Platforma Shopee pojawiła się w Polsce jesienią 2021 roku, przez pierwsze kilka miesięcy nie pobierała opłat od sprzedawców. Wprowadziła je w połowie ub.r. (prowizję sprzedażową oraz dopłatę do wysyłek z użyciem jej usługi logistycznej).
W konsekwencji zarządzająca u nas platformą spółka SHPL w 2021 roku zanotowała jedynie 328,8 tys. zł przychodów sprzedażowych, a w ub.r. już 40,74 mln zł.
W reklamach Sławomir
Działalność operacyjna firmy kosztowała wielokrotnie więcej: 27,46 mln zł w 2021 roku, a 377,48 mln zł rok później. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 26,71 do 257,29 mln zł. W tych kwotach zawarte są koszty marketingowe. Shopee od wiosny ub.r. intensywnie reklamowało się spotami z motywami muzycznymi, wspierając m.in. comiesięczne promocje. W drugim półroczu przez kilka miesięcy ambasadorem reklamowym platformy był piosenkarz Sławomir. Jak analizowaliśmy szczegółowo, od stycznia do listopada ub.r. cennikowo na reklamy w mediach pozainternetowych przeznaczyła 137,5 mln zł, w kategorii e-commerce’owej ustępując pod tym względem jedynie Allegro (dane Kantar Media).

Koszty wynagrodzeń w ub.r. sięgnęły 95,77 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - 12,55 mln zł. W 2021 roku było to odpowiednio 478,6 i 93,2 tys. zł. W ub.r. spółka zatrudniała średnio 314 pracowników etatowych, wobec jedynie ośmiu rok wcześniej.
Od sierpnia Shopee wynajmowało biuro w wieżowcu w centrum biznesowym Warszawy, a już w październiku pożegnało się z częścią zatrudnionych. Firma tłumaczyła, że to część globalnych redukcji obejmujących mniej niż 10 proc. pracowników.
Nakłady na amortyzację poszły w górę ze 147,7 tys. do 2,18 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z zera do 3,55 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 32,3 tys. do 5,99 mln zł. Przełożyło się to na ogromne pogłębienie straty sprzedażowej: z 27,14 do 336,74 mln zł.

Ponad 300 mln zł od właściciela
Spółka SHPL miała z czego wydawać, ponieważ uzyskała 309,96 mln zł finansowania w ramach koncernu Sea. Jej pozostałe wydatki operacyjne podskoczyły natomiast z zera do 27,57 mln zł (z czego 8,41 mln zł to koszty rozchodu niefinansowych aktywów trwałych), a wydatki finansowe (głównie na odsetki) - z 503,9 tys. do 1,01 mln zł.
Na koniec ub.r. spółka miała jeszcze zwrócić Shopee Singapore Private 89,4 mln zł. Z drugiej strony na rachunkach posiadała 23,06 mln zł, wobec 4,34 mln zł rok wcześniej. Jej strata brutto i netto pogłębiła się z 27,62 do 54,06 mln zł.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/shopee-koniec-polska-wlasciciel-gry-wideo-sprzedaz-phoenix-lab,7169714781616257a ##
W styczniu br. Shopee nieoczekiwanie ogłosiło zamknięcie swojej platformy w Polsce. W komunikacie platforma uzasadniła, że stara się „koncentrować na najbardziej obiecujących dostępnych dla nas możliwościach rozwoju”, a takimi rynkami są te w Azji i Ameryce Łacińskiej, gdzie firma że widzi „silny długoterminowy potencjał wzrostu”.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021











