##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pawel-patkowski-dyrektor-komunikacji-marketingowej-orange-polska-podsumowuje-2019-rok,7170790729393793a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-podsumowuje-patrycja-kotecka-dyrektor-marketingu-link4,7170778835351681a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2020-rok,7170792653461633a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/to-co-najwazniejsze-w-2019-roku-i-czego-spodziewac-sie-w-tym-roku-wedlug-joanny-czechowskiej-market-director-of-marketing-poland-w-mariott-international,7170772510722177a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-podsumowuje-pawel-albrecht-media-manager-w-departamencie-komunikacji-marketingowej-banku-millennium,7170772517926529a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-influencer-marketingu-trendy-na-2020,7170791795263105a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-sportowy-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170790704596609a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/to-co-wazne-w-2019-roku-wedlug-lukasza-wojcika-dyrektora-marketingu-i-pr-mitsubishi-motors-polska,7170778347645057a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-branza-social-media-prognozy-na-2020-czesc-1,7170778791372929a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-prasa-rynek-prasowy-prognoza-2020,7170778658183297a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020-rok,7170777820985473a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-w-social-mediach-2-prognozy-na-rok-2020,7170777290540673a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-marketingu-politycznym-opinie,7170776111036033a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2020-wedlug-wydawcow-i-brokerow,7170774818519169a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/internet-i-marketing-mobilny-jaki-byl-2019-rok-co-wydarzy-sie-w-2020-roku,7170773784807041a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-produkcyjne-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-rok-2020,7170775554754689a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-badaniach-najwazniejsze-trendy-na-2020-rynek-badawczy,7170772253988481a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-kinowa-jaki-byl-2019-rok-co-wydarzy-sie-w-2020-roku,7170771426023553a ##

Jarosław Koniec, SEM & Social Expert w Cube Group
Wydarzenie rokuGoogle Marketing Live cały czas wytycza ścieżki rozwoju naszej branży. W tym roku dostaliśmy kilka nowych formatów reklamowych, m.in. reklamy Discovery Ads, które są przeznaczone tylko na mobile, Gallery Ads korzystające głównie ze zdjęć, wyświetlane u góry wyników wyszukiwania, ale również rozwój machine learning, optymalizowania stawek i zapowiedź tworzenia grup niestandardowych odbiorców.
Sukces rokuSmart bidding, który jest rozwijany z roku na rok i działa coraz lepiej. Właśnie smart bidding i machine learning to dwie bardzo ważne rzeczy, które ułatwiają pracę SEM-owca. Do tego połączenie ich z atrybucją przynosi bardzo dobre efekty w kampaniach.

Wprowadzenie przez Google targetowania reklam na telewizory. Oznacza to, że reklamodawcy na YouTube mogą targetować je tak samo jak na telefony, komputery i tablety. Dzięki temu można je indywidualnie dostosować do użytkowników oglądających treści na dużych ekranach. YouTube udostępnił też narzędzia analityczne, które pomogą reklamodawcom w doborze reklam i podejmowaniu decyzji o ich miejscu wyświetlania.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuUsunięcie kolumny „średnia pozycja” ze statystyk, która porównywała pozycję z innymi linkami płatnymi. Zamiast nich Google udostępniło wskaźniki „% wyśw. (na najwyż. poz.)” oraz „% wyśw. (u góry str.)”. Do dziś jeszcze trudno się przyzwyczaić. Optymalizacja kampanii na danych procentowych jest trudniejsza i mniej trafna, a dodatkowo nie ma możliwości wygenerowania raportu udziału reklamy w wyświetleniach na górze strony i lokalizacjach.

Serwis / kampania / projekt rokuReklama Haribo, która pokazuje, że nawet jednym wideo ze świetnym pomysłem można zdobyć uwielbienie fanów. Setki pozytywnych komentarzy w sieci i deklaracje zakupu produktu udowadniają, że autorzy trafili w punkt. Jest zabawnie, ale w dobrym guście. Są emocje, a do tego bardzo dobra realizacja.
Premiera, nowość rokuNowy format reklamy Gallery Ads w Google, oparty na grafikach i dedykowany na mobile. Odbiorcy mogą dzięki niemu przeglądać produkty czy grafiki reklamowe przed przejściem na stronę docelową. Co ciekawe, model CPC zakłada, że zapłacimy za reklamę wtedy, gdy użytkownik przewinie minimum 3 obrazy w ramach Gallery Ads lub kliknie bezpośrednio w jeden z nich.
Trend rokuW mijającym roku da się zauważyć coraz większe wykorzystanie comparison shopping center, inne niż proponuje Google. Stwarza to pewne oszczędności, ale tylko w wybranych przypadkach. W tej chwili wartością dodaną jest możliwość zajmowania przez reklamodawcę większej powierzchni reklamowej. Uważam, że w niedługim czasie może ulec to zmianie. Samo narzędzie CSS jest mocno rozwijane. Prawdopodobnie już w 2020 roku będzie miało bardziej szczegółowe raportowanie.

Prognoza na 2020 rok Nie udało się w 2019 roku, więc cały czas wszyscy na to czekają i mam nadzieję, że wydarzy się to w 2020 roku. Mowa o Store Visits, które Google obiecywało nam w lipcu, ale niestety nadal w Polsce nie mamy tej możliwości do dyspozycji dla wszystkich. To technologia, dzięki której wreszcie możliwa jest ocena wpływu reklam w internecie na wyniki offline.
Store Visits w Google Analytics pomaga zobaczyć, w jaki sposób wizyty w Twojej witrynie wpływają na wizyty w Twojej fizycznej lokalizacji - na przykład w hotelu, salonie samochodowym, restauracji lub sklepie detalicznym. Polega to na tym, że raportowane są dane wskazujące, ile wizyt w lokalu stacjonarnym jest poprzedzonych wejściem na daną stronę www. Można też sprawdzić, które kanały zaprowadziły użytkownika na stronę, a później do sklepu czy restauracji. Dodatkowo można sprawdzić dane, gdzie znajdowali się Twoi klienci stacjonarni podczas wizyty na stronie www (Google wykorzystuje do tego swoje inne produkty, m.in. Google Maps). Obecnie ta usługa wymaga jeszcze dedykowanego wdrożenia.

Katarzyna Jakubów-Tyka, head of SEO w firmie Artgeist (właściciel m.in. bimago.pl)
Wydarzenie rokuRok 2019 obfitował w aktualizacje algorytmów i myślę, że najbardziej znamienną będzie wdrożenie algorytmu BERT. Umożliwia on Google lepsze zrozumienie słów w kontekście zapytań użytkowników. Dzięki analizie każdego słowa z osobna oraz w zależności od siebie może on lepiej dostosować wyniki wyszukiwania do intencji jaka kryje się za wyszukiwaną frazą.

Sukces rokuWprowadzenie evergreen Googlebot czyli aktualizowanie Googlebota przy okazji kolejnych aktualizacji przeglądarki Chrome to zdecydowany sukces 2019 roku. Obsługa IntersectionObserver przy wdrożeniach lazy-loading czy lepsza interpretacja JavaScript to krok w dobrym kierunku.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPewnym kryzysem były aktualizacje związane w dużej mierze (chociaż nie wyłącznie) z serwisami z kategorii YMYL (Your Money Your Life). Były to duże aktualizacje, mocno wpływające na wyniki wyszukiwania. Niestety też skutkujące z dużymi wahaniami w tą i z powrotem. Do tego stopnia, że najczęściej omawianą strategią na wyjście ze spadków po update stało się poczekanie do następnego. Ani strategia przeczekania (bo zawsze jest co poprawić w SEO), ani nagłej zmiany wszystkiego (bo znaczna część wzrostów lub spadków wynikała ze zmiany dopasowania wyników do interpretowanej przez algorytm intencji użytkownika) nie jest optymalnym rozwiązaniem. Podstawa to po pierwsze analiza, po drugie przemyślana optymalizacja i rozbudowa.

Niewątpliwie porażką były też powtarzające się problemy z indeksacją, szczególnie nowego contentu.
Serwis / kampania / projekt rokuDla mnie, mimo że początki narzędzia sięgają poprzednich lat, projektem roku jest Surfer. Przyznam, że podchodziłam dosyć sceptycznie do możliwości jakie oferuje i dalej mam sporo uwag do dostępnych danych i ich akuratności. Niemniej coraz częściej zdarza mi się z niego korzystać i faktycznie pomaga zaoszczędzić czas poświęcany analizie danych i uzupełnia klasyczną analizę fraz.
Premiera, nowość rokuRok zaczął się od oficjalnego wdrożenia asystenta Google w języku polskim. Kolejny krok w stronę voice serach. Mimo wszystko uważam, że nie będzie to rok wyszukiwania głosowego w Polsce. Mamy jeszcze trochę do nadrobienia w kontekście dostępu do urządzeń wykorzystujących wyszukiwanie głosowe (poza smart fonami, które mają już przedszkolaki) oraz pewne bariery komfortu do przekroczenia (nie lubimy „mówić do siebie”).

Nowością było też rozszerzenie branych pod uwagę atrybutów linków o rel="sponsored" dla linków sponsorowanych, opłaconych oraz rel="ugc" dla linków generowanych przez użytkowników (User Generated Content) oraz zmiana interpretacji atrybutu rel="nofollow" jako „podpowiedź” nie dyrektywę. Ciekawi mnie jakie będą kolejne kroki Google i jak branża będzie „przyjmowała” zmianę w kolejnych miesiącach. W tym momencie rewolucji nie widać.
Trend rokuWidoczny będzie rozwój specjalizacji technical SEO i dalsze stopniowe przenoszenie nacisku na optymalizację on-page. Mam tutaj na myśli nie tylko optymalizację indeksacji czy nasycanie stron frazami. Chodzi o zmianę sposobu myślenia o optymalizacji strony i wprowadzenie SEO do etapu planowania strategicznego rozwoju serwisu i działań marketingowych. To na tym etapie podejmowane są decyzje wspierające lub blokujące często kluczowe elementy działań SEO.
Prognoza na 2020 rokKluczowym trendem będzie praca nad contentem i jego poprawną indeksacją. Z jednej strony trzeba zadbać o wartość serwisu dla użytkownika, z drugiej o optymalizację strony w oparciu o dane i pod kątem botów indeksujących. Google coraz lepiej radzi sobie ze rozumieniem zawartości stron. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy odłożyć dane na bok i skupić się wyłącznie na „tworzeniu contentu”. Analiza danych, która również znacząco rozwijała się w ostatnich latach to duże ułatwienie dla pracy nad contentem, właśnie w kontekście odbiorcy. To dzięki niej możemy kompleksowo opracować zagadnienia jakie wzbudzają wątpliwości użytkowników w taki sposób aby mógł je też łato odnaleźć.
Wartość dodana nabierze jeszcze większego znaczenia. Zrobienie tego co konkurencja będzie coraz mniej efektywne. Dopiero dostarczenie nowych rozwiązań przyniesie oczekiwane efekty.
Moim zdaniem budowa profilu linków jest i będzie cały czas kluczowym (obok contentu) elementem działań SEO, ale myślę, że będzie ona nieco marginalizowana w roku 2020. Warto pamiętać, że wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania to wypadkowa wielu czynników oraz, że część elementów wpływających na ocenę serwisu w kontekście E-A-T to właśnie czynniki off-page.
Marcin Bogdański, head of media & technology w Ju: (grupa kapitałowa Digitree Group)
Wydarzenie rokuWedług mnie, wydarzeniem roku była konferencja Google Marketing Live 2019, która odbyła się w San Francisco w dniach 14-15 maja. W tym roku brało w niej udział ponad 5 000 uczestników. W ciągu dwóch dni zaprezentowano bardzo dużo nowości, które mają pojawić się w niedalekiej przyszłości, niektóre z nich jeszcze w 2019 roku. Spośród wszystkich omawianych tematów, szczególną uwagę należy zwrócić na dalszy rozwój sztucznej inteligencji (machine learning) i kampanii inteligentnych. Przedstawiono tam także kolejne formaty reklamowe, tj. Gallery Ads, czy zmiany w Zakupach Google. Wszystkie te zmiany mają na celu poprawę wyników prowadzonych kampanii pod względem zwrotu z inwestycji.
Sukces rokuRok 2019 okazał się przełomowy dla branży reklamy internetowej. W I kwartale 2019 roku wydatki na reklamę internetową okazały się wyższe, niż te przeznaczone na reklamę telewizyjną. To pierwszy taki wynik w historii, więc niewątpliwie można to uznać za sukces całego sektora.
Rozczarowanie rokuWyniki kampanii osiągane z wykorzystaniem algorytmów uczących wciąż rozczarowują, zwłaszcza reklamodawców, którzy sami próbują swoich sił w Google Ads i Facebook Ads. Mimo ciągłego rozwoju sztucznej inteligencji i dużych postępów poczynionych przez Google i Facebook w tej materii, często wyniki wciąż są niezadowalające.
Niejednokrotnie spotkałem się z opinią, że kampanie nie do końca spełniają swoje założenia, a efekty są wręcz odwrotne do zamierzonych. Problemem nie są same algorytmy, ale odpowiednia ocena kiedy powinny być wykorzystane, a na to moim zdaniem jeszcze długo wpływ będzie miał czynnik ludzki.
Kampania rokuDo ciekawych kampanii na pewno należą te, z obszaru real time marketing. Warto tu wymienić kampanię firmy MasterCard, która po informacji o zniesieniu wiz do USA wywołała do tablicy swojego głównego konkurenta - firmę VISA, umieszczając w mediach społecznościowych „śmieszne” posty. Kampania odbiła się szerokim echem w wyszukiwarce Google, gdzie w tym samym czasie wraz ze wzrostem zapytań o zniesienie wizy, wzrosły również zapytania marki MasterCard oraz VISA. Premiera rokuWprowadzenie YouTube Premium na Polski rynek, co zajęło firmie Google aż 4 lata. Za oceanem aplikacja dostępna jest już od 2015 roku. Jedną z zalet, jaką otrzymujemy po uiszczeniu opłaty miesięcznej (23,99 zł), to całkowity brak reklam. Z pierwszych recenzji w sieci wynika, że zdania użytkowników są podzielone. Część z nich po okresie testowym (3 miesiące), wraca do wersji bezpłatnej, część decyduje się na wykupienie stałego abonamentu. Zastanawiające jest, jaki będzie to miało wpływ na reklamodawców i ich budżety mediowe, bo będzie miało na pewno, pytanie tylko jak duży. Trend rokuChoć marketing internetowy to sektor, który zmienia się bardzo dynamicznie, a rok 2019 obfitował w wiele nowości w tym zakresie, to jednak zgodnie z przewidywaniami, największy trend wzrostowy utrzymał marketing na urządzeniach mobilnych oraz reklama w mediach społecznościowych. Prognoza na 2020 rokUważam, że Google oraz Facebook nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa w temacie automatyzacji, AI oraz machine learning. W 2020 roku zostaniemy jeszcze nie raz zaskoczeni, ponieważ dotarcie z reklamą do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie w celu znalezienia tego „idealnego” klienta jest kluczowe.
Podobnie ma się kwestia urządzeń mobilnych - UX użytkownika i wydajności ładowania się stron na urządzeniach mobilnych. Dostępna od dłuższego czasu technologia AMP, poprawiająca szybkość ładowania się stron, to dla wielu reklamodawców wciąż nowość i niestety nie wykorzystują w pełni tej technologii.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Interia.pl, Verseo, Fox Startegy, Whites, PromoTraffic i Kamikaze
Michał Korzeniowski, social media manager w Grupie Interia.pl
Sukces rokuZa największy sukces uznaję fakt, że rynek reklamowy w Polsce stale rośnie, a wraz z nim budżety firm na działania digitalowe.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW Polsce to drugi rok funkcjonowania bardzo nieprecyzyjnych przepisów RODO dających pole do nadużyć dla podejrzanych firm/osób rzekomo świadczących usługi w tym zakresie (np. będącymi IODO w kilkuset placówkach na raz) przy jednoczesnym braku kadry wyszkolonej w tej dziedzinie.
Człowiek rokuAsystent Google’a, który z początkiem roku oficjalnie zaczął mówić po polsku :)
Serwis / kampania / projekt rokuZabawną, choć mogącą przyprawić o SEOwy ból głowy, akcję przygotował Google przy okazji premiery filmu o Avengersach. Największe wrażenie zrobiła jednak na mnie kampania Reserved. Odważna, wysublimowana, ale też dowcipna i z dystansem. Fajnie, że spoty biły rekordy wyświetleń w internecie.
Trend rokuW obszarze SEO coraz mniej wyszukiwań kończy się wizytą na stronie. Odpowiedzi na wiele zapytań serwują nam snippety, czy knowledge boxy. Tak zwany zero-click search będzie się zwiększał w kolejnych latach. Z kolei w obszarze social mediów coraz częściej było słychać zaskoczenie ze strony nastoletnich internautów fenomenem Facebooka.
Prognoza na 2020 rokCiekawie brzmią zapowiedzi dotyczące stworzenia przez Facebooka własnego systemu płatności powiązanego z sekcją Marketplace czy też działania skupione wokół wprowadzenia własnej kryptowaluty. Platforma chce również „podgryźć” Tindera poprzez nowe randkowe funkcjonalności, dodatkowo połączone z Instagramem. W SEO nowy algorytm Bert pozwoli zwiększyć skuteczność długich fraz i zapytań z przyimkami. A poza SEM przewidywany jest dalszy rozwój technologii ukrytych w skrótach AR i VR.
Dominika Mączka, content marketing manager w Verseo
Wydarzenie rokuBez wątpienia wydarzeniem tego roku była konferencja Google Marketing Live, która odbyła się w San Francisco. Zaproszeni na nią zostali właściciele firm wiodących agencji marketingowych z całego świata. To szczególnie ważny event dla partnerów Google, gdyż to na nim dowiadują się o nowościach, które gigant z Mountain View planuje wprowadzić w niedalekiej przyszłości, co poniekąd wyznacza ścieżkę rozwoju całej branży performance marketingu.
W tym roku ogłoszonych zostało wiele zmian dotyczących formatów oraz nowych grup docelowych w reklamach. Z tych najciekawszych możemy wyróżnić możliwość połączenia odbiorców o podobnych zainteresowaniach z odbiorcami o określonych intencjach zakupowych, dzięki czemu powstało nowe targetowanie w Google Ads po niestandardowych odbiorcach. Dodatkowo uczestnicy eventu mogli poznać proponowane przez Google ulepszenia w obszarze kampanii inteligentnych, m.in dostosowanie reklam sklepów online do danego sezonu. Dla biznesów w Polsce, wydarzenie to nie miało sobie równych w 2019 w branży SEM/SEO.
Sukces rokuW tym roku TikTok przekroczył barierę miliarda zarejestrowanych użytkowników. Ani Facebook, ani żaden inny serwis społecznościowy nie osiągnął tego pułapu w tak krótkim czasie. W tym przypadku jest też nieco inaczej niż ze Snapchatem kilka lat temu. Wtedy Mark Zuckerberg uporał się z konkurentem jak wytrawny szachista. Tym razem jego metody okazały się nieskuteczne i musiał uciec się do politycznych zagrywek. Bacznie przyglądamy się rozwojowi Tik Toka i jesteśmy przekonani, że jeszcze sporo namiesza na rynku.
Nie moglibyśmy też pominąć sukcesów święconych przez CD Projekt. W ostatnich latach gry wideo stały się jednymi z najbardziej rozpoznawalnych polskich towarów eksportowych. Rodzima firma doskonale zbudowała narrację wokół „Cyberpunk 2077”. Kampania promocyjna sprawiła, że cały świat z zapartym tchem czeka na premierę. W efekcie już teraz można mówić o ogromnym sukcesie wizerunkowym. Pozostaje nam trzymać kciuki, aby napompowany balonik nie eksplodował za wcześnie.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW naszym mniemaniu najbardziej spektakularną porażkę poniósł Facebook i jego platforma Libra. Wraz z upływem czasu kolejni inwestorzy wycofywali swoje wsparcie, a władze poszczególnych państw oświadczyły, że nigdy nie pozwolą na stworzenie globalnej waluty przez prywatną firmę. Trzeba jednak zaznaczyć, że problemem nie była sama idea, a sposób w jaki została przedstawiona światu. W końcu niemal każdy ma Facebooka, a stworzenie wewnętrznego systemu płatności znacznie ułatwiłoby korzystanie z serwisu. Gdyby Libra była promowana jako platforma transakcyjna, a nie waluta, sprawy mogłyby się potoczyć zupełnie inaczej. Ta sytuacja obrazuje, że komunikacja dysponuje potężną siłą, a dobór słów może decydować o sukcesie bądź porażce.
Na krajowym podwórku warto zwrócić na problemy Brand24. W tym przypadku nie ma jeszcze mowy o całkowitej porażce, ponieważ marka dysponuje na tyle dużą siłą, że wciąż utrzymuje się na powierzchni. Z całą pewnością można jednak mówić o poważnym kryzysie. Ta sytuacja pokazuje, jak kruche mogą być biznesy budowane na peryferiach hegemonów branży. Ich być albo nie być może zależeć od fanaberii żywiciela, który czasem po prostu potrzebuje kozła ofiarnego. Pech chciał, że tym razem padło na Brand24.
Człowiek rokuW ostatnich latach na listach „człowiek roku” w branży marketingowej plasują się niezmiennie Gary Vee, Neil Patel, Larry Kim czy Brian Dean. To topowe głosy na rynku międzynarodowym, których poczynania śledzą również polscy marketerzy. Jednak tytuł człowieka roku bardzo trudno przyznać jednej konkretnej osobie, gdyż bardzo często za sukces w branży marketingowej odpowiada np. cały zespół marketerów z pomocą np. grafików czy programistów.
Serwis / kampania / projekt rokuOLX to mem. Nigeryjski przekręt, roszczeniowe madki i wulgarni użytkownicy to tylko kilka przykładów zjawisk charakterystycznych dla tej platformy z ogłoszeniami. Władze serwisu regularnie zapewniają, że walczą z patologicznymi zachowaniami, a kampania z udziałem Janusza Chabiora stanowiła perfekcyjną odpowiedź na wszelkie zarzuty. Narracja przybrała luźną i żartobliwą narrację, a cały materiał niósł za sobą wartość edukacyjną. Z naszej perspektywy to strzał w dziesiątkę!
Na uwagę zasługują również outdoorowe kampanie prowadzone przez Netflixa. Wprawdzie marketing w kanałach offline nie pozwala na precyzyjne targetowanie, ale takie rozwiązania szybko trafiają do internetu, gdzie zyskują dodatkowy rozgłos. W ten sposób można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Poza tym udane kreacje usytuowane w przestrzeni miejskiej wzbudzają zupełnie inne emocje niż banery w wersji cyfrowej. Miło było zobaczyć rzeźbę nawiązującą do „Domu z papieru” na krakowskim rynku.
Premiera, nowość rokuZdecydowanie nowością roku (na świecie) była zmiana nazwy i jeszcze ściślejsze połączenie Facebooka i Instagrama (Instagram by Facebook). Od tamtej pory aby zarządzać postami, śledzić statystyki i publikować na Instagramie z poziomu komputera trzeba najpierw połączyć swoje konto z Creator Studio.
W tym roku wiele innowacji wprowadził właśnie Instagram, który to w marcu 2019 dodał nową opcję m.in dla sklepów internetowych: Instagram checkout, umożliwiając tym samym zakup produktów z poziomu aplikacji. Użytkownicy mogą łatwo znaleźć produkty widniejące w postach i od razu je kupić, bez konieczności przechodzenia na stronę sprzedawcy.
Trend rokuBiorąc pod uwagę ciągle rosnącą liczbę użytkowników Tik Toka, który w tym roku został okrzyknięty najpopularniejszą i najczęściej ściąganą aplikacją, rośnie trend łatwo dostępnych, szybkich formatów takich jak krótkie wideo, bumerang itp, których autorem może być każdy! Zbliżamy się powoli do momentu, który już dawno przewidział sławny artysta Andy Warhol „w przyszłości każdy z nas będzie sławny przez 15 minut”. :)
W branży SEO rosnącym trendem wśród polskich narzędzi, ułatwiających pracę specjalistom ds. pozycjonowania stron jest wykorzystywania na coraz większą skalę uczenia maszynowego. Algorytmy Google zmieniają się w czasie rzeczywistym, co oznacza, że narzędzia, które wspomagają pracę optymalizacji strony pod wyszukiwarkę muszą temu sprostać.
Prognoza na 2020 rokSerwis Marka Zuckerberga wciąż broni się skalą i jest niekwestionowanym liderem wśród platform społecznościowych. Uważamy jednak, że coraz bardziej brakuje tam relacji międzyludzkich, emocji i wartościowych wypowiedzi. Serwis stopniowo przybiera postać słupa ogłoszeniowego dla firm. Jego społecznościową rolę przejmują natomiast Instagram, Twitter oraz TikTok, gdzie rodzą się internetowe trendy.
Automatyzacja wciąż jest jednym z głównych trendów w szeroko pojętej technologii. Mamy inteligentne odkurzacze, autonomiczne samochody i mamy też narzędzia marketingowe oparte na uczeniu maszynowym. Kampanie typu performance będą coraz częściej prowadzone przez samodzielny algorytm, a pracownicy zyskają więcej czasu na działania w innych obszarach.
Damian Kołodziej, digital marketing manager w Fox Strategy
Wydarzenie rokuZ punktu widzenia branży SEM w Polsce wydarzeniem, na które się czeka, jest z pewnością SEMKrk. Każdego roku do Krakowa ściągają specjaliści SEO i SEM z całej Polski, by dzielić się wiedzą i nawiązywać relacje.
Przy okazji chciałbym zwrócić uwagę na mniejsze, lokalne inicjatywy, których celem jest edukacja przedsiębiorców w obszarze szeroko pojętego marketingu internetowego. Miałem przyjemność uczestniczyć w kilku tego typu inicjatywach, między innymi jako prelegent dla More Than Business (Warszawa) oraz Atum (Wrocław), a jako uczestnik na konferencji Kolbuszowa 2.0.
Wychodzę z założenia, że najlepsze efekty osiąga się z klientem świadomym, który rozumie przestrzeń online, który nierzadko sam wcześniej próbował się zmierzyć z reklamą w internecie. Jestem zdecydowanym zwolennikiem tego typu inicjatyw.
Sukces rokuZ pewnością należy się cieszyć ze wciąż rosnącej wartości polskiego rynku reklamy internetowej. Firmy coraz chętniej decydują się na taką formę promocji, a większe wydatki na digital utwierdzają mnie w przekonaniu, że robimy dla przedsiębiorców kawał dobrej roboty :)
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuDla mnie wciąż jednym z największych kryzysów w internecie są fake newsy oraz słabnący poziom merytorycznej dyskusji na argumenty. Problem dotyczy nie tylko Polski, ale w czasie ostatnich wyborów parlamentarnych i przyszłych - prezydenckich - problem jakości przekazywanych informacji staje się coraz bardziej istotny. Kryzys zaufania opinii w internecie może rozszerzyć się na odbiór tak zwanych social proof, a także na samą reklamę online.
Człowiek rokuCiężko jest mi wyłonić człowieka roku z naszego SEM-owego podwórka. Gdy myślę o takim człowieku, w głowie pojawia się obraz Olgi Tokarczuk ze świata kultury i Roberta Lewandowskiego ze świata sportu. W reklamie internetowej nie ma gwiazd - jeżeli ktoś się poczuwa, to z góry przepraszam ;) - ale doceniam i szanuję koleżanki i kolegów z branży, którym wciąż chce się brać na siebie ciężar edukacji rynku. Wielkie brawa za to!
Serwis / kampania / projekt rokuZ pewnością sporo zamieszania na rynku platform streamingowych wywołało pojawienie się Disney+. Z zapartym tchem będę więc śledził dalszy rozwój tej platformy oraz reakcję Netflixa na pojawienie się konkurencji.
W kontekście Polski znowu Netflix. Chcę docenić polski zespół za kawał dobrej roboty w mediach społecznościowych i pochwalić za akcje promocyjne dla „Orange is the New Black” z Beatą Kozidrak (wcześniej z Magdą Gessler) oraz dla „Domu z papieru” w centrum Krakowa.
Premiera, nowość rokuTym razem skoncentruję się na Google Ads. Cieszy mnie wprowadzenie nowego rozszerzenia formularzy kontaktowych, co może pozytywnie odbić się na liczbie pozyskiwanych leadów kontaktowych dla sektora B2B. Świetnym rozwiązaniem jest też nowa opcja Wyjaśnienia w raportach Google Ads. Dzięki temu rozwiązaniu łatwiej będzie przeanalizować kluczowe zmiany w obrębie kampanii, które wpłynęły na skuteczność działań reklamowych.
Trend rokuNie widzę jednego trendu, lecz kontynuację tego, co już od jakiegoś czasu się dzieje. Po pierwsze wzrost ruchu mobile, ale przede wszystkim wzrost sprzedaży za pośrednictwem smartfonów. Sklepy internetowe są z każdym rokiem lepiej przygotowane pod ruch mobilny, a coraz więcej użytkowników ma kontakt z internetem głównie za pośrednictwem telefonów. Kolejnym trendem jest budowanie wartościowego contentu i zaproszenie do bezpośredniej komunikacji z marką za sprawą chat botów. Moim zdaniem wygrywa ten, kto jest w stanie najszybciej skomunikować się z potencjalnym klientem.
W kontekście branży SEM nie można zapomnieć o automatyzacji i zbieraniu danych z wielu źródeł.
Prognoza na 2020 rokPrognozy na 2020 to dalsze pogłębianie się zjawisk, które przytoczyłem w trendach. Osobiście interesuje mnie jednak, jak na e-commerce wpłynie tworzenie aplikacji w technologii PWA, czyli Progressive Web Apps. W digitalu, gdzie częściej nie wielkość, a szybkość ma znaczenie, sklepy internetowe, które będą działać również w trybie offline, mogą sporo namieszać.
Wojciech Spychalski, head of growth marketing w Whites
Wydarzenie rokuInstagram Checkout. Ten jeszcze mało wykorzystywany format reklamowy pozwala na dokonanie transakcji zakupowej wewnątrz Instagrama, bez potrzeby opuszczania aplikacji. Natywne rozwiązania reklamowe, rozpowszechnione kilka lat temu przez Facebook Lead Ads, stają się coraz bardziej popularne wśród odbiorców ze względu na ergonomię i dostępność. Znacznie skracają one również ścieżkę konwersji. Biorąc pod uwagę niemal równoległe stworzenie systemu płatności Facebook Pay, mamy w tym kolejny dowód na zamykanie ekosystemów przez dużych graczy internetowych.
Sukces rokuKwantowy komputer Google’a, Sycamore, będzie, moim zdaniem, miał ogromny wpływ na kształt i formę marketingu w najbliższych latach. Podczas tegorocznego testu, w 200 sekund wykonał on obliczenia, które najszybszej obecnie maszynie niekwantowej zajęłyby 10000 lat. Można sobie tylko wyobrazić, jak wyglądać będą aktualizacje algorytmów wyszukiwarki Google’a i jak bezradne wobec nich będą podmioty próbujące manipulować wynikami w SERP. Oczywiście do czasu kiedy każdy na taki komputer będzie mógł sobie pozwolić.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZ całą pewnością wykorzystanie machine learning w marketingu. Wiele się o nim mówi; agencje digitalowe oraz software house’y odmieniają go przez wszystkie przypadki, ale przykładów realnego i pożytecznego zastosowania jest jak na lekarstwo. Zwykle rozwiązania nazywane ML tylko duplikują te już obecne, bądź są prostym, linearnym narzędziem, które w żadnym wypadku nie posiada zdolności doskonalenia i uczenia się. Z tej perspektywy możemy mówić o ML wyłącznie w kontekście sukcesu, nomen omen, marketingowego. Bardzo chciałbym, aby powstała nomenklatura kategoryzująca co jest, a co nie jest systemem uczącym się. W przeciwnym wypadku machine learning szybko się zdewaloryzuje, z ogromną krzywdą dla tych, którzy do tematu podchodzą na serio.
Człowiek rokuReed Hastings. Każdego należy oceniać nie po bieżących dokonaniach, ale z perspektywy czasu. CEO Netflixa udowodnił, że potrafi nie tylko tworzyć wyjątkową jakość w marketingu, ale przede wszystkim utrzymywać ją przez lata. Należy przy tym pamiętać, że jego konkurencja - HBO, Apple, Disney - stawia poprzeczkę bardzo wysoko. Netflix nie stara się rywalizować za pomocą ceny usługi, a właśnie przemyślaną strategią marketingową, obejmującą w zasadzie wszystkie dostępne kanały, przyciąga odbiorców.
Serwis / kampania / projekt rokuZ roku na rok poprawia się jakość kampanii. Jeżeli musiałbym wybrać tę najciekawszą, to byłaby to mailingowa kampania EasyJet oparta o historię lotów pasażerów. Regularny klient przewoźnika otrzymał e-maila z sugestią celu i przebiegu następnej podróży. Propozycja ta była ściśle związana ze schematem jego dotychczasowych wyjazdów. Łącznie EasyJet wysłał maile do ponad 12 mln klientów, a CTR był aż o 25 proc. większy od jego zwykłych kampanii mailingowych. To się nazywa data-driven.
Premiera, nowość rokuYouTube Stories. Choć jeszcze na dobre się nie zadomowił, format ten obnaża słabość YouTube’a wobec Instagrama oraz Facebooka. Serwis Google’a, mający przecież naturalne zamiłowanie do formatów panoramicznych, musiał podążyć za nurtem wideo kręconych w pionie. Przyznam się, że ilekroć patrzę na filmy nagrane w ten sposób, mam wrażenie, jakby ktoś wbijał mi szpilki w oczy. Ponieważ jednak systemy edukacji na całym świecie (poza Finlandią) skutecznie spychają historię sztuki na koniec piramidy potrzeb, a kręcić filmy w pionie jest po prostu łatwiej, marketing musi się dostosować.
Trend rokuMarketing konwersacyjny. Trend ten powstał wraz z chat botami, które, mimo iż pojawiły się już kilka lat temu, w 2019 roku stały się jedną z ulubionych metod komunikacji średnich i dużych marek. Ponieważ, czy tego chcemy czy nie, żyjemy w kulturze nieustającego feedbacku, marketing nie pozostaje w tyle. Zachowanie elementarnego, bardzo ludzkiego, schematu akcja-reakcja pozwala na szybkie wybadanie potrzeb i dopasowanie produktu zarówno do cech odbiorcy, jak i sytuacji, w jakiej znajduje się w danym momencie. Można to nazwać Świętym Graalem personalizacji, pod warunkiem jednak, że stopień komplikacji systemu będzie wystarczająco duży. W przypadku chat botów konfiguracja oraz przewidzenie permutacji jest relatywnie proste.
W mailingach czy reklamach natywnych sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana i pod tym względem rozwój marketingu konwersacyjnego jest dla agencji digitalowych nie tylko wyzwaniem, ale i przygodą. W mojej opinii będzie on stanowił grubą kreskę oddzielającą agencje małe operujące na ogólnie dostępnych narzędziach od tych większych, posiadających zasoby techniczne, operacyjne oraz intelektualne.
Prognoza na 2020 rokZnacznie większy udział reklam programatycznych wykorzystujących AI. Już w tym roku ten typ reklam stanowił ponad 60 proc. całego performance marketingu w USA. Jeżeli połączymy to z nowymi możliwościami, opartymi już nie wyłącznie o CPM, ale też leady, sprzedaż i mikrokonwersje, z pewnością czeka nas nowe rozdanie. A ponieważ Polska szybko absorbuje trendy zza oceanu, należy spodziewać się szerszego wykorzystywania platform programatycznych oraz poprawy skuteczności kampanii.
W 2020 spodziewam się również dalszego wzrostu zaufania do performance marketingu, a może nawet do growth marketingu, czyli działań wymierzonych wyłącznie w osiąganie krótko- i długoterminowych celów klientów. Wynika to z dalszego ograniczania organicznych zasięgów w social mediach, coraz większej konkurencji w SERP, kosztów CPC rywalizujących z kosztami SEO oraz ulepszania i tak już doskonałych narzędzi do targetowania. Nie bez znaczenia jest tu Smart Bidding, czyli rozwiązanie Google Ads automatyzujące kampanie reklamowe poprzez ciągłą analizę ogromnej ilości zmiennych w celu doboru optymalnej strategii kosztowej.
W prognozie na 2020 warto wspomnieć też neuromarketing, ale będziemy na razie mieć do czynienia wyłącznie z testami wersji beta różnych urządzeń interpretujących aktywność naszego mózgu.
Magdalena Majewska, PPC team leader w PromoTraffic
Wydarzenie rokuWydarzenie roku dla nas i dla naszych klientów do zdecydowanie Black Friday. To w tym dniu zawsze bijemy na głowę wyniki sprzedażowe. Mam wrażenie, że z roku na roku okres promocji coraz bardziej się wydłuża. Najpierw był to jeden dzień, później przedłużyło się na weekend, a następnie na cały tydzień. W tym roku kilka marek zrobiło Black November. Ciekawe, jak to będzie wyglądać w 2020 roku.
W tym okresie można zaliczyć także dużą wpadkę jak np. Foreo, które przez przypadek obniżyło cenę jednego z produktów o 96 proc. i w efekcie straciło ponad 10 mln USD. Z drugiej strony może to być także ich sukces, ponieważ dzięki właściwemu podejściu do całej sprawy zyskało 40 tys. zadowolonych klientów. Można zadać sobie jedynie pytanie, czy rzeczywiście był to przypadek - podobno produkt UFO nie uzyskiwał dobrych wyników sprzedażowych, a w ten sposób zyskali nowych klientów, którzy co pewien czas będą dokupywać specjalne maski do urządzenia bez których jest ono bezużyteczne.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNajwiększy kryzys w 2019 roku przechodził YouTube. W lutym Matt Watson umieścił film na którym zdemaskował, jak pedofile wykorzystują algorytm YouTube’a oraz komentarze do rozpowszechniania treści z pornografią dziecięcą. Udowodnił także, że YT jest świadomy tego problemu od kilku lat i nic z nim nie robi.
Zaraz po upublicznieniu filmu z YouTube’a zaczęli wycofywać się reklamodawcy tj. Nestle, Disney czy Epic Games, a sam gigant zaczął działać na ślepo, wyłączając komentarze pod filmami oraz ograniczając ich monetyzacje. Działania te mocno zdenerwowały twórców, których część dochodu pochodziła właśnie z reklam. Na tym jednak się nie skończyło, we wrześniu 2019 YouTube dostał 170 milionów USD za przetwarzanie danych dzieci bez zgody rodziców.
W rezultacie serwis usunął ponad 800 tys. filmów oraz pracuje nad poprawą algorytmów, dzięki którym szybciej wykrywane będą niechciane treści oraz komentarze pod filmami z udziałem dzieci. Utworzył także platformę Youtube Kids skierowaną do młodszych odbiorców.
Człowiek rokuNiekoniecznie roku, ale na pewno człowiekiem ostatnich miesięcy jest dla mnie Shane Dawson. Youtuber w ostatnich latach mocno zmienił kontent na swoim kanale, z śmiesznych filmów przerzucił się na dłuższe, kilkuodcinkowe serie poświęcone innym youtuberom lub konspiracjom.
Po sukcesie serii z Jeffree Star ogłosił, że wspólnie z nim przygotuje własną serię kosmetyków do makijażu, a proces jej tworzenia zostanie upubliczniony na jego kanale. Seria miała ujawnić prawdziwe oblicze przemysłu makijażowego oraz dramaty z ostatniego roku. Ostatecznie fani otrzymali w większości 7 godzinną reklamę kosmetyków Shane’a, którą wyświetlili ponad 130 miliona razy.
Pomimo problemów z serwerami, youtuber w ciągu kilku sekund wyprzedał wszystkie wyprodukowane kosmetyki o łącznych przychodach ponad 35 milionów USD. Sam zarobił ok. 10 milionów USD. Tym samym pokazał moc influencer marketingu i wzniósł go na całkowicie inny poziom.
Serwis / kampania / projekt rokuNajbardziej zapamiętaną przez mnie kampanią były spoty „A co gdyby?” z udziałem Janusza Chabiora. OLX w humorystyczny sposób podszedł do problemów w swoim serwisie. Na pewno były to jedne z tych reklam, których nigdy nie pominęłam, a wręcz czekałam na kolejne odsłony.
Premiera, nowość rokuNowością roku było wprowadzenie przez Instagram zakupów w ich serwisie. Na razie rozwiązanie to testują najwięksi gracze na rynku, ale niebawem zostanie ono wprowadzone dla wszystkich. Dla użytkowników oznaczać to będzie szybsze oraz wygodniejsze zakupy online. Mniejsze marki będą mogły natomiast całkowicie przenieść się na Instagram, bez konieczności posiadania własnej strony. W szczególności będzie to ułatwienie dla sklepów z rękodziełem, gdzie obecnie dużo transakcji zawieranych jest przez wiadomości czy maile.
Ostatnio serwis ogłosił także testy, w których użytkownicy nie będą widzieć liczby like’ów pod zdjęciami. Wszystkie te zmiany sprawią, że w roku 2020 całkowicie zmieni się postrzeganie Instagrama.
Trend rokuTrendem roku 2019 jest dla mnie automatyzacja marketingu, a w szczególności kampanie inteligentne. Coraz częściej w 2019 przy tworzeniu kampanii oddawaliśmy dowodzenie sztucznej inteligencji, która jest w stanie przetworzyć znacznie więcej danych niż my i przy niższym koszcie dotrzeć wartościowych odbiorców. Tym samym mogliśmy się skupić na innych aspektach naszej pracy, jak np. dogłębna analiza danych.
Prognoza na 2020 rokAutomatyzacja sprawi, że specjaliści od marketingu będą mieli coraz mniej kontroli nad kampaniami. Z tego względu aby się wyróżniać skupimy się bardziej na strategii oraz kreacji niż optymalizacji stawek. Same reklamy staną się jeszcze bardziej spersonalizowane dzięki dużej dostępności danych.
Coraz częściej będziemy skupiać się na pisaniu skryptów i analizowaniu danych niż ręcznej pracy na kontach. Wygrywać będą marki, które będą wstanie nadążyć za nowościami na rynku oraz nowymi platformami do promocji.
Kamila Lenartowicz, SEO manager w agencji Kamikaze
Początek 2019 roku to oficjalne wprowadzenie polskiej wersji językowej Asystenta Google. Co to oznacza dla SEO? Optymalizację stron pod wyszukania głosowe, a co za tym idzie wzrost zapytań z długiego ogona. W Polsce voice search nie jest jeszcze tak popularny, ale to kwestia czasu, więc warto o tym pamiętać i przygotować swoje witryny.
Dużą i znaczącą zmianą było pożegnanie na dobre starej wersji Google Search Console. Nowa odsłona wizualnie i funkcjonalnie różniła się od swojej poprzedniczki. Brakowało kilku dostępnych wcześniej funkcji, jak chociażby ustawienia preferowanej wersji domeny. W ciągu roku narzędzie ewoluowało i zostało rozbudowane o kilka nowości. Między innymi, raport ruchu z Google Discovery czy - raport szybkości.
Rok 2019 to dalej nacisk na szybkość i mobile. Świadczą o tym nie tylko ostatnio dodane raporty szybkości w Google Search Console, ale także mobile-first index dla wszystkich nowych domen. Dodatkowo Google wprowadził nowy wygląd wyników wyszukiwania na przenośnych urządzeniach, a do podobnego zabiegu, tyle że na wersji desktopowej, dopiero pomału się przymierza.
W połowie roku Google przedstawił diversity update, które miało ograniczyć wyświetlanie jednej domeny dla jednego zapytania. Cel? Aby w TOP10 nie dominował jeden gracz, a szanse miały mniejsze serwisy.
Czerwiec upłynął pod znakiem aktualizacji algorytmu. O June 2019 Core Update, bo tak został nazwany, Google poinformował nas dzień przed na Twitterze, co było nowością. Dotychczas o większych zmianach webmasterzy dowiadywali się post factum. Kolejna aktualizacja miała miejsce we wrześniu (September 2019 Core Update).
Wrzesień to także informacja o dwóch nowych atrybutach linków rel=”sponsored” i rel=”ugc”. Jak podaje Google, atrybut rel=”sponsored” służy do oznaczania odnośników reklamowych, pozyskanych w ramach płatnej współpracy, natomiast atrybut rel=”ugc” (user generated content) służy do oznaczania linków generowanych przez użytkowników. Dowiedzieliśmy się także, że od 1 marca 2020 r. “nofollow” będzie traktowane tylko jako wskazówka, nie dyrektywa.
Google przedstawił też swoje stanowisko w sprawie oryginalnych treści i postanowił docenić autorski content wyższymi pozycjami w wynikach organicznych. Co nie tylko ma pomóc w walce z tzw. fake newsami, ale także doprowadzić użytkownika do źródła informacji. To na pewno szansa dla mniejszych serwisów, które często nie mają szans konkurować w wyszukiwarce ze znanymi portalami informacyjnymi.
Pod koniec października Google ogłosił na swoim blogu informacje o algorytmie BERT. Bidirectional Encoder Representations from Transformers to technologia, która ma pomóc lepiej rozumieć słowa i ich kontekst. Jednak póki co, zmiana dotyczy zapytań w języku angielskim.
Podsumowując, 2019 rok to dla SEO sporo nowości, kilka większych aktualizacji i zapowiedzi zmian na przyszłość. Na pewno duży nacisk był położony na mobile, jakość contentu i szybkość działania stron. 2020 rok to zapewne wzrost zainteresowania voice search, większy i bardziej świadomy udział wideo w pozycjonowaniu i dalszy nacisk na optymalizację pod urządzenia przenośne.











