Prezes UOKiK: Łamanie prawa nie może opłacać się firmom telekomunikacyjnym, będziemy zdecydowanie je karali

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta będzie sięgał coraz częściej po surowe kary względem nadawców telekomunikacyjnych, gdyż na nich jest najwięcej skarg - ostrzega w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Marek Niechciał, prezes UOKiK. W ostatnim czasie Urząd ukarał czterech nadawców, kolejne sprawy są rozpatrywane.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:

Czy sięganie po surowe kary to nowa polityka względem operatorów telekomunikacyjnych? Prezes Marek Niechciał w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl mówi, że - po pierwsze - biorąc pod uwagę obroty osiągane przez firmy naruszające przepisy, wysokość kar nie jest wcale duża. - Zasada jest jedna: kara musi być adekwatna do naruszenia. A naruszanie przepisów zarówno konsumenckich, jak i antymonopolowych nie może się opłacać. Jednocześnie kara ma też zniechęcić od kolejnych prób łamania prawa - pointuje prezes Niechciał.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zapowiada, że będzie się wnikliwie teraz przyglądał zarówno działaniom instytucji finansowych (na ten sektor jest najwięcej skarg), jak i rynkowi usług telekomunikacyjnych.

- Ten rynek zajmuje drugie miejsce pod względem sygnałów o nieprawidłowościach, przekazywanych nam przez konsumentów. Tam gdzie to możliwe szukamy rozwiązań polubownych. Sprawa może zakończyć się wówczas zobowiązaniem do zmiany praktyki bez kary finansowej. W przypadku najpoważniejszych naruszeń prawa, na pewno będziemy mieli bardziej restrykcyjne podejście i będziemy sięgali po sankcje finansowe. Trzeba jasno powiedzieć, że łamanie prawa nie może skutkować zyskiem dla firmy je łamiącej - mówi Marek Niechciał dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Zdaniem szefa UOKiK, ostatnie głośne sprawy związane z karaniem nadawców telekomunikacyjnych pokazują, że nadal jest dużo do zrobienia na tym rynku. - Bardzo ważna jest rekompensata dla konsumentów. Będziemy korzystać z tego instrumentu. Ale na tym nie poprzestaniemy. Ostatnie decyzje pokazują, że problemem nadal są reklamy, które wprowadzają w błąd. Karząc za to, wysyłamy jednocześnie jasny sygnał do firm łamiących prawo, jak i do konsumentów. Przedsiębiorcy widzą, że działania niezgodne z prawem nie ujdą na sucho, ich klienci, że dzięki naszym działaniom będą mogli liczyć na zrekompensowanie poniesionych strat - dodaje Niechciał.

Trzecim najczęściej zgłaszanym do UOKiK przez konsumentów problemem są umowy zawierane poza siedzibą firmy (np. podpisywane podczas wizyty przedstawiciela firmy w domach klientów). Tutaj także Urząd zamierza z czasem sięgać po coraz ostrzejsze kary, głównie po to, by chronić osoby starsze.

Jacek Kowalski
Autor artykułu:
Jacek Kowalski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej