Mamy wracające do pracy – wspierane i zapracowane

Marka Bebilon prezentuje wyniki badania przeprowadzonego w ramach akcji „Mama wraca do pracy"

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Warszawa, 11 lipca 2011 r. – Mamy wracające do pracy mogą liczyć na wsparcie i pomoc najbliższej rodziny, cieszą się perspektywą zarobku, a powrót do pracy okazuje się dużo łatwiejszy, niż się spodziewały. Pracujące mamy jednak nie są w pełni zadowolone z podziału domowych obowiązków. Mimo deklarowanego partnerskiego modelu związku, wciąż biorą na siebie większość obowiązków związanych z opieką nad dzieckiem i prowadzeniem domu. To najważniejsze wnioski z badania ankietowego, w którym wzięło udział 23 tysiące polskich mam. Badanie zostało przeprowadzone w ramach akcji „Mama wraca do pracy", której patronuje marka Bebilon. Jego celem było poznanie potrzeb i opinii mam dotyczących wsparcia, jakiego potrzebują i jakie otrzymują od bliskich po podjęciu decyzji o powrocie do obowiązków zawodowych.

Mamy, łączące obowiązki zawodowe z życiem rodzinnym i wychowywaniem dziecka potrzebują przede wszystkim wsparcia – rozmowy, aprobaty, realnego odciążenia w domowych obowiązkach, oraz możliwości wygospodarowania czasu dla siebie. W większości przypadków naturalnym oparciem są dla nich bliscy – mamy mogą liczyć na pomoc ze strony swoich partnerów lub mężów oraz własnych matek. Najtrudniejszą kwestią wydaje się wciąż podział domowych obowiązków. Choć jedna trzecia mam deklaruje, że w ich rodzinach podział obowiązków po powrocie do pracy się zmienił, to w wynikach badań nie widać wyraźnych różnic w strukturze podziału domowych prac. Wyniki badania pokazują za to, że zadowolenie z ustalonego podziału obowiązków spada po powrocie mam do pracy.

„Obserwujemy w Polsce z coraz większą intensywnością, że kobiety chcą mieć rodzinę partnerską, ze sprawiedliwym podziałem obowiązków, a jednocześnie wpadają w stare koleiny i często nie rozumieją dlaczego. Dzieje się tak głównie z dwóch względów. Po pierwsze, jeżeli oboje rodzice pracują to czas, który spędzają z dzieckiem, jest stosunkowo ograniczony. Matka ma dylemat: czy kazać ojcu odkurzać i gotować, a samej zająć się dzieckiem? Czy też zająć się prasowaniem i gotowaniem, a jednak sprawić, żeby mężczyzna miał bardziej rozległy i dobry jakościowo kontakt. Kobiety decydują się w większości na to drugie rozwiązanie. Drugi powód jest zupełnie innego porządku – najwyraźniej kobiety i mężczyźni mają różne standardy wrażliwości. Wiele kobiet zostało tak wychowanych, że nie są w stanie niczym się zająć jeśli w zlewie są brudne naczynia, albo jest ogólny rozgardiasz. Mężczyzna nie ma z tym problemu. I to bardzo często powoduje, że kobiety zaczynają przejmować większość obowiązków" – tłumaczy prof. dr hab. Anna Giza-Poleszczuk, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

„Cieszymy się, że tak wiele mam zaufało nam i szczerze odpowiedziało na pytania dotyczące ich potrzeb, oczekiwań oraz odczuć związanych z nowymi obowiązkami i wyzwaniami, jakie stoją przed całą rodziną kiedy mama wraca do pracy. Wyniki ankiety i konkursu „Mama ma wsparcie", przeprowadzonego równolegle z badaniem, pokazują, że wiele mam i ich rodzin doskonale sobie radzi w nowej sytuacji. Mamy nadzieję, że pomagają im w tym także porady dostępne na stronie www.mamawracadopracy.pl. Stale wzbogacamy jej zawartość o wypowiedzi ekspertów i mam, które dzielą się swoimi doświadczeniami, tworząc miejsce, w którym każda mama znajdzie wsparcie i porady ułatwiające jej godzenie ról troskliwej mamy, partnerki i cenionego pracownika" – powiedziała Anna Zatorska, kierownik marki Bebilon, NUTRICIA Polska.

Akcja „Mama wraca do pracy", realizowana przez markę Bebilon od 2010 roku, powstała po to, by pomóc mamom w rozwiązywaniu problemów związanych z rozpoczęciem na nowo aktywności zawodowej. W tym celu powołana została internetowa platforma wiedzy www.mamawracadopracy.pl z cennymi poradami ekspertów, artykułami i filmami video, w których specjaliści odpowiadają na pytania nurtujące mamy. Swoimi pozytywnymi doświadczeniami i sprawdzonymi poradami dzielą się także mamy wypowiadające się w video sondach. Akcja „Mama wraca do pracy" jest obecna także w portalu społecznościowym Facebook, gdzie już ponad 18 tys. mam bierze udział w dyskusjach, wymienia się poradami i wzajemnie wspiera.

Bebilon to seria mlek modyfikowanych zaspokajających różnorodne potrzeby żywieniowe niemowląt i dzieci. Dzięki starannie opracowanemu składowi, inspirowanemu mlekiem matki, mleka modyfikowane Bebilon są polecane przez lekarzy pediatrów. Więcej informacji o gamie produktów Bebilon znaleźć można na stronie www.bebilon.pl.

NUTRICIA Polska to lider rynku żywności dla dzieci i niemowląt w Polsce. Firma jest częścią Dywizji Żywności dla Dzieci Grupy Danone. NUTRICIA specjalizuje się w żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz dla osób dorosłych wymagających specjalistycznego żywienia. NUTRICIA Polska dostarcza produkty żywnościowe dla dzieci we wszystkich kategoriach − od podstawowych i specjalistycznych mlek modyfikowanych (marki Bebiko i Bebilon), po pełną gamę odżywek dla niemowląt (marka BoboVita), w której są m.in. kaszki, obiadki, zupki i deserki w słoiczkach, soczki, herbatki ziołowe i owocowe, musy owocowe, ciasteczka Chrupaczki i Jogurciki Malucha.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"