Telewizja satelitarna popularniejsza w Afryce, gorzej w USA i Europie

Operator satelitarny SES dostarcza obecnie prawie 8 400 kanałów telewizyjnych, w tym 3 130 w jakości HD lub UHD do łącznie 366 mln gospodarstw domowych na całym świecie. Liczba odbiorców telewizji satelitarnej rośnie jednak głównie w Afryce, gdzie są słabe łącza internetowe.

ag
ag
Udostępnij artykuł:

Według corocznych badań rynkowych Satellite Monitor, domostw z kanałami nadawanymi przez SES było o 5 mln więcej niż rok wcześniej. Wzrost liczby gospodarstw domowych obsługujących telewizję satelitarną obsługiwaną przez SES można przypisać rosnącemu zasięgowi w Afryce (wzrost o 9,1 mln), regionie Azji i Pacyfiku (1 mln) i Ameryce Łacińskiej (1,7 mln), gdzie platformy satelitarne DTH i nadal zyskują na popularności jako najpopularniejsze metody odbioru telewizji.

W Ameryce Północnej zaczyna górować streaming

Na kluczowym rynku europejskim dzięki pozycji orbitalnej Astra 19,2E, SES nadal dociera do 117 mln domów, dostarczając treści do połowy wszystkich gospodarstw z telewizją na rynku za pośrednictwem satelity (wzięto też pod uwagę kanały pobierane z Astry przez sieci kablowe i operatorów IPTV). Tymczasem zasięg SES w domostwach Ameryki Północnej spadł o 6 mln, ponieważ amerykańscy odbiorcy zwracają się w kierunku serwisów streamingowych.

W USA pakiety telewizyjne tradycyjnych operatorów kablowych i platform satelitarnych są droższe niż w Europie. Wielu widzów wybiera więc zamiast nich subskrypcje Netfliksa, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Peacock, Hulu, które można łatwo anulować. W Stanach Zjednoczonych coraz większą popularnością cieszy się też piractwo kanałów telewizyjnych w streamingu.

Na przestrzeni lat spadek zainteresowania telewizją satelitarną jest jeszcze bardziej widoczny. Amerykańska platforma DirecTV odnotowała spadek liczby abonentów z 25 mln w 2017 roku do 15 mln obecnie. Z kolei Dish Network ma 8 mln klientów, podczas gdy 5 lat temu miał ich 13 mln. Trend powoli zaczyna docierać do Europy. Platformy Sky w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech straciły w 2021 roku 198 tys. abonentów. SES zauważa, że również Europa zmierza w kierunku serwisów OTT, choć niekodowane kanały satelitarne mogą liczyć na wierne grono odbiorców. Na rynku europejskim rośnie też popularność telewizji IPTV.

Afryka pomaga operatorom satelitarnym i tradycyjnym platformom

W Afryce SES nadal rozszerza swój zasięg satelitarny ze względu na Etiopską Umowę o Wolnym Handlu i powstanie pierwszej platformy cyfrowej w tym kraju - Ethiosat. SES twierdzi, że przez ostatnie dwa lata prowadził również intensywny program mający na celu skłonienie telewidzów w Etiopii do przekierowania swoich anten na satelitę umieszczonego na 57E (wschód) i obecnie obsługuje najwięcej klientów w tym kraju.

Zasięg telewizji na rynkach w Afryce, takich jak Etiopia, Nigeria i Ghana, wzrósł o 27 proc. od 2017 r i odbiór satelitarny staje się głównym sposobem odbioru telewizji. Nie tylko SES pomaga obecność w Afryce. Pod koniec grudnia 2021 roku Canal+ miał na całym świecie 23,7 mln abonentów. To wzrost o 1,6 mln w porównaniu z końcem 2020 roku. Aż 0,9 mln nowych klientów to mieszkańcy Afryki, 0,4 mln Francuzi, a 0,3 mln firma pozyskała na pozostałych rynkach europejskich, w tym polskim.

Kiedyś firma SES próbowała podbić polski rynek. Na przełomie lat 90 i 2000 z Astry 19,2E korzystała platforma cyfrowa Wizja TV. Po fuzji z Cyfrą+ jej abonenci zostali przeniesieni na Hot Birda 13E (Eutelsat). Później wygasł kontrakt SES z Telewizją Polską. Obecnie z tego satelity korzysta tylko TV Trwam. Ponadto można tam znaleźć wiele niekodowanych stacji z Niemiec. Polskie platformy cyfrowe Polsat Box, Canal+ i Orange korzystają z usług Eutelsata.

- Od prawie trzech dekad publikujemy badania rynku satelitarnego co roku, umożliwiając naszym klientom z całego świata wykorzystanie bezstronnych danych do podejmowania świadomych decyzji dotyczących ich działalności. Te dodatkowe spostrzeżenia, w połączeniu ze zdolnością naszej floty satelitów premium do dostarczania treści w najbardziej opłacalny sposób do jak najszerszego grona odbiorców, pokazują dlaczego wiodący nadawcy nadal rozszerzają swoją współpracę z nami - stwierdził Deepak Mathur, wiceprezes wykonawczy ds. globalnej sprzedaży w SES. Niedawno konkurencyjny Eutelsat ubolewał, że na 7 tysięcy nadawanych przez niego kanałów telewizyjnych tylko 34 dostępnych jest w jakości 4K.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych