Google odpowiada wydawcom: nie promujemy własnych usług, tylko służymy internautom

Prezes wykonawczy Google Eric Schmidt w odpowiedzi na zarzuty stawiane przez wydawców prasowych przekonuje, że jego firma nie promuje własnych serwisów i usług kosztem ich konkurentów. - Jak dotąd żaden organ regulacyjny nie zgłosił sprzeciwu w zakresie udzielania ludziom bezpośrednich odpowiedzi na ich pytania przez Google z tego prostego powodu, że jest to lepsze dla użytkowników - zaznacza.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W weekend wiele z największych europejskich gazet i czasopism zamieściło komunikat organizacji zrzeszających wydawców prasowych. Apelują oni do polityków z instytucji europejskich, by nie przyjmowali ugody z Google wynikającej z dochodzenia w sprawie rzekomego faworyzowania przez giganta internetowego w swojej wyszukiwarce swoich innych serwisów i usług.

W Polsce ten apel opublikowały już m.in. „Fakt”, „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Newsweek Polska” i „W Sieci”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polscy-wydawcy-apeluja-do-politykow-zatrzymajcie-monopol-google ##

Google odpowiedział na tę akcję i zarzuty piórem swojego prezesa wykonawczego Erica Schmidta, którego polemikę zamieścił „Financial Times”. Schmidt przede wszystkim podważa tezę wydawców, że wyszukiwarka Google jest „bramą do internetu”. Przytacza, że w serwisach gazet takich jak „Bild”, „Le Monde” i „Financial Times” wejścia z Google stanowią najwyżej 15 proc. całego ruchu, a w innych przypadkach internauci bezpośrednio wchodzą na strony (które nieraz mają ustawione jako startowe lub ulubione) albo poprzez linki z portali społecznościowych.

- Przeglądając Internet przez telefon komórkowy - co zdarza się coraz częściej - użytkownicy coraz częściej uruchamiają dedykowane aplikacje, aby sprawdzić wyniki rywalizacji sportowych, udostępnić zdjęcia lub poszukać polecanych miejsc, usług, produktów itp. Najczęściej pobieraną aplikacją w Europie nie jest Google, ale Facebook Messenger - stwierdza szef Google.

Jednocześnie kategorycznie zaprzecza, jakoby jego firma poprzez własną wyszukiwarkę faworyzowała swoje inne produkty. - Za każdym razem staramy się dać użytkownikom internetu bezpośrednie odpowiedzi na ich pytania, ponieważ trwa to szybciej i jest mniej uciążliwe niż dziesięć niebieskich linków, które były wcześniej pokazywane przez Google. Jest to szczególnie ważne w przypadku urządzeń mobilnych, które mają mniejsze ekrany i gdzie pisanie jest trudniejsze. Wiele wyspecjalizowanych serwisów do wyszukiwania nie lubi tych ulepszeń, ponieważ oznacza to, że otrzymają mniejszy ruch - tłumaczy.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-google-w-polsce-mapy-przed-tlumaczem-google-i-gmailem-w-dol-docs-i-picasa ##

Na potwierdzenie Schmidt opisuje przypadki świadczące według wydawców o takim faworyzowaniu. I tak wyszukiwarka prezentuje u góry strony prognozę pogody, po tym jak użytkownik wpisał zapytanie o nią, nie po to, by zmniejszyć widoczność i ruch serwisów pogodowych, lecz żeby ułatwić internautom dostęp do tych informacji.

Podobnie rzecz ma się w przypadku serwisów e-commerce czy mapowych. - Staramy się pokazać internautom różne oferty i strony internetowe, gdzie można faktycznie zakupić dany przedmiot, a nie linki do wyspecjalizowanych wyszukiwarek (które mają niższe rankingi), gdzie trzeba będzie powtórzyć zapytanie Jeśli konsumenci szukają wskazówek dojazdu do najbliższej apteki, mogą uzyskać taką informację  na Mapach Google. I znowu uważamy, że jest to doskonały rezultat dla użytkowników - tłumaczy szef Google.

- W rzeczywistości obecnie przedstawiane przez wydawców zarzuty są już dokładnie badane przez europejskie i amerykańskie organy regulacyjne od przeszło siedmiu lat. Jak dotąd żaden organ regulacyjny nie zgłosił sprzeciwu w zakresie udzielania ludziom bezpośrednich odpowiedzi na ich pytania przez Google z tego prostego powodu, że jest to lepsze dla użytkowników - podkreśla Eric Schmidt.

Prezes wykonawczy Google podkreśla, że sukces jego firmy w żadnym stopniu nie zniechęca konkurentów do rozwijania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Przytacza przy tym inwestycje w wyspecjalizowane wyszukiwarki poczynione ostatnio przez europejskie firmy medialne, m.in. Axel Springer Media. Przypomnijmy, że należąca do tego koncernu Grupa Onet w maju br. kupiła serwisy Skąpiec.pl i Opineo.pl (więcej na ten temat).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa