Czarne chmury nad wydawcami. Google wprowadza podsumowania AI także w Discoverze

Google coraz mocniej stawia na pokazywanie w swojej wyszukiwarce podsumowań przetworzonych przez AI treści wydawców. Teraz taka opcja pojawiła się oficjalnie w Google Discover, na razie tylko w USA.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Czarne chmury nad wydawcami. Google wprowadza podsumowania AI także w Discoverze
Fot. unsplash

Funkcjonalność AI Overviews – czyli krótkie odpowiedzi na hasła wpisywane przez użytkowników, z informacjami zebranymi przez sztuczną inteligencję z różnych źródeł w internecie – pojawiła się w wyszukiwarce Google w maju 2024 roku. W Polsce wprowadzono ją pod koniec marca br.

Teraz koncern z Mountain View potwierdził w rozmowie z serwisem Techcrunch, że to nie są testy, ale już faktyczne wdrożenie rozwiązania na stałe. Na razie jest ono dostępne w USA, w aplikacjach Google na Androida i iOS.

W aplikacji mobilnej Google przy linkach do serwisów wydawców zaczęły być wyświetlane nie tytuły i nagłówki, tylko kilkuzdaniowe streszczenia poszczególnych artykułów. Dodano przy tym komunikat: „Wytworzone z użyciem AI, które może popełniać błędy”.

Dopiero pod takim streszczeniem i zdjęciem pokazywany jest tytuł linkujący do tekstu w serwisie wydawcy.

grafika

Streszczenia są wyświetlane przede wszystkim przy najważniejszych tekstach dotyczących sportu i rozrywki. Koncern podkreśla, że ułatwia to internautom wybranie, które artykuły chcą przeczytać w całości.

To o tyle istotne, że w dobie spadających odsłon od Google, Discover był tym źródłem, które wciaż dawało ich bardzo dużo, choć na niejasnych do końca zasadach. 

Przez AI Overviews wydawcy tracą ruch

Po wprowadzeniu AI Overviews wydawcy internetowi w wielu krajach zanotowali znaczące spadki ruchu z Google'a w swoich serwisach. Według analizy singapurskiej platformy Ahrefs obecność stron w wynikach wyszukiwania AI Overviews wiązała się ze średnim współczynnikiem klikalności (CTR) niższym o 34,5 proc. w porównaniu do stron z podobnymi słowami kluczowymi, które znalazły się w wyszukiwarce Google bez AI Overviews.

Spore spadki zanotowali też wydawcy z USA. Według danych firmy Similarweb ruch z organicznych wyszukiwań na stronach HuffPost spadł o ponad połowę w ciągu ostatnich trzech lat. W serwisach "The New York Times" udział odwiedzin z wyszukiwania organicznego spadł z 44 proc. w kwietniu 2022 roku do 36,5 proc. w kwietniu 2025 roku, a „The Wall Street Journal” zaliczył w tym okresie spadek z 29 proc. do 24 proc.

W Polsce tylko część czołowych wydawców internetowych chce dyskutować o tym zjawisku. – To kolejny przykład wykorzystywania przez big techy rozwoju technologicznego do osłabiania pozycji ekonomicznej wydawców. Pogłębiającą się pauperyzację mediów można zatrzymać tylko w jeden sposób – jednocząc się we współpracy – stwierdził na kofnerencji Impact Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady