Mocny apel sekretarza generalnego ONZ do świata mediów i reklamy. "Zaprzestańcie"

António Guterres, sekretarz generalny ONZ zażądał od agencji reklamowych i public relations zakończenia współpracy z koncernami paliwowymi. Od mediów i firm technologicznych chce z kolei zaprzestania emisji reklam sektora paliw kopalnych. Motywacją jego apelu są postępujące zmiany klimatyczne.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Mocny apel sekretarza generalnego ONZ do świata mediów i reklamy. "Zaprzestańcie"

W ocenie António Guterresa, światowy przemysł paliw kopalnych powinien zostać objęty zakazem reklamy, aby pomóc uratować świat przed zmianami klimatycznymi.

Sekretarz generalny ONZ nazwał korporacje węglowe, naftowe i gazowe „ojcami chrzestnymi chaosu klimatycznego”, którzy przez dziesięciolecia zniekształcali prawdę i oszukiwali opinię publiczną na temat przyczyn zmian klimatu i wpływu na ten proces człowieka i paliw kopalnych.

Podobnie jak reklama wyrobów tytoniowych została zakazana ze względu na zagrożenie dla zdrowia, to samo powinno teraz dotyczyć paliw kopalnych – uważa sekretarz generalny ONZ. 

„Musimy bezpośrednio skonfrontować się z tymi w przemyśle paliw kopalnych, którzy przez dziesięciolecia wykazywali się nieustępliwą gorliwością w utrudnianiu postępu” – powiedział w ubiegłym tygodniu António Guterres.

Dodał, że przemysł naftowy, gazowy i węglowy latami „bezwstydnie” uprawia greenwashing, używając do tego lobbingu, nacisków prawnych i masowych kampanii reklamowych.

„Wzywam każdy kraj do zakazania reklam firm zajmujących się paliwami kopalnymi. Wzywam też media informacyjne i firmy technologiczne do zaprzestania reklamowania paliw kopalnych” - powiedział  w Nowym Jorku Guterres. 

Marketerzy w odwrocie od Big Oil?

„The Guardian” już po apelu sekretarza generalnego ONZ zwrócił się z prośbą o odniesienie się do apelu Guterresa do 11 firm medialnych i technologicznych, które emitują u siebie reklamy paliw kopalnych. Większość z nich nie odpowiedziała na pytania, a tylko dwie zdecydowały się na komentarz. Guardian odnotowuje, że tylko w USA najwięksi wydawcy - „Washington Post”, Reuters, Politico czy Axios, a także stacje telewizyjne, jak MSNBC i CNN, nadal pokazują reklamy firm paliwowych. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek