444 mln zł z abonamentu dla TVP w 2014 roku. Pokryło to 32 proc. kosztów misji

W 2014 roku Telewizja Polska z abonamentu pozyskała 444 mln zł - podała spółka w sprawozdaniu abonamentowym. Pozwoliło to publicznemu nadawcy na pokrycie zadań misji publicznej jedynie w 32 proc.

pp
pp
Udostępnij artykuł:
444 mln zł z abonamentu dla TVP w 2014 roku. Pokryło to 32 proc. kosztów misji
fot. Shutterstock.com

Środki abonamentowe przekazane w ub.r. na rachunek Telewizji Polskiej w kwocie 444 mln zł były wyższe o 161,6 mln zł od wpływów z 2013 roku, o 190,1 mln zł od wpływów w 2012 roku oraz o 238,6 mln zł od środków przekazanych w 2011 r. Telewizja Polska podaje, że stało się tak m.in. w wyniku podjętych działań mających na celu usprawnienie egzekucji i ściągalności opłat abonamentowych.Wartość środków z abonamentu przekazanych w 2014 roku do TVP jest zbliżona do nominalnej kwoty z tego tytułu uzyskanej przez stację w latach 1997 – 1998. Jednak realna wartość tych środków po uwzględnieniu inflacji jest ponad dwukrotnie niższa niż wpływy abonamentowe z 1994 roku.

grafika

Mimo wyższych wpływów abonamentowych, udział abonamentu w przychodach ogółem TVP stanowił w 2014 roku tylko 29 proc. Było to jednak więcej niż rok wcześniej, gdy udział ten plasował się na poziomie 18,7 proc. Najniższy był w 2011 roku, gdy wynosił raptem 12 proc.- Niski udział abonamentu w przychodach Telewizji Polskiej związany jest głównie z niską ściągalnością środków, spowodowaną brakiem woli politycznej ustawowego rozwiązania problemu oraz brakiem sankcji w stosunku do osób i podmiotów gospodarczych uchylających się od wnoszenia opłat oraz z relatywnie niską stawką opłaty abonamentowej, w porównaniu z krajami Europy Zachodniej - podała TVP w sprawozdaniu.Telewizja Polska informuje że jej zeszłoroczne wpływy z abonamentu pokryły tylko 32,4 proc. kosztów związanych z misją realizowaną przez publicznego nadawcę.  Najwyższy udział środków z abonamentu w kosztach miał kanał TVP Historia - wyniósł on 60 proc. Natomiast w najmniejszym stopniu (6,5 proc.) abonament wspierał funkcjonowanie stacji TVP ABC, która ruszyła w połowie lutego ub.r. - Przeważająca część kosztów działalności misyjnej pokrywana jest z innych źródeł finansowania, przede wszystkim z reklamy i sponsoringu - podaje TVP. W 2014 roku jej przychody z tego tytułu wyniosły 902 mln zł, czyli o 38 mln zł więcej niż rok wcześniej.- W 2014 roku mieliśmy do czynienia z poprawą sytuacji na rynku reklamy telewizyjnej. Wydatki na reklamę telewizyjną, po dziewięciu kwartałach spadków rosną systematycznie od IV kwartału 2013 roku. Ponadto, wzrost przychodów z reklamy i sponsoringu to efekt emisji na antenach TVP dwóch dużych imprez sportowych, jak również wdrożonej przez Biuro Reklamy optymalizacji polityki handlowej - wyjaśnia TVP. Jednocześnie przypomina, że nie mogąc przerywać programów reklamami „nie jest w stanie zaoferować takiego samego produktu, jak stacje komercyjne”.

pp
Autor artykułu:
pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?