Marketing internetowy: podsumowanie roku 2018, prognozy na 2019 (agencje)

Zaczynamy cykl podsumowań mijającego roku w mediach i marketingu. Obecnie prezentujemy pierwszą część wypowiedzi o reklamie internetowej. Komentują menedżerowie z czołowych agencji e-marketingowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Tomasz Michalik, chief innovation officer w Insignii

grafika

Wydarzenie rokuŚwiat: Afera Cambridge Analytica i słaba ochrona danych przez Facebook. Niestety okazało się, że bogate bazy danych Facebooka pozwalają nie tylko na doskonałe profilowanie grup użytkowników, ale w połączeniu z niewystarczającą siłą zabezpieczeń giganta, umożliwiają manipulowanie opinią publiczną na niespotykaną dotąd skalę.

Polska: RODO w tym roku wstrząsnęło Polską niczym wielkie tornado. Wywołało popłoch wśród gigantów marketingu i ogromne emocje wśród konsumentów. Niezliczona liczba procedur, konsultacji prawnej, mechanizmów i trików, jak ten temat ugryźć, zdominowały uwagę całej branży przez wiele miesięcy tego roku.

Sukces rokuŚwiat: Moim zdaniem Elon Musk rozbił bank startem rakiety Falcon Heavy, gwarantując sobie uwagę całego świata. Kiedy wszyscy czekali na demonstrację przyszłości międzyplanetarnego transportu, oczom ukazał się manekin Starman prowadzący Teslę Roadster w kierunku Marsa! Smaczku dodała transmisja tej podróży dostępna w czasie rzeczywistym w sieci. Fraza „Don’t panic” nabrała zupełnie nowego znaczenia ;)

Polska: Dla mnie launch serialu „Rojst” platformy Showmax był hitem tego roku. Już sam remake piosenki Izy Trojanowskiej „Wszystko czego dziś chcę” w wykonaniu Moniki Brodki zatrząsł siecią i momentalnie stał się numerem jeden na polskich listach przebojów. Ten bardzo kreatywny twist pokazał, że można w zupełnie nietypowy dla tego rodzaju produkcji sposób zdobyć serca i rozpalić żądze widzów.

Porażka / rozczarowanie rokuNiestety cały świat został zdominowany przez wielką politykę bardzo niskich lotów. Jeszcze nigdy technologia nie pozwalała na taką skalę manipulować opinią publiczną, praktycznie z dowolnego miejsca na świecie. Ponieważ znikomy procent populacji potrafi zrozumieć mechanizmy, jakimi rządzi się polityka, debata publiczna została zdominowana przez wszechobecny populizm, wywołujący skrajnie złe emocje wśród mniej zorientowanych mas. Drodzy politycy, zepsuliście internet nam wszystkim!

Człowiek rokuŚwiat: Ja jestem nieustanie pod wrażeniem chyba najskromniejszego z naprawdę skutecznie uprawiających w Polsce marketing ludzi. Z uwagą i nieukrywaną satysfakcją kibicuję Michałowi Sadowskiemu, który wierny swojemu stylowi podtrzymuje uwagę wciąż rosnącego audytorium w kraju, ale co chyba ważniejsze - zdobywa rynki zagraniczne. Debiut giełdowy Brand24 pokazuje, że ma nie tylko dobrze skalowalny produkt, ale równie skalowalną atencję lidera. Brawo Michał!

Serwis / kampania / projekt rokuŚwiat: Moją uwagę zwróciła kampania drugiego sezonu „Westworld”. Przez wiele miesięcy podgrzewano oczekiwanie na ukryty zwiastun. W końcu udostępniono ukryty w tle plakatu zaszyfrowany kod 687474703A2F2F6269742E6C792F3246447A696567, który po odkodowaniu przy użyciu konwertera heksadecymalnego odkrywał link do trailera serialu.

Polska: Zdecydowanie Sexed.pl Ani Rubik! Dyskusja publiczna wokół tej kampanii pokazała wyraźnie, jak słaba jest edukacja seksualna w naszym kraju. Kampania odważna, mądra, niezwykle potrzebna i świetnie zrealizowana. Zawsze podkochiwałem się w Ani, ale teraz kocham ją absolutnie!

Premiera, nowość rokuŚwiat: iPhone SX, nie dlatego że taki dobry, ale dlatego, że znów to Apple jest w stanie pokonać ścianę i wdrożyć technologię do użytku powszechnego. Myślę to o technologii e-SIM.  

Polska: Apple Pay, Google Pay. Oczywiście były już systemy pozwalające na płatności telefonem, ale to na te platformy systemowe czekaliśmy w ostatnich latach. Obydwa systemy odpalone w Polsce w tym roku otwierają erę zostawiania portfeli w domu.

Trend rokuŚwiat & Polska: Ciekawym trendem jest wykorzystanie technologii VR w segmencie e-commerce. To kolejny przykład, gdzie technologia determinuje i zaczyna dominować działania marketingowe.

 

Grzegorz Krzemień, prezes GoldenSubmarine

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem globalnym mijającego roku są, w mojej opinii, problemy największych grup reklamowych na świecie. Rzeczywistość zmienia się tak szybko, że potężne organizacje marketingowe nie nadążają za nią.

Te zmiany przekładają się również na realia rynkowe w Polsce. Łączenie kilku agencji w jeden podmiot, wygaszanie innych - to wszystko składa się na działania konsolidacyjne mające, zwiększyć efektywność biznesu tych wielkich holdingów.

Sukces rokuZarówno w Polsce, jak i w skali międzynarodowej, za ogromny sukces uważam rosnącą popularność oraz prestiż DIMAQ-a. To program certyfikacyjny, adresowany do osób pracujących w branży e-marketingu. W szybkim czasie stał się najważniejszym standardem obiektywnej oceny wiedzy i umiejętności praktyków naszej branży. Dzięki wsparciu IAB Europe, DIMAQ trafia na kolejne rynki w Europie.

Porażka / rozczarowanie rokuZnikają kolejne agencje z rynku, wcześniej wchłoniętych przez grupy reklamowe. To zjawisko mocno rozczarowujące, a coraz bardziej obecne na polskim rynku. Oczywiście, korzenie tego trendu tkwią głęboko w przeszłości, kiedy największe międzynarodowe grupy reklamowe, poszukując źródeł poszerzania własnych kompetencji, dokonywały licznych akwizycji. Kupowane były rodzime agencje - zwłaszcza te które działały w obszarze interaktywnym.

Dziś wielkie grupy reklamowe pozbywają się przejętych marek, integrując je z własnymi strukturami, wchłaniając bądź likwidując w ramach szeroko zakrojonych akcji optymalizujących ich biznesy. To smutne z mojej perspektywy - jako współtwórcy niezależnej agencji. Wiele ze znikających dziś z rynku agencji zaczynało razem z nami.

Człowiek rokuGlobalnie na to miano zasługuje Jeff Bezos, który z biznesu e-commerce’owego stworzył jednego z najpotężniejszych biorców budżetów reklamowych. Niedawno bowiem okazało się, że Amazon w tym roku będzie w USA trzecią pod względem wielkości platformą, do której trafiają wydatki reklamowe - po Facebooku i Google’u. Jak szacuje eMarketer, przychody z tytułu reklamy w Amazonie osiągną na koniec 2018 roku 4,6 mld dolarów. Niewiarygodny sukces biznesowy.

W Polsce za człowieka roku uważam Włodzimierza Schmidta, który jako prezes IAB Polska awansował do roli szefa tego branżowego związku na całą Europę. To sukces całej branży e-marketingowej w naszym kraju. Gratulacje!

Serwis / kampania / projekt rokuNajwiększym echem w mijającym roku odbiła się w moim odczuciu akcja #MeToo. Z oddolnej, rozpowszechnianej za pomocą social mediów inicjatywy stała się ważną akcją zwalczającą przemoc wobec kobiet stosowaną w relacjach służbowych. Pokazała ogrom i skalę problemu. Z czasem przerodziła się w coś więcej, inspirując wiele innych inicjatyw tego typu.

W Polsce ciekawą akcją była „wirtualna” tęcza, która wróciła na Plac Zbawiciela. Intencją także były działania równościowe, a inicjatorem przedsięwzięcia – stowarzyszenie Miłość nie Wyklucza. Gratuluję agencji 180heartbeats + Jung v Matt.

Premiera, nowość rokuZa najgłośniejszą premierę tego roku uważam wystrzelenie w przestrzeń kosmiczną przez Elona Muska jego auta, Tesli Roadster, z „astronautą” za kółkiem. To efektowne zwieńczenie fantazji i uporu twórcy obu niezwykłych projektów - elektrycznego auta oraz rakiety nośnej. Można to - przełomowe moim zdaniem - wydarzenie potraktować jako wyjątkowy na skalę całych dekad event promocyjny. Był lot stratosferyczny promowany przez RedBulla. Teraz Musk wystrzelił w kosmos samochód własnej produkcji. Kto go przebije?

Niczego tak przełomowego w Polsce nie odnotowałem. Owszem, na rynku wiele dzieje się ciekawego czy innowacyjnego, ale też nieporównywalnego z jakimś prawdziwym przełomem.

Prognoza na 2019 rokOczekuję, że na polskim rynku nakłady reklamowe na internet w Polsce wreszcie przewyższą telewizyjne. Według „Raportu strategicznego Internet 2017/2018” wydanego latem przez IAB Polska, może to nastąpić już na koniec 2018 roku. Oczywiście wiele rynków ma to już za sobą. Z szacunków IAB AdEx Benchmark wynika, że w całej UE nastąpiło to już na koniec 2014 roku (36,2 mld euro wydatków reklamowych online przy 33 mld euro w telewizji).

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Artegence, F11, Kamikaze, Digital Kingdom, Veneo, Eura7, Sare i Ideo

Andrzej Szewczyk, prezes i managing director w Artegence

grafika

Wydarzenie rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie obserwowaliśmy poruszenie związane z tematem zachodzących zmian klimatycznych i stanem środowiska w ogóle. To dzięki mediom - digitalowym i tradycyjnym, które dziś już zupełnie się przenikają - w ostatnich kilku latach odkryliśmy w Polsce smog, który wdychamy od dekad. W skali globalnej, z udziałem wielu marek, powstało sporo społecznych przedsięwzięć, które dzięki swej masie i sile komunikacyjnej faktycznie mogą wywierać wpływ na decydentów wśród korporacji i polityków. Do realnej zmiany brakuje już bardzo niewiele.

Sukces rokuUpowszechnienie płatnych serwisów subskrypcyjnych w Polsce. Nasza gotowość do ponoszenia kosztów dostępu do dobrej jakości treści - news, muzyka, wideo - daje nadzieję, że dziennikarstwo całkowicie nie upadnie, a oferta dobrej muzyki i filmów będzie jeszcze bogatsza.

Porażka rokuFake news - zjawisko nie nowe, ale w ostatnim roku oszustwo i dezinformacja osiągnęły nowy, rekordowo wysoki poziom. Kiedyś zarzucano branży: „Reklama kłamie”. Teraz naprawdę już nie wypada, bo kłamią wszyscy: politycy, dziennikarze, naukowcy. Kłamią także odbiorcy, bo zbyt duża część ich komentarzy to hejterska nieprawda.

Człowiek rokuOsoby, które tutaj i tam od lat robią wspaniałą robotę, nie spoczęły w tym roku na laurach. Zabrakło jednak wydarzeń spektakularnych, identyfikowanych z konkretną osobą, zdobywcą złotego medalu. Wymienienie kto stoi na podium nie ma żadnego sensu, bo srebrny medal by wybrzmiał jak drugie miejsce od końca.

Projekt rokuWdrożenie RODO projektem roku w Polsce i GDPR w Europie. Ze zrozumieniem, po co to komu i jak się do tego przygotować, wyszło trochę jak z samochodami na placu Czerwonym: nie samochody, tylko rowery i nie rozdają, tylko kradną.

Trend rokuQuantified life polegające na możliwości ciągłego monitorowania coraz większej liczby parametrów naszego życia i otoczenia. Zegarki i opaski monitorujące naszą efektywność fizyczną, systemy inteligentnego domu, aplikacje monitorujące nasze przychody i wydatki, internet of things, a nawet czujniki smogu - wszystkie te elementy mają w efekcie służyć poprawie naszego zdrowia, czynić nasze życie wygodniejszym i dłuższym.

Przez lata uczyliśmy się, jak tworzyć urządzenia i technologie służące pozyskiwaniu i magazynowaniu ogromnych ilości różnego rodzaju danych. Nareszcie możemy z tych danych korzystać.

Prognoza na 2019 rokAutomatyzacja i robotyzacja działań marketingowych jeszcze przyspieszą. Mechanizmy sztucznej inteligencji pozwolą skuteczniej i taniej docierać z komunikacją do selekcjonowanych osób. Myli się jednak ten, kto sądzi, że ludzi zastąpią maszyny. Będziemy się koncentrować na łączeniu influencer marketingu, treści i wszelkich niestandardów.

 

Anna Robotycka, partner zarządzający F11

grafika

Wydarzenie rokuZarówno w Polsce jak i na świecie wydarzeniem roku jest potrzeba stawiania czoła ściemie. Po prostu.

Liczba skandali związanych z zawyżaniem wyników np. wyświetleń przez nawet największe platformy komunikacji, fake'owych użytkowników dostarczanych przez wydawców czy problemów z brand safety marek osiągnęła poziom zastraszający.

Mówiąc wprost: albo się oczyścimy sami, albo jako branża skończymy marnie. Żyjemy w czasie fake newsów, ale kiedy zaczynamy opierać nasze kampanie na fake'owych danych i wynikach, to powinniśmy zmienić zawód.

By nie popadać w wyjątkowo pesymistyczny ton, wydarzeniem roku dla mnie jest fakt, że mariaż telewizji, agencji reklamowej i działań crossmediowych może dawać tak świetne wyniki jak w przypadku promocji seriali: case seriali „Rojst”, „Opowieści Podręcznej” etc.

Sukces rokuJako sukces roku traktuję aż 13 statuetek Cannes Lions za kampanię „Ostatnie Drzewo”. Piękne połączenie innowacyjnego myślenia i wyższego celu. Świetna robota i chapeu bas dla Ogilvy Poland.

Sukcesem, którego chyba nie potrafimy jeszcze konsumować, jest kolejny rok bardzo dobrych wzrostów wydatków na digital. Jako branża średnio radzimy sobie w czasach prosperity (odnoszę się przede wszystkich do problemów dużych graczy na rynku: agencji, które upadają lub domów mediowych, które mają minimalne zyski), więc co będzie kiedy przyjdzie kryzys?  

Porażka / rozczarowanie rokuRozczarowaniem roku jest dla mnie afera Cambridge Analytica, a właściwie wszystko co działo się wokół niej: pokaz braku zrozumienia, jak działają cyfrowe media przez decydentów tego świata; brak dostrzegania źródła problemu i przechodzenie do porządku dziennego nad podobnymi praktykami w Polsce (aktywny trolling i rozprzestrzenia fake newsów).

Porażką jest także aktywność polskich agencji w obszarze adtechu. Na palcach jednej ręki można policzyć rzeczywiste wdrożenia adtechowe w naszej branży. W setkach zaś udawane innowacje robione rękoma studentów i stażystów (przy całym szacunku dla pracy obu tych grup).

Niekończącym się rozczarowaniem jest dla mnie także rozdźwięk pomiędzy tak szczytnymi inicjatywami jak biała księga przetargów SAR a rzeczywistością w pracy na linii klient - agencja i agencja - klient.

Człowiek rokuCzłowiekiem roku w Polsce jest według mnie Włodek Szmidt i fakt objęcia przez niego funkcji prezesa IAB Europe. To, jak dobrą robotę robi IAB Polska i jak wiele inicjatyw w końcu się po prostu „dzieje”, jest najlepszą laurką dla niego i całego zespołu IAB Polska. Mam nadzieję, że w końcu nie będziemy przez kraje zachodu traktowani jak Borat z Kazachstanu.

Człowiekiem roku na świecie jest dla mnie Mark Pritchard. Rozumiejąc wszystkie zarzuty do jego osoby oraz racjonalne uzacnienia, dlaczego jest skazany na porażkę, jednak podziwiam jego odwagę we wbiciu kija w mrowisko i rozbudzenie dyskusji na temat digitalu po stronie agencji, wydawców, platform i samych reklamodawców.

Serwis / kampania / projekt rokuPolskie kampanie, które zapadły w pamięć to „Ognioodporna Tęcza” 180 heartbeats + Jung von Matt oraz „Do ostatniego drzewa” Ogilvy Poland. I są to dla mnie osobiście kampanie, które z czystym sumieniem można uznać jednocześnie za kampanie roku na poziomie światowym.

Premiera rokuPremierą roku była pierwsza kampania telewizyjna z wykorzystaniem Alexy czyli reklama Burger Kinga, która jest też świetnym przykładem hackvertisingu.

Trend rokuKrólami trendów są w tym roku: programmatic buying, sztuczna inteligencja i wertykalne wszystko ;) A najbardziej oczywiście wertykalne wideo i reklamy, nawet na YouTube.

Prognoza na 2019 rokBędziemy powoli wchodzić w erę kampanii opartych na voice searchu.

Mam wielką nadzieję, ze inteligentnie implementowane rozwiązania blockchainowe będą stawały się remedium na kryzys zaufania jaki panuje w naszej branży.

Katarzyna Żakieta, senior creative & copywriter w Kamikaze

grafika

Wydarzenie rokuŚwiatMoże nie będzie to oczywisty wybór, ale performance Banksy’ego odbił się na tyle szerokim echem w świecie marketingu digitalowego, że zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie. Liczba real time’owych reakcji na incydent z galerii Sotheby’s była oszałamiająca. Marki prześcigały się w kreacjach wykorzystujących niszczarkę wbudowaną 12 lat wcześniej w ramę obrazu (o ile możemy wierzyć prankerowi znanemu z niejednej takiej akcji). Porwać dali się wszyscy - od globalnych potentatów jak McDonald’s ze swoimi frytkami, przez ramki z Ikei po bardziej lokalne realizacje, jak na przykład pomidory w puszcze - całe i krojone marki Łowicz.

PolskaJeśli zaś chodzi o Polskę - to musiała się ona zająć z najwyższą uwagą 4 literami… mowa tu o RODO. Wdrożenie Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych miało i wciąż ma gigantyczne konsekwencje zarówno dla marek, jak i konsumentów.

Miliony wysłanych maili, niepotwierdzonych zgód, potrzeba przebudowy ścieżek profilowania i automatyzacji. W dalszej części - produkowanie rozbudowanych prawniczych klauzul w regulaminach, a oprócz większych praw użytkownika - także jego nieufność. Bo czy wszystko jest w porządku, jeśli muszę wyrazić tyle zgód i przeczytać tak długie regulaminy? Efekt? Każdy lead stał się na wagę złota, a memy opowiadające o stronach www z 10 okienkami do kliknięcia, zamknięcia i potwierdzenia to sama prawda.

Porażka / rozczarowanie rokuŚwiatW dobie walki o prywatność w sieci za światową porażkę roku odpowiada nie kto inny jak Mark Zuckerberg. Nie dość, że zainteresowanie Facebookiem gaśnie, to oskarżenia o inwigilację i niedostateczną ochronę danych niespecjalnie poprawiają sytuację internetowego potentata. Zaczęło się od afery z Cambridge Analytica, czego efektem była akcja użytkowników #DeleteFacebook zachęcająca do kasowania kont, by uniemożliwić korzystanie z danych wrażliwych. Nie pomogło też obnażenie braku wiedzy senatorów podczas przesłuchania Zucherberga, choć był to wyczyn imponujący.

Nie minęło kilka miesięcy, a znowu pojawił się problem z kradzieżą danych osobowych - prawie 30 mln kont padło ofiarą ataku hakerskiego. Dlatego też jeśli trzeba wskazać rozczarowanie roku jest nim wszystko to, co doprowadziło do pytania: Czy moje dane na Facebooku są na pewno bezpieczne?

PolskaJako polską porażkę roku zapewne sporo osób wskaże konflikt na linii Kruk - blog Pica Pica, co dla mnie osobiście jest zupełnie niezrozumiałym sporem o to, co było pierwsze: jajko czy sroka? Jak można spierać się o prawo do utrwalonego w języku określenia na dziewczyny lubiące błyskotki i łacińskiej nazwy ptaka? Jak widać można.

Prawdziwym rozczarowaniem był krótki poradnik Martyny Wojciechowskiej, jak zakopać budowaną latami markę osobistą pod grubą warstwą plastiku. Cóż… czasami wystarczy jedno nieprzemyślane lokowanie marki, a fani odwrócą się od influencera. Jaka płynie z tego nauka? Kiedy uchodzisz za autorytet, wspierasz organizacje charytatywne, skupiasz wokół siebie społeczność wierną pewnym ideałom - możesz reklamować wodę Żywiec Zdrój nawet jako uzdrawiającą, ale niekoniecznie plastik jako zbawcę przyszłości.

Serwis / kampania / projekt rokuŚwiatCzy ktoś z Was słyszał o gruzińskich wodociągach? Zapewne nie. Jednak ta kampania sprawiła, że świat o nich usłyszał. Sytuacja Georgian Water and Power - firmy odpowiadająca m.in. za dostarczanie wody w Tbilisi była porównywalna do hejtu wylewającego się na profilach społecznościowych polskich kolei. Problem był trudny - niezadowolenie społeczne, ciągłe awarie, brak dostaw wody, negatywny sentyment na Facebooku, dno i dwa metry mułu. Jakie było rozwiązanie? Zejść do tego mułu i nagrać materiał RTM. 24h na dobę, 7 dni w tygodniu, prosto z miejsca awarii nagrywano spersonalizowane odpowiedzi na oznaczenia marki. Proste i skuteczne. Georgian Water and Power pokazało, że stara się jak najszybciej rozwiązać problem, cały kraj mówił o akcji, a zamiast negatywnych reakcji na Facebooku zaczęły pojawiać się lajki.

PolskaO zasięgu kampanii wcale nie musi przesądzać innowacyjność. Wystarczy postawić na stabilnych graczy, tutaj konkretnie - męskich graczy. „Początek” jako tegoroczna piosenka Męskiego Grania to prawie 60 mln odsłon na YouTubie, szczyty list przebojów i koncerty, na które bilety wyprzedały się w parę minut. Gratulacje, Żywiec! Tak trzeba Ż.

Premiera, nowość rokuŚwiatKiedyś Musical.ly, a od tego roku TikTok, więc potraktujmy to jako premierę. Wzrost zasięgu na świecie i coraz większe zainteresowanie w Polsce wśród osób poniżej 24 roku życia. Topowi muserzy już reklamują marki, czego dobrym przykładem jest współpraca Julii Kostery i Miss Sporty - marki makijażowej skierowanej przede wszystkim do nastolatków. Świetny potencjał nowego medium, o którym jeszcze niejeden raz usłyszymy.

PolskaW Polsce takiej kampanii jak ta dawno nie było. Premiera płyty Dawida Podsiadły to po prostu majstersztyk. Najpierw podanie numeru telefonu do małomiasteczkowej rozmowy na Facebooku i Instagramie, potem sprzedaż płyty w kiosku wraz z rejestracją tych wszystkich nieco absurdalnych rozmów z fanami, dalej: charakterystyczne zielone grafiki, podobnie jak wąs wokalisty - rodem z lat 90. Jako wisienka na torcie - krzyżówka na muralu, a to pewnie nie koniec. Zarówno działania online, jak i offline na najwyższym poziomie, dodatkowo okraszone cudownym językiem i składnią Podsiadły.

Na drugim miejscu - premiera polskiego „Vogue’a” - nie za wspaniałe wnętrze, ale za viral w okładką.

Trend rokuŚwiatWiodący trend to technologia augmented reality, która wciąż jest nowością, ale staje się coraz bardziej dostępna i coraz więcej marek decyduje się z niej skorzystać. Nie chodzi już o bieganie za Pokemonami czy filtr na Instagramie, ale o unikalne doświadczenie użytkownika pomagające w decyzji zakupowej. Wypróbowanie fryzury, koloru farby, szybka zmiana i porada? Nie ma sprawy! Oferuje to aplikacja Style My Hair od L’Oréal Professionnnel. Nowy kolor szminki bez wychodzenia z domu? Jasne! Sephora już dawno znalazła na to sposób. A może wirtualne lustro z możliwością przymierzanie ostatniej kolekcji? Odhaczone! Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z aplikacją mobilną, czy wirtualnym lustrem - technologia rozpoznawania twarzy i obrazu staje się naszą codziennością. Wygląda na to, że AR w najbliższym czasie rozgości się też w kraju nad Wisłą.

PolskaW 2018 roku Polską zawładnęły chatboty. Możemy przez nie zamówić bilety do kina, pizzę, zagrać w konkursową grę, śledzić drogę paczki od nadawcy do odbiorcy, itd., itd. Wiele możliwości - intuicyjne rozwiązanie, w szczególności dla milenialsów, którzy wolą załatwiać wszystko online. Chociaż trzeba przyznać, że jakoś tak lepiej rozmawia się z chatbotem, który posiada swój awatar.

Prognoza na 2019 rokPo pierwsze - CSR. Coraz więcej marek chce się zbliżyć do konsumenta, zbudować z nim więź i pokazać się od innej, bardziej ludzkiej strony. Sukces kampanii zaangażowanych społecznie sprawia, że wizerunek marki od razu zyskuje. W tym roku wykorzystały to m.in. Showmax czy Rimmel, skupiając się na aktywacjach wspierających ruchy nie tyle feministyczne, co kobiece. Wygląda na to, że takich akcji będzie coraz więcej - i bardzo dobrze.

Po drugie - lokalność. Wolimy małych dostawców, zdrowszą żywność, lokalne marki odzieżowe i biżuteryjne. Piątnica pokazuje starszą panią ze wsi mówiąca „Z Piątnicy, no bo skąd?”. Reserved wkracza na międzynarodowy rynek, czyniąc polską aktorkę - Joannę Kulig swoją ambasadorką. Marki widzą, że chcemy być dumni z lokalności, jednak nie zawsze jest to proste. 

Joanna Gerlee, head of creative i partner w Digital Kingdom

grafika

Wydarzenie rokuWprowadzenie podziału na niedziele handlowe i niehandlowe w Polsce. Jedni widzą w wady, inni zalety. Nie ma jednak wątpliwości, że jest to zmiana o głębokimi wpływie na zwyczaje zakupowe i sposób konsumowania wolnego czasu. Trzymajmy kciuki, aby z wielu prognoz na temat skutków reformy, to ta mówiąca o rozwoju e-commerce się sprawdziła.

Sukces rokuSharing economy has landed. Po latach prognozowania nadchodzącej zmiany w kierunku wszelkich produktów, którymi będziemy się dzielić, w tym roku z sukcesem Polskę zalały firmy car sharingowe. Wcześniej sukces odniosły rowery, potem nieśmiało zaczęły pojawiać się auta, żeby w tym roku wypączkować jak grzyby po deszczu. Nie należy też pominąć soft launchu hulajnog elektrycznych w Warszawie, które zadebiutowały w październiku. To będzie sukces ekologiczny stulecia dla całej planety, jeśli sharing economy wygra z jakże polską potrzebą posiadania.

Porażka / rozczarowanie rokuNajwiększym rozczarowaniem roku była spektakularna porażka naszej kadry na mundialu. Wszyscy daliśmy się nabrać. Marketerzy zalali nas wizerunkami graczy i trenera z każdej strony. Niestety mało kto sprytnie przygotował się na negatywny scenariusz. Jednym z wartych pochwalenia wyjątków była marka Tyskie, która natychmiast zmieniła komunikację z „trzymamy Tyskie za zwycięstwo” na „za dobre spotkanie”. Nie było niczego bardziej smutnego po naszym drugim meczu niż siatki reklamowe i kreacje digital display marki Samsunga z Nawałką i hasłem „Prestiż. Bardziej.”

Człowiek rokuDawid Podsiadło. Złoty chłopiec showbiznesu, tak złoty, że nie ma marki, która nie chciałaby uszczknąć tego złota dla siebie. Dowcipny ale nie śmieszny, undergoundowy ale mainstreamowy, fascynujący ale bezpieczny, utalentowany ale skromny. Marzenie.

Serwis / kampania / projekt rokuWprowadzenie RODO. Usankcjonowanie zbierania danych to bardzo ważny projekt europejski. Idea dobra, wykonania nie oceniamy. Szkoda tylko kampanii uświadamiającej użytkowników, która chyba nie dorosła do projektu. Większość ludzi odczuła to głównie przez miliony maili, które z poirytowaniem kasowała, zazwyczaj nie wiedząc, że to idealny moment na to żeby odciąć się od spamu wielu marek na zawsze.

Premiera, nowość rokuPremiera roku to dosłownie premiera filmu „Kler”. Dystrybutor nie musiał wydać złotówki na promocje filmu osiągając prawdopodobnie najwyższy ekwiwalent mediowy. Tak to działa, gdy insight jest dobry, a produkt się broni, to komunikacja sama rozkwita - głównie w digitalu.

Trend rokuInsta stories.  Krótkie formy wideo, przygotowywane mobilnie i coraz większa świadomość marketerów, że Instagram coraz częściej scrollujemy w bok, a nie do dołu.

Prognoza na 2019 rokJak z prognozą pogody. Nieprzewidywalna. Trzeba być czujnym.

Dominika Posełek, social media & copywriting specialist w Veneo

grafika

Wydarzenie rokuZ mojej perspektywy jednym z najważniejszych wydarzeń była zapowiedź zmian w funkcjonowaniu algorytmu Facebooka. Decyzja została ogłoszona na początku stycznia i od razu zatrzęsła światem social media marketingu, zmuszając marketerów do sięgnięcia po niekonwencjonalne środki. Był to świetny moment, by na nowo przemyśleć strategię komunikacji na Facebooku i - zgodnie ze wskazówkami dyrektora generalnego serwisu - stworzyć ją z myślą o użytkownikach, a nie tylko o wynikach.

Jednym z ciekawszych wydarzeń w Polsce była premiera pierwszego wydania „Vouge’a”. W przededniu polskiego debiutu „biblii mody” na Facebooku magazynu pojawił się post promujący jego pierwszą, historyczną okładkę. Niesztampowe zdjęcie stało się hitem internetu! Zarówno marki, jak i prywatni użytkownicy publikowali memy parodiujące i przeróbki zdjęcia z Anją Rubik i Małgorzatą Belą. Po raz kolejny okazało się, że media społecznościowe z ich wirusowym potencjałem mają ogromną siłę w budowaniu świadomości marek, jak również są doskonałym narzędziem sprzedaży.

Sukces rokuO tym, że efemeryczny content zdobywa serca użytkowników mediów społecznościowych, wiemy już od czasów świetności Snapchata. Gdy w ubiegłym roku Instagram wprowadził Stories, szybko okazało się, że ten format to nie chwilowa moda, ale must have w strategiach contentowych! Tym bardziej, że w 2018 roku Stories wzbogacało się o kolejne funkcjonalności jak choćby oznaczanie produktów. Nikogo nie zaskoczyło, gdy format zagościł również na Facebooku, odnotowując setki milionów aktywności dziennie, co z kolei sprawiło, że w usłudze pojawiły się reklamy.

To właśnie rozwój Stories możemy uznać za sukces mijającego roku. Potwierdził to dyrektor ds. produktów w Facebooku, Chris Cox, podczas konferencji F8, twierdząc, że format ten jest przyszłością komunikacji w mediach społecznościowych. To nie tylko podstawowy sposób dzielenia się informacjami, ale również coraz bardziej istotny kanał sprzedaży. Jak poinformował Facebook, co trzeci aktywny użytkownik aplikacji przyznał, że jego zainteresowanie konkretnym produktem czy marką wzrosło po obejrzeniu Insta Story, a nowe funkcjonalności tylko ułatwiają zakupy.

Porażka / rozczarowanie rokuZa największą porażkę 2018 roku uważam skalę nieautentycznych aktywności na Instagramie. Zjawisko to ma swoje podłoże - po zmianie algorytmów Facebook przestał być platformą „przyjazną” do promowania własnej osoby, Snapchat już dawno stał się passe, a YouTube to platforma, która pomimo potencjału angażowania społeczności wymaga sporych nakładów czasowych i dobrego pomysłu na siebie. Pozostał Instagram - medium opanowane przez influencerów i… boty, tworzone po to, by automatycznie komentować publikacje z wybranymi hashatagami, follować tysiące kont, by za chwilę je odfollować oraz kreować nowych influencerów.

Skala problemu była na tyle duża, że Instagram podjął walkę z działaniami, które naruszają jego standardy. Dla marek to szansa na to, że budżety przeznaczone na influence marketing to wciąż dobra inwestycja, a dla prywatnych użytkowników - możliwość swobodnej konsumpcji tego medium.

Człowiek rokuDla Marka Zuckerberga rok 2018 nie należał do najłatwiejszych. Słynna afera Cambridge Analytica i przesłuchanie przed Kongresem, a później ogłoszenie wyników za drugi kwartał 2018 roku spowodowały ogromne spadki na giełdzie. Załamanie z lipca było największym spadkiem w historii amerykańskich giełd - jednego dnia cena akcji portalu spadła aż o 20 proc., a wartość całej spółki zmalała o 120 milionów dolarów. Facebook szybko podniósł się z kryzysu, a my, po raz kolejny możemy podziwialiśmy Zuckerberga - w moje opinii to właśnie on po raz kolejny zasłużył na tytuł „człowieka roku”.

Pomaganie potrzebującym to jedna z piękniejszych stron mediów społecznościowych - mieliśmy szansę przekonać się o tym, dzięki kilku spontanicznym akcjom Filipa Chajzera. Choć to postać niezwykle kontrowersyjna, przyznaję mu miano „człowieka roku” za świetne wykorzystanie sociali do robienia dobrych i potrzebnych rzeczy oraz wykorzystanie potencjału marketingu błyskawicznego.

Serwis / kampania / projekt rokuChoć serwis TikTok powstał w 2016 roku, to dopiero po dwóch latach stał się prawdziwym hitem szczególnie wśród młodzieży generacji Z. Już w pierwszej połowie roku był najczęściej pobieraną aplikacją na iOS, w trzecim kwartale zwiększył liczbę pobrań aż 5 razy, a obecnie jest jedną z trzech najchętniej użytkowanych aplikacji społecznościowych i najwięcej wartym start-upem na świecie. Krótkie materiały wideo, czyli istota aplikacji, stały się jedną z głównych form komunikacji wśród nastolatków, a my zaczynamy obserwować pierwsze kampanie marek na tym kanale. Sukces aplikacji potwierdza fakt, że Facebook, czując oddech konkurencji, udostępnił własną apkę muzyczną.

Skoro jesteśmy przy muzyce, warto przyjrzeć się, jak - tym razem polscy - artyści odnajdują się w czasach streamingu i nowego myślenia o promocji swojej działalności muzycznej. Prawdziwym majstersztykiem była dla mnie „małomiasteczkowa” kampania promująca najnowszy album Dawida Podsiadło, w której muzyk połączył świat online z offline, wykorzystując do  tego między innymi media społecznościowe. Premiera, nowość rokuPomimo wielu starań (wideo content, live’y), Facebook nie może być YouTube’em. Z kolei YouTube, ze względu na wyświetlanie treści w formacie pionowym, nie jest przyjazny użytkownikom mobile. Złotym środkiem okazał się Instagram ze swoim pionowym formatem i w ten sposób postała nowa aplikacja - IGTV, w której można publikować i oglądać filmy zoptymalizowane z myślą o użytkownikach smartfonów. W dobie influence marketingu i Stories, które często przypominają vlogi, IGTV z nowymi możliwościami marketingowymi przyjmuje się równie dobrze, ale czy na tyle, by zagrozić YouTubowi? Trend rokuW moim odczuciu trendem roku w mediach społecznościowych był social commerce. Wyznaczały go kolejne funkcjonalności i nowości w najpopularniejszych serwisach - Marketplace, rozwój Sklepów na fanpage’ach, reklamy w formie kolekcji, rozwój botów na Messengerze, funkcja sklepu na Instagramie, oznaczanie produktów w Stories, nowa zakładka Shop&Cop na Snapchacie czy wreszcie zapowiedź uruchomienia reklam na WhatsAppie. Szczególnie ważnym krokiem był zwrot Instagrama w kierunku sprzedaży - na tym kanale z tagów korzysta już 90 milionów kont miesięcznie. Uwzględnienie rosnącego potencjału mediów społecznościowych w strategii e-commerce sprawiło, że często to już nie obecność w wyszukiwarce stanowi podstawę generowania ruchu w e-sklepie - rolę tę przejmują kanały social media, generując coraz większy udział w sprzedaży.

Prognoza na 2019 rokJednym z największych wyzwań będzie precyzyjne przygotowanie treści, które mają skutecznie trafić do klientów. Nie chodzi już o personalizację - użytkownicy zdają sobie sprawę, że za takimi działaniami stoją boty. W 2019 roku pójdziemy o krok dalej. Biorąc pod uwagę ogrom treści publikowanych codziennie w mediach społecznościowych, to co powinniśmy zrobić, to zadbać o indywidualizację przekazu i umiejętne wykorzystanie danych, jakie potencjalni klienci zostawiają o sobie dzięki aktywnościom na portalach. Indywidualizacja treści zapewni użytkownikom wyjątkowe wrażenia w zetknięciu z marką, a marketerom - większą efektywność niż reklama oparta na modelu „jeden do wielu”.  

Z pewnością będziemy mogli również obserwować dalszy rozwój funkcjonalności, wspierających projekty e-commerce. Oby klienci agencji marketingowych uwierzyli w potencjał social commerce :)

 

Łukasz Wołek, CEO Abanana i Eura7

grafika

Wydarzenie rokuPolska: RahimCoinToken RahimCoin to niezwykły pomysł, ponieważ kupujący RahimCoin w zamyśle nabywa udziały nie tylko w Rahimie Blaku, ale także całym jego biznesowym majątku, czyli firmach, które Blak rozwija, a także firmach, które będzie rozwijał w następnych dekadach. Wartość RahimCoin ma rosnąć proporcjonalnie z firmami Rahima Blaka oraz popytem jego tokenów na giełdzie, a także zaufaniem do jego marki osobistej. Czy to nie jest proste, a zarazem pełne wizjonerstwa? Warto obserwować, jak się to rozwinie.

Świat: General Data Protection Regulation (RODO)Zmiany wynikające z wprowadzenia RODO, czyli rozporządzenia o ochronie danych osobowych, których celem było doprowadzenie do pełnej harmonizacji prawa w ramach UE i swobodnego przepływu danych osobowych. Bez wątpienia dotychczasowe prawo nie przystawało do aktualnej sytuacji społecznej i technologicznej. Zmiany odbiły się głośnym echem, a dostosować się do nich musiały firmy spoza UE, w tym tacy giganci jak Google i Facebook.

Sukces rokuPolska: Andrzej Bargiel i zjazd na nartach z K2Andrzej Bargiel został pierwszym człowiekiem, który zjechał z wierzchołka K2 do podstawy góry bez odpinania nart. Ktoś pewnie zapyta, co to ma wspólnego z marketingiem. Otóż cały wyczyn był transmitowany, w większości na żywo, w social mediach Bargiela za pośrednictwem jego zespołu, dzięki czemu doskonale zaangażowano śledzących wyczyny Polaka oraz pokazano wspierające go marki.

Świat: Lądowanie InSight na MarsiePo przebyciu blisko 485 mln km i siedmiu miesiącach podróży na Marsie wylądowała amerykańska sonda InSight. Na pokładzie ma polskiego Kreta HP3, który wbije się w marsjański grunt na głębokość aż 5 m. Penetrator HP3 skonstruowany został przez firmę Astronika wspomaganą przez Politechnikę Warszawską, Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Lotnictwa i Spawalnictwa oraz Politechnikę Łódzką. Wydarzenie to pozwoliło wygenerować w ciągu 7 minut lądowania ekwiwalent reklamowy na poziomie 1 mln zł i to jedynie w social mediach w Polsce.

Porażka / rozczarowanie rokuPolska: Pierwszy polski serial Netflixa - „1983”Fani Netflixa w Polsce czekali z niecierpliwością na pierwszy rodzimy serial wyprodukowany przez tego amerykańskiego giganta. Spory budżet, za kamerą doskonałe reżyserki (Holland, Adamik, Chajdas, Smoczyńska), a do tego znany operator Tomasz Naumiuk i imponujący zespół aktorski. Muzyka Antoniego Komasy-Łazarkiewicza oraz zaskakujący pomysł na scenariusz. Czego chcieć więcej? Political fiction połączone z estetyką science fiction i dystopijną wizją alternatywnej historii Polski jednak rozczarowało. Najbardziej w „1983” krytykowane są scenariusz Joshuy Longa, gra aktorska oraz montaż i efekty, czyli właściwie wszystko, co miało być siłą tego serialu i dać nową jakość opartą na marce Netflix.

Świat: „Rasistowska” reklama H&MSzwedzka marka odzieżowa została oskarżona o rasizm, na jej materiałach reklamowych znalazło się bowiem zdjęcie czarnoskórego chłopca ubranego w bluzę z napisem: „najfajniejsza małpa w dżungli”. O ile sam bym dał swojej dwuletniej córeczce taką bluzę, bo pieszczotliwie nazywam ją małpką, o tyle w świetle poprawności politycznej marki takie jak H&M powinny lepiej przewidywać konsekwencje kampanii "jadących po bandzie".

Człowiek rokuPolska: Piotr GolczykNapisał książkę „Jak zbudować efektywny dział marketingu?”. To nie jest poradnik jakich wiele, ta książka kopie, zmusza do refleksji. Obowiązkowa lektura dla każdego prezesa zarządu, któremu zależy na synergii między projektami marketingu, pracą innych działów a celami biznesowymi.

Świat: KciukKciuk? Pewnie każdy z Was powie: nie znam. Nie mam na myśli danej osoby, a wszystkie i... nasz kciuk u dłoni. Dlaczego? Ponieważ ponad połowa użytkowników telefonów czy smartfonów, korzystając z aplikacji lub przeglądając strony internetowe, robi to tylko za pomocą kciuka. I to właśnie z myślą o nim wydawane są miliony, aby najnowsze projekty uwzględniły ten fakt i zarazem podbiły rynek.

Serwis / kampania / projekt rokuPolska: esize.me by eObuwie.plKupujący buty przez internet zawsze są pełni obaw, zastanawiają się, czy będą odpowiednio dopasowane. Dzięki esize.me i eObuwie.pl ten problem znika. System esize.me wskaże nasz rozmiar w każdej z prawie 500 marek obuwia, rozpozna unikalny kształt naszej  stopy i podpowie nam, które buty będą na niej dobrze leżeć. Wystarczy wykonać darmowy skan stóp w jednym z punktów w całej Polsce. Fantastyczna sprawa, prawda?

Świat: Influential - AmazonOstatnie badanie marketingowe influencerów pokazały, że około 70 proc. konsumentów decyduje się na dokonanie zakupów dzięki opiniom swoich rówieśników w internecie. Co więcej, YouTube jest drugą najbardziej wpływową platformą społecznościową oddziałującą skutecznie na  nabywców. Amazon rozumiejąc, że marketing influencer w połączeniu z potężną treścią wideo i koncepcją kreatywną może znacznie podnieść świadomość marki i produktu, połączył swojego najnowocześniejszego asystenta głosowego Alexa - Echo - z treścią wideo przedstawiającą cały świat. Udział w spocie wzięły znane osobistości z wielu różnych dziedzin, od komedii po gotowanie. Efekt? Ponad 47 milionów wyświetleń i wzrost sprzedaży Amazon oraz globalnej wartości  marketingu influencerów.

Premiera, nowość rokuPolska: Weszło.fmPierwsze internetowe radio sportowe w Polsce, które przetrwało, i ma się coraz lepiej, nadając 7 dni w tygodniu od rana do nocy. Projekt Krzysztofa Stanowskiego wydawał się nie mieć podstaw bytu, a kolejny raz okazało się, że właściwie dobrana grupa docelowa może zdziałać wiele.

Świat: InstagramTVSpołeczeństwo ucieka od klasycznej telewizji, dlatego nikogo nie powinien dziwić pomysł Instagramu, aby celebrować przekroczenie progu MILIARDA użytkowników. Z tej okazji szefowie udostępnili możliwość publikowania materiałów wideo trwających nawet godzinę. Czy tym samym Instagram odwróci trend, który pokazuje, że na treści wideo w social mediach skupiamy się od kilku do kilkunastu sekund? Czas pokaże, ale już dziś wiadomo, że to potężne narzędzie do marketingu internetowego.

Trend rokuPolska: ChatbotyChatbot to program prowadzący rozmowę z internautami przy użyciu języka naturalnego lub poleceń tekstowych. W tym roku zrobił prawdziwą karierę w Polsce. Oczywiście najprymitywniejsze boty odpowiadają tylko na komendy, ale te najbardziej zaawansowane dzięki sztucznej inteligencji mogą nauczyć się języka, rozwijając swoje umiejętności na podstawie odbytych rozmów. Pomyślmy o tym, kiedy następnym razem będziemy rozmawiać na czacie z miłą Anią z obsługi klienta. To może być właśnie bot.

Świat: Artificial Intelligence (Sztuczna inteligencja)Sztuczna inteligencja już nie tylko pomaga ludziom lub jest tylko teoretycznym dodatkiem. Coraz częściej zaczyna nas zastępować. To ona rozpoznaje naszą twarz i głos, to ona zmieni słowa w tekst pisany, to także ona steruje ruchem ulicznym i pomaga przy operacjach. Nie zauważamy jej, ale będzie coraz bardziej odciskała piętno na naszym życiu.

Prognoza na 2019 rokPrzyszły rok to rozwój chatbotów połączonych z obszernymi bazami danych. Nieunikniony jest też dalszy rozwój sztucznej inteligencji. Przełomowe technologie wymuszą na człowieku szybkie opanowanie nowych umiejętności w tym zakresie. Do tego zaobserwujemy intensyfikację obszaru krótkich materiałów wideo emitowanych w internecie oraz wzrost popularności tej formy graficznej jako materiałów reklamowych, wizerunkowych. Najbliższy rok powinien jeszcze bardziej uwidocznić, że firmy dysponują przemyślanymi strategiami komunikacyjnymi i wspierane są przez zespoły marketingowe oraz sprzedażowe.

Monika Mołdrzyk, e-marketing specialist w Sare

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku dla naszej branży było zdecydowanie wprowadzenie RODO. Przedsiębiorstwa drobiazgowo przygotowywały się na wejście w życie ustawy, która bez wątpienia wywołała niemałe zamieszanie na rynku reklamy internetowej. Regulacja spowodowała redukcję baz własnych przedsiębiorstw, czasem nawet o 70 proc., a część wydawców o wątpliwej jakości po prostu przestała działać. Rynek odnotował spadki w wydatkach reklamowych na e-mail marketing w pierwszym półroczu 2018 roku aż o 20 proc. Myślę jednak, że właściwe przygotowanie i dobra znajomość tematu pozwolą pozostałym firmom na skuteczne prowadzenie działań marketingowych.

Człowiek rokuW Polsce zdecydowanie człowiekiem roku można nazwać prezes spółki Wirtualna Polska Media Joannę Pawlak. Nie bez powodu podczas 12. edycji IAB MIXX Awards, konkursu branży interaktywnej, tytuł Człowieka Roku otrzymała właśnie ona. Na stanowisko prezesa WP Media SA została awansowana na początku 2018 roku, co było w pełni zasłużonym zwieńczeniem jej dotychczasowej pracy i wielu sukcesów. W tym roku czwarty raz z rzędu WP Media została uhonorowana nagrodą dla Biura Reklamy WP w rankingu magazynu Media&Marketing Polska. Spółka otrzymała też nadany przez IMM tytuł najczęściej cytowanego portalu w pierwszej połowie tego roku.

Na świecie twórca Amazona i firmy kosmicznej Blue Origin - Jeff Bezos. W lipcu tego roku jego majątek został wyceniany na 150 mld dolarów i tym samym umocnił swoją pozycję najbogatszego człowieka świata. Bezos sukcesywnie część majątku przeznacza na realizację swojego marzenia o rozpoczęciu kosmicznych podróży inwestując w drugą firmę - Blue Origin. Trzymajmy kciuki za kolejny sukces!

Sukces rokuWzrost wydatków na reklamę. Jak wynika z danych IAB Polska, w pierwszym półroczu tego roku na reklamę online w Polsce wydano aż 2,17 mld zł. Porównując ten wynik do analogicznego okresu w roku poprzednim, jest on lepszy o 17 proc. Prognozuje się, że w 2019 roku wydatki na reklamę w sieci mogą osiągnąć kwotę nawet 4,6 mld zł. Mimo wejścia w życie RODO, internet nie zwalnia w pozyskiwaniu środków na kampanie. Przyczyniają się do tego z pewnością skuteczne narzędzia marketingowe, takie jak systemy do e-mail marketingu czy marketing automation.

Porażka / rozczarowanie rokuAfera z Facebookiem i Cambridge Analytica - w marcu br. z Facebooka wyciekły informacje o ponad 50 milionach użytkowników. Dane trafiały do Cambridge Analytica, a tam mogły zostać wykorzystane do wpływania na wyniki dwóch kampanii: Brexitu w Wielkiej Brytanii i wyborów prezydenckich w USA. Winna okazała się być aplikacja This Is Your Digital Life, która zbierała informacje na temat użytkowników z ich profili na Facebooku. W następstwie tego Mark Zuckerberg zapowiedział, że jego zespół pracuje już nad bezpieczeństwem danych swoich użytkowników. Mają oni otrzymać wgląd do aplikacji i stron, które przesyłają ich dane Facebookowi. Mają mieć również możliwość ich kasowania.

Serwis / kampania / projekt rokuNa świecie aplikacja Ikea Place i sklep VR. Dzięki zastosowaniu AR i VR, amerykański sklep Ikea umożliwił klientom wybór spośród ponad 2 tysięcy mebli - mogli na własne oczy zobaczyć, jeszcze przed zakupem, jak konkretny mebel będzie prezentował się w czterech ścianach ich domów.

W Polsce zdecydowanie usługa Allegro Smart! z półrocznym lub rocznym pakietem dostaw. Jak podkreślają jej twórcy, cena dostawy produktów ma być równie niska, jak różnych produktów użytku codziennego. Allegro kolejny raz udowadnia, że świetnie radzi sobie w biznesie, totalnie zmieniając podejście do kosztów dostawy.

Trend rokuZdecydowaną popularność zyskuje wideo - zarówno w Polsce, jak i na świecie. W dużej mierze jest to zasługa YouTube’a czy Netflixa, które wszyscy znają. Ale istnieją również konkurencyjne platformy takie jak VideoTarget, który oferuje bezpłatny player i adserwer, umożliwiające monetyzację treści wideo. Z raportu przygotowanego przez eMarketer wyczytać możemy, że wydatki na reklamę wideo w USA wyniosą nawet 50 proc. całych budżetów reklamowych. Można też zauważyć wzrost wydatków na reklamę w social mediach i wyszukiwarkach, czyli paid search.

Prognoza na 2019 rokW ciągu ostatnich kilku lat sztuczna inteligencja staje się tematem numer 1. Nic dziwnego, ponieważ technologia wspomagana sztuczną inteligencją staje się coraz bardziej powszechna, nie tylko w obszarze marketingu, ale też w wielu innych branżach. W spółkach technologicznych coraz więcej obszarów opartych jest na danych. Oznacza to, że automatycznie rośnie też zapotrzebowanie na systemy przetwarzania takich danych. Sztuczna inteligencja przeniesie reklamę internetową na zupełnie inny poziom. Dzięki niej marketerzy będą mogli nie tylko usprawnić analizę trendów, ale przede wszystkim ulepszać i opracowywać spersonalizowane strategie komunikacyjne. Co więcej, dzięki takim systemom jak nasz, będą mogli przeznaczać też znacznie mniej czasu na przetwarzanie danych. A to wszystko w zgodzie z przepisami RODO. 

Marcin Wojtoń, dyrektor handlowy Ideo

grafika

Wydarzenie rokuAfera Facebook i Cambridge Analytica w połączeniu z RODOWyciek 80 mln danych z Facebooka to wydarzenie roku, którego echa z pewnością będą odczuwalne jeszcze w następnych latach. Świadomość internautów dotycząca wykorzystania informacji na ich temat powoli rośnie, do czego na pewno przyczyniło się wejście w życie RODO. W odbudowaniu poczucia bezpieczeństwa na pewno nie pomagają ostatnie doniesienia na temat ataku hakerów, którzy wykorzystując lukę w zabezpieczeniach, wkradli się do nawet 50 mln facebookowych kont. Czy w obliczu kolejnych tego typu wydarzeń można spodziewać się, że Facebook zmieni politykę i jakość zabezpieczeń? Można przypuszczać, że nie - dzierżąc w ręku monopol rozdaje kolejne karty. Pytanie na jak długo.

Sukces rokuNiezależna agencja reklamowa Weiner i Kennedy tworząca kampanie reklamowe, o których mówi cały świat, na czele z Donaldem Trumpem.

Zamieszczenie w internecie zdjęcia reklamowego z twarzą Colina Kaepernicka z hasłem „Believe in something, even if it means sacrificing everything” wywołało prawdziwą burzę w mediach. Zawodnik, który w celu manifestacji własnych poglądów klęczy podczas wykonywania hymnu Stanów Zjednoczonych, nie jest ulubieńcem Amerykanów. Szczególnie jeśli bieżący sezon nie może zaliczyć do najlepszych. Oburzenie obrońców symboli narodowych, którzy pod hastagiem #boycottnike zamieszczali filmy na których palą produkty firmy, wygenerowało uwagę medialną o wartości 43 mln dolarów. Jednak w tym czasie Nike na giełdzie straciło 4 mld dolarów. I dochodzimy do momentu, kiedy w przerwie meczu otwarcia nowego sezonu NFL Nike wyświetla dwuminutowy spot. Piękny, uderzający w wiarę we własne możliwości, pomimo przeciwności losu. Ta spójność przekazu dowodzi, że Nike z Weiner i Kennedy było świadome konsekwencji zatrudnienia Kaepernicka, (nawet tych finansowych) a mimo wszystko podjęli taką decyzję. Można nie lubić Nike i nie zgadzać się z ich polityką. Jednak ta kampania to majstersztyk.

Porażka / rozczarowanie rokuWyciek danych z FacebookaWyciek 80 mln danych to nie żarty. Zdecydowanie wizerunek Facebooka został mocno nadszarpnięty. Po tym wydarzeniu ostrożność w kwestii dzielenia się informacjami zaczynają coraz bardziej dostrzegać sami użytkownicy. Bezmyślne godzenie się na wszystkie warunki to przeszłość. Z pewnością większość z nas po raz pierwszy od założenia konta na Facbooku zaglądnęła w politykę prywatności czy poprzez różne narzędzia sprawdzało, jakie dane na nasz temat są w internecie dostępne.

Rozczarowaniem była również kampania Dom Development, który zatrudnił aktorkę Kingę Preis oraz pływaka Bartosza Kizierowskiego. Pierwsza z prezentowanych reklam z udziałem aktorki wzbudziła największe emocje - w większości negatywne. Hasło „Kinga Preis zabiera mamy ciężko chorych dzieci do kina” powinno być pokazywane jako antyprzykład wykorzystania emocji w reklamie. Dopełnieniem tej tragedii jest hasło przewodnie kampanii „Dobrzy ludzie powinni mieszkać w dobrym miejscu”.

Człowiek rokuMark Zuckerberg i jego zeznania w Kongresie.Oczywiście sama konieczność zeznań Zuckerberga jest dla nas wszystkich, (użytkowników internetu) kwestią, która powinna zapalić czerwone lampki ostrzegawcze. Gdy informacja o wezwaniu szefa Facebooka pojawiła się w mediach, wydawało się, że to koniec – Zuckerberga i Facebooka.

Tymczasem jego zeznania okazały się ciekawym pojedynkiem i spektaklem zarazem, w którym przegranym wcale nie był Mark. Z biegiem przesłuchania brak przygotowania senatorów, czy może nawet ogólnego pojęcia o tym jak działa internet, wyraźnie stawał się siłą Marka. Grzechem byłoby nieprzytoczenie pytania senatora Hatcha „Jak utrzymujesz model biznesowy, w którym użytkownicy nie płacą za twoją usługę?”. „Senatorze, wyświetlamy reklamy” - odpowiada Zuckerberg z nieskrywaną satysfakcją.

Szef Facebooka z drugiej strony przygotował się bardzo dobrze i przez cały czas trzymał się obranej od początku wersji wydarzeń - Facebook dowiedziawszy się o wycieku, poprosił o usunięcie danych. Sprawa była dla nich zamknięta. Oczywiście nie obyło się bez odpowiedzi, które w zasadzie nimi nie były, czy przemilczenia pewnych drażliwych kwestii. Ostatecznie jednak samo przesłuchanie, które miało pogrążyć internetowego giganta, zmniejszyło wymiar całego zamieszania, związanego z wyciekiem.

Serwis / kampania / projekt rokuEkologiczna IkeaW dobie nagonki na plastikowe słomki Ikea idealnie połączyła proekologiczna kampanię z budowaniem wizerunku. I nawet jeśli klienci mają pełną świadomość takich działań, raczej nie czują się oszukiwani. Szczególnie że za wielkimi słowami kryją się działania. Ikea wycofała z Wielkiej Brytanii i Irlandii plastikowe słomki, uprzednio organizując ich wystawę artystyczną. Innym razem podniosła o 4 stopnie temperaturę w sklepach, by pokazać skutki ocieplenia. Jednocześnie szwedzki gigant ogłasza, że będzie używał do swojej produkcji mebli z recyklingu, zaś do końca 2020 roku będzie produkować tyle samo energii, ile zużyje.

Jednak wisienką na torcie było nawiązanie do własnej reklamy sprzed 16 lat, w której lampa została zastąpiona zupełnie nową. „Nowe jest lepsze” brzmiało ówczesne hasło reklamowe. W 2018 r. Ikea bije się w pierś i przyznaje, że ponowne wykorzystanie przedmiotów jest lepszym rozwiązaniem. Wypuszcza reklamę, która jest kontynuacją tej sprzed 16 lat. Ta sama lampa trafia do nowej właścicielki, która daje jej nowe-drugie życie. Świetne budowanie pozytywnego wizerunku przy jednoczesnym „przyznaniu się do błędu”.

Premiera, nowość rokuMarcel (by Publicis Groupe)Ogłoszona przez Publicis Groupe nowa aplikacja Marcel ma szansę stać się prawdziwym przełomem dla branży interaktywnej. Wszyscy pracownicy Publicis Groupe otrzymali narzędzie pracy, które powstało w oparciu o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Aplikacja zawiera informacje o ponad 80 tys. pracownikach firmy, ich doświadczeniu, klientach czy projektach w których brali udział. Poprzez polecenia głosowe pomaga w realizacji projektów - researchu czy w planowaniu zadań i dnia pracy. Jest także usprawnieniem w pracy zdalnej, co znacznie poszerza krąg współpracowników i przyspiesza szereg procesów.

Skalę przedsięwzięcia najlepiej obrazują dane: 5 mld wgranych plików ze 1,2 tys. firm Publicis Groupe. Na razie należy patrzeć z zazdrością i mieć nadzieję, że rozwiązania tego typu będą w przyszłości stałym elementem branży interaktywnej.

Trend rokuInfluencer marketingW dalszym ciągu budowanie kampanii opartej o influencer marketing jest trendem zauważalnym zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przewagą w budowaniu takiej strategii jest całkowita dowolność jeśli chodzi o kanały czy trafne dotarcie do grupy docelowej. Ponadto komunikaty tego typu budowane są na zaufaniu, które sprzedaje najlepiej. Z pewnością trend ten będzie można zauważyć również w przyszłych latach.

Prognoza na rok 2019Więcej AR i AITo trendy, które rozwijają się cały czas, od kilku lat, zatem prognoza na 2019 jest jednocześnie długofalową zapowiedzią. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu staje się powoli codziennością i mowa tu nie tylko o słynnych chatbotach. Kampanie oparte na sztucznej inteligencji to przede wszystkim oszczędność czasu, lepsze targetowanie czy tworzenie bardziej spersonalizowanych komunikatów. Wykorzystanie takiego potencjału w marketingu powoli zaczyna stawać się kluczem do sukcesu.

Z kolei marketing wirtualnej rzeczywistości to nadal obszar jedynie dla wybranych marek. Z pewnością jednak możliwości w tym zakresie w 2019 r. będą się rozwijać, dając jednocześnie klientom niezapomniane doznania z produktem.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów