KRRiT zapowiada konkursy na zagospodarowanie kolejnego multipleksu radia cyfrowego

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła konsultacje społeczne w sprawie projektu ogłoszeń dotyczących możliwości uzyskania koncesji na nadawanie programu na ogólnopolskim multipleksie cyfrowym DAB+ (Digital Audio Broadcasting+). Przewodniczący Rady chce się dowiedzieć m.in. o charakter programów, proporcje pomiędzy uniwersalnymi a wyspecjalizowanymi formatami czy ich liczbę w wersji analogowej.

NB
NB
Udostępnij artykuł:
KRRiT zapowiada konkursy na zagospodarowanie kolejnego multipleksu radia cyfrowego

Strategia KRRiT zakłada zagospodarowanie multipleksów pierwszego (MUX R1), drugiego (MUX R1) oraz trzeciego (MUX R3). Pierwszy z nich ma mieć ogólnokrajowym zasięg, składać się z 22 obszarów rezerwacji i być przeznaczony dla niepublicznych nadawców. Drugi jest skierowany do nadawców regionalnych (w ostateczności dla nadawców aspirujących do zasięgu ogólnokrajowego lub prawie ogólnokrajowego), składać się będzie z 24 obszarów rezerwacji; a trzeci – użytkowany jest przez Polskie Radio, które zajmuje 5/6 pojemności multipleksu i rozgłośnie regionalne. Docelowo w 2022 roku ma on objąć 82 proc. ludności kraju.

Na początku 2019 roku decyzją prezesa UKE uzupełniono częstotliwości o 28 nowych o zasięgu lokalnym, kolejnych 7 czeka na wpisanie do planu zagospodarowania.

Część nadawców lokalnych miało już wyrazić zainteresowanie nadawaniem programów o zasięgu ogólnopolskich, podobnie jak Polskie Radio, które miało zgłosić chęć nadawania dodatkowych stacji na multipleksie ogólnokrajowym (MUX R1).

KRRiT czeka na uwagi rynku

Krajowa Rada zanim opublikuje ogłoszenia o możliwości uzyskania koncesji najpierw zaprosiła nadawców i zainteresowane podmioty do konsultacji społecznych.

Zaproponowała trzy warianty dla nadawców. W ramach pierwszego z nich chciałaby przeznaczyć trzy spośród dwunastu slotów na multipleksie na rozszerzenie istniejących ogólnopolskich koncesji analogowych na program o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym społeczno-religijnym; kolejne pięć miejsc chciałaby przeznaczyć na rozszerzenie istniejących koncesji analogowych o zasięgu ponadregionalnym (zasięg programu powyżej 4,5 mln); cztery miejsca na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-programow-informacyjnych-kwiecien-2020-fakty-liderem-rekord-wiadomosci,7170708893022337a ##

Druga opcja zakłada, aby trzy spośród dwunastu miejsc (slotów) w multipleksie przeznaczyć na rozszerzenie istniejących ogólnopolskich koncesji analogowych na program o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym społeczno-religijnym; dziewięć miejsc na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.

Trzeci wariant miałby objąć dwanaście miejsc na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.

Według przewodniczącego KRRiT, druga i trzecia opcja „jest bardziej elastyczna, ponieważ pozwala na ubieganie się o koncesję cyfrową większej liczbie obecnych lub przyszłych nadawców, bez względu na charakter i zasięg programu oraz ich pozycję na rynku analogowym”.

Uwagi i opinie na temat przedstawionych opcji i propozycje zmian zainteresowani mogą nadsyłać do 20 lipca 2020 r. na adres:konsultacjemux-r1@krrit.gov.pl

Koszt ogólnopolskiej koncesji cyfrowej wydanej w 2020 to 1,67 mln zł (nadawcy nowego programu przysługuje zniżka).

W maju 2019 roku KRRiT wróciła do realizacji planu cyfryzacji radia - przedstawiła wtedy główne założenia oraz mechanizmy wdrażania technologii nadawania w systemie Digital Audio Broadcasting+. Ogłosiła start konkursu na cyfrowe multipleksy lokalne w 34 miastach dla nadawców lokalnych i regionalnych. Otrzymała wtedy zgodę na w sumie 47 częstotliwości, w 34 różnych lokalizacjach. Każdy z multipleksów może pomieścić maksymalnie do 12 rozgłośni.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jedynka-pierwszy-raz-ponizej-5-proc-udzialu-w-sluchalnosci-a17-radio-maryja-i-radio-pogoda-tez-traca-w-gore-antyradio,7170755341530753a ##

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Gemini popularniejsze od ChatGPT. Raport "Financial Times"

Gemini popularniejsze od ChatGPT. Raport "Financial Times"