Ipsos z wspólnym badaniem exit poll dla TVP, TVN i Polsatu, będą też szacunki głosowania w referendum

Po raz trzeci z rzędu firma badawcza Ipsos dostarczy szacunkowych wyników głosowania w wyborach parlamentarnych. 15 października tuż po godz. 21 trzech największych nadawców telewizyjnych w Polsce: TVP, TVN i Polsat przedstawi przygotowane przez instytut wyniki badania exit poll.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Ipsos Polska po raz 13. zrealizuje badanie exit poll pokazujące szacunki dotyczące wyników głosowania Polek i Polaków w wyborach. Badanie zostanie przeprowadzone przed 900 losowo wybranymi lokalami wyborczymi. Dane będą zbierane przez ankieterów firmy Ipsos, którzy poproszą osoby, o wypełnienie krótkiej ankiety, w której znajdą się pytania o oddane w tym dniu głosy.

Na podstawie danych z ankiet, po zakończeniu ciszy wyborczej, stacje Telewizji Polskiej, Telewizji Polsat oraz TVN przedstawią szacunkowe wyniki głosowania. 

Szacunki Ipsosa będą zawierały informacje o: procentowym poparciu dla ogólnopolskich komitetów wyborczych w skali całego kraju oraz podziale mandatów i frekwencji. 

Będą też szacunkowe dane o referendum

Dodatkowo na zlecenie Telewizji Polskiej oraz Telewizji Polsat Ipsos dostarczy szacunkowe wyniki głosowania w referendum odbywającym się podczas wyborów parlamentarnych. Będę one zawierały informacje o frekwencji w referendum oraz procentowych rozkładach głosów „TAK” i „NIE” dla poszczególnych pytań referendalnych.

W projekcie badania exit poll weźmie udział około 1850 ankieterów oraz 50 osób w tym m.in. koordynatorów i analityków firmy Ipsos.

Własne badanie exit poll w trakcie najbliższych wyborów parlamentarnych w Polsce zrealizuje również Ogólnopolska Grupa Badawcza (OGB). Zostanie przeprowadzone we wszystkich 41 okręgach wyborczych do Sejmu oraz 100 okręgach do Senatu. Uzyskane wyniki pod względem ilości danych dostępnych o godz. 21 oraz ich dokładności mają być zupełnie nową jakością wieczorów wyborczych w Polsce.

Jak informuje Ogólnopolska Grupa Badawcza, badanie exit poll na taką skalę będzie możliwe dzięki zastąpieniu dotychczas stosowanego losowego doboru punktów realizacji badania na metodę celową. W ten sposób realizuje się badania np. w Wielkiej Brytanii i Francji. Polega to na tym, że do realizacji badania wybiera się konkretne punkty wyborcze. 

- Planujemy 400-500 punktów w całym kraju, ponad 1000 ankieterów i spodziewamy się, że uzyskamy w ten sposób 200-300 tys. ankiet. Połowę w tradycyjny, papierowy sposób, połowę na tabletach - zapowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Łukasz Pawłowski, prezes OGB. W każdym okręgu wyborczym będzie to 12-16 punktów - każdy okręg jest dzielony na warstwy (np. miasto-powiaty) i wybierane są punkty, które są dla danej warstwy reprezentatywne (na bazie danych historycznych, poprzednich wyborów, demografii itd.). - W ten sposób wybieraliśmy punkty w Rzeszowie i Rudzie Śląskiej, testując tę metodę - z bardzo dobrym skutkiem - przekonuje Łukasz Pawłowski.

OGB ma jako pierwsza podać też informację o tym, w czyje ręce trafią mandaty do Senatu. Wszystkie dane uzupełnią szczegółowe informacje o strukturze wyborców w każdym okręgu wyborczym oraz Key Issues, czyli to, jakie kwestie były kluczowe dla wyborców w trakcie podejmowania decyzji. Duża część danych będzie ogólnodostępna, część danych będzie dostępna wyłącznie dla użytkowników usługi OGBPro.

Ipsos w latach 2014-2020 przeprowadzał badania exit poll podczas odbywających się w tym czasie wszystkich wyborów w Polsce (wybory do Parlamentu Europejskiego 2014 i 2019, wybory samorządowe 2014 i 2018, wybory prezydenckie 2015 i 2020 oraz wybory parlamentarne 2015 i 2019).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem