Dzięki działaniom KRRiT twórcy materiałów wideo na platformach takich jak YouTube, Instagram czy Facebook mogą łatwiej zrozumieć i stosować się do obowiązujących przepisów. Dostępny na stronie internetowej krrit.gov.pl informator porządkuje wszystkie zasady prawne i przedstawia je w przyswajalnej formie.
– Informator zawiera wyjaśnienia, praktyczne wskazówki oraz zestaw formularzy służących do zgłaszania usług i składania sprawozdań. To również jeden z elementów naszej kampanii dotyczącej edukacji medialnej i cyfrowej, której celem jest współtworzenie świadomej, bezpiecznej, a także przejrzystej przestrzeni cyfrowej – powiedziała dr Agnieszka Glapiak, przewodnicząca KRRiT.
Od jakich przychodów rejestracja kanału czy profilu jest obowiązkowa?
KRRiT zauważa, że obowiązkowi rejestracji usługi podlegają twórcy internetowi, którzy prowadzą działalność gospodarczą i publicznie udostępniają audycje audiowizualne (wideo) na platformach takich jak: YouTube, Instagram, TikTok, czy Facebook, w ramach swoich kont czy profili.

Zgłoszenie do wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie powinno zostać przesłane do KRRiT nie później niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia publicznego udostępniania usługi. Zgłoszenia są bezpłatne.
Z obowiązku zgłaszania usług do wykazu przewodniczącego KRRiT zwolnione są natomiast osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub osoby prowadzące działalność nieewidencjonowaną (nierejestrową) w rozumieniu art. 5 ustawy Prawo przedsiębiorców (osoby, których dochody w miesiącu nie przekraczają 75 proc. minimalnego wynagrodzenia).
Kwota ta w ujęciu brutto wynosi w tym roku 3499,50 zł, ponieważ minimalne wynagrodzenie brutto to 4666 zł. W przyszłym roku 75 proc. z pensji brutto (4806 zł) wyniesie 3604,50 zł. Niemal cztery lata temu regulator podawał, że obowiązkowi rejestracji podlegają osoby, które zarabiają na kanałach lub kontach w mediach społecznościowych więcej niż 1505 zł brutto miesięcznie.

KRRiT przypomniała w informatorze, że do obowiązków dostawców zarejestrowanych usług należy coroczne wysyłanie sprawozdania z wykonania obowiązków ustawowych (do końca marca), dostarczanie zeznania podatkowego z informacją o rocznych przychodach i kosztach (kopia zeznania w ciągu 15 dni od dnia jego złożenia w urzędzie skarbowym).
Twórcy muszą przez 28 dni od dnia usunięcia przechowywać kopię audycji i przekazów handlowych, udostępnianych publicznie. Są zobowiązani do publikacji informacji umożliwiających identyfikację usługi oraz podmiotu za nią odpowiedzialnego. Muszą klasyfikować treści w kategoriach wiekowych, promować audycje europejskie, zapewnić dostęp dla osób z niepełnosprawnościami (nie dotyczy usług, które mają mniej niż 2 mln użytkowników) i wyraźnie oznaczać reklamy oraz przekazy handlowe.

Grzywny za brak rejestracji
Od stycznia do początku marca 2025 roku ówczesny przewodniczący KRRiT Maciej Świrski nałożył 8 kar na łączną kwotę 720 tys. zł w związku z naruszeniem artykułu 47 ustawy o radiofonii i telewizji. Przyczyną był brak zgłoszenia usług do wideo na żądanie do wykazu KRRiT. Od tego czasu znacząco wzrosła liczba rejestracji.
Telewizja Polsat i Grupa Kino Polska w rejestrach VOD zamieściły m.in. profile swoich programów i kanałów w mediach społecznościowych oraz strony internetowe. Tomasz Matwiejczuk, rzecznik Polsatu informował Wirtualnemedia.pl, że po wdrożeniu unijnej dyrektywy polski ustawodawca nie wskazał dokładnie, które usługi mają podlegać rejestracji.
Część podmiotów rejestruje swoje kanały nie tylko w rejestrze usług VOD, ale także w rejestrze programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym. Trafiają tam m.in. kanały FAST, które udostępniają serwisy streamingowe, takie jak Player.










