InPost mocniej się zadłuża. Jakie odsetki będzie płacił?

Koncern logistyczny InPost zrefinansował swoje zadłużenie, zwiększając je z 2,75 do 4,2 mld zł. Firma chce mieć większą pulę na cele inwestycyjne.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
InPost mocniej się zadłuża. Jakie odsetki będzie płacił?
Rafał Brzoska, założyciel i szef InPostu (fot. materiały prasowe)

W efekcie zrefinansowania zadłużenie grupy InPost w ramach kredytu obrotowego poszło w górę z 0,8 do 2,7 mld zł, zaś to w ramach kredytu terminowego zmalało z 1,95 do 1,6 mld. Kredyty zostały udzielone na pięć lat (w przypadku kredytu obrotowego są dwie opcje wydłużenia na rok).

Oprocentowanie jest zmienne:, zależy do łącznego zadłużenia firmy. Obecnie wynosi stawki WIBOR 3M i 6M plus 1,5 pkt proc. prowizji.

InPost podkreśla w komunikacie, że jego warunki są korzystniejsze niż w poprzedniej umowie, a zainteresowanie ze strony banków znacząco przewyższało potrzeby firmy.

Po co InPostowi większe kredyty

Dlaczego InPost mocno zwiększył pulę kredytu obrotowego? Firma zaznacza, że nie ma natychmiastowych potrzeb finansowych. Celem jest posiadanie rezerwy strategicznej i stabilnej struktury finansowej, m.in. w związku z pojawiającymi się możliwościami wzrostu.

Na koniec września 2024 roku zadłużenie brutto grupy InPost wynosiło 7,17 mld zł, wobec 6,65 mld zł na koniec 2023 r. Łączna kwota kredytów i innych narzędzi finansowych zwiększyła się minimalnie, z 4,86 do 4,88 mld zł, zaś w przypadku leasingów nastąpił wzrost z 1,45 do 1,82 mld.

Dług netto firmy zwiększył się z 6,07 do 6,37 mld zł, natomiast przy wzroście skorygowanego zysku EBITDA z minionych czterech kwartałów (z 2,73 do 3,35 mld zł) wskaźnik zadłużenia spadł z 2,2x do 1,9x.

grafika

W 2024 roku grupa InPost dostarczyła 1,09 mld przesyłek, a rekordowego dnia w czasie grudniowego szczytu zakupowego - prawie 14 mln. Sieć Paczkomatów zwiększyła się o jedną trzecią, z czego za granicą o 61 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu