WARC: wzrost wydatków reklamowych spowolni w 2023 roku

- Wydatki na reklamę na całym świecie wzrosną o 8,3 procent w 2022 roku, po czym znacząco wyhamują w 2023 roku. To efekt globalnego spowolnienia gospodarczego - prognozuje WARC w raporcie dotyczącym wydatków na reklamę 2022/23.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
WARC: wzrost wydatków reklamowych spowolni w 2023 roku
fot. Shutterstock.com

Globalne wydatki na reklamę wyniosą w tym roku 880,9 miliarda dolarów – wzrosną o 67,3 mld dolarów, czyli o 8,3 proc.

Jak podaje WARC, wynika to w dużej mierze z cyklicznych wzrostów spowodowanych ważnymi wydarzeniami, takimi jak wybory w połowie kadencji w USA i mistrzostwa świata w piłce nożnej mężczyzn, które odbędą się w listopadzie br., a które znacząco mają ożywić reklamowo wzrost w drugiej połowie br.

Według prognoz wzrost wydatków reklamowych znacznie zwolni, do zaledwie 2,6 procent w 2023 roku.

Nowe prognozy, oparte na danych ze 100 rynków reklamowych na całym świecie, zakładają spadek o 4,3 punktu procentowego (pp) do wzrostu w 2022 r. i 5,7 pp do perspektyw na 2023 r., w porównaniu z poprzednią globalną prognozą WARC.

Spadki także w social mediach

WARC spodziewa się, że wpływ środków ochrony prywatności Apple na firmy z mediów społecznościowych, które polegają na śledzeniu między witrynami, wyniesie w tym i nadchodzącym roku około 40 miliardów dolarów. Oczekuje się, że większość z nich odnotuje znacznie mniejszy wzrost niż prognozowano. Ogólnie rzecz biorąc, oczekuje się, że sektor mediów społecznościowych wzrośnie o 11,5 proc. (w porównaniu do +47,1 proc. w 2021 r.) w 2022 r., po czym spowolni do zaledwie 5,2 proc. – to najwolniejszy w historii okres wzrostu.

Według prognoz WARC ​​przychody z reklam YouTube wzrosną w tym roku o 7,3 procent (w porównaniu do +45,9 procent w 2021 roku), ale wzrost ten zmniejszy się następnie do 5,6 procent w 2023 roku.

Niewiele sektorów obniży inwestycje w reklamę

Tylko cztery z 18 sektorów produktów, które monitoruje WARC, mają obniżyć wydatki na reklamę w 2023 roku, ale profil i tempo cięć są interesujące: transport i turystyka (-0,4 proc.), napoje alkoholowe (-1,1 proc.). ), usługi finansowe (-4,5 proc.) i motoryzacyjne (-12,4 proc.).

Wydatki na reklamę w sektorze strumieniowego przesyłania wideo będą rosły szybciej niż cały rynek reklam w tym roku (+8,4 procent) i przyszłym (+7 procent). Oczekuje się, że sektor AVoD – w tym Hulu, Prime Video i YouTube – wzrośnie w tym roku o 8 proc., a następnie o kolejne 7,6 proc. w 2023 r., by osiągnąć wartość prawie 65 miliardów dolarów.

Streamerzy należący do nadawców również mają zwiększyć swoje dochody z reklam w tym roku (+9,7 proc.) i następnym (+5,2 proc.), ale ze znacznie niższej bazy (osiągną 18,5 mld dolarów w 2023 r.).

Tymczasem wydatki na reklamę w telewizji linearnej wzrosną o 3,6 procent do 180 miliardów dolarów (20,4 procent wszystkich wydatków na reklamę), ale rynek odnotuje wówczas 4,5 procentową stratę, jeśli nie wystąpią takie wydarzenia w przyszłym roku.

- Ponieważ tempo wzrostu globalnej produkcji jest teraz o połowę mniejsze, a presje po stronie podaży napędzające inflację powodują, że spowolnienie gospodarcze usunęło blisko 90 miliardów dolarów z perspektyw wzrostu globalnego rynku reklamowego w tym i przyszłym roku - powiedział James McDonald, dyrektor ds. danych w WARC. - Jednak marki nadal wydają na reklamę w miarę postępu ożywienia po COVID, a globalny handel reklamami pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia wartości 1 biliona dolarów do 2025 roku - dodał.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe

Kulki Lotto znikają z telewizji. Duża zmiana w losowaniach

Kulki Lotto znikają z telewizji. Duża zmiana w losowaniach

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową