreślenia „wymyślonego” charakteru scen. Trudno tu mówić o namawianiu do bigamii. Wielożeństwo istnieje jednak w innych kulturach i jest zgodne z regulacjami państw, w tym w części państw arabskich i trudno spodziewać się cenzurowania elementów tych kultur w przekazach mediowych - dodała.

Przedstawiciele ITI stwierdzili ponadto, że cała kampania wykreowana została w formie wcześniej wskazanego pastiszu, w sposób specjalnie przerysowany. - Naszym celem nie było powielanie niekorzystnych dla kobiet stereotypów, tylko pokazanie, że każdy z domowników może mieć różne preferencje co do wyboru programu telewizyjnego, a zaproponowane przez nas rozwiązanie pomaga to bezkonfliktowo rozwiązać. Trudno się zgodzić z oceną, że kobiety ukazane są w sposób nie różniący się od innych mebli, gdyż właśnie każdy z członków rodziny ma w założeniu mieć możliwość obejrzenia tego, co lubi, by w okresie natężonych rozgrywek nie musieć być zmuszonym do oglądania wyłącznie meczów. Nie jest też prawdą, że kobiety ukazane są jako „obiekty seksualnego pożądania” lub „harem, własność mężczyzny”. Kobiety są pokazane w taki sam sposób jak mężczyzna i dzieci, a więc baśniowy, wyidealizowany, w otoczeniu przepychu. To konwencja tej kampanii - czytamy w odpowiedzi złożonej do KER.

Komisja Etyki Reklamy mimo tych wyjaśnień uznała, że zaskarżona reklama nc+ naruszyła dobre obyczaje i nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, bo wykorzystuje wizerunek kobiet w sposób niezgodny z normami obyczajowymi - przedmiotowe traktowanie kobiet, na równi z telewizorem, jest działaniem dyskryminującym kobiety. Mimo, że reklama jest utrzymana w konwencji żartu, utrwala jednak negatywne stereotypy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu